Project verslag: Vacuüm vormen van een Airwolf fuselage

GEEN COMMERCIELE ACTIVITEITEN HE :wink: :D

ziet er goied uit michel, nu de aandacht vol op de airwolf fuselages !
hoe heb je het naadje weggewerkt ?

Tadango zei:
Als je ze nu gaat verkopen ;) voor 10 euro per stuk(met glas uit 1 stuk ;)) heb je alvast 1 klant voor 2 kappen ;)
Haha, grappenmaker. :lol:
Ben gister de hele avond bezig geweest met uitmaskeren / spuiten. Daarnaast komen de kosten van het policarbonaatplaten / spuitverf / maskplakband al over de 10€ heen.
Ik kijk wel hoe het gaat, als ik er zelf 100% tevreden over ben dat ik wat extra maak voor mensen die ze ook willen hebben.

Gerard_nl zei:
ziet er goied uit michel, nu de aandacht vol op de airwolf fuselages !
Dit is nog maar een 1ste test met de canopy. Ga binnenkort versie 2 maken. Stapje voor stapje ga ik naar de airwolf ;)

Gerard_nl zei:
hoe heb je het naadje weggewerkt ?
Niet, tenminste ik heb het gewoon over elkaar geplakt.
afb2566.gif
Niet dat het nog opvalt als hij in de lucht is. De naad van versie 2 moet er zo uit komen te zien:
afb2567.gif

Nog even uitvogelen hoe ik dat ga doen. Ik zou de mal in 2en moeten zagen en er een verzonken randje op gieten. :?

En dan net wat Herman zei, een aparte raam. Dan hoef ik ook niet zo moeilijk meer te maskeren. Gewoon uitknippen en los van elkaar spuiten :mrgreen:
Huidig gewicht van de canopy ligt op 30 gram (is dit erg zwaar voor een kap?). Maar dan heb je wel een indestructible 1mm dikke policarbonaat kap. Hoe indestructible hij is ga ik komende dagen even testen, ik gok dat hij het langer uit gaat houden dan dat patatbakje. :lol:

We gaan weer vrolijk verder :D

Ik bedoel meer die ongespoten kappen verkopen. Dus alleen plastic stukjes ;) Hoeveel kost het aan materiaal eigenlijk?

Ik bedoel meer die ongespoten kappen verkopen. Dus alleen plastic stukjes ;) Hoeveel kost het aan materiaal eigenlijk?

En het is redelijk stevig nu ja ;) Alleen de verf zou los kunnen gaan bij een harde klap. Even overspuiten weer en klaar :)

Materiaal kost een paar euro per plaat (1 plaat per helft) (ex verzendkosten) moet nog wat expirimenteren met ander materiaal.

De verf is aan de binnenkant gespoten dus zal niet snel beschadigen. Daarnaast heb ik een teststuk gepoten die na ernstige mishandeling ook geen verf verloor.

Ga denk de hoofdkappen maken van sterk 1mm dik policarbonaat en het raamwerk van 0,5 mm dik.

Nou jongens, hierbij kan ik bevestigen dat de canopy zo goed als bullitproof is. (of ik er blij mee ben is een 2de :roll:)

Heb net flink wat buiten gevlogen met lastige windvlagen (windkracht 3). ben een paar keer finaal gecrashed. En de laatse was toch wel de genadeklap. Van zo’n 10 meter hoog vol op z’n potje op de harde zandvloer.
Schade: gebroken hoofdrotorblad, gebroken staart en HAT motor stuk.
Maarrrr.. de canopy is nog helemaal heel! :D

Ach ja... constante wind is niet zo erg, maar als ik ineens een harde windvlaag moet verwerken dan gaat dat niet altijd goed :(

Ik lees de (on)mogelijkheden van vacuumtrekken voor het eerst en vind dit erg interessant.
Ik vlieg met depron vliegtuigen en zie hier ook wel mogelijkheden voor.
Daarom vraag ik me af, hoe kom je aan het materiaal hiervoor. Ik zag dat je het bij sommige modelbouwzaken kan kopen, maar zijn er meer adressen en verschillende materiaalsoorten?

Kleine opmerking bij het trekken van de airwolf.
Het lijkt er op dat de vouwen ontstaan door een te groot verschil in vorm. Je houdt bij het trekken op sommige plekken daarom materiaal over.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar wat gebeurt er als je de mal op een paar blokken legt. Ik denk dan dat de vouwen, mits de blokken hoog genoeg zijn, onder de mal ontstaan. Je bent dan niet van de vouwen af, maar hebt er misschien geen last meer van.
Is dit te proberen?
Kan wel een ander probleem opleveren... geen ruimte genoeg in materiaal om vacuum te trekken en of materiaal niet sterk genoeg...

grt,
Alex

Hoi Alex.

