Project Fokker FII Schaal 1:5

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 10 okt 2006.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ralf, Ton,

    bedankt voor de info, de manier die Ralf aangaf kende ik al van een artikel uit "Scale International" Mei/Juni nummer van 2004
    (toen dat blad nog bestond :cry: ) en die heb ik om de redenen die Ton aangaf niet uitgevoerd op de Fokker FII (en niet op m'n 1/3 Sopwith pup)
    Er bestaan verschillende manier van knopen en de manier van Ralf werd o.a. toegepast door De Havilland op de Tiger Moth bijv.,
    Van de weinig beschikbare foto's van de Fokker FII kan ik zien dat het, systeem aangehaald dooor Ton, gebruikt werd, de gebruikte lijn werd
    door de bespanning geprikt onderlangs de rip omlaag door de onderste laag bespanning heen om de rip heen weer naar boven, de knoop lag
    op de rib en de lijn werd op de rip naar achteren geleid voor de volgende knoop.
    Zo krijg je dus onder een 'dwars' streepje en boven een lijn met knopen.

    Van mijn clubgenoot Dick van Mourik begreep ik dat er minimaal 5 ! verschillende manieren van ribstitching bestaan, de enige manier om
    een en ander goed uit te voeren is heel goed foto's bestuderen!

    Bedankt voor jullie info jongens, heel waardevol!

    groet,

    Frank
     
  2. Muxje

    Muxje Guest

    Dat zou ik wel doen ja... als je met de verkeerde stitching op je model komt aanzetten, dan kan je het hier op het schaalforum wel vergeten :wink:
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ton ik geef je helemaal gelijk!,

    Bij mijn Tiger Moth heb ik de stitching op eenzelfde manier uitgevoerd (wel schaal dus) alleen met pinking-tape/Zackenband van Toni Clark, en dit ziet er wel O.K. uit.
    Reden genoeg voor mij om het ook op de Camel te toe te passen.
    Op een gegeven moment moet je ook kiezen wat je zelf mooi vindt ook al is dit niet 100% schaal.
    Ik durf zelfs toe te geven dat ik ook wel eens de kleurenschema's wat aanpas om een sprekender resultaat te krijgen.

    Tja, wat is schaal en hoe ver ga je? Naar mijn idee moet je iets maken waar je zelf achter staat en waar je trots op kunt zijn.

    Voor de toeschouwers hoef je het niet te doen, die zien sommige details niet eens en kijken alleen naar het totaal-plaatje.
    Op een van mijn kisten heb ik afwerklatjes geheel op schaal nagebouwd met 72(!)mini schroefjes.
    En er is geen hond doe het ziet!
    Waar zou je je dan eigenlijk druk om maken?
    Belangrijk is dat het er goed uitziet en dat het funktioneel is/ goed vliegt
    (Toni Clark noemt dit "practical scale" en daar sluit ik me bij aan)

    Sorry voor deze opmerking voor de echte PURE schaalbouwers onder ons (dat zijn er slechts enkelen) , maar dat is mijn visie


    Excuses Frank, ik zal je mooie draadje niet verder vervuilen....

    Groetjes, Ralf
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ralf,

    Helemaal met je eens je moet een model ook voor jezelf bouwen en niet voor een ander 8) .

    Denk ook dat 99% van de modelbouwers het verschil in details niet zien, daarvoor moet je je dan echt verdiepen in een bepaalde kist en zelfs dan is het nog moeilijk te weten wat wel of niet klopt.

    Weet er alles van en schrik me soms rot van de fouten die ik maak in een poging een schaalmodel te maken :oops: en later blijkt dat het niet klopt maar best leuk bij het model past.

    En dat is nou juist het leuke van de wedstrijden want daar wordt je niet afgekraakt als zovelen denken, maar daar wordt het juist gewaardeerd als het model klopt met de documentatie en dus niet alleen mooi is.

    Vind ook dat elk detail hoe klein of eenvoudig ook welkom is, op een fun, sport, stand-off of wat voor schaalmodel dan ook.

    Zo'n detail maakt het juist dat een model tot leven komt.

    EEEEEEHHHH durf het bijna niet te vragen maar kom je volgend seizoen met de schaalwedstrijden mee doen, al was het alleen een keer proberen.

    Ton
     
  5. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi,

    Potjandorie wat een mooi werk zeg, ik herken het ma al te goed, ik heb eens mee geholpen om een pipercub weer opnieuw op te bouwen en daar was de bespanning ook een onderdeel van.

    Ik ruik de spanlak nog en die was rood van kleur.

