Project Perth

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 29 dec 2014.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Deze kisten zijn met de bekerspuit gedaan..... Volgorde: wit, rood, turquoise; wit en turquoise niet over elkaar heen, wit en rood wel.
    Het wit en rood zijn Dupli Color acryl 1K, gedecanteerd en verwerkt met de airbrush, turquoise is Spies Hecker basecoat, en dan over alles Spies Hecker 2K clear. En pas daar ging het fout. Want de kleuren zaten er prachtig op, alle schablonen handgesneden met een scalpeltje....:confused::yes:
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @Da's nou toch weer jammer. Waarom niet even die foto's gelinkt naar een normale site of een forum?)

    Inderdaad jammer vooral ondat jullie toestellen er ook op staan en ook nog een foto van Henk.
    Wat een gruwelijke hoop 'Yatsenco' toestellen trouwens.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aha!:rolleyes: Hij bedoelde, dat de prima transparante toplaag nog niet glad genoeg was en na het gebruikelijke polijsten kwam de diepe glans die we van onze vorige modellen kenden, dit keer niet terug, no matter what. Er bleef een soort van witte waas zichtbaar. Bij het diepe metallic blauw van Henk zag je dat extra goed, mijn turquoise camoufleerde dat beter.
    Het lijkt alsof de lak niet zo hard werd als we gewend waren, waardoor de polijstsporen te snel te diep gingen. Ik ging in mijn ijver zelfs op een klein plekje helemaal door het blank heen. Wel het gladste van de hele kist......
    Mijn model heeft -uit transportoverwegingen- nog een nieuwe, 2 delige vleugel gekregen. Daar heb ik dus uitgekeken met nabewerken. Diepere glans, maar wat meer oneffenheden....

    En ach, het zijn geen schaalmodellen, maar je wilt toch de volkswijsheid, dat F2B -of eigenlijk CLPA, de amerikaanse tegenhanger, waar er een 'appearance judging is en de uitkomst daarvan wordt, ja echt, meegeteld in het eindresultaat- doorgaans de mooist afgewerkte modellen heeft, geen geweld aandoen.;)
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    The Netherlands
    Perth Bruno The Netherlands 2.jpg

    Perth Bruno The Netherlands.jpg

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Vorig jaar heb ik de Nairana verkocht aan een Duitse piloot. Immers, inmiddels was er een opvolger die twee ons lichter was! Zie 'Project Gran Canaria' in dit forum!. Echter, helaas, nadat deze piloot een flink aantal vluchten tot volle tevredenheid had gemaakt, crashte de Nairana. Niet door een stuurfout, maar doordat de ligger van de binnenvleugel losraakte van de indekking. Gevolg was een totaal vernietigde voorromp, zwaar beschadigde vleugelwortels, en nog wat averij hier en daar. Toen ik dat verhaal hoorde, voelde ik me toch wat bezwaard (de koper was ook een soortement fan van me) dus heb ik aangeboden te kijken of ik het model weer kon oplappen. Ik dacht ook dat ik wat van zo'n klus zou kunnen leren, dat dat klopte! Ik heb eerst gekeken of ik de vleugels weer kon oplappen. Het eerste wat opviel, was dat de triplex vleugeldragers waren gedesintegreerd. De lagen van het 3 mm multiplex (5 laags) waren onder invloed van ingedrongen brandstof en olie van elkaar gescheiden geraakt. Dat was de reden van de crash. De modificatie met 2mm alu plaat in de Luna (Project Gran Canaria) was dus een terechte keuze geweest. Vervolgens heb ik eerst de resten van de liggers verwijderd (de breuken lagen ongeveer waar de triplex dubbelaars ophielden) en moesten nieuwe ribstroken worden geplaatst.
    IMG_7515.JPG Voor de stevigheid heb ik ze dit maal uit 3 mm balsa gesneden. Daarna moesten de liggers weer aan de indekking worden bevestigd. Hiervoor moesten de uiteinde van de liggers door middel van balsa lasstukken aan de resterende liggers worden gelijmd.
    IMG_7517.JPG
    Vervolgens moesten deze liggerwortels weer aan de indekking worden gelijmd; dit werd bemoeilijkt doordat de indekking tijdens de crash was uitgerekt en - gebold. Daarom was er tijdens het lijmen enig gewicht nodig. Voor de stevigheid had ik de binnenkant van de vleugelwortels geglast met 25 gram / m2 glasdoek.
    IMG_7516.JPG
    Ik had ook eerst de gescheurde en gebroken indekking vervangen en geglast, waarna het er weer netjes uitzag. Zo konden de liggers weer in een stevige vleugelwortel worden gelijmd.
    IMG_7518.JPG
    Daarna kon aan een nieuwe voorromp worden begonnen, waarbij ik voor de vleugelbevestiging de nieuwe constructie gebruikt op de Luna heb toegepast. Dus geen houten of (later) alu balkjes meer, maar 2mm alu plaat.
    IMG_7519.JPG Zoals je ziet is er optimaal gebruik gemaakt van gerecycled materiaal: motordragers, tuimelaar.
    Nadat alle afmetingen van de voorromp correct waren (in dit stadium ging dat alleen om de rompzijkanten en de vleugeldragers samen met de besturing, waarbij het rompschot waar zowel de besturing als de vleugeldragers aan vast zitten een hoofdrol speelt) konden de achterromp en de gerepareerde vleugelhelften op de voorromp worden uitgemeten.

