Q-Boat uit The World is Not Enough

Hartelijk dank mensen :thumbsup:

Kleine update, de onderkant van de boot heb ik afgeschilderd.
In totaal heeft hij 9 lagen gekregen, waarvan 3 laklagen, 2 zwarte grondlagen, 1 zilveren laag en 3 groene lagen. Nu moet de verf een paar dagen goed uitharden, het rooster voor de inlaat laat ik verlopig weg.

Foto-JDB6PNGF-D.jpg

Volgende week wil ik hem gaan testen in het water, ik moet nog wel een accu aanschaffen voor de boot en m'n zender.
Een zender accu gaat ongeveer 35 euro kosten, geen idee wat ik kwijt zal zijn voor de stroomvoorziening van de boot.

Dank jullie weer wel mannen, ik ben ook benieuwd hoe hij vaart :yes:

Zojuist een nieuwe accu voor de zender gehaald, en een silicone slang voor de koeiling.

Foto-SWPUJXP4-D.jpg

Nu heb ik in ieder geval nog één ding nodig voordat ik alles in de boot kan installeren en afstellen, stroomvoorziening voor de boot. Lipo's om precies te zijn, en daar heb ik totaal geen ervaring mee dus dat kan leuk worden.
Ik zit er ook nog steeds aan te denken om de cardanas te gebruiken...

Lipo's zijn tegenwoordig niet zo 'eng' meer. Je moet alleen een paar dingen in de gaten houden:

Niet verder opladen dan 4,2 volt per cel
Niet verder ontladen dan 3 volt per cel (uiterste limiet 2,5V)
Laden met maximaal het toegestane amperage
Geregeld de cellen balanceren
Wegleggen met onderhoudslading van 3,8 volt per cel bij langere tijd niet gebruiken

Maar de apparatuur maakt het je dan makkelijk. Laden met een voor lipo geschikte lader, die houd die 4,2 volt in de gaten en zorgt voor de balancering (de meeste hebben dat tegenwoordig ingebouwd) Veel laders hebben ook een programme voor die onderhoudslading. In de boot een regelaar gebruiken met lipo-afslag, dat zorgt voor een uitschakelen van de motor bij 3 volt per cel. Alle brushless regelaars hebben tegenwoordig die functie ingebouwd. Dan heb je alle 'veiligheidsvoorschriften' opgevolgt.

Dan moet je er alleen nog op letten dat de lipo het gevraagde vermogen kan leveren (lees amperage) Dat is aangegeven in 'zoveel'C, bijvoorbeeld 20C, Dan kan de accu 20 maal zijn capaciteit aan stroom leveren. Bij 5000 mAh is dat 20x5=100 ampere. Er zijn ook accu's van 30 of 40C, maar dat is weer duurder.

Ik ben begin van dit seizoen voor al m'n modellen op lipo overgestapt en heb er nog geen moment spijt van gehad. Prima dingen, makkelijk laden, meer vermogen dan NiHm's, en geen geheugeneffect.

Bedankt voor de heldere uitleg Lex :worship:
Ik heb hier op het forum een aantal topics gelezen over schuren die afgebrand waren en rc vliegtuigen al brandend neerstorten door het gebruik van Lipo's.
Mij werd geadviseerd om een 4S of 5S Lipo te gebruiken, ik wil dan wel de accu in twee delen hebben zodat ik ze links en recht van de motor kan leggen.

CIMG5168.jpg

Heb de knoop doorgehakt voor wat betreft de as tussen motor en prop, het word de cardanas. Werkt het niet, dan kunnen we feitelijk vaststellen dat een cardanas voor in ieder geval deze boot, niet werkt :-D
De enige zorg die ik heb met deze as is dat hij op een gegeven moment gaat draaien/twisten waardoor hij kan breken.
Om dat 'tijdig' te kunnen zien heb ik op de as een rechte witte lijn gezet, als de lijn na de test vaart gedraaid is dan weten we dat de as het erg zwaar heeft. Een flexas kan ik altijd later nog aanschaffen als het nodig is.
De koppelstukken zullen het volgens mij minder 'zwaar' (in de zin van, minder op en neer en heen en weer) hebben dan de koppelstukken (inc. as) van auto's.

CIMG5387.jpg

Als je een 4S accu wilt gebruiken kun je heel simpel twee accu's van 2S pakken en deze in serie zetten. Wel dezelfde accu's uiteraard.

Bij goed gebruik kan er weinig gebeuren. De verhalen zijn er maar die zijn er ook voor NiMh.

Mooi!

Je bent weer lekker op gang.
Betreffende de as met de "dogbone's", dat gaat zeker prima draaien. We hebben het in het verleden wel gebruikt op diverse snelle electrobootjes. De kracht die erop komt is minder dan de krachten als aandrijfas in een auto, echter het toerental is wel veel hoger. Als de as recht is (goed in balans), zal deze konstruktie lang meegaan.
Het nadeel van deze "koppeling" vond ik de herrie die eruit kwam. Wij hebben het destijds opgelost door de koppeldelen vol te stoppen met dik en taai vet, en over het geheel twee krimpkousjes te krimpen. Gezien dat de as niet hoeft te bewegen zoals in een auto, bleef de krimpkous wonderbaarlijk lang erg goed zitten, en hield zo het vet op zijn plek.

