Q-Boat uit The World is Not Enough

Ik zal linkjes plaatsen in dit topic als de nieuwe projecten van start gaan, maar eerst moet deze boot gevaren hebben :yes:

Wou gisteravond beginnen met het afstellen van de servo's en zender, dat doe ik dmv een ontvanger accupackje omdat de LiPo's nog niet geladen zijn (dat doe ik pas als hij gaat varen)
Ik heb twee ontvanger accupacks liggen, een 6 volt en een 4,8 volt.
Ik wou de 6 volt accu gebruiken maar kwam er achter dat de stekker niet in de ontvanger past :hammer:, de 4.8 volt accu stekker paste wel maar die was leeg en moest opgeladen worden :bad-words::bad-words:

Packje zit nog niet helemaal vol maar heb wel kunnen kijken of er leven in de servo's zit, de servo voor het roer doet het prima, de roerbladen draaien mooi gelijkmatig naar links en rechts, die servo zat ook gelijk in het goede kanaal geplugt.
Eén van de keerklepservo's klinkt niet zo best, hij doet het wel, maar met een hoop gekraak.

De regelaar heeft ook weer van zich laten horen, hij geeft twee korte piepjes opgevolgd door een langere piep, er brand ook een groen lampje.
Heb geen idee waarom hij piept, is het omdat de ontvanger accu niet vol geladen is, of komt het omdat de LiPo's niet aangesloten zijn ?

peippeip....pieieieieieip betekent meestal dat hij in orde is, en de huidige gasstand inderdaad de 0 stand is voor de regelaar.

Okay, dan hoef ik me niet druk te maken over de regelaar, hoop wel dat ie ophoud met piepen als de LiPo's aangesloten zitten.

Strikt genomen is het niet de regelaar die piept, maar de motor. De regelaar gebruikt de motor als speaker. Dus niet schrikken als je een keer een motordraad losgeplugged hebt en je geen piepjes meer hoort :)

Alle brushless ESC geven één of meerdere piepjes als je de accu aansluit, er zijn er zelfs waarbij je kunt kiezen uit meerdere 'ringtones' :P

Dan zijn er soms nog procedures voor het 'op scherp' krijgen als je regelaar, zo moet je bv. bij sommige regelaars één keer 'vol gas' geven, voordat hij 'armed'.

Loopt de keerklep-aansturing wel vrij en soepel? Als dat wel het geval is, zou ik die krakende servo gewoon vervangen, je wil met zo'n mooi bouwwerk toch geen enkel risico lopen, en op het totale kostenplaatje zal één servo je de kop ook niet kosten, gok ik zo.

Dit alles staat ook in de handleiding van je regelaar.

De keerklep doet het nog niet, zal eerst moeten uitvogelen om die twee servo's parallel te laten lopen via één kanaal op de zender. Als dat gelukt is hou ik die manke servo in de gaten, zal denk ik weinig gebruik maken van de keerklep. Vooral met de eerste vaart, die ik rustig ga doen om de boot en besturing te leren kennen. (en de lipo's te sparen)

Ik heb geen beschrijving van de regelaar (en motor).

Welcome to Scanner RC Team Racing

en dan de knop "manual <ESC>" . Het is in het engels, maar dat lijkt me voor jou geen probleem (en er is hier weer hulp zat op het forum ;) ).

je kunt een y kabel gebruiken voor die 2 servo's op 1 kanaal.
Ze draaien tegen elkaar in, gaat niet lukken met enkel een y kabel.
Maar voor de zender is het geen enkel probleem deze kan het prima, misschien door in de zender een stekker te verwisselen (dan gebruik je b.v. de aileron mixer, en plug je de stekkers van de aileron en elevon in de zender even om).
Maar de zender heeft ook vrije mixers, dus het zou echt geen probleem hoeven zijn. Bovendien ook nog eens netter als iedere servo zijn eigen plekje heeft op de ontvanger ;) .

Vriendelijke groeten,
Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn dank is weer groot Aldert :worship::thumbsup:
De regelaar heeft dus twee beveiligingen, één met betrekking tot de wattage en de ander voor de temperatuur. Als de lipo's erin zitten zal hij stoppen met piepen.

Een Y kabel voor de keerklep servo's was ook m'n eerste idee, maar dat gaat niet werken.
Ze zullen met een Y kabel wel parallel lopen op één kanaal, maar gaan elkaar tegenwerken omdat ze naar dezelfde kant gaan draaien. Ze moeten contra draaien.

Ik zal die servo's via de zender moeten instellen, nadeel is wel dat het allemaal Duits is, en mijn Duits is niet zo best :nooo:
Vanavond ga ik proberen de zender te programmeren, met behulp van wat PB berichten moet het wel gaan lukken, denk ik.

Je hebt programmeerbare Y kabels waarin je de servo's kunt laten 'contradraaien', maar je kunt ook de draairichting van 1 servo omdraaien. Daartoe kun je de buitenste draadjes van de potmeter in de servo omwisselen, en de twee motordraadjes omwisselen. Dan draait de servo andersom.

he tkan op meer manieren (servo's fysiek omdraaien, andere kant van het servoheveltje pakken)

maar het mooiste is als elke servo zijn eigen kanaal heeft, dat probeer ik ook zo veel mogelijk :)

Ik weet niet hoe die keerklep verder werkt, maar als synchroniteit een issue is, kun je dan niet beter gewoon één servo pakken die wat sterker is?

Robbie hebben je servo's wel genoeg kracht om je keerklep te sluiten?
Het aangrijpingspunt van je servo op de keerklep zit wel heel dicht bij de as van je keerklep, mischien daardoor te weinig kracht:confused:

Citaat: Vooral met de eerste vaart, die ik rustig ga doen om de boot en besturing te leren kennen. (en de lipo's te sparen)

@Robbie: weet je toevallig ook hoe je de regelaar kunt sparen? Mijn advies: gaan met die banaan!

@Robbie: weet je toevallig ook hoe je de regelaar kunt sparen?

Dat is geen kunst hoor
Je zet de boot in een vitrine
En er slijt helemaal niets meer
100% besparing dus
mvg
Frederik

Waar eric op doelt; is dat halfgas voor een regelaar zwaarder is dan volgas.

En een jet sturen, met het gas dicht... NO WAY!
Wil je sturen, altijd een tikje gas houden.

Back