Project Pilatus B4

Een plastik buisje dient als scharnier voor de stuurstangen van de wielluiken.
De positie van de buisjes ligt nu vast en ze zijn met een druppel CA-lijm vastgelijmd.

b4077.jpg

Extra houtjes over de buisjes moeten ervoor zorgen dat deze niet kunnen losbreken.

b4078.jpg

Het werkt!

b4079.jpg

Hier op de werktafel functioneert het intrekbare wiel nu uitstekend, maar ik ben vooral benieuwd hoe het zich in de praktijk gedraagt.

b4080.jpg

Het hoofdstuk wiel is nu afgerond en verder gaat het met de cockpitkap.
Voor het op maat knippen van de kap gebruik ik een speciale gebogen schaar en
dat gaat erg goed.

b4081.jpg

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen

Ik ken mensen die heel mooi bouwen.
Ik ken mensen die heel vlot bouwen.
Ik ken mensen die hun bouw goed documenteren.

Er is maar één Johannes.

Hulde.

Rick

Eerst heb ik de cockpitkap zo goed mogelijk met de schaar op maat geknipt.

Voor het pasmaken gebruik ik een balsaschaaf. Het mes mag niet teveel uitsteken want het kunststof schaaft moeilijker dan balsahout.

b4082.jpg

Even de kap vastgezet met tape om te controleren of nog ergens wat nagewerkt moet worden.
Eindelijk, de kap past.

b4083.jpg

De volgende horde is het vastlijmen van de kap op het frame.
Helaas is het frame behoorlijk te klein, op sommige plaatsen wel ca. 5mm.
Ik heb geen zin om dit eerst allemaal de gaan opvullen met wat voor materiaal dan ook.
Dus kies ik voor het vastlijmen van de kap epoxy pasta die deze kier moet opvullen.

b4084.jpg

Dit vergt natuurlijk wat voorbereidingen. Het epoxy mag niet vastplakken aan de romp en om dit te voorkomen is eerst transparante tape aangebracht. Daarna voor de zekerheid nog lossingsmiddel zodat de kap na het uitharden zonder schade kan worden losgebroken.
De romp is nu klaar voor het lijmen.

b4085.jpg

Om voldoende hechting te verkrijgen tussen kap en epoxy zijn de randen met schuurpapier behandeld.
Nog even met een antistatisch doekje de binnenkant van de kap schoon gemaakt.

b4086.jpg

Van de laatste voorbereiding heb ik geen foto gemaakt.

Ondanks het feit dat dit de belangrijkste fase van de voorbereiding was.
Wat volgens mij niemand verwacht is dat ik behoorlijk driftig kan worden als het misgaat.:rolleyes:
Het zou niet voor het eerst zijn dat ik bij het mislukken van een belangrijke klus het werkstuk met opzet volledig molesteer. En dan de bedenken dat er soms een behoorlijk prijskaartje aan vast zat.
Gelukkig heb ik met mijn zwakte leren omgaan.
Dus de mentale voorbereiding was erg belangrijk. Ik heb me zelf de vraag gesteld van, wat doe je als het mis gaat?
Direct stoppen met de werkzaamheden en de hobbyruimte meteen verlaten!

Het epoxy is met een spuit aangebracht.
De zes balsa staafjes zijn nodig om de kap op afstand te houden tot de kap gepositioneerd is.

b4087.jpg

Spannend moment het plaatsen van de kap.
In de kap zit een gat voor de vergrendeling en dit gat gebruik ik nu voor het positioneren.

b4088.jpg

Fase één is gelukt.

b4089.jpg

Fase twee is ook gelukt!
De balsa stokjes houden nu de kap op de juiste plek.

b4090.jpg

Dit mag nu uitharden tot maandag want morgen zondag ben ik de hele dag op pad.

Johannes

Ik zou je inderdaad niet zo snel driftig verwachten. Zelf kan ik er soms ook behoorlijk last van hebben, maar bij mij blijft het meestal bij flink verbaal geweld. Vooral solderen kan dit in me losmaken..... Mijn vrouw weet altijd precies als iets niet lukt, ook als ze niet in dezelfde ruimte is ;).

Goede tip van de schaaf om de kap pas te maken, ik moet ook binnenkort met mijn Ka-7 kap aan de slag en zat me al af te vragen hoe ik het aan ging pakken. Deze ga ik onthouden.

Ik zou pas aanstaande maandag de cockpitkap losmaken van de romp.
Maar mijn nieuwsgierigheid kon ik niet langer in bedwang houden, dus toch nog op de late avond de kap van de romp losgemaakt.
Het lijmen van de cockpitkap is niet mijn favoriete klus. Ik zag er best wel tegenop omdat zoiets behoorlijk mis kan gaan. Epoxy kan bijvoorbeeld op de kap terechtkomt waar het niet hoort. Dat zijn dan lelijke vlekken.

De kap is los van de romp en de tape is verwijderd.
Nog even wat schuren,......het uiteindelijke resultaat valt mij niet tegen.

b4091.jpg

Er zitten wel wat slordigheden in, maar ik mag tevreden zijn.
De passing is in orde, wat eigenlijk niet kan missen omdat het epoxy gevormd werd door de romp.
Natuurlijk had het nog beter gekund, maar dat vergt wel meer tijd.
Deze situatie was uiteraard vrij extreem want zo een enorme spleet tussen frame en kap met epoxy vullen maakte het erg moeilijk.

b4092.jpg

Mijn conclusie is dat deze methode uitstekend werkt.

