Project Pilatus B4

Dat ziet er strak uit, die Hyperion servo's.

Waar kom ik meer te weten over het merk Hyperion? :confused:

Is het wat?

Waar komt het vandaan?

Kwalitatief goed?

Dank.

jan.

Ik meen dat je de kist met 2S-lipo-servo's wilde uitrusten. Nu zitten er toch 6V servo's in, maar ook nog 2S-servo's. Hoe wil je dat doen?
Want 2S servo's op 6V inzetten kan wel, maar lijkt me redelijk zonde van de (dure) 2S-servo's.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken kan die Weatronic-ontvanger niet regel dan sommige servo-aansluitingen op 6v, en andere op 8,4V werken.

Of maak ik hier een denkfout?

Gr Dirk.

Ik zat hier aan te denken Servo Strom Verteilung.doc

Johannes

Deze collectie servo's is heel erg mooi, ergens bekruipt me wel het gevoel dat het wellicht allemaal een beetje overkill is voor een 3.75 kunstvluchtzwever. Mijn 4mtr ASW, weliswaar geen kunstvluchtbak, vliegt met 1 centraal geplaatste 3kg servo op ailerons en een 2e servo voor de remkleppen.

In deze opmerking van Gerben zit wel een kern van waarheid. Er is niets aan te merken op je keuze an sich. In de praktijk ga je echter niet ook maar enigzins in de buurt komen van de belasting limieten van je setup. Dus de vraag is: heb je het nodig? Ik kijk nog weer even naar de setup van de viermeter zwever van Arjan - en iedereen weet dat Arjan in de lucht wel wat vraagt van zijn kist- en dat functioneert zonder problemen. Verder maakt de servokeuze dat je het jezelf er qua stroomvoorziening ook niet makkelijker op maakt. Soms is KISS beter (Keep It Super Simpel). Zelf ben ik trouwens geen voorstander van Lipo's als ontvanger accu maar ieder zijn ding.... Succes met het maken van je keuzes en het verdere verloop van je project. Met je ervaring en bouwtalent gaat dat zeker goedkomen.

Laatst bewerkt:
Servo keuze

Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt.
Omdat dit voor mij een vrij nieuwe materie is ben ik erg dankbaar voor de adviezen die om de beurt hier langs komen. Intussen ben ik ook veel aan het lezen over de voor en nadelen van HVS servo's. Graag zoveel mogelijk informatie over dit onderwerp.

Het is voor mij zeker belangrijk om achter te komen wat de geschikte configuratie voor deze B4 is. Wat ik nu leer kan ik bij de toekomstige projecten ook gebruiken omdat het vooral grotere toestellen worden.

Johannes

Nog een keer de belangrijke punten betreffende servokeuze. :-)

Mijn grote zorg zijn de welfkleppen servo's. Heinz Geitner heeft hel duidelijk benadrukt dat de servo's voor de welfkleppen zo sterk mogelijk moeten zijn.
Alle ander servo's hoeven niet sterker dat voor een soortgelijke kist.
Puur mechanisch gezien is een 180 graden servo voor het intrekbare wiel optimaal maar niet persé nodig.

Johannes

Ik zat hier aan te denken Servo Strom Verteilung.doc

Johannes
Dit moet je zeker niet doen icm. zo'n dikke Weatronic ontvanger. Die heeft 5 kanaal (servo) groepen met een eigen regelcircuitje waarmee de servostroom gemeten kan worden. Als je die aan elkaar koppelt kunne er (elektronisch) hele rare dingen gebeuren. Manual Hfdst. 10.

Ook raad ik je af om zelf iets te maken waarmee je 2 of enkele servo's apart van een hogere voedingsspanning te voorzien (geldt voor alle merken en typen servo's). Je moet nl. de 0V (zwarte min-draad) aan beide systemen koppelen. Beide systemen hebben ook de signaaldraad gemeen (de witte). Het is niet ondenkbaar dat daardoor (grote) vereffeningsstromen gaan lopen. en daar zijn de onderdelen niet op gemaakt.

Gr. Dirk.

Zelf denk ik dat Ulf met zijn stuk de spijker op zijn kop slaat. Hoe meer elektronica, hoe meer er fout kan gaan. Ik begrijp dat de keuzes er wellicht niet eenvoudiger op worden, wel denk ik dat dit een zinvolle discussie is (waar gelukkig respectvol met elkaars verschillende meningen wordt omgegaan - en dat gaat op dit forum ook wel eens anders -.......)
Succes met je project Johannes!!