    Gaaf werk hoor men complimenten
     
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Ha Ralf,
    da's geen vervuiling maar m.i. precies waar dit forum voor bedoeld is, en dus heel erg welkom!
    en ik ben het absoluut eens met jouw 'uiteenzetting' zo zie ik schaalbouwen ook: zo goed mogelijk
    en zodanig bouwen dat je er zelf tevreden mee bent, maar niet tot in de 'absolute' perfectie.
    Ben eens twee maanden bezig geweest met de cockpits van een (flair)Stearman, helemaal onderin
    een kabelboom op schaal gemaakt wat uiteindelijk nauwelijks zichtbaar was, dat was voor mij ook een punt van: nu ga je te ver........... :nooo:

    Groet

    Frank
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ton,

    Ik zal proberen volgend seizoen eens een keer met een wedstrijd mee te doen, fijn om te horen dat dit ook positief benaderd wordt!

    Mijn angst was inderdaad dat je model, waar je jaren aan gebouwd hebt, afgekraakt zou worden door de jury en dat de lol van de hobby je ontnomen zou worden.
    Tuurlijk is een beetje kritiek nooit erg, je kunt ervan leren voor de volgende keer...

    Uit de reakties van Frank en jou begrijp ik dat het voor jullie ook gewoon om je eigen plezier te doen is, goed om te horen

    Dank voor deze ondersteuning!

    Groet Ralf
     
  8. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hoi Ton,
    weet niet of je F4C bedoeld, heb wel eens overwogen om daaraan mee te doen, en heb daar diverse gesprekken/ discussies gevoerd met o.a. Gerard Rutten, Bert Hazeborg en Ray Struik (meerv. teamcaptain.) maar het moeten kunnen overleggen (en dus het verzamelen !) van exacte data en foto’s, kleurstalen e.d. vragen voor mij persoonlijk net teveel tijd, dus blijft de ‘ instap 4FC’ over; sportscale, ben daar nog niet helemaal uit.
    Maar daar waren mijn kisten tot nu toe te zwaar voor (>15kg), dus dan blijven de (schaal) fly inns over die de diverse clubs jaarlijks organiseren.
    Dit jaar had ik me bijv. ingeschreven voor de schaalmeeting in Oss (een perfecte ontmoetingsmogelijkheid!) voor de zondag, maar ja, dat was echt te slecht weer voor een Sopwith pup, wellicht volgend jaar beter, dan hoop ik ook de FII vliegend te hebben!
    En zullen we elkaar zeker zien, met natuurlijk zoveel mogelijk anderen die dit draadje volgen :D

    Groet,

    Frank
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Frank,

    Sopwiths en aanverwante kisten hebben inderdaad graag wat beter weer om te vliegen (liever geen crosswind bij de landing)
    Dit is zeker een belemmering bij het deelnemen aan evenementen

    Denk je dat je FII hier minder gevoelig voor is of valt het onder hetzelfde genre kisten?
    (je hebt waarschijnlijk wel power genoeg aan boord daar zal het niet aan liggen)

    Zou graag wat foto's van je Pup willen zien (Balsa USA of Toni Clark?) of heb je dat liever niet op je FII draad?
    Als je het leuk vindt post ik er hier een paar van mijn Sopwith 1 1/2 Struttertje

    Om maar eens terug te keren naar de Fokker FII:

    Ik heb ik nog een origineel door Serge Stone gesigneerde prent van de FII. (Ooit eens uitgegeven door het Aviodome)
    Als je interesse hebt mag je deze van me hebben voor het met ons delen van je bouwprojekt

    groet, Ralf
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ralf,

    Kijk dat klinkt als muziek in mijn oren.

    Kan me dat best voorstellen dat een ieder bang is voor kritiek op het model waar je zo op hebt zitten te zwoegen.
    Vergeet niet dat het hier om een wedstrijd gaat en de jury het model moet beoordelen naar de documentatie van de bouwen/eigenaar van het model en natuurlijk graag modellen perfect zou willen zien.
    Het vervelende is alleen dat de bouwer de fouten heeft gemaakt en de jury dat moet bevestigen in punten mindering.
    Vind dan ook dat het woord kritiek niet op zijn plaats is en gezien moet worden als tips van de jury :wink: om je model voor een volgende keer te verbeteren 8) .

    klopt helemaal en denk zelfs :? dat als het een plicht zou worden het niemand zou lukken een schaalmodel te bouwen, nee je moet daar echt plezier in hebben en het zelf willen waarbij jij ook nog eens bepaald hoe ver je wil gaan.

    Graag gedaan


    Frank,


    Beide Sportschaal en F4C want aan beide kun je deelnemen, doe ik namelijk ook.


