Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Ik ben lid van dezelfde club als Per, ik weet waar hij zijn info vandaan haalt, maar ik hoor niets over wielspin of wat dan ook......
Arnold

Wanneer ik bijvoorbeeld bij een 2wd (evt pro-10) sponge-banden klasse ga kijken, zie/hoor ik alleen maar “wielspin…..

Eerste hand, baaninzetter bijna het hele seizoen in jouw 2wd klasse…..

.. Ben geen voorstander van 0 graden, de reden dat ik dit jaar ook geen tourwagen heb gereden…..Met een paar anderen hadden wij onze vertimebare regelaars goed voor elkaar, klopt je moest er tijd in steken maar ook bij ons was het zo dat je gewoon antwoord op je vragen hierover kon krijgen…….Uiteindelijk filtert het zichzelf uit wat je wel of niet op de baan kan houden……Vreemd dus dat weinig regels wel plezier geeft!!!!!!!....Arnold

Helaas voor jou en die andere 3 rijders, konden jullie niet het minimaal aantal deelnemers van 5 rijders bij elkaar krijgen om een klasse te vormen, ik neem aan dat dit de reden is geweest van opheffing, en dat jij je plezier mis heb gelopen in de TC met regelaar vrij vertimed.

2wd, had helaas ook maar net het minimaal aantal deelnemers, soms nog minder anders had je waarschijnlijk helemaal niet gereden, als het om die reden gaat.

TC met 0 graden, ook hier niet een massale opkomst, in ieder geval niet in mijn opinie om vast te stellen dat het mega populairder is, dan een klasse met een regelaar en vrije vertiming…

M-chassis is op het ogenblijk de grootste klasse waarin, met genoeg regels en toch ook veel fun, waar vreemd genoeg ook hele snelle, oud modified rijders die ook heel veel plezier hebben, met ongeveer 60% van de snelheid die ze normaal gewend waren….

Hadden we maar een groot circuit, dan had je veel meer medestanders gehad in jouw klasse, daar ben ik van overtuigd, helaas is de werkelijkheid anders, zo ook misschien wel met mijn mening….al had ik lid geweest van een club met een groot circuit….dan…..wie weet???

Mijn info is zo als ik die waarneem, op ons Mickey Mouse circuit als toeschouwer, op gesprekken die ik in de pits met ontevreden rijders heb, daar baseer ik mijn mening op,…..ik beweer niet dat ik gelijk heb, ik ventileer alleen mijn mening…

PS LiPo leeg rijden, lijk mij geen goed plan, een reglement opstellen met als uitgangpunt een accu leegrijden, lijk mij een gepasseerd station..

Is de tankinhoud van de electro groter geworden de afgelopen jaren ? Nee, de afmetingen/industrie std maten van 43.0 mm x 23.0 mm zijn gelijk gebleven. Het is alleen gelukt de tank beter te vullen.
kom op zeg Frans, je weet wat ik bedoel, en in die context is de tank wel degelijk groter geworden.
Uiteraard is onze brandstof ook veranderd, en wellicht de opgeslagen energie is die brandstof verhoogd, maar niet zo explosief als met elektro.
Ik reed vroeger met een Mabuchi black motor en 1200mAh NiCd cellen..... snelheidsregelaar was een draadweerstand, gestuurd door een servo.
Daar zat ook nog eens een bak verlies op vergeleken met de huidige snel schakelende fetjes.

Als je dan schrijft dat electro auto's steeds meer energie ter beschikking hebben die (niet meer) omgezet wordt in vermogen om snelheid te genereren ga ik helemaal met je mee.
Dat verhaal over de tank etc is onjuist.

Om terug te gaan naar de originele vraag: programmeerbare regelaars: zegen of hobbykiller?
In mijn ogen zeker geen hobby-killer.
Wat slecht was voor de hobby was het snelle tempo waarin de technologie veranderd is.
Van 12 turns naar unlimited naar brushless naar lipo, ieder jaar wat nieuws. Ik zag toen ieder jaar weer rijders afvallen.
Dat is de reden waarom we het reglement Pro10 stabiel proberen te houden.

Wat ik wel vind, is dat programmeerbare regelaars niet optimaal zijn voor een stock klasse. In mijn ogen moet je een echte stock klasse simpel houden.
Onze Pro10 klasse zie ik dan ook meer als een verkapte modified klasse :)

Hey niet zo hè? Die cellen heb ik ook nog actief mee gemaakt haha... Wat een tijden waren dat zeg...