Servo stroomverdeling

Bedankt Dirk voor deze waarschuwing!

Ik kwam hierop omdat op een aantal Duitse forums veel over wordt geschreven.
Wel vind ik het opvallend dat de schrijvers het raar vonden dat de fabrikanten hun idee nog niet hebben gebruikt. Volgens hun is dat het ei van Columbus en het werkt perfect.
Iemand zegt zelfs dat ACT wel zo een stekkerlijst verkoopt.
Ik heb deze niet kunnen vinden ondanks de link naartoe.:mad:

Johannes

Om eindelijk mijn definitieve keuze te kunnen maken heb ik nog één keer hulp nodig.
Wie kan mij uitleggen waarom ik beter voor HVS servo's en 2s lipos kan kiezen?

Johannes

Johannes

Zelf gebruik ik al ongeveer 3 jaar LiFe (123) cellen (zie ook de foto's van mijn B4 in dit draadje) via een EMCOTEC of gewoon via het volgend schema met 2 Schottky diode's:
Einfache Schaltungen fr ferngesteuerte Modelle

Zelfs met servo's die officieel maar toegestaan zijn voor 4,8 Volt nooit (niet in de hieronder genoemde toestellen) problemen gehad (+/- 200 a 250 sleep-starts/vluchten per jaar)

De EMCOTEC's gebruik ik alleen maar omdat ik dan niet voor elke vlucht de canopy niet hoef te openen (magneet schakelaar) ze zij eigenlijk niet nodig, wel gemakkelijk.

Om een idee te geven v.w.b. de door mij gebruikte servo's

Swift S1 gewicht 6 kilo: rolroeren HS225MG, Remkleppen HS85MG, sleepkoppeling HS645MG en de rest Dymond 9500.

B4, gewicht 9 kilo: Rolroeren en het hoogteroer HS5245MG, sleepkoppeling HS645MG remkleppen HS225MG en de rest Dymond 9500.

Aangezien hier veel leden een account hebben bij de Duitse leverancier van Dymond servo's zijn zo'n 60 Dymond 9500 bij onze club in gebruik, iedereen is er zeer lovend over.
Zelf heb ik nog een nieuwe Dymond 9900 liggen maar nog niet gebruikt, wel vliegt hier een 4,6 meter vol GFK B4 (11) kilo met alleen maar Dymond 9900.
Persoonlijk heb ik bij deze servo's nooit iets horen brommen wel trekken ze vrij veel stroom.

Door dat men de mogelijkheid heeft om voor LiFe 123 cellen te kiezen ontgaat mij het nut van het gebruik van lipo's als ontvanger accu volkomen maar dit is geheel persoonlijk.

Harry

Laatst bewerkt:
Eindelijk weet ik wat ik wil

Nu ik heeel veel heb gelezen over HVS servo's en natuurlijk de bijdragen van de diverse forumleden in dit draadje is mijn conclusie dat voor mijn Pilatus 6V servo's prima geschikt zijn.
Door de kiezen voor HVS servo's maak ik het me zelf onnodig moeilijk en kostbaar.
Dus het worden geen HVS servo's. :D

Johannes

Hier mijn oplossing met de Schottky Diode's, waarschijnlijk geheel ten overvloede maar, niet geschikt voor Lipo's als ontvanger-accu.

Onverwoestbaar en zo te wisselen van het ene naar het andere toestel,
kosten ongeveer 7 Euro.

Foto-W8ZO4A88.jpg

Foto-34HQVPNY.jpg

Foto-PM7K73BC.jpg

.... maar, niet geschikt voor Lipo's als ontvanger-accu.
Ik ben zeer benieuwd naar: waarom niet?
Ik kan me geen reden voorstellen, behalve misschien dat specifiek de door jou gebruikte Schottky's de spanning van twee lipo's niet aankunnen, maar van 4 of 5 NiCad's wel. In dat geval neem je toch een type die die spanning wel aankan ....
Of zie ik iets ovwer het hoofd?

Gr. Dirk.

Om eindelijk mijn definitieve keuze te kunnen maken heb ik nog één keer hulp nodig.
Wie kan mij uitleggen waarom ik beter voor HVS servo's en 2s lipos kan kiezen?

