Project Fokker FII Schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 10 okt 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Je zegt dat die triplex plaatjes elkaar overlappen, heb je daar ook een fototje van? Ik ben toch wel benieuwd op welke manier dat is.
     
  2. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hallo, Theo,
    ik hoop dat de volgende foto´s duidelijk genoeg zijn voor jouw vraag.
    De ene is van de achterrand van een van de vleugels;

    [​IMG]

    de andere is van de achterrand van het vleugelmiddenstuk,

    [​IMG]

    De laatste foto laat het misschien nog het best zien, er zijn drie triplex banen te zien de middelste ligt ´laag´ de buitenste twee ´hoog´(0,4 hoger dus) en dit principe loopt door op de de beide vleugelhelften; de eerste baan bij de wortel is laag de tweede hoog etc.
    Volgens twee onafhankelijke bronnen werden de vleugels bij Fokker zo gemaakt, in ieder geval tot en met de FVII

    groet,

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb je toevallig ook een foto van hoe je bij die schuurdeur staat??
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ah zo zitten die naden. Ik had ze in de andere richting verwacht.
     
  5. 4stroke

    4stroke

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    259
    Locatie:
    Burgh-Haamstede
    Nou Frank, ik kan me alleen maar aansluiten bij het gros van de reacties in dit draadje, dus mijn complimenten, ziet er goed uit, bravo, enz. enz., enz. :D :D :D

    Het indekken van de vleugel met de triplex banen had ik hiervoor nog nooit gezien, uniek vind ik. Weet niet beter dan dat dit gebeurde met balsa, fineer of folie (o, sorry, bekledingsmateriaal).

    Die ZG 62 zal weinig moeite hebben met het naar boven trekken van de kist, maarre..... ik ben bang dat hij wat weinig koeling zal krijgen door de jalouzieen. Kan meevallen, maar lucht kiest meestal de weg van de minste weerstand, veel benodigde koellucht zal tegen de stripjes botsen en wegvliegen.
    Ik heb misschien een oplossing. :
    Ik weet, dat, wanneer de oppervlakte van de luchtafvoer 2/3 maal groter is dan de toevoer er een onderdruk in de motorruimte onstaat door de langs de afvoeropeningen stromende lucht.
    Hierdoor zal er als het ware aan de voorkant een aanzuiging plaats vinden, waardoor er theoretisch dus meer lucht langs de jalouzieen gedwongen wordt te stromen.
    De afvoerkopeningen moeten uiteraard van de wind af gericht staan.
    Je creërt hiermee als het ware een "ejecteur".
    Misschien wist je dit al, ik denk even mee.

    NIETS DAN LOF!!!!

    Geabbonneerd!!!!!!

    Groetjes, Jan Hamminga.
     
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hallo Jan,
    dank voor je reactie, erg fijn om te lezen.
    Wat betreft de keuze van triplex voor het indekken; de echte had dat ook dus op zich een logische keuze, het is echter inderdaad minder gebruikelijke keuze maar ik moet wel bekennen dat verschillende vliegers dit al toegepast hebben; Yke Rusticus op o.a. ´de Pelikaan´(Fokker F XVIII) en Rins ten Hove op een Fokker F VIIa, beiden ook schaal 1:5,

    Tja, over de koeling van de motor, ik weet al wel dat de diverse uitstroomopeningen een ruim grotere opp. hebben dan de inlaat met de louvres, dus dan zou er inderdaad sprake moeten zijn van een zuiging...? Maar iets terug in dit topic had Gerald Rutten hier ook al een opmerking over geplaatst dus dat betekent dat ik de koeling zeer scherp in het oog moet houden,

    groet,

    Frank
     
  7. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Fokker FII deel 10: Spuitklaar

    Nu zijn we aangekomen bij de huidige staat van de Fokker, de afgelopen week is in sneltreinvaart de bouw tot nu toe uit de doeken gedaan.
    Deel 1 tot en met 10 beslaat een periode van 20 maanden!
    vanaf nu zal het wat rustiger gaan met toevoegingen aan dit topic.
    De romp zal de komende maand gespoten worden, en van die fase zullen ook foto´s genomen worden,
    Eerst nog een aantal plaatjes geschoten op Deelen;

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nee nee dat ben ik niet op de foto, da´s onze voorzitter;

    [​IMG]

    [​IMG]
    [Sfeer plaatje....

    [​IMG]

    En hier moet ´ie in, je zou het niet zeggen maar hij past er makkelijk in!!


    [​IMG]

    groet :bye:

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hmmm, op deze foto's vind ik die dikke vleugel maar vreemd :?
    oogt niet natuurlijk bedoel ik eigenlijk, alhoewel de echte het er ook goed mee heeft gedaan :roll:

    maar heel netjes gebouwd hoor, ik doe het je zeker niet na :wink:
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    .......ik dacht al......bouw ik nu zo sloom of ehh....:wink: , bijna elke dag weer een héle hoop gedaan :roll:

    Ziet er goed uit, ben altijd wel gecharmeerd van die oude bouw methodes, ziet er straks niet alleen schaal uit maar het is ook min of meer schaal gebouwd!

    Groet,
    Gerald
     
  10. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Tsja Danny wat oogt 'natuurlijk' in 1919!!! :teacher:
    De luchtvaart was zo pril dat ze net aarzelend van dubbeldekkers naar monoplanes gingen, niemand wist hoe een vliegtuig eruit moest zien
    dus dat was het tijdperk van proberen, er was niemand om ze te vertellen hoe!
    zij waren de eersten! :pc:
    (en niemand had toen nog gehoord van een Airbus 380)

    groet,

    Frank
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    Kan alleen maar zeggen Super.

