Om eindelijk mijn definitieve keuze te kunnen maken heb ik nog één keer hulp nodig.
Wie kan mij uitleggen waarom ik beter voor HVS servo's en 2s lipos kan kiezen?
Johannes
Een HV-servo kan op een hogere spanning werken. Een hogere werkspanning betekent bij gelijke arbeid (kracht-/snelheid-combinatie) een kleinere stroom.
Een servo-snoer heeft een lage weerstand, maar niet nul. Er treden dus verliezen in op. Die verliezen zijn evenredig met het kwadraat van de stroom. 1,4x zoveel stroom verdubbelt dus de verliezen.
Voorbeeld:
Servo-1: 5V 1A = 5 Watt
Servo-2: 8,4V 0,595A = ook 5 Watt
In die praktijk betekent dit dat servo-2 veel minder verliezen in het servo-snoer heeft en dus een hogere spanning aan het eind bij (voor) de servo beschikbaar. En dus zal die servo iets minder krachtig zijn als hij kan zijn.
Dit speelt vnl. bij servo's met lange aanvoersnoeren. In de praktijk de rolroerservo's.
Sterke en snelle servo's zijn dus wat efficiënter in HVS-uitvoering dan in 4,8V- of 6V-uitvoering. Je kiest dus voor HV-servo's als kracht en snelheid in combinaie met de grootte van de kist (lange snoeren) een probleem zou kunnen worden.
Hierboven staan de argumenten waarom voor
servo's zou willen kiezen
die onder een hogere spanning werken. Dat is niet persé 2S Lipo's of LiFePo's. 7 cellen NiCad is ook 8,4V. Let op, vlak na laden is het meer, maar je zou natuurlijk ook op 6 nicad's of NiMh's kunnen vliegen.
De keuze van het accu-type, Lipo/LiFePo/NiCad/NiMh, hangt af van andere argumenten: geheugeneffect, temperatuurgevoeligheid, capaciteit, capaciteit-gewichtsverhouding, ....
Gr. Dirk.