Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

@Eric, ook ik ben wel benieuwd naar een volledig verslag, na ik vermoed zal de motortemperatuur ook drastisch lager moeten liggen, dan met een regelaar met een futuristisch vertiming, misschien kan je hier iets meer over kwijt (het is ongetwijfeld gemeten)!! Waren er nog onderling verschillen in motor temperatuur met de verschillende regelaars, in de ROAR setting, het is tenslotte uitgebreid getest (na jou zeggen) dus dit zal ongetwijfeld hier ook in meegenomen zijn, na ik aan mag nemen???

Verslagje van de ETS op MACH: motoren bleven bij de mannen aan onze tafel rond de 60 graden, ook bij een buitentemperatuur van 25-30 graden. Dit was met een verplaatsing van 3.5!!!Zelf heb ik eenmaal 80 graden op de motor gemeten maar dat zou wel eens aan mijn rijstijl in die heat hebben kunnen liggen;-) Enige nadeel was de gevoelige sensor in de regelaar; diverse malen was de sensor pas na een rondje of twee actief; dit kostte in die rondjes een paar tienden omdat de motor niet super oppakte en de remwerking in die toestand een stuk minder was. Dit zou overigens liggen aan het feit dat het een voorserie van de Cirtix betrof....

De tests met de verschillende regelaars vorige week hebben we op AMCA met een verplaatsing van 4,0 uitgevoerd. Ook hier bleven de temperaturen na 10 minuten rijden rond de 60-70 graden. We hebben ook de verplaatsing iets lichter en ook zwaarder gemaakt maar dit had weinig invloed op de temperaturen. Wat overigens opvallend is, is dat de motoren niet zo intens warm werden als met timing; meestal was de temperatuur na twee a drie minuten weer op 30 graden terwijl dit normaal toch veel langer duurde!! Tussen de regelaars zat weinig tot geen temperatuurverschil in de motoren!

Als het weer meezit gaan we vandaag (woensdag) nog even wat tests uitvoeren. Gezien de gelijkheid van de regelaars zou er nu ook een afgewogen oordeel over de verschillende (nu door NOMAC toegelaten) motoren moeten kunnen worden geveld.

We'll keep you posted,

Eric

Even uit nieuwschierigheid, als een klasse te snel is waarom rij je dan niet in een lanzamere klasse zoals de 17.5t klasse in plaats van het regelement wederom aan te gaan passen? niet vervelend bedoeld maar ben er wel benieuwd naar.

We praten hier over een stock klasse, de bedoeling hiervan is dat alle auto's in basis even hard gaan. Als je een 17.5 gaat rijden, en geen limit aan de regelaar stelt heb je hetzelfde gedonder als nu. We moeten echt nadenken over de toekomst van onze hobby. Er zijn de laatste jaren zoveel mensen afgehaakt, we moeten nu goede plannen maken voor de volgende jaren. Ik ben zelf dit jaar voor het eerst geen NK rijder meer, maar de NK rijders moeten voor volgend jaar echt weer een stockklasse maken, met gelijke snelheden.
Ik heb er geen probleem mee dat het langzamer gaat, zolang we weer echt kunnen racen!!

JOIN THE REVELUTION!!!

Laat dan ook even weten hoe vertimebare motoren hier nog enig invloed op hebben.

Laat dan ook even weten hoe vertimebare motoren hier nog enig invloed op hebben.

Roelof, Even kijkende naar de twee meest gebruikte motoren hebben we de X12 van LRP/Nosram, en de V3.0 van Speed Passion. (GM mag ook, maar wordt minder gebruikt) beide motoren kunnen vertimed worden TOT maximaal + 10 graden. Is in theorie gelijk. Maar de LRP/Nosram motor levert door zijn opbouw meer vermogen, maar er hangt een "maar" aan het vermogen. Dat is Temperatuur, en Drag Brake. De LRP/Nosram remt veel meer af dan de Speed Passion. Nu hebben we op HFCC al enigsinds getest en zijn we er nog niet uit welke sneller / beter is, meer test's zullen volgen.

