Q-Boat uit The World is Not Enough

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Robbie TPC, 23 feb 2010.

  1. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel, de Sea Drill zou inderdaad leuk zijn, maar dan wel op ware grootte :)

    De rolkooi is bijna klaar, hier en daar nog wat schuren en plamuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er komen nog twee 'stangen' bij die doorlopen in de cockpit, daar wacht ik nog even mee want anders zitten ze met het bouwen van de cockpit onderdelen alleen maar in de weg.

    [​IMG]

    Next update asap :yes:
     
  2. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Het weekend druk bezig geweest met schuren, plamuren en lakken. Het afdakje krijgt nog één laklaag, maar eerst moet ik nog even een paar naden maken in het dak, die was ik vergeten.

    [​IMG]

    het achterste deel met de uitlaten heeft nu zijn derde laag lak gekregen, als het droog is nog wat schuren en het geheel in de zwarte grondverf zetten. Wat ik wel een nadeel vind van de lak is dat er zeker 20 uur overheen gaat voordat het droog is, met polyester kan ik na 20 minuten weer verder werken.

    [​IMG]

    Het afdakje was een prettig onderdeel om te schuren omdat het geen hoeken of uitstekende onderdelen heeft, daardoor kon ik lekker lange slagen maken met het schuurpapier.
    Het deel met de uitlaten was wat lastiger ivm verschillende vormen en hoeken, ook de stangen van de rolkooi zaten af en toe in de weg tijdens het schuren.

    [​IMG]

    Misschien dat ik in de toekomst mallen ga maken (of laat maken) om een beperkte oplage uit te brengen van deze Q-boot.

    [​IMG]

    Nu duik ik weer even in de cockpit zodat de gelakte delen rustig kunnen drogen :yes:
     
  3. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Ziet er heel strak uit allemaal.

    Even een vraagje, waarom zit er blanke lak op het afdakje en geen zwart?
    Gewoon nieuwsgierig.
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Erg knap dat je tot in de details deze boot na kan maken van voornamelijk foto's! Je mag er wel voorzichtig mee gaan varen, want het zou zonde zijn als die beschadigd. Ik blijf je topic volgen!
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank jullie wel, de lak is vloeibaarder dan de zwarte verf, dringt dieper door in putjes en krasjes, daardoor heb ik meer garantie dat het onderdeel waterdicht is.
    De zwarte verf die ik gebruik als grondverf is zwarte schoolbordenverf, het is een zéér duurzame verf (mag ook wel als er steeds met een krijtje op geschreven word) die goed bestand is tegen water. Het is een dikke verf die zich moeilijk laat verdunnen, de kwasten reinigen na het schilderen is ook erg lastig, de verf is pas na 48 uur uitgehard.

    Het achterste deel met de uitlaten heb ik al een eerste grondlaag gegeven, als deze laag droog kan ik hem verder uitwerken met details zoals plaatwerk, schroeven en eventueel wat ringen. Daarna krijgt hij nog één grondlaag om vervolgens het zaakje af te schilderen.

    [​IMG]

    Over details gesproken, langs de randen van het dek lopen allemaal popnagels, weet nog niet of ik die ook ga toevoegen. Een paar jaar geleden zag ik een bouwverslag van een Airwolf heli, de bouwer van de heli had de body volledig voorzien van 'popnagels', was een hoop werk.
    Deze boot heeft aanzienlijk minder popnagels dan de heli, maar ik heb ringetjes nodig van 4mm diameter, als ik die niet kan vinden dan laat ik ze weg.

    Als de boot klaar voor zijn eerste vaart moet ik inderdaad uitkijken dat ik hem niet ergens in de oever plant, zeker omdat ik ook een beginner ben op het gebied van vaartuigen.
    Ben in mijn omgeving al aan het zoeken naar een plas waar ik genoeg ruimte heb om hem te testen, in de Kennemerduinen (natuurgebied vlak bij mij) is er een plas waar gezwommen mag worden, denk dat ik daar de boot ga testen.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie.

    Bedoel je pop- of klink- nagels? Ik denk dat het eerder de laatste zullen zijn.

