Bouwverslag Prototype MIG 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door j.weel, 4 apr 2015.

  1. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Jeroen mooi project en bouw. Maar even iets anders, wat voor heli (romp) zie ik in jouw schappen staan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.306
    Locatie:
    groningen
    Scherp opmerkingsvermogen!


    jan.
     
  3. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Maastricht
    Leuk draadje. Bedankt.

    Weer wat opgestoken. Deze bouw van de romp kende ik nog niet. Zitten de houten spanten van de romp met dubbel zijdige tape vast aan de alu hoek profielen? Want hoe krijg je die los als de romp stijf genoeg is?

    En waarom zitten de rolmaten vast aan de planken? Daardoor kun je de alu profielen er niet vast op maken. Deze liggen toch los of niet?
     
  4. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    Goeie vragen hoor..
    He Jeroen, misschien een tutorial "hoe bouw ik (in) een bak?
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.823
    da rolmaten zijn smaller als de planken er is er naast dus ruimte genoeg om de alu hoek profielen met spikerst te bevestigen om de planken
    en zo kan je makkelijk alles op maat zetten
    de spanten zitten op hun beurt weer met 2 kleine spijkertjes op de alu hoekprofielen die trek je er daarna eenvoudig weer uit

    de helykopter romp op de achtergrond is een long rancer van shluter ik heb daar ook nog het bijbehorende meganiek bij
    de magik 2

    ik zal over het bouwen in een bak bij de volgende kist wel even wat duidelijkere foto,s maken
    je kunt een model haast niet makkelijker recht bouwen als in een bak

    bijkomend voordeel van een bak en opzichte van een helling is

    een helling is maar voor 1 model geschikt elk model heeft zijn eigen vormen

    de bak is geschikt voor alle modellen die er in passen
     
  6. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Maastricht
    Aha. Nu je het zegt zie ik ook spijkers zitten. Ziet er uit als een makkelijk en werkbare oplossing. Dank voor de uitleg.
     
  7. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Gave heli. Is het een project of vlieg je gewoon met de Schluter Magic?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.823
    ik heb nog gevlogen met de helyboy van schluter en daarna met een champion meganiek

    ik heb 2 magik 2 meganieken
    1 voor in de romp
    en ja dat is nog is een dingetje om af te maken
    ik zal er echter nooit meer mee gaan vliegen
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.823
    op dit ogenblik heb ik de rolroeren goed werkend
    de eerste optie met voledig ingebouwde stuurstangen bleek niet veilig te werken
    dit omdat het buitenste rolroergedeelte erg dun is
    dus zat ik te denken aan de aansturing met de gebogen staven
    ook hier bleeg wegens de geringe inbouwmaat bij het buitenste roer gedeelte geen mogelijkheid toe

    dus heb ik maar de stuurstangen aan de onderkant buiten de vleugellaten komen

    en toen vond ik nieuwe informatie
    daaruit blijkt dat de rolroeren bij de echte gekopeld aan elkaar zitten
    dat brengt weer nieuwe mogelijheden naar boven

    maar ik heb nu iets werkends dus ik twijvel

    foto,s volgen
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.997
    Locatie:
    Den Haag
    Hoe zag dat er uit? ... ofwel hoe werkte dat?
     
  11. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Heeze
    .
    Ailerons:

    [​IMG]

    Detail van koppeling:

    [​IMG]

    Ga je de slats in de vleugelneuslijst ook functioneel maken Jeroen?

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Heeze
    .
    Waarom bestaan de ailerons van de MIG 3 eigenlijk uit twee delen per vleugelhelft?
    Ik dacht eerst dat er verschil in uitslag zou zijn, maar beide delen zijn duidelijk gekoppeld dus de uitslag is gelijk...
    Waarom dan niet gewoon 1 langere aileron zoals gebruikelijk, wat is de reden van de splitsing?

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. roberthabraken

    roberthabraken

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    628
    Locatie:
    Tilburg, Nederland
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Bankzitter

    Bankzitter

    Lid geworden:
    21 feb 2015
    Berichten:
    88
    Locatie:
    Maastricht
    Is het niet zo dat als de vleugel buigt of door warmte het roer langer word deze koppeling ervoor zorgt dat het roer ook kan buigen zonder dat de aansturing stuk gaat? Het is een dubbel scharnier.
     
  15. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Heeze
    .
    @roberthabraken en @Bankzitter :

    Dat zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn!
    De buitenste vleugeldelen van de MIG 3 zijn geheel van hout, het middenstuk is van aluminium.
    Aangezien de buitenste vleugeldelen ook nog een behoorlijk dun profiel hebben zullen ze onder volle belasting best wel eens flink kunnen flexen.
    Om de ailerons toch soepel te laten scharnieren bij volle belasting lijkt een deling van de ailerons inderdaad gewenst.

    Groeten, Ramses
    .
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2015
  16. roberthabraken

    roberthabraken

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    628
    Locatie:
    Tilburg, Nederland
    Klinkt logisch Ramses, denk dat je gelijk hebt, nu ik de koppeling nog eens bekijk zie ik inderdaad dat hij over 3 assen kan scharnieren..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Heeze
    .
    Ja, het koppelstuk suggereert het inderdaad wel.

    Maar aan de andere kant... de slat in de vleugel neuslijst is net zo groot als beide ailerons en is wel uit een stuk...
    En daarvan wil je al helemaal niet dat die vastloopt bij flex...???

    Of is dat irrelevant omdat de slat alleen naar buiten komt bij lage luchtsnelheid?

    @j.weel !! Help us out here!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2015
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.823
  19. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.416
    Locatie:
    nuenen
    En de neuslijst is veel stijver dan de dunne achterlijst lijkt me
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.823
    ikdenk dat het deelbaar maken van de rolroeren vooral temaken heeft met makkelijker te monteren
    alle montagepunten zijn makkelijken toegankelijk
    ook hoef je bij scade niet meteen het hele roer te vervangen maar alleen het deel met schade

    ik ben nu bezig met de remkleppen ik wil die graag schaal aansturen maar dat gaat niet makkelijk worden

    de klep word aangestuurd met stel spanners zoals een kabel spanner
    [​IMG]
    zoals deze maar ik moet hem hebben in m2 met aan 1 kant een vorkje en aan de andere kant een oog
    het liefst 3 cm lang in de korste stand en dit 4 per remklep totaal dus 16 stuks
    en het vorkje moet een gat hebben van minimaal 1,6 of 2 mm het oogje moet minimaal 2 mm zijn

    de vork komt weer aan oogjes die in de hoofdrager van de klep draaibaar gemonteerd zitten
    [​IMG]
    deze oogjes had ik gekocht om te passen maar het gaatje in het oogje is veel te klein is eigelijk een M 2 pulpul kabelverbinding
    ik ga kijken of ik van rvs nieuwe kan maken die voldoen aan mijn specificaties dus m 2 draad met een oogje waar een m2 boutje doorheen kan

    belangrijk is dar ze draaibaar gemonteerd worden
    daarom messing busjes in de hoofd drager gelijmd
    [​IMG]

    het werkt zo
    in de vleugel zit een schuifbare buis waar de spanners in gemonteerd zitten
    die zitten weer aan de oogjes op de klep
    als de buis schuift word de klep open geduwd of dicht getrokken

    word nog een hele klus
     

Deel Deze Pagina