Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Ik zal ze binnenkort eens op de dyno zetten, maar er zal ongetwijfeld een verschil zijn.
Als ik meer weet laat ik het weten.

Hier zie je 2 verschillende SP 13.5 motoren op de dyno, met de Citrix regelaar.
Je ziet dat de verschillen minimaal zijn.

Picasa Webalbums - erik - Dyno

Bij de 2e foto zie je het verschil in regelaars, de doorgetrokken lijn is van de CIRTIX, en de gestippelde lijn is een SPX (Mode4)
Hierbij zie je de verschillen al groter worden.
Ik ben benieuwd hoe het verschil is met de andere regelaars die nu worden gebruikt.

http://picasaweb.google.nl/erikmargreet/Dyno02#5490480335636494834

Laatst bewerkt:
Gister op de MACH mee gereden met de 17.5 klasse.. hier rijden we met een Speedpassion Citrix en een Speedpassion 3000 KV motor en heb in geen tijden zo'n leuke race gereden. Heb 2x gewonnen wel met een beetje geluk maar dat dwing je af toch. Ik wilde is kijken hoe het was om hiermee te rijden. Rij normaal met de 13.5 klasse mee maar wilde het graag is proberen en de auto van mijn zoon gepakt.. een X/ray T2'007.

Had me als 7e gekwalifeceerd en in de eerste finale reed ik meteen naar kop iedereen bleef of stil staan of reed tegen iemand aan dus wel mazzel gehad maar moest nog 7 minuten op kop blijven. Al snel had ik Mario Takema achter me aan die duidelijk iets harder reed maar zijn zender begon te piepen wat een voor mij een prettig teken was, dus een kwestie van tijd tot hij echt leeg was en dat gebeurde ook na een minuut of 5, toen kon ik zonder problemen naar de winst rijden.

de 2e finale was het weer dringen in de 1e bocht waarbij ik helaas werd aangereden en begon ik als negende aan de race alleen Erik Mulder lag achter me, toen maar full speed naar voren en na een paar minuten reed ik alweer als 5e alle mannen voor konden de druk niet aan en maakte kleine foutjes waardoor ik naar de 1e kon rijden, ook Erik Mulder had de gang er goed inzitten en zat de laatste paar ronden een paar meter achter me en hij was net als in de 1e finale met Mario Iets sneller maar ze zeggen erbij is 1 er voor bij 2 maar gelukkig is rik ook niet foutloos en 3 bochten voor het einden maakte hij een foutje en kon naar de winst rijden.

Met andere woorden een echte Stock klasse zoals we op de MACH rijden is een echte aanrader...... in tijden niet meer zo'n leuke avond gehad..

Graag tot de volgende race op 11 september die trouwens voor iedereen toegankelijk is. inschrijven kan op www.mach.nl het einige wat je nodig heb is een Citrix regelaar van Speedpassione en een Speedpassion 3000 kv motor. Banden die gebruikt worden zijn de LRP 30X.

PS: Erik nog bedankt voor het lenen van je dempers.....

Het seizoen 2010 zit erop voor de 13.5 vertimebare klasse op de MACH,
de zomeravond competitie was dit jaar WEL een succes!!!
Het is een mooie klasse voor de mensen die toch hard willen gaan.

Het eerste jaar (2009) met de 13.5 vertimebare regelaars was een ramp, veel motoren/regelaars kapot,
een hoop gezoek naar de juiste instelling en vertanding....
En dus een hoop negatieve klanken.

Dit jaar zijn er in totaal 1 of 2 motoren gesneuveld, voor zover ik weet geen regelaars,
er wordt vooral met een grotere overbrengingsverhouding gereden ( i=5.5 tot 6.2 )
De motortemperatuur is gezakt van gemiddeld 80 graden (2009) naar 60 graden (2010),
de snelheden zijn gestegen van 80 Km/h (2009) naar 90 Km/h (2010)

De rijders zijn tijdens de training en wedstrijden veel aan het buurten om tot een instelling te komen die goed past bij hun rijstijl,
niet iedereen heeft een laptop, dus deze worden gewoon gedeeld. Dit is gelijk een goed moment voor discussie.
Het onderling snelheidsverschil is een veel besproken punt,
we zijn tot de conclusie gekomen dat vrijwel elke auto in deze klasse nagenoeg dezelfde topsnelheid heeft,
in het infield is de punch exact hetzelfde, het deellast gebied is goed in te richten naar eigen rijstijl,
hier komt de vertimebare regelaar echt tot zijn recht. Het verschil komt alleen nog maar uit de zender…

Op de MACH worden 2 regelaars gebruikt, dit zijn de Tekin RS en de Hobbywing Xerun,
beide gaan ontzettend goed, de Tekin heeft iets meer in het midden toerengebied en de Hobbywing rijdt iets soepeler.
Na een korte cursus is het instellen goed te doen en blijkt het toch geen space shuttle technologie meer te zijn…
Volgend jaar zullen we hoogst waarschijnlijk andere merken zien als toevoeging,
dit aangezien er steeds meer fabrikanten met een USB versie uitkomen.
We rijden allemaal met dezelfde motor (vermogen), de SP V3.0 is ok.

Ook komen er steeds meer mensen van de 200mm brandstof kijken,
dit aangezien onze klasse toch qua snelheid goed te vergelijken is met de 200mm nitro, maar dan wel voor een fractie van de kosten.
Een handvol is inmiddels inkopen aan het doen of heeft alle spullen al in huis voor 2011.
Het is een mooie klasse voor de mensen die toch hard willen gaan
en de modified klasse "too much" vinden, die laatste genoemde klasse is voor clubwedstrijden gewoon niet haalbaar....
Het startkoppel is teveel voor een aanvaardbare levensduur van banden en aandrijflijn.