    IMG_7544.JPG
    De balsa driehoeken zijn om de voorromp recht te houden, de stukken balsa onder de voorromp moeten zorgen dat de voorromp precies parallel loopt met de bouwplank. De achterromp wordt met blokjes balsa opgetild totdat de verflijn tussen het wit en het blauw precies parallel loopt met de bouwplank. Dan kan de achterkant van de voorromp worden geschuurd totdat ie precies op de achterromp aansluit. Zorg er altijd voor dat de afscheiding tussen twee kleuren precies langs de bovenkant van de rompzijkant loopt! Het stabilo wordt ondersteund met lagen multiplex en dunne plankjes balsa voor de fijnafstelling; het latje op het stabilo dient om te controleren of het stabilo wel volledig vlak is. Het lastigste is de volgende stap: het op de juiste plaats aan de vleugelliggers lijmen van de alu vleugeldragers. Nadat dit gelukt was, heb ik nog balsa driehoeklatjes, gesneden uit 10x10 latjes, tussen de liggers, de vleugeldragers en de indekking gelijmd. Van binnen uit, natuurlijk. Zo wilde ik voorkomen dat de liggers zich ooit nog los zouden wurmen van de indekking. Toen dat allemaal gelukt was, kon de voorromp verder worden opgebouwd. Om een betere lijmverbinding met de rompbovenkant te kunnen maken, werd de canopy een paar centimeter naar voren geplaatst.
    IMG_7547.JPG Daarna kon de 10 mm balsa romponderkant op z/n plaats worden gelijmd, waaronder de ruwe vorm van de nieuwe motorkap. Let trouwens op de 2mm messing aanvullende 'moeren' (stukjes 2 mm strip die voorzien zijn van M3) die aan de alu vleugeldragers zijn gelijmd. Reden is dat ik het niet vertrouw als er alleen maar draad zit in de 2 mm alu vleugeldragers. De krachten op de romp/vleugelverbinding zijn erg hoog!
    IMG_7549.JPG Daarna de voorgevormde rompbovenkant (zie eerdere bouwverslagen; zo'n rompbovenkant bestaat uit 3mm balsa wat wordt geweekt in heet water waaraan een scheut ammonia is toegevoegd en daarna met verband op een mal gebonden) er op en toen begon het op een vliegtuig te lijken.
    IMG_7552.JPG Hier zijn ook de flaphoorn, het pilootje en de cockpitkap gerecycled!
     