    Hoe dan ook, die dingen zijn makkelijk na te maken met een beetje witte houtlijm en een cocktail prikker. Doop de prikker in de houtlijm en tik het punt aan waar je de klinknagel wilt hebben. Dan blijft er een klein druppeltje achter dat na drogen een prima klinknagel immitatie is. Met meer of minder diep indopen of langer op de plek houden is de grootte van de druppel te beïnvloeden. Er zijn mensen die een 140cm lange Type VIIc duikboot op deze manier volledig van klinknagels hebben voorzien!
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Lex, het is een beetje moeilijk te zien op deze foto maar volgens mij zijn het popnagels.
    Als je goed kijkt zie je een gaatje in de nagels zitten,

    [​IMG]

    Maar, volgens mij hebben ze ook sommige onderdelen (aan de achterkant van de boot) bevestigd met klinknagels.
    Daarvoor zou ik eventueel de houtlijm methode kunnen gebruiken, thanks voor de tip :worship:
     
  8. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Zoals ze daar afgebeeld zijn, zijn het popnagels, duidelijk

    die hadden wij tot een paar jaar geleden ook in onze luikens zitten. En ons achterschip nog gemaakt met popnagels. Duidelijk verschil ken ik wel.

    Wat je verf betreft vindt het nog niet zo'n gek idee om er eerst blanke lak op te doen.
    Je ziet er niks meer van dat het hout is.
     
  9. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb ringetjes die door kunnen als popnagels gevonden, bijna de hele voorraad bij de modelbouw winkel opgekocht :-D

    [​IMG]

    Vandaag weer verder werken in de cockpit zodat ik de rolkooi kan afmaken en de buitenkant van de boot in de lak kan zetten.
     
  10. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    TIP: Je zou het ook als de vliegtuigbouwers hier op het forum kunnen doen met druppeltjes lijm (kijk maar eens naar de bouwverslagen van WW2 vliegtuigen)
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    late reactie maar als nog

    het was niet koen waar ik een replay op deed maar robbie

    en topic vervuiling ?????
    een hint geven om iets beter te doen valt mijn gedacht daar niet onder

    de manier die ik voorstelde daar had je helemaal NIET moeten schuren
    of denk je dat de romp die ik daar liet zien vol plamuur zat
    als je naar de geposte foto van robbie keek zag je dikke druppeltjes polyester hars
    [​IMG]
    en zie je steeds de knikjes van de stokjes
    die met plamuur zijn opgevuld moeten worden

    wat weer bijdraagt tot een groter top gewicht wat de boot niet tengoede gaat komen vooral ook omdat er nog een redelijk zware pop in gaat komen

    maar als deze uit leg reeds topic vervuilend is dan bekijk je het maar
     
  12. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zal ook eens bij de vliegtuig bouwverslagen kijken, niet alleen voor het imiteren van de klinknagels maar ook voor een mechanisme voor het openen van het torpedoluik.
    Er zijn verschillende methodes/technieken om iets te realiseren, ik ga kijken wat voor mij het beste is :yes:

    Ben druk bezig om de romp van binnen in het midden af te sluiten, heb gaten geboord zodat daar eventueel draden/stangen doorheen kunnen lopen.

    [​IMG]

    Als de lijm aan het drogen is ben ik ondertussen aan het schuren, vooral de naad in het achterste deel mag wat ruimer worden ivm met de dikte van de lak en verf lagen.

    [​IMG]

    Over die pop gesproken, ik ben dit moment aan het onderhandelen met iemand om een Pierce Brosnan 007 pop met smoking over te nemen.
    Het is nog pril maar ik heb goede hoop :)
     
  13. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Robbie, ik denk dat het volgende je wel zal interesseren:

    Pierce Brosnan te koop op Ebay.

    En hier staan er drie (!) verschillende uitvoeringen van een 1/6 Brosnan te koop.


    Veel succes!



    Droop
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2010
  14. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Droop, dat zijn zeker interessante links.
    Toevallig had ik aan de gene gevraagd waar ik mee in onderhandeling ben om een foto te maken hoe de pop eruit ziet, maar nog niet binnen gehad.
    Nu kan ik zien wat erin hoort te zitten, ik zie een AK, een P99, weet niet wat dat zwarte ding ernaast is, Vodka Martini fles en glas, en een display standaard.

