Project Pilatus B4

De draad is door het richtingsroer getrokken en wordt later met een druppel CA-lijm vastgelijmd.

Johannes

De afwerking van de Cockpitkap is geen eenvoudige klus. Belangrijk is de juiste bewerkingsvolgorde. Het cockpitframe past nu na wat meten en schuren zonder te klemmen in de romp.

b4058.jpg

Om het cockpitframe op de romp nauwkeurig te centreren kommen op de vier hoeken in de cockpitopening van de romp triplex plaatjes. Deze plaatjes worden met een druppel secondelijm in de romp op de juiste plek vastgelijmd. Voor het uitrichten van de plaatjes gebruik ik een tekendriehoek.

b4059.jpg

De triplex plaatjes staan een paar graden schuin naar binnen zodat de cockpitkap later makkelijk op de romp te plaatsen is.

b4060.jpg

Op de vier hoeken van het cockpitframe zit nu epoxy en alles is klaar om op de romp geplaatst te worden.

b4061.jpg

Na het uitharden wordt het frame losgebroken van de romp en als ik het goed gedaan heb kommen de triplex centreerplaatjes los van de romp en zitten goed vast aan de cockpitkap.

b4062s.jpg

Johannes

Hoi Johannes,

Komt er nog een 'balk' in de romp tussen de beide voorlijsten van de vleugels?

Ennuh, geen volledig cockpitje in de mooie kist? :(

Gerben

Hoi Johannes,

Komt er nog een 'balk' in de romp tussen de beide voorlijsten van de vleugels?

Ja!
Maar deze komt er pas in als het toestel volledig vliegklaar is.
Zou ik hem nu al inbouwen heb ik alleen maar last van.

Ennuh, geen volledig cockpitje in de mooie kist? :(

En ja, cockpit blijft helemaal kaal.:rolleyes:
Dat is een bewuste keuze. Ik kan nu het geduld niet opbrengen om iets moois van te maken.
Mijn prioriteiten richten zich nu vooral op een technisch goed werkend toestel.

Johannes

Gelijk heb je. Van die cockpit zie je toch niets als ie vliegt ...
Daarentegen zou ik wel veel aandacht aan een fraai afgewerkt wielluik besteden. Want die zie je wel .... :confused:
;)

Dirk.

De wielluiken krijgen een rubber scharnier.
Graag wou ik dit een keer proberen en als het bevalt zullen de volgende modellen ook zulke wielluik scharnieren krijgen.
Het idee van rubber scharnieren heb ik bij www.fema-modelltechnik.de afgekeken.
Een binnenband van een racefiets is zeer geschikt voor het maken van de scharnieren.
Met een gaatjestang wordt het rubber geperforeerd. Dit kan natuurlijk ook met een simpel messing buisje.

b4063.jpg

De luikjes worden met behulp van 1 mm dikke balsa stroken gepositioneerd en met transparante tape gefixeerd.

b4064r.jpg

Nu kunnen de rubber scharnieren geplaatst worden. Het vastlijmen gaat erg goed met CA-lijm.
Let op, niet alles in één keer willen lijmen maar stukje voor stukje.

b4065.jpg

Best wel spannend de eerste keer het luik openen!
Gelukkig werkt het scharnier prima en mijn angst dat het rubber zal scheuren of de lijmverbinding loslaten was voor niets.

b4066.jpg

En zo ziet het eruit als het luik is gesloten.
Een belangrijke eis was voor mij dat dit luik een buiklanding op ruig terrein kan doorstaan zonder schade. In de bergen heb je niet altijd een mooi egaal landingsveld en is het landen met wiel geen optie.

b4067.jpg

Verder met de cockpitkap.

Voor het vergrendelen van de kap komt geen schuif maar een draaivergrendeling.
Op de foto is de draaias met de dwarspen te zien die gemaakt is van een M4 inbusschroef.

b4068.jpg

Het bedienen van de vergrendeling kan eenvoudig met een inbussleutel.

b4069.jpg

De kap pasmaken is moeilijk en tijdrovend werk.
Morgen maar mee verder.

b4070.jpg

Johannes

Goed idee van de binnenband-wielluik scharnieren...
prachtig gedaan Johannes :yes:
....maar hoe ziet het er uit als de wieldeuren vanonder staan ? vallen ze niet open ? zijn ze voldoende stijf zodat ze tijdens de vlucht niet openen ?