    DHZ en jef vinden dit leuk.
  9. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Goed besluit om de messing moeren toe te passen. Voor bout in plaat verbindingen is de minimale plaatdikte 0,7 * 4(boutdiameter) = 2,8mm, 2mm is dan ook echt te weinig. Tweede voordeel van messing is dat het erg slijtvast is. Zou niet meer stuk mogen gaan.
     
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het alternatief zou dus kunnen zijn om 3 mm dikke vleugeldragers te gebruiken; maar dat is natuurlijk weer zwaarder. Voor mijn volgende model overweeg ik om iemand te vragen om de vleugeldragers uit te frezen; dus 2 mm dik behalve waar de schroefdraad zit. Die dikte zou dus afhankelijk zijn van de kwaliteit van het aluminium; maar met een maximale dikte van 5 mm, denk ik. Het gebruik van aparte messing 'moeren' heeft ook een nadeel: de lijmverbinding kan in extreme omstandigheden losbreken. Om dit risico te verminderen is het in ieder geval nodig om alle oppervlakken voor het lijmen niet alleen te ontvetten maar ook te schuren; door de schuursporen ''pakt'' de epoxy beter dan met glad materiaal.
     
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Nadat de voorromp en de vleugelwortels waren geschuurd en geglast, kon het model in elkaar worden geschroefd om te kijken of alles recht was gebleven, en konden de vloeistukken worden gevormd van epoxy met micro balloons. Die moesten daarna geschuurd worden (mijn minst favoriete karweitje) en daarna zag het er zo uit.
    IMG_0020.JPG Bij het maken van de vloeistukken bleek dat ik de vleugeldragers in de romp iets te kort had gemaakt; het was de bedoeling geweest om de boutjes net buiten de vloeistukken te houden. Maar ja....
    Vervolgens kon het kleurenschema opnieuw worden gecreƫerd. Het wit van de romp heb ik dit keer gespoten met Tamiya acrylverf voor plastic modellen. Dit dekt goed, en is een 'vriendelijke' verf; het wordt geleverd in kleine potjes en is nogal duur dus niet geschikt voor grotere oppervlakken. Het oranje en het blauw zijn de bekende verven uit de autohandel. Daarna konden de vleugels afgeplakt worden, en de nieuwe kleurlak voorzien worden van twee dunne lagen blanke lak.
    IMG_0023.JPG Er volgde nog een laatste karweitje. De nieuwe voorromp was volledig recht gebouwd, zodat de bestaande achterromp er onder een iets andere hoek tegenaan zat dan bij de oorspronkelijke voorromp. (Niet verder vertellen, maar die was een ietsje krom.....) Het gevolg was dat het stabilo niet meer geheel parallel stond met de vleugel. Gelukkig was dat een kwestie van de voorste bevestigingspen verwijderen, het gat in de voorlijst iets uit te vijlen en er een nieuwe pen in te lijmen, en dan snel terwijl de epoxy nog zacht was het stabilo weer monteren en goed uitlijnen. En toen was tie af!
    IMG_0025.JPG En was het tijd voor de eerste wederopstandingsvlucht. Ik was van tevoren toch iets bezorgd:
    IMG_0027.JPG Maar, met hulp van Bruno
    IMG_0026.JPG werd het avontuur toch bekroond met een weer prima vliegend model.
    IMG_0028.JPG Ik hoefde alleen maar het hoogteroer wat te trimmen omdat het model teveel down had, maar dat was een kwestie van de verstelbare stootstang wat langer te maken. En nu kan ie weer terug naar zijn eigenaar. Einde verhaal!
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Onzin
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk dat je hier even een plaatje zet zodat deze topic weer boven komt drijven.
    Mooie foto's mooie kisten heb toch even zitten genieten van al dat mooie spul.
     

Deel Deze Pagina