Voor ons is de vertimebare regelaar dus een ZEGEN, 12 van de 16 rijders hebben een formulier ondertekend voor het behoudt van de klasse in 2011, hier komen de nitro rijders nog bij. 4 mensen vinden het niks en gaan de 0 graden klasse rijden.
(Zoals bv. Stephan B, besluit je toch anders Stephan, dan kan je in 2011 langskomen voor een regelaar setup…:wink:)
Het gaat dus de goede kant op voor het behoudt van deze klasse in 2011,
de rijders zijn van mening dat de club er niet omheen kan, zeker omdat er ook klassen zijn met maar 5 rijders..

Dus bij de mach is op basis van de rijders van de klasse, het argument dat de klasse weg moet niet valide.
Voor sommige is het circuit gewoon te groot voor de lagere snelheidsklassen.

Voor mijzelf was het een super seizoen, voor het eerst rijden in de electro met zo`n moeilijke regelaar, maar wel een derde plaats in het eindklassement…
Dus ook voor een beginner is deze klasse haalbaar.
Op naar een de Nr.1 in 2011,

Groet,

Roy

PS.
Nu alleen nog die wegwerp LRP 30X banden eruit voor 1 set RP40`s voor de gehele ZAC,
dan kan er ook eens gewerkt worden aan een lastig te vinden goede setup van de auto.

Laatst bewerkt:
Roy,

Helemaal gelijk, de klasse kan prima behouden blijven aangezien er voor andere rijders ook een alternatief is in de vorm van de "17.5-klasse". Deze klasse rijdt een dikke twee seconden langzamer (door een verplichte 4.5 eindoverbrenging) dan de vertimebare 13.5-klasse en is zeer competatief en ook ideaal voor instappers!!

Alles bij elkaar heeft de opkomst op MACH tijdens de ZAC mij blij verrast, in deze tijd toch lekker 35-40 rijders op een avond. Dat is meer dan tijdens het huidige NK Electro:-(

groet,

Eric

Goed omschreven Roy alleen dat van die 3e plaats vind ik niet zo..je weet wel waarom wel lekker gereden dit jaar in ieder geval doen we volgend jaar netjes over...

groeten

John

[Veteq zei:
(Zoals bv. Stephan B, besluit je toch anders Stephan, dan kan je in 2011 langskomen voor een regelaar setup…:wink:)
[/COLOR]

Ik weet nog niet wat ik ga doen volgend jaar, ik vind inderdaad de 13.5 klasse erg hard gaan, al moet ik zeggen dat je wel gewend raakt aan deze snelheid. Mijn punt is meer dat ik het leuker vind om weer net als vroeger met 1 hele grote groep wil rijden. allemaal dezelfde motor en liefst ook regelaar (ETS format) dit maakt de sport veel competetiever en leuker.(vind ik)

Heb dit seizoen ook 1 keer mee gedaan met de 17.5 klasse en vondt dat te lanzaam gaan maar er wordt wel strijd geleverd voor iedere cm.. omdat het zo dicht bij elkaar ligt.

Je zegt dat het snelheids verschil in de 13.5 klasse niet groot is maar hier ben ik het niet mee eens. De verschillen zijn er wel, en soms best groot. Ik ga net 80 en andere gaan bijna 90 km.

Ik wacht de plannen voor 2011 nog even af maar kan best zijn dat ik wwer 13.5 ga rijden.......

Laatst bewerkt:
kopieer een instelling van iemand die er wel hard mee gaat zou mijn advies zijn dan.:confused:
Dat heb ik gedaan maar....... ik heb de instellingen van iemand overgenomen maar ging echt niet zo hard als hij ging. Kwam er wel later achter dat hij met de motor heb lopen rommelen dus zal daar wel mee te maken hebben.........

Klopt Stephan,
er zijn mensen geweest met andere diameters rotor, eigen gewikkeld draad en stickers overplakken van de banden, het enige wat je hieraan kan doen is de motor en de banden innemen, dit heeft niks met een vergelijk in de klasse te maken aangaande de vertimebare regelaars etc...

Het is een utopie om echt 1 op 1 te vergelijken, aangezien er altijd mensen rommelen, beter sturen of de setup voor elkaar hebben. Het rommelen kan je aanpakken door spullen in te nemen (was ook de bedoeling)

Zelf rijdt ik ook geen 90 meer, accu`s zijn inmiddels ook op, athans het mooie is er vanaf...

Ik geloof dat in dit topic al vaker is aangegeven is dat het kopieren van een setup niet altijd dezelfde resultaten geeft, het blijft dan toch een lastige materie om dezelfde resultaten te krijgen.

Dat is zeker niet de beste methode Roelof, maar soms wel een start.
We hebben het hier ook alleen over topsnelheid en dat zegt opzich ook al niet zo heel veel, punch en midden gebied moeten hierbij ook vergeleken worden.
Stephan zijn auto ging in vergelijk met die van mij als een kogel van zijn plek, haast oncontroleerbaar.

zelf heb ik ook met een top van 80 rondjes van 17,2 gereden, dit is erg snel op de mach in deze klasse.

op een forum is het altijd moeilijk om tot een goed vergelijk te komen, zo zie je de laatste paar berichten al dat een hoop opgenoemde voorbeelden waar zijn, maar geen logisch voortbouwend geheel maken.

Hee Stephan, je trok in ieder geval altijd hard bij me weg, denk turbo op 16 ofzo, misschien wel hoger?, ramp 2 of 3, begin toerental 6000, eind 20000 en 0,2 delay????
boost max.

Je hebt het onderin, of boven.
Zit ik goed ongeveer? Heb zelf ook een Tekin gehad

Back