Project Pilatus B4

Dirk foei !!!
Breng hem nu niet op ideeën !

Langzaam aan rijst de vraag of er met dit toestel nog gevlogen gaan worden, of dat het demo-show-case wordt voor display-doeleinden.
Ik zou er haast niet mee durven te vliegen, hoewel toch niet mijn toestel :twisted:

Bovenstaande was natuurlijk een grapje, ik vlieg liever niet met een toestel van een ander, juist voor het geval dat er iets stuk gaat. Zelf ben ik weer heel makkelijk om een ander te laten vliegen met mijn materiaal (vreemd he).

Complimenten voor dit stukje ( professionele ) hobby-werk. Alles is even mooi en doordacht afgewerkt, om door een ringetje te halen. Deze mate van vakmanschap in de hobby zal ik nooit halen. Van de week nog mijn vingers verlijmd aan een balsa-vorm voor de stootbumper voor op de neus van mijn zeilboot. Sinds een vorige ervaring met een carbonbuis 2 jaar terug heb ik nu gelukkig wel Debonder van H-C in huis, werkt erg goed :oops:

De laatste werkzaamheden aan de B4 romp zijn het installeren van de bedrading. Alle servo kabels zijn nu op de juiste lengte en de stekkers zijn genummerd.

b4096.jpg

Kabels die naar de vleugels lopen zijn met een aantal kabelklemmen aan de romp bevestigd.
Zo blijft alles overzichtelijk en de kabels kunnen niet per ongeluk op een verkeerde plek terecht komen tijdens de vlucht.

b4097.jpg

Eindelijk is het zover, de romp is klaar!
De oplettende lezer zal gezien hebben dat op de romp het Pilatus logo is aangebracht en de rompneus zwart gekleurd.

b4098.jpg

Morgen weer verder met de vleugels.

Johannes

Laatst bewerkt:
Johannes,

Gezien het hoge niveau van afwerking wat we nu zien, en van je gewend zijn, vraag ik me af of jij bij een volgend project de leidingen gaat wegwerken onder het stuckwerk? Veel meer valt er niet te verfraaien toch! ;-)

Schitterend!

Dirk

OK Johannes, nu nog ff snel de servo's in de vleugels inbouwen en dan kan je 'em vanaf vrijdag in Nijverdal invliegen. Er staan dan vast een paar leuke slepers voor je klaar :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Via via meen ik bij geruchte te hebben gehoord dat t.b.v. dit project van Johannes hij een spuitgietmatrijs heeft gemaakt voor de kabelklemmen van deze Pilatus B4.

OK Johannes, nu nog ff snel de servo's in de vleugels inbouwen en dan kan je 'em vanaf vrijdag in Nijverdal invliegen. Er staan dan vast een paar leuke slepers voor je klaar :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Dat zou kunnen, maar ik zie het anders.
Voor het invliegen wil ik al mijn aandacht op de B4 richten.
In Nijverdal wordt mijn aandacht zeker afgeleid door al die mooie toestellen. :cool:
Dus wil ik de eerste vlucht graag op ons eigen veld maken.
Gelukkig zijn daar ook sleepvliegtuigen die mijn Pilatus B4 kunnen slepen.

Johannes

De servo's in de vleugels worden met aluminium hoekbeugels bevestigd, behalve de rolroer servo's want deze worden geleverd met kunststof hulpstukjes voor zijdelingse montage.

Wel veel werk het aanmaken van deze aluminium servo steuntjes.
Maar ik vind het belangrijk dat een servo met schroeven vastzit en niet vastgeplakt is.

b4099.jpg

Johannes

De aluminium hoekbeugels zijn nu samen met de servo's vastgeschroefd op de multiplex basis plaatjes.
Deze plaatjes worden met een epoxypasta in de vleugels gelijmd.

b4100.jpg

Om de voorkomen dat de M3 bevestigingsschroeven vastgelijmd raken door de epoxypasta heb ik met vloeibaar rubber de schroeven beschermd.

b4101.jpg

Voordat de servo's in de vleugels gelijmd kunnen worden moet eerst het ronde gat groter gemaakt worden.

b4102.jpg

Eindelijk is het zover, de servo's zijn geplaatst en nu is het afwachten tot het epoxy is uitgehard.

b4103.jpg

Wat gaat de tijd toch snel, tenminste zo lijkt het. Een avond is zo om en voor mijn gevoel is er weinig gebeurt.
Eigenlijk hat de B4 al klaar moeten zijn.
Ja, nu begin ik ongeduldig te worden.

Johannes

Komt goed...

Je hebt nog een kleine week Johannes. Je wilt niet weten wat ik nog aan mijn ASW moet doen... En zoveel is het niet meer volgens mij, het blijft prachtig om naar te zien wat je maakt.

Groet,
Jacob Bos

Ik hoop eigenlijk dat je hem niet af krijgt voor Oostenrijk......want ik sta met mijn Twin compleet voor joker naast dit moois!

Dit is natuurlijk gekkigheid, ik ben diep diep DIEP onder de indruk van de foto's en ik verheug mij erop de kist in levende lijve zien!

Justus

De servoplankjes zitten nu goed vast in de vleugel.

Met twee M3 inbusschroeven worden de servo's in de vleugel bevestigd.
Dat werkt uitstekend en is erg handig bij het afstellen van de stuurstangen.

b4104.jpg

Deze roerhoorntjes heb ik zelf gemaakt voor het rolroer.

b4105.jpg

Zo ziet het eruit als ze gemonteerd zijn. Dus het rolroer is nu technisch af en werkt nu uitstekend.

b4106.jpg

Ook de stoorkleppen zijn nu werkend.

b4107.jpg

De laatste en moeilijkste klus aan de vleugels is het werkend maken van de welfkleppen.
Om de stuurstangen traplos te kunnen afstellen heb ik een kroonsteen gesloopt en de messing onderdelen eruit gehaald en de lange klemschroeven vervangen door M3x3 stelschroeven.

b4108.jpg

Dit zijn nu de stuurstangen die de welfklep moeten aansturen.

b4109.jpg

Johannes

Ik hoop eigenlijk dat je hem niet af krijgt voor Oostenrijk......want ik sta met mijn Twin compleet voor joker naast dit moois!

Dit is natuurlijk gekkigheid, ik ben diep diep DIEP onder de indruk van de foto's en ik verheug mij erop de kist in levende lijve zien!

Justus

Nou, ik vind het wel kicken 3 van die grote bakken in de lucht. Een B4, de Twin en mijn Salto...

Gut! Weer heel moois wat ik allemaal weer zie Johannes.
Net weer terug van vakantie in de bergen. Heerlijk! Moest hier weer eens even gluren.

Moin, moin.. Stuurstangetjes... niet heel link met zoveel schroef verbindingen? Ai! Alles met Loctite? Op een bootje... dan wel... maar hier? Moet je altijd blijven checken of het niet loswerkt.

Ik heb een malletje gemaakt in een plankje na zorgvuldig meten en de stangetjes met een hulsje gesoldeerd in dit malletje. Je hoeft immers maar 1x te stellen/passen. Verder onderhoudsvrij. Geeft goede eenvoudige sterke verbinding en is voldoende stijf. Wellicht om je even op een ander been te zetten?

Zie plaatjes van de F5B Enigma...

full

full

Stangetjes worden getakeld met garen en CA. In het stangetje is een sleufje gedremeld. Truukje geleerd van GJVO (F5B vlieger en promotor)
Groet Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Back