    Deze Fokker is een van mijn favorieten wat Fokker betreft, maar heb nooit echt voldoende doc kunnen verzamelen om eens te bouwen voor F4C, maar misschien komt dat nog wel.

    Het leuke van die eerste Fokkers is dat de passagiers binnen zitten, maar dat de piloten buiten wilde blijven en de voorkeur gaven aan een open cockpit.

    Als ik het goed heb vliegt er al een bij de fantasie in bleu, maar dan heel wat kleiner.

    Blijf je natuurlijk volgen en succes met de afwerking.

    Ton
     
  12. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik heb net even op de phantasy in blue site gekeken. Maar volgens mij is dit model wat frank aan het maken is, voor phantasy in blue.

    Tenminste, onder het subject, in aanbouw. Daar staan foto's en die zijn hetzelfde als de foto's die frank hier heeft geplaatst.
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zou je zeggen salamander :roll: ?

    :wink:
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb het ook niet over nu maar over het begin van fantasie in blue.

    Dat was zo rond '92 of zelf nog iets eerder.

    Twijfel even of het misschien een F7 zou kunnen zijn geweest.

    Maakt eigenlijk ook niet uit het blijft een mooie kist die F2.

    Ton
     
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ton,

    je hebt helemaal gelijk, de eerste kist die gereed kwam voor 'operatie schaal '94'
    (waar later PHantasy in Blue uit voortgekomen is) was de Fokker FII Schaal 1:7

    [​IMG]

    Hij is gebouwd door Wim Pijnappel, hier op de foto met dhr. v. Messel die nog echt op de FII gevlogen had!!

    Groet,

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Frank,

    Ten eerste: prachtige kist en prachtig gebouwd maar ook: mooie fotos en bedankt dat je zo veel tijd in dit draadje steekt! Ik smul (en denk: prutser die ik ben!)

    Maar goed, even een vraagje over deze kist die mooi van lelijkheid is :wink: : Ik zie dat je zelfs de constructie mooi op schaal doe maar voor het kielvlak/richtingsroer lijk je daar van af te wijken (plank met gaten????). Heb je daar een reden voor of was die constructie zo toendertijd (zou me eigenlijk niet eens verbazen :wink: )
     
  17. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hoi Arjen,
    eerder dit jaar had ik de eer Dennis Bryant (ja, die van die hele mooie schaaltekeningen) bij mij thuis te mogen ontvangen (en ik mocht nog voor 'm koken ook, en hij zei dat hij het lekker vondt :wink:) Deze bekende en door de wol geverfde schaalbouwer (inmiddels in de 70!) vertrouwde me toe ' schaalbouwen is niet zo moeilijk als je maar zorgt dat de buitenkant eruitziet als het origineel'.
    Dus om heel eerlijk te zijn is de constructie van de FII niet echt schaal hoor, het stabilo word straks lichtblauw gespoten, en dan zie je van de constructie binnenin toch niks meer,

    groet

    Frank
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    Ja dat is de Fokker die ik bedoel vond een prachtig model aleen net iets te klein.

    Mooi he die Engelse schaalmodelbouwers, is Dennis Bryant nog met iets nieuws bezig.
    Hij heeft een hele leuke reeks schaalmodellen getekend, een daarvan is de Anson en daar heb ik nog een fototje van.
    Ooit eens geschoten op de Nationals en blijft tot op de dag van vandaag in mijn kop rond spoken in afwachting ooit nog eens te bouwen.

    Ton
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Frank,

    Prachtig werk, niets dan lof!

    je schreef:
    Voor het imiteren van de knopen weet ik nog niets beters dan het beroemde druppeltje houtlijm, of er moet iemand met een goede tip zijn?

    Wat ik zelf op mijn 1/3 Camel heb gedaan:

    maak een plankje met aan de zijkanten spijkers hart op hart 22mm (voor schaal 1/3)
    plaats hierop een strook solartex, vastzetten met tape
    lengte van de strook is vleugelbreedte + enkele cm
    span hierover garen, dit strijk je dan in met (water)verdunde houtlijm

    na drogen snij je stroken van 5mm, deze folie je (na de vleugel geheel bespannen te hebben) op je ribben

    Hierover folie je een strookje solartex van 16mm breed (inknippen en scheuren geeft een mooi rafelig geheel)

    het eindresultaat zie je op de foto's

    Groeten, Ralf
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    Heb je een foto van de stitching op de echte Fokker.


    Ralf,

    Ziet er goed uit de Camel en bedankt voor de stitching tip.

    Maar mijn vraag is eigenlijk klopt het wel zoals jij dit hebt gedaan op de vleugel.

    Heb wat rond gekeken en kwam deze foto's tegen.
    Waarbij naar mijn idee ook nog een draad over de lengte van de rib moet loopt en dit uitsluitend aan de bovenzijde van de vleugel.
    [​IMG]

    Voor de onderzijde zie ik alleen maar een draad in de dwarsrichting zoals jij ook op de Camel hebt zitten, dit betekend dat alleen aan de bovenzijde is geknoopt en men vandaar uit verder gaat naar de volgende positie op de rib.
    [​IMG]



    Voor andere die dit ook willen doen op hun kist.

    Een draad met druppels houtlijm geeft ook een leuk resultaat en is zo gebeurt.

    De rib stitching op mijn Bristol M1C
    [​IMG]
    Gedaan met garen en druppels houtlijm waarna voorzien van een strookje Solartex.

    Zie hier meer foto van de Bristol of kijk even in mijn Galerie voor wat meer foto's.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33690

    Ton
     

Deel Deze Pagina