Kortom, in mijn ogen zijn de 3 door de Nomac gestelde motoren op de baan gewoon gelijk, voor zo ver de test nu kunnen vertellen.

Groet Robert

Maar stel dat je vertimebare motoren gaat toelaten, ben je dan niet bang dat mensen toch weer de maximale vertiming gaan opzoeken door de boel te verbouwen?

Zoals vroeger de collector op de as nog wel eens verdraait werd kan dat ook met de sensoren of met de schijf gedaan worden.

Ik heb zelf weinig ervaring met electro rijden. Naast nitro rij ik enkel met een pro10 met 10.5T LRP motor. Hierin heb ik een regelaar van nu ongeveer 2 jaar oud. Toen was dit een topregelaar maar momenteel achter loopt op de huidige regelaars.

Als ik kijk naar het BK electro touring dan zijn er 3 klasses:
- EFRA-modified
- superstock 10.5T
- stock 17.5T (bedoelt voor beginners en zou de goedkoopste klasse moeten zijn)

Als ik naar de rondetijden kijk op onze piste dan rijden de 10.5T even snel als de efra 2 jaar terug. De stock 17.5T is nu even snel als de 10.5T 2 jaar geleden. Het evolueert dus vrij snel. Dit is natuurlijk niet mis want iedereen wil zo rap mogelijk gaan. (Een efra-wagen werd geklokt met de speedgun op +100km/h en een superstock werd gekklokt op .... ik dacht bijna 90km/h)

Maar regelmatig hoor ik toch ook klachten van rijders:
enkele voorbeelden
- de superstock en de (vooral) stock zijn te duur. Sommigen wilden BK rijden in de stock 17.5 omdat dit het goedkoopst zou/moest zijn. Maar nu blijkt dat dit even duur is als de superstock en volgens sommigen duurder. Als je op een BK (op een buitenpiste) wil meekunnen met de rest heb je de laatste nieuwe regelaar nodig (zoals de rest ook heeft) en deze zijn nu ook niet goedkoop. (Ik heb het gezien hoe een rijder pure snelheid te kort kwam met zijn oude regelaar en met een nieuw weer netjes meekon)
- de regelaar is het belangrijkste onderdeel geworden in de stock en superstock. (Nieuwe regelaar is meer snelheid)
- Sommigen vinden de stock al gewoon te rap gaan. Te rap voor beginners waarvoor deze klasse eigenlijk bedoelt was.
- Sommige pleiten voor een goedkope stockregelaar zodat iedereen met hetzelfde rijd. Andere zijn hier dan weer radicaal tegen. (Sommige gaan stoppen met electro rijden als er een stockregelaar komt en andere gaan stoppen als er juist geen komt)
- De efra klasse is goedkoper dan de superstock voor wat betreft de electronica
- ...

Kortom, om iedereen tevreden te stellen wordt het moeilijk.
In ieder geval moet een compromis gevonden worden om de electro-klasse te laten leven.

Maar stel dat je vertimebare motoren gaat toelaten, ben je dan niet bang dat mensen toch weer de maximale vertiming gaan opzoeken door de boel te verbouwen?

Zoals vroeger de collector op de as nog wel eens verdraait werd kan dat ook met de sensoren of met de schijf gedaan worden.

Ja en Nee.... Ook hier zijn we mee aan het testen. Maar zodra men de motortiming gaat veranderen, zal de temperatuur ook weer hoger oplopen. Gevolg is dat de motor stuk gaat. Nu heb ik zelf ook al lopen draaien aan de sensor, en deze stopte er direct mee...

Aan de ene kant zeg ik regels maken.... Er mag gewoon niet gekloot worden aan motoren, zeker niet op nationaal niveau. Aan de andere kant zeg ik op club niveau bijvoorbeeld... kom op, je staat hier voor de gezelligheid, en wees een gentleman tegenover de rest.

Ik weet niet precies hoe "fool prove" de motoren zijn, maar volgens mij als je gaat lopen kloten aan de sensor gaan ze al snel gebreken geven.

