Project Perth

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 29 dec 2014.

  1. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    30mm bij een tuimelaar poot van 18 is al vrij tam, bij de No-hau (Ho-nau) heb ik gemerkt dat de demontabele constructie van de romp er voor zorgt dat het zwaartepunt verder naar achteren ligt. Helaas moest er daardoor 20 gram lood in de neus.
     
  2. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Eerder deze week was gebleken dat de verlengde hoorns weinig uitmaakten. Daarom heb mijn handvat afstand verkleind van 11,5 naar 10,3 cm. Dat gaf een beter beheersbaar vliegbeeld. Maar, tijdens een trimsessie afgelopen vrijdag, rees ook de gedachte dat het zwaartepunt te ver naar achteren lag. De Nairana was in de hoeken niet mooi strak, maar wat aan het zwabberen, ondanks dat het sturen van de hoeken goed te doseren was. We hebben toen een dikke messing ring onder de propmoer gelegd (nog steeds hartelijk dank voor het setje wat je indertijd gemaakt hebt, Erik) en een hogere stalen propmoer, bedoeld voor gebruik met een alu spinner, gemonteerd. Thuis bleek dat we daarmee bijna 50 gram aan de neus hadden toegevoegd. Het vliegbeeld was hiermee een stuk prettiger, voor het eerst begon het ergens op te lijken en stond ik met plezier te vliegen. Thuis heb ik de moderne lichtgewicht kunststof spinner meteen vervangen door een fraai alu Küntz exemplaar uit de tachtiger jaren, compleet met scherpe punt! Gewichtstoename 40 gram ipv de 50 tijdens de laatste vlucht op het veld. We zullen zien wat dat weer oplevert!
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Klaar voor vertrek! Alles zit er in, voor totaal 11 kilo... [​IMG]
    Net nog een laatste paar details toegevoegd zoals starthandschoen, tankdopje en verhip! HET CERTICAAT!
    We zullen jullie op de hoogte houden hoe het afloopt.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, dan deze ook maar even (14 kilo):
    [​IMG]
    No worries, mate....
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Professioneel ingepakt, have a safe flight naar de andere kant van de wereld.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Erik, we zijn zonder problemen gearriveerd. Ned. Team is compleet.
     
  8. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Fijn dat jullie er zijn en dat het reserve model thuis kon blijven. Maak er wat moois van.

    nohau8.jpg
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Alle modellen zijn gemonteerd en we hielden geen onderdelen over...
    Ook onze jetlags stelden niks voor.
    Vandaag voor het eerst op het wedstrijd terrein geweest.
    Ziet er heel bruikbaar uit.
    Op de foto's leek het groter, maar de twee cirkels liggen voldoende ver uit elkaar.
    Ga nu slapen, het is hier zes uur later.
    We gaan er voor!
    Later meer...

    De mooiweer wolkjes vanaf 40.000 ft. tijdens de oversteek van Indonesia naar Australie.
    [​IMG]
    We hebben ze weer in elkaar (het model van 3e teamlid Rob Metkemeijer stond aan de andere kant)
    [​IMG]
    BB4 in de ochtendzon ( jullie lopen 6 uur achter, dus nog hardstikke donker),
    op de achtergrond een boompje met echte citroenen.
    [​IMG]
    Op bovenstaande foto zie je een van de lipo zakjes op tafel liggen.
    Laden doe ik onder de carport, in de open lucht:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vandaag bezig geweest met van alles en nog wat, er stond zoveel wind dat we training tamelijk zinloos achtten.
    Wel de modellen achter in de stationcar gepast.
    Als we met z'n vieren (zowel Henk als ik zijn in gezelschap van onze wederhelften) naar het wedstrijdterrein willen, moeten de buitenvleugels er af.
    Maar dat zijn 3 stuks M3 boutjes, dus dat is niet zo'n ramp.