    Sportschaal zou natuurlijk altijd kunnen want je hoeft alleen te vliegen.
    F4C is voor een model dat al gemaakt is niet echt super wat de statische beoordeling betreft.
    Maar wat maakt het uit schraap wat foto's een driezijdeaanzicht en een keurenschema van de kist bij elkaar stop ze in een mapje en doe mee aan de beoordeling.
    Van die eerste beoordeling kun je leren want je krijgt TIPS van de jury en omdat het een leerprocess is kun je daarna alleen maar beter uit een volgende beoordeling komen.
    De andere 50% van de totale beoordeling is het vliegen en dat is ook heel wat anders dan wat schaal rondfladderen zonder die verplichte wedstrijdfiguren.
    Ook daar maak je dan een begin mee waarna je alleen maar sterker kunt worden in het vliegen van de goede, juiste, mooie figuren.

    Ja jammer van het weer heb de zaterdag nog in de regen staan te vliegen, ondanks de regen heb me prima vermaakt volgend jaar dus het hele weekend.

    Ton
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hoi Ralf
    Da's heel moeilijk te voorspellen denk ik, en precies dat punt is m.i. een van de meest spannende dingen van zo'n project: je staat met draaiende motor klaar voor de eerste vlucht, alle tests gedaan, je geeft gas (je moet wel want iedereen kijkt naar je) en dan: WAT GAAT 'IE DOEN, HOE REAGEERT 'IE.
    Ik verwacht dat hij traag zal reageren op bewegings veranderingen door de enorme vleugels en relatief kleine roeren, dus wellicht minder gevoelig voor crosswind???
    Idee: nieuw topic met als titel: 'Detaillering dubbeldekkers' , waar we dan diverse foto's en informatie kwijtkunnen over onze 1 1/2 Strutter, PUP,
    Moth, Stearman etc. Lijkt me een leuk idee, je zou daar dan je kist kunnen voorstellen met een aantal Overzichts en detail foto's!?
    Harstikke leuk man!, dat vind ik prachtig, graag, dank je!

    Groet,

    Frank
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    je hebt een PB
     
  13. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @ Frank en Strutter
    Ik zie dat jullie liefhebbes zijn van sopwith pup , hebben jullie toevallig ook bouwfoto van jullie pups.
    Vr, gr.
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mao, zoals je ziet open ik net een draadje
    alle Sopwith info is hier welkom!

    Groet, Ralf
     
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Na een tijdje schijnbare stilte voorzichtig aan maar eens verder,
    heb mijn tijd gestoken in het spuitgereed maken van mijn garage,
    afdekken van wasmachines en vrieskasten met plastic etc. etc.
    [​IMG]
    en dan eindelijk beginnen met de witte base coat,
    [​IMG]
    iedereen weet wel dat er met het spuitklaar maken van een kist veel
    tijd opgaat aan schuren en schuren en plamuren en schuren en dan nog eens afplakken en afplakken, etc. etc.
    terwijl het spuiten zelf dan zo gebeurd is.

    Het bepalen van de kleuren voor de FII bleek nog niet zo eenvoudig, welke kleuren er destijds gebruikt
    zijn is niet exakt bekend, dus ik heb ze moeten benaderen, de kleuren zijn; licht (pastel)blauw, donker blauw
    en zwart , en witte biezen.
    voordeel is natuurlijk dat niemand kan zeggen dat ik de verkeerde kleuren heb gebruikt :wink:

    groet,

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik zie niks! :?

    ???


    jan.
     
  17. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Ha Frank, alweer druk bezig zie ik :thumbsup:

    Gebruik je ook nog spanlak als basis op je tex?
    Welke lakken/laksoorten gebruik jij voor de afwerking van je kist?
    en zijn deze brandstof/ benzine bestendig of blaas je er nog een laag fuel-proofer overheen?

    Ben erg benieuwd hoe het er uit gaat zien!

    Een mooi opgeruimde werkplaats werkt het lekkerst, je moet er wel even tijd voor vrij maken :roll:

    Succes, Ralf
     
  19. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Tussen het spuiten door nog ff de radiateur van offset plaat voorzien, beetje poetsen en het bling bling(t) je tegemoet.
    en nee het gat voor de motoras zit niet verkeerd, dat hoort zo asymetrisch te zijn!

    [​IMG]

    Dan verder met afplakken, omdat de schaarse tekeningen die ter beschikking staan niet duidelijk
    genoeg zijn probeer ik de af te plakken gedeelten van foto´s van het origineel af te schalen;

    [​IMG]

    En dan verder met de volgende kleur; lichtblauw, het KLM gevoel begint al een beetje te komen,

    [​IMG]

    groet,

    Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Je moet nog oppassen dat je plafond niet ook mooi fokker blauw wordt.... Succes, ziet er goed uit..

    mark
     

Deel Deze Pagina