Johannes

Hm dat van dat temperament zou ik ook niet van je hebben gedacht.
Je komt op mij over als een van de meest rustige en beheerste mensen die ik ken. Zo zie je maar weer, we hebben allemaal onze verborgen kanten ;)

De Akkuweiche is gearriveerd.

b4093.jpg

Helaas worden de accu's later geleverd.
Juist de accu's zijn nu belangrijk om de indeling van de ontvangstinstallatie in de romp te optimaliseren.
De tijd dringt want over 18 dagen wil ik de B4 meenemen naar Oostenrijk en daar hellingvliegen.
Eerst nog wat proefvluchten maken in Nederland lijkt mij erg belangrijk zodat ik eventuele kinderziektes nog kan oplossen.

Johannes

De B4 romp heb ik even opzij gelegd.
Daarmee ga ik verder als de ontvangeraccu's binnen zijn.

Nu zijn de vleugels aan de beurt.
Het meeste werk aan de vleugels is het inbouwen van de servo's.
In elke vleugel zitten vier servo's.

Nu worstel ik met de vraag of de kabelboom met of zonder connectors gemaakt moet worden.
Het voordeel van connectors is, dat een defect servo eenvoudig vervangen kan worden.

Wie kan mij daarin adviseren?

Johannes

Als ik je goed begrijp wil je de stekers aan de servo's laten zitten, deze stekers in de vrouwtjes steken die aan de kabelboom zijn bevestigd.
En dan het restant van de servo-kabel oprollen en naast de servo bevestigen/neerleggen.

Persoonlijk zie ik daar twee nadelen: 1. de verbinding steker-vrouwtje zou kunnen loskomen (wet van Murphy) 2. het opgerolde servosnoer kan loskomen en de beweging van de servo-arm hinderen.

Zelf soldeer ik de servo's aan de kabelboom en hou een kleine speling aan servo-snoer bij de servo. Nadeel hiervan is dus wel dat als een servo defect raakt er gesoldeerd zal moeten worden.

Hopelijk heb ik je goed begrepen en komt dit verhaal zinnig over. Zo niet, ach er zijn wel meer mensen die mij niet begrijpen ;-)

Nu worstel ik met de vraag of de kabelboom met of zonder connectors gemaakt moet worden.

Wie kan mij daarin adviseren?

Johannes

Als je goed solderen kan (en bij jou twijfel ik daar niet aan) zou ik de kabelboom zonder connectors maken.
Bij diegenen die het solderen niet zo in de vingers hebben is het gebruik van de standaard stekkers betrouwbaarder.

Rick

Johannes,
Geen connectors. Is alleen maar een extra bron van storing.
Als je de servo moet vervangen, is er vaak wel meer aan de hand, en kun je net zo goed de drie draadjes solderen.
Maak de draadjes wel lang genoeg om eventueel de tandwielen te vervangen, dat kan wel eens voorkomen, zeker in de bergen.

Gerben

Bedankt voor het advies.
Jullie hebben mij overtuigt dat een soldeerverbinding de betere keuze is.

Johannes

Wie kan mij adviseren betreffende de servo verlengkabels.

Wat voor kabels en hoeveel kwadraat zijn geschikt voor mijn servo's?

Wel heb ik nog kabels liggen maar weet niet hoeveel kwadraat deze zijn.
Op de foto is het niet goed te zien maar de draden van het verlengsnoer hebben een grotere diameter dan het servokabel.
Nu kan ik deze kabel gebruiken maar het gewicht ervan valt mij erg tegen.
Is het verantwoord om dunnere kabels te gebruiken?

b4094.jpg

Johannes

Hoi Johannes,

Dat lijkt zo op het oog 0.5mm2, en dat is precies wat ik zou gebruiken.
Je hebt goede servo's aangeschaft en om ze goed te laten werken hebben ze een goede voedingsspanning nodig, ik zou niet al te dun gaan.

Gerben

Gerben, bedankt voor het meedenken!

Ok, dus voor een goede voedingsspanning is het belangrijk dat de draden niet te dun zijn.
Dan is mijn draad prima geschikt voor de servo's.
Gelukkig kan deze B4 wel wat gewicht gebruiken voor een goede doortrek bij kunstvlucht.

Johannes

Vandaag heb ik eindelijk de accu's ontvangen.

Deze accu's heb ik zover mogelijk naar voren geplaatst i.v.m. het zwaartepunt.
Ze zitten nu vast met klittenband.
Een stuk celrubber vóór op de accu's fungeert als een soort stootkussen.
Ontvanger en Akkuweiche zijn nu ook gemonteerd.
De bedrading wordt als laatste in orde gemaakt.

b4095.jpg

Johannes

Tjonge jonge jonge.
Kan dat niet een beetje minder mooi?
Straks ga je nog de binnenkant van de staartboom polijsten zodat ie van binnen beter doorstroomt voor de goede koeling ...

Prachtig, nog steeds.

Dirk.

Back