Wat een vragen hé :smile:

Laatst bewerkt:
Gelukkig werkt het scharnier prima en mijn angst dat het rubber zal scheuren of de lijmverbinding loslaten was voor niets.
Toch wil ik je waarschuwen. Door de beweging gaat dit vroeger of later losscheuren. Het rubber blijft wel heel, maar breekt los van de glasharde CA-lijm. Je had dit beter met gewone Bizon-kit kunnen lijmen. Die is net als het rubber elastisch.
Gelukkig zijn de krachten die op de lijmverbinding optreden niet groot, en is er ook niet sprake van zeer frequent gebruik (2x per vlucht ipv. een hoogte- of rolroer dat per vlucht honderden keren bewogen wordt).

Maar check dat ding voor elke vliegdag goed, want op een keer blijkt dat hij zomaar om niets losscheurt.

Landen zonder wiel: altijd met stevige tape van buiten af dicht tapen! Zodat er niets in de spleet kan haken.

Dirk

Goed idee van de binnenband-wielluik scharnieren...
prachtig gedaan Johannes :yes:
....maar hoe ziet het er uit als de wieldeuren vanonder staan ? vallen ze niet open ? zijn ze voldoende stijf zodat ze tijdens de vlucht niet openen ?

Watr een vragen hé :smile:

De twee wielluiken worden bediend met een hevel via een stuurstang.
In gesloten toestand zijn de luiken dan mechanisch vergrendeld.
De gaten voor de twee hevels zitten al in het aluminiumframe.
Binnenkort ga ik aan beginnen en dan maak ik wel wat foto's van.

Johannes

Toch wil ik je waarschuwen. Door de beweging gaat dit vroeger of later losscheuren. Het rubber blijft wel heel, maar breekt los van de glasharde CA-lijm. Je had dit beter met gewone Bizon-kit kunnen lijmen. Die is net als het rubber elastisch.
Gelukkig zijn de krachten die op de lijmverbinding optreden niet groot, en is er ook niet sprake van zeer frequent gebruik (2x per vlucht ipv. een hoogte- of rolroer dat per vlucht honderden keren bewogen wordt).

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar toch wil ik het proberen met CA-lijm.
Graag wil ik achterkomen hoe zich deze lijmverbinding in de praktijk gedraagt.
Ik ga vanuit dat de mensen bij FEMA best wel weten wat ze doen. Ook hebben zij ongelooflijk veel praktijkervaring.

Maar ergens heb ik al een vermoeden dat deze lijmverbinding met CA-lijm zo gek nog niet is.
Waarom, daar kom ik later op terug.

Landen zonder wiel: altijd met stevige tape van buiten af dicht tapen! Zodat er niets in de spleet kan haken.

Inderdaad, zo deden wij dat in de bergen. Eerst wiel servo stekker uit ontvanger trekken en dan tape over de luikspleet.

Johannes

Weer een stukje verder.

De sluitplaat zit nu vast met epoxy en daarmee is de kapvergrendeling klaar en het werkt prima.

b4071.jpg

Ontvanger en accu worden op een multiplex plaat bevestigd.
Deze plaat wordt in de romp vastgeschroefd op twee trillingsdempers.

b4072.jpg

b4073.jpg

Is uiteraard wat overdreven maar ik kan het niet laten om te experimenteren.

b4074.jpg

Voor het bedienen van de wielluiken zijn deze onderdelen nodig.
Er missen nog de stuurstangen tussen hevel en luik.

b4075.jpg

Gemonteerd ziet het er zo uit.
Op de twee wielluiken worden nog plaatjes gelijmd voor de stuurstangen.

b4076.jpg

Johannes

Misschien is het lijmen met Tek-7 ook een optie >> is beresterk !

Moet dit beamen.

Ik lijm er mijn servo's (rolroeren)op de platines.
Natuurlijk na een proefje met een kapotte servo :cool:.
Een lijmsoort met tal van toepassingsmogelijkheden in de modelbouw.
Bestaat in kleine tubes.

Je project evolueert formidabel.

Mvg,
Aurectar

Back