Groet Robert

De maximale vertiming op de ETS was 10 graden......dit werd bereikt door een speciale endbell die alleen 10 graden toestond; dus iedereen had de max. Deze 10 graden is de enige timing die de motor dus krijgt......Helaas hebben LRP X11 en X12 en de GM Pro een hogere standaard timing dan de rest van de NK-motoren (ik een ergens in de 30 graden??, correct me if i'm wrong). Het zal voor spec-racen dus toch aankomen op uitgebreide testen en maximaal één of twee motoren....

Het vermoeden rees tijdens de ETS wel dat de uiteindelijke winnaar een "bankschoef-actie" had uitgehaald. Dit naar aanleiding van een ineens veel hogere topsnelheid. Door de vast endbell zocht men hier niet naar maar het is wel gemeld door wat mensen aan de wedstrijdleiding. Volgende race zal er dan ook -naast visuele controle- de motortester zeker meer worden gebruikt.

Maargoed, als je zo wilt winnen.....be my guest!!

groet,

Eric

- de regelaar is het belangrijkste onderdeel geworden in de stock en superstock. (Nieuwe regelaar is meer snelheid)
- Sommigen vinden de stock al gewoon te rap gaan. Te rap voor beginners waarvoor deze klasse eigenlijk bedoelt was.
- Sommige pleiten voor een goedkope stockregelaar zodat iedereen met hetzelfde rijd. Andere zijn hier dan weer radicaal tegen. (Sommige gaan stoppen met electro rijden als er een stockregelaar komt en andere gaan stoppen als er juist geen komt)
- De efra klasse is goedkoper dan de superstock voor wat betreft de electronica
- ...

Kortom, om iedereen tevreden te stellen wordt het moeilijk.
In ieder geval moet een compromis gevonden worden om de electro-klasse te laten leven.

Dit is inderdaad waarom de lagere snelheden belangrijk zijn; nieuwe aanwas is essentieël om de sport te laten voortbestaan; het hoeft niet landelijk maar zeker wel op clubnivo. Als de stock-klasse landelijk met een spec-regelaar rijdt is de stap hiernaartoe ook niet mega groot. Voor mensen die het met de spec-regelaar niet hard genoeg vinden gaan is er altijd nog de modified. Dreigen met stoppen vind ik nogal kinderachtig.

groet,

Eric

Ik zit al een klein beetje te kijken hoe zo'n motortester te maken is om een eventuele vertiming uit te lezen, bij brushless is dat prima te doen door de motor in positie te ijken door 1 pool met een zwakke stroom aan te sturen en vandaar via een gradenschijf of anders een soort van mal onder een vaste maximaal toegelaten hoek de sensor op te zoeken en uit te lezen middels een LEDje of een buzzer.

De geklonken endbell zou weer een optie zijn al had ik begrepen dat op dat punt uit 1 serie onderling er nogal verschillen zijn welke mogelijk met een 0-graden spec regelaar meer verwaarloosbaar kan zijn.

Tja... als je zo wilt winnen....
Ik kan je zeggen dat het bij stockwedstrijden met brushed motoren gewoon gedaan wordt, ook met de vriendschappelijke indoor 1:18 wedstijdjes met geklonken 180 motoren, zelfs door bekende rijders. Misschien moet je er keiharde sancties tegenover zetten om het idee om het te proberen al weg te werken.

Ik zit al een klein beetje te kijken hoe zo'n motortester te maken is om een eventuele vertiming uit te lezen, bij brushless is dat prima te doen door de motor in positie te ijken door 1 pool met een zwakke stroom aan te sturen en vandaar via een gradenschijf of anders een soort van mal onder een vaste maximaal toegelaten hoek de sensor op te zoeken en uit te lezen middels een LEDje of een buzzer.

