Quadcopter 420mm: Homebuild

Gelukkig, aan het einde van de middag is het toch nog even goed weer geworden (hele dag mist en wind: pppfff).

Zo, de maiden zit erop, de quad is een stukje rustiger/makkelijker te vliegen dan de heli's die ik gewoonlijk gewend ben.
Heel stabiel.

-en4LpAjLiU[/media] Quadcopter X-mode 420mm - YouTube
tzt komt er een beter filmpje, heb de camera nu maar even op de zenderkoffer geplaatst bij gebrek aan een 3e hand.

Wat mij opviel is dat de quad iets meer "groundeffect" heeft dan een heli, boven een halve meter is dit weer weg.
Ben zeeeeeer tevreden :) :)
Nog een paar testvluchten om te kijken hoe lang de lipo's het aan kunnen en dan staat de zendertimer ook goed.

MAXMAD500: Bedankt voor het lenen van het boardje, nu jij. :]

Nu de FPV-gear optuigen. Denk dat ik dit draadje gewoon verder aanvul.

Laatst bewerkt door een moderator:
He R.

Vliegt inderdaad mooi stabiel. Tijdens de 2e vlucht met de heli kwamen we niet zo ver.:) Heeft meer tijd en oefening gekost.;)

De nieuwe props en nieuwe motor zijn onderweg dus volgende week bordje weer terug!?:p We zien wel.

:twisted: Max

He R.

Vliegt inderdaad mooi stabiel. Tijdens de 2e vlucht met de heli kwamen we niet zo ver.:) Heeft meer tijd en oefening gekost.;)

De nieuwe props en nieuwe motor zijn onderweg dus volgende week bordje weer terug!?:p We zien wel.

:twisted: Max

Uiteraard, boardje komt komende weer weer naar jouw.

Qua moeilijkheidsgraad zit de Quad tussen delta- en helivliegen in.

In hoeverre is het helicopter vliegen veel moeilijker? Ik heb nog een esky honey bee 2 op de kast staan maar daar durf ik nog niet mee te vliegen. Ik kan nu al redelijk 8-jes draaien met m'n multicopters maar ik wil eerst dat beter onder de knie krijgen ;).

In hoeverre is het helicopter vliegen veel moeilijker? ....

Bij "Collective pitch helicopters" ofwel (CP) moet je constant Pitch/Roll en bij bochten de Yaw (als de gyro zijn werk goed doet) corrigeren.
Wat ik nu bij muticopters ondervind is dat bij Roll en een deel Yaw dit een heel stuk stabieler is.

Natuurlijk kan je het boardje minder stabiel maken waardoor je wat meer kan stunten.

Dus een multicopter is zeeeeeer goed als opstapje naar een CP heli.

Als je de quad onder alle omstandigheden onder controle hebt, zou ik zeggen..... ga dan voor de honey bee. :)

De quad is gemonteerd, motoren, esc's powerboard en wii.

Bij aansluiten knippert even het blauwe lampje op de wii en gaat daarna uit. Vervolgens branden het oranje en rode lampje op de wii continu. Echter geen motor draait :-(

In de wii heb ik nog geen instellingen veranderd, hij is ook nog niet met de computer verbonden geweest.

Wat doe ik verkeerd?

De rudder heb ik zojuist rechts onderin gehad, zowel tijdens het op spanning zetten van de wii als in de situatie dat er spanning op staat. Nog geen teken van leven...

Kan het liggen aan het merk/type ontvanger?

Laatst bewerkt:
De rudder heb ik zojuist rechts onderin gehad, zowel tijdens het op spanning zetten van de wii als in de situatie dat er spanning op staat. Nog geen teken van leven...

Kan het liggen aan het merk/type ontvanger?

Cor,
stel in de zender de "travel adjust" alleen voor Gas (throttle) en rudder (yaw) in op max.
Bij mijn DX7 is dat bv +150% en -150%, andere zenders gaan bv tot 125% a 130%.
Dit maakt niet uit, zolang deze op max. komen te staan.

Als je dat hebt gedaan herkent de multiwii de endpoints van low throttle en rudder, waardoor je de multiwii kan "armen".
Throttle low rechts: arm (blauwe led aan)
Throttle low links: disarm (blauwe led uit)
Let op: doe dit voor instellen en testen ZONDER prop's! :)

Laatst bewerkt:
Hé Roy,

Top!!!! Nu kan ik armen op rudder en trottle 150 %!!!

Nu verder hobby-en. :-)

OK, als het goed is heb je ook het breakoutboardtje besteld.
Nu kan je ook in multiwiiconfig (eerst even het programmatje downloaden) zien op welke waarden bv jou 1/2 stick gas zit, moet zo rond de 1500 zitten.
Belangrijk dat je de multiwii ook de ACC callibreerd, quad level plaatsen, button CALIB_ACC indrukken, even wachten, klaar.
PID settings staan waarschijnlijk al redelijk goed, iets van 4 4 4, hiermee kan je de quad "inregelen".

Moet de Multiwii wel aangesloten zijn op de lipo op het moment dat de Multiwii op de computer aangesloten wordt?
Of moet dit zonder spanning op de Multiwii??

Laatst bewerkt:
Moet de Multiwii wel aangesloten zijn op de lipo op het moment dat de Multiwii op de computer aangesloten wordt?
Of moet dit zonder spanning op de Multiwii??

Nee, is niet per se nodig, maar ...
Als je de motoren wilt instellen moet de lipo wel aangesloten worden.

Beste is eerst multiwii (met of zonder lipo) dmv USB op computer aansluiten, heel even wachten, daarna multiwiiconfig opstarten, wachten tot deze de goede com poort heeft gevonden (meestal de onderste), daarop klikken en even wachten.
Daarna start. En voilà ... het werkt

Even off topic: ben op zoek naar een goede gebruikte videobril zodat ik deze kan aansluiten op mijn 5.8ghz AV-in ontvanger.

Iemand enig idee? :)

Laatst bewerkt:
Is de plaats van de "reversed" props van belang?
(waar moeten deze geplaatst worden?)

Voor de multiwii boardjes geldt onderstaande configuratie

full

Waar de reversed prop's komen maakt niet uit, zolang je maar aan de configuratie houd!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back