    Ook is het teamrace team inmiddels compleet en de verse brandstof gemengd:
    [​IMG]
    Morgen zijn we met F2B om 8:40 aan de beurt voor de officiele training en als we kans zien, proberen we daarna onze modellen zo snel mogelijk gekeurd te krijgen, dan kunnen we op tijd aan de lunch...
    Hoe we verder gaan leest u hier later.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2016
    Arnold 85 en F2B vinden dit leuk.
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Leuk zo'n blog, ga er vooral mee door.
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Had je geen problemen met je accu's in het vliegtuig?
    Mijn zoon moest de accu in een speciale kluis vervoeren. Deze accu was ook iets groter dan jou accu's.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, de mijne zijn ~47Wh per stuk.
    Je mag tot 20 stuks van max. 100 Wh in je handbagage meenemen.
    Met 4 stuks ging alles dus probleemloos.
    Vandaag de officiële training gehad.
    Henk en ik vlogen bij dezelfde afstelling als thuis duidelijk langzamer.
    Rob heeft met z'n zelfgebouwde, machtig ronkende 13cc geen enkel probleem.
    Inmiddels is de wind weer fors aangetrokken, dus we zien wel wat we vanmiddag doen.
    Henk heeft een maatje grotere venturi gemonteerd en ik heb het toerental opgeschroefd naar 8150 i.p.v. de oorspronkelijke 7800. Daarmee zouden de rondentijden van 5,5 weer terug moeten zijn op 5, 2
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Kan het zijn dat de temperatuur erg hoog is, ik heb gemerkt dat je boven de 25 graden naar een hoger toerental moet omdat de dunne e-props dan makkelijker terugbuigen. Toen we vorig jaar een hittegolf hadden bij 30 graden verloor ik 0,2 sec per ronde. 8150 lijkt me een goed uitgangspunt.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik begin een beeld te krijgen van een vaste marker op de grond die door de regelaar gezien kan worden en waarmee de regelaar de ronde tijden dan tijdens de vlakke vlucht kan afstemmen op de gewenste snelheid....
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het was net warm genoeg om de accu's te ontzien.
    Gek genoeg ging ik met 5,5 prima door het programma. Maar met in het achterhoofd het idee dat als de wind aantrekt, het wel eens ontzettend mis kan gaan, wil ik toch iets sneller.
    Vanavond kon ik dat niet instellen, want kunstlicht gooit je hele tacho in de war.
    Met mijn eerste vlucht meteen om 8:00 wil ik dit morgenvroeg even instellen.
    Dat betekent 6:00 opstaan.
    En daarom zo meteen maar te kooi.
    Je moet wat over hebben voor je sport....:worship:
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Eigenlijk is de rondetijd maar een heel ruwe indicatie van of een model goed door het programma komt.
    En de aansturing is bij mij tamelijk primitief.
    Maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik de zaak in orde krijg
     
  18. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    De lijntrek in vlakke vlucht is een soort van sinus, als je die voldoende dempt kun je met een simpel rekensommetje de rondetijd uit je model halen. Dit zou ik dan aan het einde van de vlucht op een display zetten zodat je zelf kan besluiten of je wat wilt wijzigen. Automatisch zou ik dat niet doen, dan weet je namelijk nooit hoe je "naald" staat.

    Maar zoals Bruno al zei, als je voor je gevoel prima door de figuren gaat en je vliegt in vlakke vlucht lekker langzaam dan gaat je accu lang mee. Als je dat vertrouwen mee kan nemen naar je wedstrijdvlucht dan vlieg je die ook prima.

    En als je in het donker de toeren wilt instellen, dan kan dat dan met behulp van de koplamp van de auto, die staat op gelijkstroom.
     
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    De organisatie heeft de score verwerking verregaand geautomatiseerd. Op dit moment zijn al jullie scores zichtbaar.
    http://www.cl-wch2016per.org/Results/index.php

    Rob moest volgens planning om 14h10 vliegen, dat is hier 08h10, in werkelijkheid is het nu een half uur later en de scores staan er al. Dat heb ik nog nooit zo snel gezien. In Budapest zat er een dag tussen.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We zijn net terug in de hut (een riante vakantiewoning op een half uur rijden van het wedstrijdterrein)
    Het zat er vandaag wel in, maar het kwam er niet uit.
    Bij Rob klopte het nog het beste. Een MB77 schroeft zich door alle soorten lucht die je maar kunt bedenken. En als je je realiseert dat Rob nauwelijks heeft kunnen trainen is zijn prestatie des te opmerkelijker.
    Henk moest in beide vluchten door een berg turbulentie heen ploegen. In zijn tweede draaide de wind kortstondig van recht achter (waar we hem willen hebben) naar recht in het linker oor.
    De daarop volgende loops voorover werden daardoor bijzonder griezelig.
    Maar hij kwam er doorheen. Maar het hoeft geen betoog dat zoiets dure punten kost.
    Zelf ben ik nog steeds in discussie met mijn timer.
    Nu kwam het "over 4 seconden is uw tijd om" signaal tijdens het ingaan van de laatste loop van het klaverblad...
    Omdat dit erg lijkt op een accu die van het ene moment op het andere instort, ben ik onderin maar rechtuit gegaan in plaats van weer omhoog door het zenith. Daar eindigt de figuur namelijk...
    Geen punten voor het klaverblad en dus een plekje tussen lieden die wel alles compleet hadden, maar die ik normaal gesproken buitenom voorbij ga. Ik mag morgen twee keer en heb het lek inmiddels boven. Een combinatie van te langzaam vliegen (wel heeel relaxed in de rustige ochtendlucht) en het vergeten mee te rekenen van de 30 sec. wachttijd voor de motorstart....
    Is inmiddels gecorrigeerd.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2016

Deel Deze Pagina