Bouwverslag Prototype MIG 3

Jeroen mooi project en bouw. Maar even iets anders, wat voor heli (romp) zie ik in jouw schappen staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk draadje. Bedankt.

Weer wat opgestoken. Deze bouw van de romp kende ik nog niet. Zitten de houten spanten van de romp met dubbel zijdige tape vast aan de alu hoek profielen? Want hoe krijg je die los als de romp stijf genoeg is?

En waarom zitten de rolmaten vast aan de planken? Daardoor kun je de alu profielen er niet vast op maken. Deze liggen toch los of niet?
 
da rolmaten zijn smaller als de planken er is er naast dus ruimte genoeg om de alu hoek profielen met spikerst te bevestigen om de planken
en zo kan je makkelijk alles op maat zetten
de spanten zitten op hun beurt weer met 2 kleine spijkertjes op de alu hoekprofielen die trek je er daarna eenvoudig weer uit

de helykopter romp op de achtergrond is een long rancer van shluter ik heb daar ook nog het bijbehorende meganiek bij
de magik 2

ik zal over het bouwen in een bak bij de volgende kist wel even wat duidelijkere foto,s maken
je kunt een model haast niet makkelijker recht bouwen als in een bak

bijkomend voordeel van een bak en opzichte van een helling is

een helling is maar voor 1 model geschikt elk model heeft zijn eigen vormen

de bak is geschikt voor alle modellen die er in passen
 
Gave heli. Is het een project of vlieg je gewoon met de Schluter Magic?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb nog gevlogen met de helyboy van schluter en daarna met een champion meganiek

ik heb 2 magik 2 meganieken
1 voor in de romp
en ja dat is nog is een dingetje om af te maken
ik zal er echter nooit meer mee gaan vliegen
 
op dit ogenblik heb ik de rolroeren goed werkend
de eerste optie met voledig ingebouwde stuurstangen bleek niet veilig te werken
dit omdat het buitenste rolroergedeelte erg dun is
dus zat ik te denken aan de aansturing met de gebogen staven
ook hier bleeg wegens de geringe inbouwmaat bij het buitenste roer gedeelte geen mogelijkheid toe

dus heb ik maar de stuurstangen aan de onderkant buiten de vleugellaten komen

en toen vond ik nieuwe informatie
daaruit blijkt dat de rolroeren bij de echte gekopeld aan elkaar zitten
dat brengt weer nieuwe mogelijheden naar boven

maar ik heb nu iets werkends dus ik twijvel

foto,s volgen
 
.
Ailerons:

wing12l.jpg


Detail van koppeling:

wing4.jpg


Ga je de slats in de vleugelneuslijst ook functioneel maken Jeroen?

reb1.jpg


Groeten, Ramses
.
 
.
Waarom bestaan de ailerons van de MIG 3 eigenlijk uit twee delen per vleugelhelft?
Ik dacht eerst dat er verschil in uitslag zou zijn, maar beide delen zijn duidelijk gekoppeld dus de uitslag is gelijk...
Waarom dan niet gewoon 1 langere aileron zoals gebruikelijk, wat is de reden van de splitsing?

Groeten, Ramses
.
 
Is het niet zo dat als de vleugel buigt of door warmte het roer langer word deze koppeling ervoor zorgt dat het roer ook kan buigen zonder dat de aansturing stuk gaat? Het is een dubbel scharnier.
 
.
@roberthabraken en @Bankzitter :

Dat zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn!
De buitenste vleugeldelen van de MIG 3 zijn geheel van hout, het middenstuk is van aluminium.
Aangezien de buitenste vleugeldelen ook nog een behoorlijk dun profiel hebben zullen ze onder volle belasting best wel eens flink kunnen flexen.
Om de ailerons toch soepel te laten scharnieren bij volle belasting lijkt een deling van de ailerons inderdaad gewenst.

Groeten, Ramses
.
.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt logisch Ramses, denk dat je gelijk hebt, nu ik de koppeling nog eens bekijk zie ik inderdaad dat hij over 3 assen kan scharnieren..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Ja, het koppelstuk suggereert het inderdaad wel.

Maar aan de andere kant... de slat in de vleugel neuslijst is net zo groot als beide ailerons en is wel uit een stuk...
En daarvan wil je al helemaal niet dat die vastloopt bij flex...???

Of is dat irrelevant omdat de slat alleen naar buiten komt bij lage luchtsnelheid?

@j.weel !! Help us out here!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
ikdenk dat het deelbaar maken van de rolroeren vooral temaken heeft met makkelijker te monteren
alle montagepunten zijn makkelijken toegankelijk
ook hoef je bij scade niet meteen het hele roer te vervangen maar alleen het deel met schade

ik ben nu bezig met de remkleppen ik wil die graag schaal aansturen maar dat gaat niet makkelijk worden

de klep word aangestuurd met stel spanners zoals een kabel spanner
12250137_465191387021516_7559791362133465358_n_zpscz4bhfhf.jpg

zoals deze maar ik moet hem hebben in m2 met aan 1 kant een vorkje en aan de andere kant een oog
het liefst 3 cm lang in de korste stand en dit 4 per remklep totaal dus 16 stuks
en het vorkje moet een gat hebben van minimaal 1,6 of 2 mm het oogje moet minimaal 2 mm zijn

de vork komt weer aan oogjes die in de hoofdrager van de klep draaibaar gemonteerd zitten
12226980_465190647021590_6640404020730931483_n_zpsejlxqtqi.jpg

deze oogjes had ik gekocht om te passen maar het gaatje in het oogje is veel te klein is eigelijk een M 2 pulpul kabelverbinding
ik ga kijken of ik van rvs nieuwe kan maken die voldoen aan mijn specificaties dus m 2 draad met een oogje waar een m2 boutje doorheen kan

belangrijk is dar ze draaibaar gemonteerd worden
daarom messing busjes in de hoofd drager gelijmd
12249964_465190677021587_1504200301441588673_n_zps5kc19y0w.jpg


het werkt zo
in de vleugel zit een schuifbare buis waar de spanners in gemonteerd zitten
die zitten weer aan de oogjes op de klep
als de buis schuift word de klep open geduwd of dicht getrokken

word nog een hele klus
 
Back
Top