Project Fokker FII Schaal 1:5

Hoi Frank :lol:


Ik volg je draadje al een tijdje en mijn complimenten hoor, hoe je alles maakt, je moet een schat van een vrouw hebben die dit allemaal toelaat in de garage :lol:

Ga zo door en vooral met plaatsen van foto`s toppie.
 
strutter zei:
Gebruik je ook nog spanlak als basis op je tex?
Welke lakken/laksoorten gebruik jij voor de afwerking van je kist?
en zijn deze brandstof/ benzine bestendig of blaas je er nog een laag fuel-proofer overheen?

Ralf,
de lak die ik gebruik is van NEXA Autocolor (uit de auto branche)
De kleur lakken zijn een ééncomponent lak.
De eerste laag word direkt op de oratex aangebracht (zonder een laag spanlak)
en voelt in eerste instantie wat ruw aan, dit ´schuur´ik met scotch brite glad.
Een bevriende relatie heeft een verfmengmachine, na het bepalen van de kleuren
krijg ik een recept mee zodat een kleur altijd nabesteld kan worden.
De verf op zich is brandstof (benzine) vast, maar als laatste afdeklaag gebruik ik
een transparante tweecomponenten lak (mat of zijdemat) om de hele kist één egale glans te geven.
Trouwens, wat ik een paar postjes eerder een witte base coat noemde is geen echt wit
maar ´schaal´wit, meer een creme grijs achtig wit, puur wit zou er in daglicht veel te ´hard´ uitzien.
Om dezelfde reden is het zwart wat op de Fokker gebruikt wordt meer een zeer donkergrijs, bruine tint.

groet,

Frank
 
(Quote).De verf op zich is brandstof (benzine) vast, maar als laatste afdeklaag gebruik ik
een transparante tweecomponenten lak (mat of zijdemat) om de hele kist één egale glans te geven. (einde quote)

Welke tweecomponenten lak gebruik je? Of op welke basis ?
 
packard zei:
Welke tweecomponenten lak gebruik je?

De gebruikte lak is MaxMeyer mat clear.
Hieraan wordt normaal gesproken een harder toegevoegd,
voor een flexibel oppervlak (een bespannen vleugel of romp)
ook nog een weekmaker tegen het barsten van de lak.

groet,

Frank
 
Hier nog een nieuw soort kerstboom;

full


en een bosje roeren;

full


groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukt:
De derde kleur op de Fokker is donkerblauw,

full


dat is op zich niet zo moeilijk spuiten natuurlijk maar ik heb geprobeerd om het ingewikkelde klm logo in een keer mee te spuiten.

full


Hier voor zijn spuitmaskers gesneden, op de foto rechts te zien.
deze is dan alleen nog voor het witte contour van het logo, hierna volgen nog 3 andere maskers voor elke kleur
een andere. Dat laten snijden van het logo op een snijplotter stelt op zich weinig voor maar het tekenen van het logo
in cad heeft me twee maanden gekost, ook hier was geen materiaal beschikbaar dus ook weer alles afgeschaald van originele foto's, :hammer:

groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er allemaal goed uit Frank :Fade-color Mooie kleuren, en het KLM logo is prachtig gelukt, je werk achter de PC is niet voor niets geweest.
 
Moest er even over denken.
Maar nu weet ik het weer.

Dit is geen modelbouw meer!!!!
Maar gewoon pure kunst!!!! :lol:

Groeten Han.
 
De top in modelbouw. :thumbsup:

DE benchmark 8)

Aan de andere kant: WAARDELOOS!!! Kan nergens kritiek op leveren :wink: ! Kan er niets aan toevoegen, alleen maar beschaamd in een hoekje gaan zitten :oops:

Hey Frank! Je hebt toch wel ergens iets fout gedaan? Wellicht zelfs een STOMMITEIT ! Komop, maak ons deelgenoot :mrgreen: !!

Misschien moeten we een apart draadje openen met bloopers in de modelbouw :D . Kan ik ook eens meepraten :lol:

OK genoeg flauwekul, nu weer :ontopic:
 
Hallo Frank,

Dit gaat iets heel bijzonders worden!
Ben reuze benieuwd (wie niet?) naar het eindresultaat!

P.S. Ga je de vleugels blanco lakken of beits je ze eerst nog een beetje?

Werkelijk TOF man, ga zo door

Groet, Ralf
 
Jongens, jongens het schaamrood staat me op de kaken :oops: :oops: :oops: met al die lof,
ik probeer ook maar wat. en het gaat ook niet altijd goed hoor :wink:

arjen27 zei:
Hey Frank! Je hebt toch wel ergens iets fout gedaan? Komop, maak ons deelgenoot :mrgreen: !!

Nou als je het dan echt wil weten, de motorkap van de Fokker is 15mm te lang, daar kwam ik pas vorige week achter, en de ramen van de cabine zitten 5mm te laag vreselijk, daar lig ik al een week wakker van..........maar niet heus, maarre niet verder vertellen aub

Strutter zei:
P.S. Ga je de vleugels blanco lakken of beits je ze eerst nog een beetje?

De vleugels worden blank gelakt met een zijdeglans parketlak op Polyurethaan basis, =ook weer een harde en brandstofvaste laag. Heb al een paar proefstukjes gelakt: dat word een heel mooie goud gele glans!! ben heel benieuwd hoe dat er straks uit gaat zien!
 
Afgelopen weekend een steun voor de vleugels gemaakt
als hulp bij het opbrengen van de blanke lak.
En gelijk de eerste laag opgebracht (hier voor was enige gymnastiek
cq kniebuigingen nodig om beide kanten te doen.)

full


stap1) Eerst schuren met scotchbrite, je haalt zo alleen de scherpe kanten weg,zonder door het triplex te schuren
stap 2) met de stofzuiger het hele ding schoonzuigen.
stap3) het laatste stof met een iets vochtige doek afnemen; en de vleugel is lak klaar!
stap4) Dan; nieuwe bus met lak, nieuwe kwast die over schuurpapier gehaald is om loszittende
haren te verwijderen, kwast uitspoelen in terpentine en dan maar lakken.

full


Het resultaat is een oppervlak met nagenoeg geen stofdeeltjes in de lak.......

De romp heeft inmiddels z´n zwarte kleur erbij gekregen;

full

Nu nog de registratie letters en de verschillende kleuren van het KLM logo,

groet,

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er heel erg mooi uit :worship:

alleen ben je denk ik wat uitgeschoten met het zwart net achter het pilotenzitplekdingetje ( cockpit hadden ze toen nog niet :lol:)
 
Back
Top