Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Even uit nieuwschierigheid. Wat waren zo gemiddeld de temperaturen van de motor bij de tc op de mach? Bij de tc worden voor zover ik het gezien heb altijd ventilatoren en heatsinks gebruikt. Is er wel eens zonder heatsink en ventilator gereden en gemeten wat de temperaturen toen waren?

Steef die ging echt als een speer er vandoor alleen als hij mijn instellingen had over genomen van de tekin weet ik 100% zeker dat er altijd nog snelheidsverschil zat in de beide auto's .
motor van de 1 beter accu beter lagers beter er zijn een hoop verschillende factoren die meespelen je moet dat eigenlijk niet vergelijken je komt nooit op hetzelfde uit..
Laatste keer op de mach samen met roy gereden en echt er zat geen kilometer verschil in op het rechte eind.
Het binnenterrein echter was de auto van mij sneller weg uit de bocht ten opzichte van roy.
Ligt het dan aan de regelaar ik denk het niet als ik ga rijden met mijn lrp 5300 40c heb ik net zoveel snelheid op het rechte eind alleen hij komt de bocht niet uit..
Wat ik wil zeggen is dat als er iemand rijd die sneller is dan jou met dezelfde instellingen en motor maar met nieuwe accu's bijvoorbeeld dan leg je het gewoon af op bepaalde delen van de baan.

Kortom er zijn zoveel factoren die meespelen

Groeten

John

goh, ben ik blij dat ik net mijn lagers heb schoongemaakt en gesmeerd ;)

hoe vaak maak je eigenlijk de lager in de motor schoon of opnieuw smeren? na 3-4 wedstrijden/trainingen of zo?

Laatst bewerkt:
Alexander ik maak de lagers eigenlijk alleen maar schoon als ik merk dat er echt veel vuil op de baan ligt.
Soms al na 1 wedstrijd of een training het ligt eraan schoonmaken van de lagers kan geen kwaad als je ze goed bij houd.

Groeten

John

Zelf reed ik tegen John met een Hobbywing regelaar, deze is langzamer bocht uit, maar wel smoother.. motor wordt ook 55 bij mij, geen ventilatoren.
Als je kijkt wat zo`n ventilator aan vermogen levert, is dat echt minimaal irt. wat de motor dissipeert.

De snelheden van 90 Km/h zijn uiteraard met een zo goed als nieuwe auto etc..
anders rij ik ook gewoon 82-83...(accus, auto etc.. 6-maanden oud)

Nou hele nette temperaturen hoor. Dat zijn dezelfde temperaturen die ik heb op de motor.

Ik vindt alleen het verschil van bijna 10km/u wel erg veel na een half jaar? Ik neem aan dat je de oude lagers vervangt als ze op zijn en je de lagers uit wast en weer opnieuw olied? (denk ik wel maar vraag het toch maar)

Is het snelheidsverschil dan nog zo groot ook al zorg je dat de aandrijflijn zo soepel mogelijk is?

Ik weet dat de lipo's/motor ook aan slijtage onderhevig zijn maar dat het zo snel gaat?

als je bv. 6 keer gaat rijden zonder iets te doen (grondig spoelen, shimmen, vervangen, pulleys schoon, nieuw spur etc.etc...) dan rijden we zo rond de 83. (dit rijdt 50% van de klasse constant)

Heb je een half seizoen auto en je gaat grondig te werk, dan rij je 1 dag 85-86.

Knal je alles er nieuw in incl accu enz. en je hebt DE setup van de auto EN regelaar/tandwiel settings ok EN je gaat perfect het rechte eind op....dan rij je 90, kan je heel constant sturen, dan ga je dus 90, 89, 88, 87, 87, 86, 86, 85, 85, 84, 84, und so weiter....

John had gelijk....het komt in deze klasse op sturen en knowhow aan.

Vond het wel een mooi verhaal, van een forum collega van RcTech, genaamd Dave:

Zero timing was another 'fad' pushed onto the average racer as a way to equalize racing when comparing speedies from one manufacturer to another. The only way to equalize it is having a singular company produce a spec racing zero timing speedo... and clubs or racing organizations adopt it for that intent. Imagine the political BS over THAT decision.

As long as there is user programmable software in an ESC... zero timing will not be zero timing... based on a true reference of 'Zero' (a benchmark) from one manufacturer to another. Do brushless motors have standardized 'zero timing' from one company to another?
ha.gif
And thats hardware. If people would just realize that advanced speed control timing has a limit, and learn to use it, then classes wouldnt die. People wouldnt be buying into fads, they would be buying into a sport.

You say you dont want to worry about a laptop and how to program your speedo or learning suspension design and how to properly set a car up for faster laps? We have a class for you. You run with everyone else that doesnt really want to put effort into learning how to do anything. Its called... RTR. You get what you pay for, and your return on your investment is as equal.

NOW. For those that want to race. Lets RACE. Lets push the envelope every weekend, and go home 'happy' with our 5th place in the A main. Why? Because we care to know what we can do to go that much faster... and realize that the majority of that improvement is to the nut behind the transmitter. NOT the speedo. NOT the motor. NOT any other reason one could think of to pass off why one would suck on any given race day.

I can type this, and say i live this. I have had a bad month of racing. There is a backstory here, but i will just describe the straw that broke the camels back. --- Last week i built a 'new' car for raceday. In practice the car was REALLY loose, and i broke an A arm with the first pack in it. I barely made the first qually... but got it together in time to break it AGAIN in less than 4 minutes. In my frustration i chucked the car 20+ feet into a cinderblock wall. I picked it up and did it AGAIN. Still not satisfied i had stomped my feet enough and exerted my anger on this inanimate object, i punted it another 20+ feet.