Ideaal zou zijn, zoals al gezegd, twee 2S akku's. Wat is ongeveer het gewicht dat de akku's mogen hebben?

Succes,

vriendelijke groeten,
Aldert

Als je een 4S accu wilt gebruiken kun je heel simpel twee accu's van 2S pakken en deze in serie zetten. Wel dezelfde accu's uiteraard.

Bij goed gebruik kan er weinig gebeuren. De verhalen zijn er maar die zijn er ook voor NiMh.

Mooi!

Je bent weer lekker op gang.
Betreffende de as met de "dogbone's", dat gaat zeker prima draaien. We hebben het in het verleden wel gebruikt op diverse snelle electrobootjes. De kracht die erop komt is minder dan de krachten als aandrijfas in een auto, echter het toerental is wel veel hoger. Als de as recht is (goed in balans), zal deze konstruktie lang meegaan.
Het nadeel van deze "koppeling" vond ik de herrie die eruit kwam. Wij hebben het destijds opgelost door de koppeldelen vol te stoppen met dik en taai vet, en over het geheel twee krimpkousjes te krimpen. Gezien dat de as niet hoeft te bewegen zoals in een auto, bleef de krimpkous wonderbaarlijk lang erg goed zitten, en hield zo het vet op zijn plek.

Ideaal zou zijn, zoals al gezegd, twee 2S akku's. Wat is ongeveer het gewicht dat de akku's mogen hebben?

Succes,

vriendelijke groeten,
Aldert

Bedankt voor de input heren !
De NiMh kunnen inderdaad ook brand veroorzaken, in een ver verleden had ik per ongeluk kortsluiting veroorzaakt in een modelauto met NiMh accu, met als gevolg een grote rookwolk in de vorm van een paddestoel boven m'n auto, alle elektronica en isolatie was doorgebrand.

De bedoeling is dat de motor + regelaar op 14,8 volt gaan draaien, wat het maximale gewicht van de accu's mogen zijn weet ik niet.
Ik moet nog steeds een weegschaal aanschaffen om de boot te wegen, dit weekend wil ik in ieder geval proberen om de boot in het water te leggen zodat we kunnen zien hoe het gewicht tot nu toe verdeeld is.

De cardanas zal inderdaad wat lawaai maken, dat neem ik op de koop toe, waarschijnlijk word het geluid ook nog gedempt door het houtwerk. Ik ga die as in ieder geval na elke vaart checken op problemen.

Heb al zitten kijken op de Conrad site voor 2x 2S Lipo's, ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik precies moet bestellen, ik heb ook nog een Lipo lader nodig.

Om het geluid verder in te perken kun je in de cups een klein rubberen ringetje leggen. De kop van de dogbone drukt hier dan tegen aan ipv het heen en weer kunnen rammelen van de dogbone in de cups. Bij auto's wordt dit altijd gebruikt.

Welke accu's je nodig hebt hangt een beetje af van het vermogen dat je setup vraagt. Als je dat weet dan kun je kijken naar geschikte accu's en de capaciteit bepalen voor een gewenste vaartijd.

Om het geluid verder in te perken kun je in de cups een klein rubberen ringetje leggen. De kop van de dogbone drukt hier dan tegen aan ipv het heen en weer kunnen rammelen van de dogbone in de cups. Bij auto's wordt dit altijd gebruikt.

Even mee oppassen. ík weet niet of de lagers en/of afdichting in de jet zo goed tegen druk uit de 'verkeerde' richting kunnen. Auto's hebben kogellagers, de jet waarschijnlijk glijlagers en een rubber afdichting.

Iets om rekening mee te houden ja. Of zo plaatsen dat er geen druk is maar nog net voldoende ruimte om iets te bewegen. Zo heb je beide dingen ondervangen.

eten

Beste Rob heb he begrepen dat er pas de 23 weer eten is

Groetjes

Rail runner Jan Kuijper van der Duijn

Die drive-cups gaan veel sneller gaan slijten dan de dogbone zelf. Na een tijd gaan de inkepingen gaan 'vervormen' waardoor er speling op gaat komen. Dit heb ik zelgf gemerkt in mijn T4 met een simpel novak 5800 setje en 3300 nimh's. Ik trek er me niet veel van aan, maar in een ducted-fan kan het wel eens vervelend worden, althans dat denk ik.

Twee tegenslagen, de motor wil de boot niet in omdat het schot tussen motorcompartiment en de cockpit in de weg zit, ik moet daar een stuk uithalen.
Het weekend een mailtje van Photobucket ontvangen dat ik mijn foto opslag limit nader, dat is niet zo'n ramp maar het is wel weer vervelend.

Ik ben nog jarig ook vandaag...

Back