Ik denk ook dat ik materiaal "over" had. Ik ga eens proberen het hete vivax met de hand (met handschoenen natuurlijk :hammer: ) strak te houden terwijl iemand anders het frame over de mal trekt.

De platen kun je kopen bij: Hobbyschop 3000.
Alleen de maximale grote die je kunt kopen is 250 mm x 500 mm.

Bij mijn weten is het lijstje met te gebruiken materialen tot nu toe:
-Vivak (bij dit project dus gebruikt)
-PVC (het beste pvc is het type dat wit wordt als het gebogen wordt)
-ABS
-Styreen
-Acetate

Veel succes!

Denk nog eens aan het evt. verhogen van je mal.
Ik ben erg benieuwd en zal dit draadje blijven volgen totdat e.e.a. gelukt is

accw zei:
verhogen van je mal.

I'll second that! Als ik er eens over nadenk denk ik ook dat dat de oplossing is...

sorry hoor, maar ik vind 30g wel zwaar voor een canopy...Mijn origineel canopytje en 1e bladenset is nog steeds heel, dus ik snap niet waarom jullie zoveel spares nodig hebben :? ? De verklaring is waarschijnlijk dat ik nog in het hoverstadium zit en jullie al wat rondvliegen :cry: :cry:

Niels :wink:

zorg dat je het hoover stadium rustig op je gemak uitbreidt en geen stappen overslaat, dan blijft je canopytje gewoon heel :wink:

eerst leren lopen, dan rennen, als je meteen rent ga je op je snuit :D

Satoer zei:
-PVC (het beste pvc is het type dat wit wordt als het gebogen wordt)
Het materiaal dat bij te lang verwarmen WIT & HARD wordt heb ik tot nu toe ook als beste spul ervaren, volgens mij heet dit materiaal PET-A of zoiets? 8O

Succes,
Emile 8)

niels polfliet zei:
Mijn origineel canopytje en 1e bladenset is nog steeds heel, dus ik snap niet waarom jullie zoveel spares nodig hebben :? ? De verklaring is waarschijnlijk dat ik nog in het hoverstadium zit en jullie al wat rondvliegen :cry: :cry
Ik geef toe dat ik met die Hummingbird vaak wat te overmoedig ben. Maar de grootste crashpartij is toch altijd nog binnen. Als je niet genoeg ruimte heb (zo’n 3x4 meter) is het verrekte moeilijk tail-in en helemaal nose in te leren. Daarnaast zitten mijn bladen strakvast dus bij een eventuele crash breek ik een blad veel eerder. Als ik alleen maar zou hoveren dan zou ik ook waarschijnlijk nooit wat breken. en ben ik over een maand compleet uitgekeken op dat ding.
Maar het is juist die uitdaging om telkens een stap verder te gaan.

Voordeel van dat ding is dat je niet zo snel iets breekt en dat als je iets breekt de schade niet zo groot is / veel kost, als bij een grote jongen.
Dus je neemt gewoon veel makkelijker meer risico’s.
Doe ik dat niet en ben ik veel te bang om wat te breken, ben ik over een half jaar nog in het hover stadium :?

Thuis ben ik flink aan het oefenen met tail-in en nose in. En buiten probeer ik al wat rond te vliegen

niels polfliet zei:
sorry hoor, maar ik vind 30g wel zwaar voor een canopy
De jouwe lijkt mij ook niet de lichtste met z’n zelfbouw epoxy frame, GY240 en floppy motor ;)

Het originele dragonfly canopy is 10 gram
De originele airwolf fuselage is 38 gram
En mijn 1mm dikke policarbonaat canopy is 30 gram Ik kan hem ook uit 0.5 mm vormen dan is hij dus 15 gram. 5 gram meer als het origineel maar nog steeds 10 keer sterker als dat patatbakjes plastic.

Ik heb er nu ook een 2s2p accu in om het gewicht wat te verhogen. Dat vliegt buiten 10 keer beter. Dus vind ik het helemaal niet erg dat er een zwaardere canopy op zit. Binnen vliegt het ook niet vervelender als hij wat zwaarder is. Hij reageert wat eerder (hogere rotorsnelheid) en hij is stabieler (zwaarder).
Nee… ik heb er alleen maar profijt van.

:ontopic:

Mooie techniek is dit, ik vraag me alleen af hoe ik zo'n cockpit van gips krijg?

Voor m'n Hawk heb ik namelijk een cockpit(kap?) nodig, stel dat ik een mooi balsa exemplaar maak, hoe krijg ik diezelfde vorm dan in gips?
Keukenfolie erover, in een zacht materiaal duwen en dan gips erin gieten o.i.d.?

ik wil geen balsa structuur in m'n kleurloze canopy ;)

heb jij foto's van iemand die gewoon balsa gebruikt heeft?

Back