Eerste vlucht door Jan vond ik wel wat erg vlot. Naald ruim een kwart slag verder open gezet, toen 5,0 aan 18 m lijnen. Niks meer aan doen.
Wat we verder ontdekten:
De nieuwe lijnen waren wat plakkerig, een slag in de rondte gepoetst en dat was dan dat.
Kist vloog met de buitentip bijna 10 cm lager dan de binnentip.
Omdat de vleugel relatief laag in de romp zit ging natuurlijk als eerste mijn verticale zwaartepuntsalarm meteen af.

Maar opgetild aan de leadouts hing de vleugel toch vrijwel verticaal.

Dan van achteren uitgepeild en ja hoor, achterlijst rechts loopt een mm of 8 omhoog.

Gaat gecorrigeerd worden.
Ondanks dat ik mijn handvat goed had uitgelijnd, toch behoorlijk asymmetrisch.
Inspectie leerde ons, dat "tuimelaar neutraal" geen neutraal hoogteroer opleverde. Gaat gecorrigeerd worden.
De kist was, ondanks het zwaartepunt dat wel ongeveer goed ligt (post 1990 opvattingen) en het kleine handvat dat ik had meegebracht, toch wel erg gevoelig.
Dat gaat dus toch een langere horn worden. Kan mooi in één moeite mee met de neutraalcorrectie.
Ondanks dat de motor braaf op en af schakelde, ging dat wel met een beetje
te veel enthousiasme en zat er ook nog een klein verschil in voor- en achterover. Aan het eind van de eerste wingover op de rug gegooid, sprintte het ding er meteen vandoor...

De tank moet een mm of wat zakken en bovendien, naar mijn idee, een kwart slag gedraaid, zodat deze relatief platter wordt waardoor de power iets constanter wordt afgegeven.
Maar ik heb met bewondering staan te kijken hoe zeker Jan deze kist al stuurt.
Eerst af en toe een looping, wat krakelingen en toen plotseling, uit het niets, naar 45° en een loop voorover. En later die middag eentje die op 50° begon, onderin op ooghoogte uitkwam en vrijwel rond was.....
Ik wilde nog uitleggen dat loops voorover vanuit rugvlucht beginnen, maar rugvlucht had hij nog niet geprobeerd....
Kortom, geef een goed modelvlieger een behoorlijke kist, wat handige tips en voor je het weet staat 'ie netjes te vliegen...