Toni Rheinard had op de ETS een SpeedPassion BL-motortester; kan je direct zien of een motor nog binnen de toleranties ligt

Dit is em:
328_BA_small1.jpg

groet,

Eric

Ik zit al een klein beetje te kijken hoe zo'n motortester te maken is om een eventuele vertiming uit te lezen, bij brushless is dat prima te doen door de motor in positie te ijken door 1 pool met een zwakke stroom aan te sturen en vandaar via een gradenschijf of anders een soort van mal onder een vaste maximaal toegelaten hoek de sensor op te zoeken en uit te lezen middels een LEDje of een buzzer……..De geklonken endbell zou weer een optie zijn al had ik begrepen dat op dat punt uit 1 serie onderling er nogal verschillen zijn welke mogelijk met een 0-graden spec regelaar meer verwaarloosbaar kan zijn………

Allemaal te omslachtig, in en uitbouwen van motoren enz, het kost teveel tijd om te controleren.

Naar mijn bescheiden mening is alles veel gemakkelijker te controleren op “cranking”, mechanische, of op elektronische vertiming en dat allemaal in 1 oogopslag, en dat allemaal terwijl de motor door de regelaar word aangestuurd, en nog in de auto zit.

Fabrikanten zouden een merkteken op het anker/rotor aan kunnen brengen met een “window” in de behuizing. Door bv een optocoupler oid op de aansturing van de motor aan te sluiten, die vervolgens een stroboscopische lamp aanstuurt, ken je in 1 oogopslag alle vormen van vertiming in beeld brengen, het maak niet uit waar deze vertiming door veroorzaakt wordt. Dit doet ook helemaal niet ter zake want alle vormen van vertiming zijn uitgesloten/verboden, dus diskwalificatie kan simpel uitgevaardigd worden.

Ik ben alleen bang dat fabrikanten niet aan een dergelijk systeem mee willen werken, “te waterdicht”, snap!!!

Laatst bewerkt:
Makkelijkste methode om de motor (en tegelijkertijd de regelaar) op timing te controleren is te doen met een doodnormale multimeter.

Elke redelijke multimeter heeft wel een frequentiemeter. Voor de start ff allemaal vol gas geven met de multimeter aangesloten op 2 van de 3 draden die naar de motor gaan en je hebt het maximale toerental van de motor.

Een makkelijke en goedkope methode om de timing indirect te meten.

Nu alleen nog testen wat elke motor doet bij 0 graden, zolang je met een homologatielijst kwa motoren werkt is dit goed te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Makkelijkste methode om de motor (en tegelijkertijd de regelaar) op timing te controleren is te doen met een doodnormale multimeter……Elke redelijke multimeter heeft wel een frequentiemeter. Voor de start ff allemaal vol gas geven met de multimeter aangesloten op 2 van de 3 draden die naar de motor gaan en je hebt het maximale toerental van de motor…….Een makkelijke en goedkope methode om de timing indirect te meten……..Nu alleen nog testen wat elke motor doet bij 0 graden, zolang je met een homologatielijst kwa motoren werkt is dit goed te doen.

@Jan dit moet je mij dan toch even uitgewerkt uitleggen; hoe kan jij de vertiming bepalen zonder referentie, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben? Wat kan je evt afleiden aan het toerental of de frequentie die een counter aangeeft, (buiten dan de ene motor vergelijken met de ander), maar er is geen standaard. De ene motor zal toch altijd meer rpm draaien dan de ander, maar dat wil nog niet zeggen dat deze meer vermogen afgeeft tijdens acceleratie of onder belasting.

Stel dat een motor 24000 rpm (omwentelingen per minuut) draaid, en je gaat dit bemeten met een frequentieteller (Hz per seconden) dan moet je het rpm getal delen door 60 = 400Hz, stel dat je alle fasen weet te tellen per 1rpm dan nog kom je maar aan 1,2 Khz (1200Hz) Stel dat mijn motor 1000 rpm meer draaid : 60 = dan geeft de counter +/- 17Hz hoger aan, dan heb je best “een leuke counter” nodig. Bewijs jij maar dat die “extra 17Hz veroorzaakt wordt door vertiming, en niet door “mijn oma’s wonderolie” die ik in het lager heb gedaan???

Mogelijk begrijp ik jou principe van meten niet, waardoor mijn inzicht nu te kort is geschoten, even ter aanvulling, ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik baseer dit puur op de theorie.