Johannes
Een HV-servo kan op een hogere spanning werken. Een hogere werkspanning betekent bij gelijke arbeid (kracht-/snelheid-combinatie) een kleinere stroom.
Een servo-snoer heeft een lage weerstand, maar niet nul. Er treden dus verliezen in op. Die verliezen zijn evenredig met het kwadraat van de stroom. 1,4x zoveel stroom verdubbelt dus de verliezen.
Voorbeeld:
Servo-1: 5V 1A = 5 Watt
Servo-2: 8,4V 0,595A = ook 5 Watt
In die praktijk betekent dit dat servo-2 veel minder verliezen in het servo-snoer heeft en dus een hogere spanning aan het eind bij (voor) de servo beschikbaar. En dus zal die servo iets minder krachtig zijn als hij kan zijn.
Dit speelt vnl. bij servo's met lange aanvoersnoeren. In de praktijk de rolroerservo's.

Sterke en snelle servo's zijn dus wat efficiënter in HVS-uitvoering dan in 4,8V- of 6V-uitvoering. Je kiest dus voor HV-servo's als kracht en snelheid in combinaie met de grootte van de kist (lange snoeren) een probleem zou kunnen worden.

Hierboven staan de argumenten waarom voor servo's zou willen kiezen die onder een hogere spanning werken. Dat is niet persé 2S Lipo's of LiFePo's. 7 cellen NiCad is ook 8,4V. Let op, vlak na laden is het meer, maar je zou natuurlijk ook op 6 nicad's of NiMh's kunnen vliegen.

De keuze van het accu-type, Lipo/LiFePo/NiCad/NiMh, hangt af van andere argumenten: geheugeneffect, temperatuurgevoeligheid, capaciteit, capaciteit-gewichtsverhouding, ....

Gr. Dirk.

Hallo Dirk

Ik bedoel, bij het gebruik van 4,8 tot 6 volt servo's.
De Schottky's brengen, afhankelijk van het type, de spanning terug met 0,3 tot 0,4 volt.

Er zijn zelf mensen die de LiFe accu's direct aansluiten en dat zonder problemen.
Ik zelf heb deze vraag ooit aan Multiplex gesteld en deze antwoordde dat de LiFe cellen veel ongevaarlijker zijn dan een 5 cellen nicad of nimh, hierbij is de spanning volgeladen hoger.
Graupner geeft ergens het advies LiFe cellen als ontvanger-accu te gebruiken.
Zelf heb ik nog de 'oude' ronde cellen in gebruik maar tegenwoordig is er een platte versie minder 'C-rate' maar stukken goedkoper.

Wat heb ik aan een C 20 cel, C 5 is nog meer dan genoeg.

Zie ook: LiFePo4 Akkus | Akkus

Harry

Dirk, Harry bedankt voor de heldere uitleg.:D
Nu snap ik tenminste waarom HVS servo's op de markt zijn gebracht en wanneer het zin heeft deze te gebruiken. De oplossing met de Schottky Diode's is ook simpel en doeltreffend. :cool:

Johannes

Schotky's zijn alleen nodig als je een dubbel accu-pack op één aansluiting gebruikt. Dat heeft dus niets te maken met het type ontvanger-accu. Toch?!

Een diode kun je inderdaad ook gebruiken om de spanning van een accu-pack een paar tiende volt terug te brengen. Dat doe je als je geen regelaar of limiter tussen je accu-pack en ontvanger/servo's hebt, en ontvanger en/of servo's niet tegen de spanning van een direct aangesloten pack kan/kunnen. Maar dan hoeft het niet persé een schotky te zijn.

NiCad's en NiMh's hebben inderdaad een groot verschil in spanning tussen "vol, net van de lader" en "vol, maar al 1 of 2 uurtjes van de lader af". Op het moment "vol, net van de lader" kan de spanning net te hoog zijn voor en onderdeel dat maar op 6V is afgestemd.
Ik zou dat iet als gevaarlijk willen bestempelen. Wellicht als riskant voor ontvanger en/of servo's, maar dat is toch wat anders.

Zoals ik in mijn vorige post al heb gesteld: de spanning die je wilt hebben hangt af van de grootte en het type kist. Groot en bestand tegen zeer hoge snelheden (à la "[URL="
Burns clip 2[/URL]") betekent niet alleen veel carbon in de vleugels, maar ook maximale spanning voor de servo's.

Wellicht dat we dat een beetje uit het oog zijn verloren bij de B4 van Johannes. Die is uiteindelijk 'maar' 4 meter. aan de andere kant rechtvaardigd het acro-karakter van de kist wel 6V oven 4,8V.

Gr. Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Back