Inderdaad, geselcteerde Snayo red amp cellen, 6 stuks in stick configuratie overdwars in de Asso 12i. En gewoon buiten rijden!! Toen zaten we nog niet te meuten over een krasje in de bodemplaat. :-)

Je praat over een klasse waar alles is vrijgegeven, dus ook het merk motor, en ook het aantal wikkelingen! (echte stock???)
Het verschil in motoren in de stock merk jij niet hoor, als ik heb er een aantal op de Dyno gehad, en dit is bullsh.. Ja er is verschil, maar een paar Watt merk je niet, zelfs het verschil in de regelaars (wat veel groter is dan een paar Watt) merk je niet. Natuurlijk als je alles optimaal hebt maakt het wel een verschil, maar niet zo heel veel. Ik hoor wel meer mensen roepen over andere rijders dat hun motor veeeeel sneller is, en ze hebben betere accu's, maar ze hebben niet in de gaten dat bij het stock rijden alles is het rijden zit, als je het rechte stuk bij de AMCA met 1 of 2km/h langzamer opgaat dan je voorgangen, heeft hij daar tot voorbij de helft van het rechte stuk voordeel van. Hij loopt dus al die tijd rustig bij je weg! De set-up, en hoe je rijden is zijn zo belangrijk! (dit wordt heel erg onderschat)

De stock klasse is echt wel de klasse waar alles "gelijk" is!!

oké gelukkig!!! dan is alles nu opgelost.:D. geef anders nog even een link. waar ik mij kan inschrijven voor die alles gelijk klasse :cool:.
dan gooi ik mijn dyno maar weg die klopt dus niet.:(.

GR Richard

antwoord op de origineele vraag is voor een beginner een killer voor de iets gevorderde een zege . voor een beginner kan je beter een regelaar hebben die maar 5 dingen kan en gedaan zo hebben ze meer tijd hun wagen te leren kennen en te leren afstellen zonder zich al te veel zorgen te maken of de regelaar wel 100 percent juist staat . voor de gevorderde een zege omdat je er net dat laatste beetje kan gaan halen zonder al te veel problemen zoals vroeger met ankers afdraaien en andere koolborstels en noem maar op .
en ja loop ondertussen ook al zolang rond dat ik de roode sanyo cellen nog meegemaakt heb dus ben stilaan oud aant worden lo

antwoord op de originele vraag is voor een beginner een killer voor de iets gevorderde een zege . voor een beginner kan je beter een regelaar hebben die maar 5 dingen kan en gedaan zo hebben ze meer tijd hun wagen te leren kennen en te leren afstellen zonder zich al te veel zorgen te maken of de regelaar wel 100 percent juist staat . voor de gevorderde een zege omdat je er net dat laatste beetje kan gaan halen zonder al te veel problemen zoals vroeger met ankers afdraaien en andere koolborstels en noem maar op .
en ja loop ondertussen ook al zolang rond dat ik de rode sanyo cellen nog meegemaakt heb dus ben stilaan oud aant worden lo

De rode cellen!!! :p dat was 1400 of 1500 mili ? ik moet ze nog ergens hebben..ja dat is lang geleden. die waren in de offroad toen een hit :cool:
1989 ?
Gr Richard.

de rode sanyo's waren 1400 cellen de latere waren zwarte 17OO cellen maar heb met die rode gereden denk tot ergens 95 in de toe standaard begin toering jaren lol en later de 1700 in men 4X4 offroad auto . heb die hier allemaal nog liggen samen met de streetwise predator die ergens 95 uitgekomen is . die auto is nieuw uit de doos gebouwen over 2 jaar een juweeltje was toen de enige auto waar je met 1700 cellen nen 10 dubbel op kon leggen en 5 minuten vlot uitrijden man da waren andere tijden dan nu remmen wat was dat dat kende we toen niet lol

Ik zei toch echt 1200 en 1700 of niet LOL :)
Ben toch echt niet gek hoor, heb jaren met die cellen gereden. Begin jaren 90 kwam ineens uit het iets de Panasonic P-170, ook een 1700 cell maar zou véél beter zijn...

Sanyo 1200SCR (de RODE cell)
1091985854.jpg

Sanyo 1700SCE (de GELE cell)
DSC00020.jpg

Ik zei toch echt 1200 en 1700 of niet LOL :)
Ben toch echt niet gek hoor, heb jaren met die cellen gereden. Begin jaren 90 kwam ineens uit het iets de Panasonic P-170, ook een 1700 cell maar zou véél beter zijn...

Sanyo 1200SCR (de RODE cell)

Sanyo 1700SCE (de GELE cell)

Tuurlijk ben jij niet gek.
De 1400's echter waren ook rood, wellicht vandaar de onduidlijkheid.
De 1700 SCE werden volgens mij opgevolgd door Sanyo 1700 SCRC in zwarte krimpkous.
Tja die Pana's waren prijzig en van korte levensduur.
Maar voor zover ik kon herrineren erg licht in gewicht en erg geschikt v 1/12 voor zo lang ze het deden dan...
Ongetwijfeld dat Frans hier nog de exacte details van weet.

Back