    De rolkooi is klaar en ben druk bezig om het dek klaar te maken voor de eerste laklaag, sommige details vragen veel tijd en aandacht, zal morgen weer wat foto's posten van de vorderingen :yes:
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Robbie,

    Het gaat lekker vlot vooruit bij jou! Wanneer ban je van plan de aandrijving in te bouwen? Dat kun je beter doen voordat het hele model spuitklaar is. Vaak krijg je bij de inbouw nog wat beschadigingen, om van dat gat in de bodem maar te zwijgen ;) en dat is dan voor het spuiten nog weg te werken.
     
  16. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Lex, de aandrijving en de rest van de apparatuur ga ik inbouwen als ik klaar ben met het houtwerk aan de buitenkant en in de cockpit.
    Voordat ik de aandrijving en de rest in de boot ga plaatsen geef ik het houtwerk aan de buitenkant en de cockpit een paar lak en grondlagen, er is inderdaad een kans dat er beschadigingen optreden tijdens het inbouwen van de aandrijving.
    Maar ik denk dat het opzich wel zal meevallen, beetje plamuur en een likje grondverf en de eventuele schade is weer hersteld.

    Over apparatuur gesproken, ik heb onder het kuipstoeltje (die ik nog moet maken) een compartiment gemaakt waar eventueel wat apparatuur in geplaatst kan worden.
    Ik heb via Droopy'ke maten van de 1/6 poppen door gekregen zodat ik weet hoeveel ruimte er moet zitten tussen de kiel en het kuipstoeltje, het vakje is vanaf de kiel 5cm diep, 12cm breed en 9cm lang.

    [​IMG]

    Moet nog wel even kijken hoe ik het zaakje waterdicht kan afsluiten.

    [​IMG]

    Er zitten aardig wat naden in de boot, die teken ik eerst af en vervolgens 'graveer' ik ze in met een stukje aluminium en schuurpapier.

    [​IMG]

    Het meeste schuurwerk zit in de neus van de boot, vooral de randen die schuin aflopen bij het torpedoluik zijn erg lastig om die goed te krijgen. Verder heb ik ook de naden gemaakt voor de luiken van de granaatwerpers en de machine geweren.

    [​IMG]

    Vanavond ga ik de buitenkant in de eerste laklaag zetten :yes:
     
  17. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Hallo Robbie volg dit met plezier ,gaaf, ben ook wel een beetje Bond fan , zag dit in een ander forum mischien is dit ook te gebruiken .
    dit is de link :SpeedStash.com - Racing Seat Phone Holders

    en sucses
     
  18. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel, interessant linkje maar die kuipstoeltjes zijn net even te lux en te klein voor dit model.
    Een aantal jaar geleden zag ik dat er een originele kuipstoel uit de film te koop werd aangeboden, die stoel komt uit één van de 6 boten die gestript zijn.

    Was even zoeken welke site het was maar ik heb hem weer gevonden, Item No. prop193A: Original Screen Used Prop "Original Hero Chase Boat Seat" :: b'bc 007 autographs and movie props ik vind de prijs zwaar overdreven voor iets dat waarschijnlijk niet gebruikt is tijdens de opnames.
    Maar goed, de foto kan ik gebruiken en de maat (96cm lang) die er vermeld word is ook handig.
     
  19. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Robbie,

    Ziet er puik uit.
    Mocht je ooit serieus van plan zijn om een mal te maken, hou ik me aanbevolen voor een romp.
    Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

    Groet, Cees
     
  20. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel, ik zal een seintje geven mocht ik in de toekomst kopieën gaan maken van dit model.

    Heb ondertussen foto's binnen gekregen van de Bond pop waar ik mee in onderhandeling ben, 'probleem' is wel dat de verkoper de Bond pop samen wil verkopen met een pop van 006 Alec Trevelyan uit GoldenEye.

    [​IMG]

    Ik heb niet zoveel aan de 006 pop, maar als er een leuk prijsje voor gevraagd word neem ik ze alle twee.
     

Deel Deze Pagina