Laatst bewerkt:
Frequentie meten = toerental. Je weet wat een motor aan toeren kan draaien met +/- 5% (als voorbeeld), loopt die meer is die verder getimed.

Ik ben bang dat de bewijslijst veel te mager is, tenzij je een rijder wil diskwalificeren op “mogelijk/waarschijnlijk/hoogst aannemelijk vertimede” motor of regelaar. Wat nu voorgesteld wordt, is dat je een bepaald toerental niet mag overschrijden (ongeacht de toedracht hiertoe), maar ook daarvoor moet het toch wat serieuzer aangepakt worden, dan enkel en alleen maar een vaststelling van een bepaalde waarde in Hz of rpm met een multimeter. Ten eerste moet je zorgen voor een gelijke “energievoorziening + belasting” tbv een eerlijk oordeel voor iedere testcase, daarnaast een goede specificatie van een gehomologeerde motor + een kader waar hij binnen moet blijven. Dit betekend dat een evt motor + regelaar (misschien) uitgebouwd moet worden. PS. Ik weet niet of het (al) bestaat (zal best wel), maar hoe kan je een "tijdelijke boost/verhoging" van vertiming tijdens een acceleratie vaststellen met een toerentalmeting (ook niet geheel onbelangrijk lijk mij)???

Op zich heb ik er geen moeite mee om een sancties uit te vaardigen op een combinatie die een bepaald toerental overschrijdt, bv met een stockmotor. Sterker nog, ik heb het zelf ook al eens voorgesteld, om een halt toe te roepen aan de grote rpm verschillen destijds in de miniklasse (noodoplossing halfweg het seizoen met behulp van een motortester). Hierbij was de doelstelling enkel om de excessen er uit te verwijderen, ongeacht of de motor legaal of niet legaal was, het werd volgens mij “niet echt warm ontvangen” kan ik mij herinneren. Overigens betrof het hier een zogenaamde “een motor uit de kit”, wat wel erg vrij geïnterpreteerd werd door sommige rijders, nu heeft men een echte “stockmotor” daarvoor in plaats genomen, wat vooralsnog goed gaat.

Ik ben bang dat de bewijslijst veel te mager is, tenzij je een rijder wil diskwalificeren op “mogelijk/waarschijnlijk/hoogst aannemelijk vertimede” motor of regelaar. Wat nu voorgesteld wordt, is dat je een bepaald toerental niet mag overschrijden (ongeacht de toedracht hiertoe), maar ook daarvoor moet het toch wat serieuzer aangepakt worden, dan enkel en alleen maar een vaststelling van een bepaalde waarde in Hz of rpm met een multimeter. Ten eerste moet je zorgen voor een gelijke “energievoorziening + belasting” tbv een eerlijk oordeel voor iedere testcase, daarnaast een goede specificatie van een gehomologeerde motor + een kader waar hij binnen moet blijven. Dit betekend dat een evt motor + regelaar (misschien) uitgebouwd moet worden. PS. Ik weet niet of het (al) bestaat (zal best wel), maar hoe kan je een "tijdelijke boost/verhoging" van vertiming tijdens een acceleratie vaststellen met een toerentalmeting (ook niet geheel onbelangrijk lijk mij)???

Op zich heb ik er geen moeite mee om een sancties uit te vaardigen op een combinatie die een bepaald toerental overschrijdt, bv met een stockmotor. Sterker nog, ik heb het zelf ook al eens voorgesteld, om een halt toe te roepen aan de grote rpm verschillen destijds in de miniklasse (noodoplossing halfweg het seizoen met behulp van een motortester). Hierbij was de doelstelling enkel om de excessen er uit te verwijderen, ongeacht of de motor legaal of niet legaal was, het werd volgens mij “niet echt warm ontvangen” kan ik mij herinneren. Overigens betrof het hier een zogenaamde “een motor uit de kit”, wat wel erg vrij geïnterpreteerd werd door sommige rijders, nu heeft men een echte “stockmotor” daarvoor in plaats genomen, wat vooralsnog goed gaat.

Om deze reden zou je dus allemaal met dezelfde regelaar moeten rijden.

Back