Whats the point? Im assembling another car as i type this. Why? My car is in pieces because of me. It wasnt the cars fault. Heck, it wasnt my zero timing speedo either. I run boosted speedos. Just realize that you WILL have bad days. You WILL have days that you just plain suck. If you want to RACE... that WILL happen. 2nd place is first loser. How bad do you wanna win?

Beetje erg eenzijdig verhaal........

Ja, 0-degree is een breed begrip als mensen al aangeven dat ze softwarematig of hardwarematig het ledje kunnen laten knipperen buiten een 0-degree setting, de oplossing zit blijkbaar niet in deze speciale firmware setting.
Ook vergeet hij even te melden dat in de afgelopen 2 jaar bij een verkeerde keuze van merk je al flink geld heb mogen uitgeven aan regelaars die steeds sneller zijn geworden.
Racen is technologie, daar is iedereen het over eens maar racen moet wel racen blijven zoals in de F1 active suspension, traction control en vele andere technische snufjes zijn gekomen en verboden.

Opvallender vind ik de verhalen van hier op het forum en de ETS dat de 0-degree spec wel positief ontvangen is en blijkbaar wel werkt, het is dus aan de rijder en fabrikant om zich eraan te houden en anders zit de oplossing in een werkelijke 0-degree stock regelaar. En dat rijders zich er niet aan kunnen houden is al bewezen.....

Beetje erg eenzijdig verhaal........

Ja, 0-degree is een breed begrip als mensen al aangeven dat ze softwarematig of hardwarematig het ledje kunnen laten knipperen buiten een 0-degree setting

Hardwarematig dat is niet zo moeilijk toch, dat kan iedereen....
Dat is nog makkelijker dan een timingfunctie van een regelaar instellen.
Software matig is een ander verhaal....;)

Opvallender vind ik de verhalen van hier op het forum en de ETS dat de 0-degree spec wel positief ontvangen is en blijkbaar wel werkt, het is dus aan de rijder en fabrikant om zich eraan te houden en anders zit de oplossing in een werkelijke 0-degree stock regelaar. En dat rijders zich er niet aan kunnen houden is al bewezen.....

Dit is inderdaad waar Roelof, maar naast die positieve verhalen zijn deze er ook voor de dynamische regelaar, er zouden gewoon twee klasses moeten zijn, zodat men kan kiezen...zeker op club niveau

Nog een klasse? (en als je het op alle brushless klasses gaat toelaten weer 10 klasses extra?)

Kunnen jullie electrorijders nu niet eens de koppen bij elkaar steken en de hoeveelheid klasses terugdringen en zeggen dat dat het is? Anders heb je 50 verschillende klasses allemaal gebaseerd op verschillende motoren al dan niet met een 0-graden spec regelaar.

En maar afvragen waarom er per klasse maar zo weinig deelnemers zijn......

hmm Roelof dacht dat we daar al aardig mee bezig waren dit was alleen om aan te geven hoe mensen kunnen klooien met de regels ook als er een 0 graden vertiming is.
Wij hebben nu al een soort regelement gemaakt hoe we gaan rijden in de 13.5 klasse en met wat voor regelaar en motor.
Wat andere klasses doen moeten zij weten en daar heb ik persoonlijk ook niet veel mee te maken wat voor andere klasses er zijn al zijn het er 100 ik ga volgend jaar pro-10 en toerwagen rijden dus in mijn geval hoef ik alleen maar te weten wat de regels zijn in die klasses en niet van de andere.
Iedereen weet ook wel dat er altijd wel een tegneut is die aan van alles en nog wat kan veranderen aan de regelaar of motor .
Als ik dan in dezelfde klasse ga rijden met dezelfde spullen als die persoon en hij gaat 10km+ harder dan mij ja dan vraag je om moeilijkheden dan weet je dat er gekloot is.
Tijdens de vergadering kan iedereen (op de club) daar zijn zegje doen maar dan moeten er wel genoeg mensen zijn en niet bv 1 uit een klasse die dan gaat beslissen wat het wordt volgend jaar waar misschien niet iedereen tevreden mee is.
Ik denk dat iedereen wel weet wat hij volgend jaar gaat rijden en in wat voor klasse en de klasses die er afgelopen jaar zijn geweest vond ik persoonlijk erg leuk.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die net weer wat willen veranderen maar dat hou je toch altijd .

groeten

John

Kunnen jullie electrorijders nu niet eens de koppen bij elkaar steken en de hoeveelheid klasses terugdringen en zeggen dat dat het is? En maar afvragen waarom er per klasse maar zo weinig deelnemers zijn......

Klopt Roelof, dit hebben we op de MACH dus ook gedaan, ik heb een enquette opgezet met de wensen van een ieder, dus alleen de vertimebare rijders... We hebben bij het bestuur een reglement voorstel ingediend.
Dus als het goed is zijn er op de mach maar 3 klasses:
Critix+SP13.5
SP13.5+regelaar vrij
Pro10...

Wat ons betreft is dit het dus...vandaar het geopper voor 2 klasses tc..

we hebben nu 25 critix rijders en 15 vrije klasse rijders. Ok toch...?

weinig deelnemers zijn er door de crisis en de vele niet juiste argumenten..

Laatst bewerkt:
even puur uit nieuwschierigheid, de 17.5t klasse is dan de 13.5t met cirtix regelaar geworden? (als voorstel tenminste)

even puur uit nieuwschierigheid, de 17.5t klasse is dan de 13.5t met cirtix regelaar geworden? (als voorstel tenminste)

Klopt naar mijn weten, athans dit wil "men" voor elkaar krijgen..de sensor is dan weg..

Zelf heb ik alleen de opzet voor de vertimebare 13.5 gedaan.

Back