Quadcopter 420mm: Homebuild

ja maar als je bovenstaande configuratie aanhoud dan komen de reversed props toch op een bepaalde plek;) dus je je laatste zin klopt niet

PID settings staan waarschijnlijk al redelijk goed, iets van 4 4 4, hiermee kan je de quad "inregelen".

PID settings stonden allemaal op 0.

Deze heb ik allen op 4 gezet en propellors gemonteerd..

Vervolgens wat gas gegeven. E.e.a. was enorm onstabiel ;-) Ik moet nu eerst 2 propellors vervangen (deze missen nu wat delen...en wat pleisters geplakt)

Vervolgens zal ik de settings weer terug stellen op 0 en opnieuw proberen?

:-( tot nu toe is de quadcopter alleen levensgevaarlijk naar mij geweest ;-)

De Quad heb ik aan een elastiek opgehangen en voorzichtig gas gegeven.

Dan begint de Quad direct te corrigeren (vol gas) en een moment later hangt hij op zijn kop..

Hoe moet ik verder (wanhopig en een beetje bang)???

Ik zou ook zeker eerst testen zonder propellors, je kunt hem dan gewoon vasthouden, een klein beetje 'gas' geven zodat de motoren rustig draaien en hem dan bijvoorbeeld even snel naar links kantelen, als alles goed ingesteld is moeten dan de linker moteren een beetje harder gaan draaien om het kantelen tegen te gaan. Doe dit ook een keer naar rechts, naar voren en naar achteren en kijk of de juiste motoren opspinnen. Als dit goed gaat staan de Roll en de Pitch gyros goed.

Voor de Yaw gyro bestaat ook een test maar ik ben even vergeten welke motoren (CW of CCW) moeten gaan opspinnen als je de quad op de Yaw as naar links of naar rechts draait.

Je kunt zo ook kijken of de kanalen op je zender nog gereversed moeten worden, als je up geeft moeten de voorste motoren opspinnen, bij down de achterste etc. Geef je roll naar links dan moeten de rechter motoren opspinnen en bij roll naar rechts moeten de linker motoren harder gaan draaien.

Heb je de ACC en mag op de juiste manier gekalibreerd?
Staan de PID's op de standaard instelling?
Is de orientatie van de sensoren juist?
Welke software versie gebruik je, en is deze juist ingesteld?

De ACC is op een horizontaal vlak gekalibreerd.
Zojuist alle PID instellingen volgens de instelling van Roy uit post 153 ingesteld, dus alles ongeveer op 4. (en weggeschreven)
Het bordje staat met de pijl in de vliegrichting (wordt hiermee de orientatie van de sensoren bedoeld?)
Versie software weet ik zo niet, of deze juist is ingesteld weet ik ook niet... (hoe moet dit?)
Wanneer ik de aansturingen van de motoren in het software programma bekijk wanneer de quad zonder propelloren draait, lijkt dit goed te gaan. Bij bewegen van de quad corrigeert de software op juiste wijze de 4 motoren. (dus x-mode lijkt oké)

Ik heb nogmaals de quad aan het elastiek gebonden en wederom kantelt de quud direct op zijn kop bij een beetje gas.. (gelukkig aan een elastiek dus geen schade ;-) )

Maar helaas nog geen stabiele Quad. :-(

Laatst bewerkt:
Het was fijn geweest als je je een beetje ingelezen had over de basis beginselen. ;) Maar dat is nog niet te laat.
De 2e link die ik je in mijn vorige post heb gegeven zie je een PDF bestand waar veel duidelijk word uitgelegd over het wijzigen van de software met Arduino.

Ik heb de indruk dat de Gyro of ACC richting niet helemaal goed klopt.
Dit kun je controleren in de GUI, waar je ook de PID instellingen doet.

Zo moeten ze reageren:
How should be the sensor axis directions

TILT the MULTI to the RIGHT (left side up):

• MAG_ROLL, ACC_ROLL and GYRO_ROLL goes up
  • MAG_Z and ACC_Z goes down
TILT the MULTI forward (tail up):

• MAG_PITCH, ACC_PITCH and GYRO_PITCH goes up
Rotating the copter clockwise (YAW):

• GYRO_YAW goes up
The copter stays level:

• MAG_Z is positive ; ACC_Z is positive

Controleer dit eerst maar.

Het was fijn geweest als je je een beetje ingelezen had over de basis beginselen. ;) Maar dat is nog niet te laat.
De 2e link die ik je in mijn vorige post heb gegeven zie je een PDF bestand waar veel duidelijk word uitgelegd over het wijzigen van de software met Arduino.

Ik heb de indruk dat de Gyro of ACC richting niet helemaal goed klopt.
Dit kun je controleren in de GUI, waar je ook de PID instellingen doet.

Zo moeten ze reageren:
How should be the sensor axis directions

TILT the MULTI to the RIGHT (left side up):

• MAG_ROLL, ACC_ROLL and GYRO_ROLL goes up
TILT the MULTI forward (tail up):

• MAG_PITCH, ACC_PITCH and GYRO_PITCH goes up
Rotating the copter clockwise (YAW):

• GYRO_YAW goes up
The copter stays level:

• MAG_Z is positive ; ACC_Z is positive

Controleer dit eerst maar.

Fijn dat jullie zoveel geduld hebben (en goeie tips, pleisters enzo)

Het blijkt bij bovenstaande test dat de MAG waarden ROLL, PITCH en YAW allen op 0 blijven staan... (het is een lite board, kan dit daarvan de oorzaak zijn?)

Voor ACC en GYRO kloppen de acties niet helemaal volgens bovenstaande tekst.
Bij de eerste handeling (linker kant optillen) is de acc waarde eerst negatief en daarna positief.

Laatst bewerkt:
Dit klopt de lite heeft geen Mag, dus niets aan de hand.

Je hebt wel je probleem gevonden, de sensor assen zijn niet goed ingesteld.
Nu word het tijd om de Arduino software te downloaden om dit goed in te stellen, ik zou dan MultiWii 2.0 Pre4 gebruiken hierin kun je de crius lite selecteren en hoef je niet iedere sensor apart te selecteren, deze kun je hier downloaden: Downloads - multiwii - MultiWii is a software to control a RC multi copter - Google Project Hosting

In de eerder genoemde PDF file zie je hoe dit te doen.

Lukt het niet dan vraag maar weer raak.;)

Ik heb even een voorbeeldje gemaakt van de belangrijkste instellingen.

/********************************************************************/
/**** boards and sensor definitions ****/
/********************************************************************/

/* if you use a specific sensor board:
please submit any correction to this list.
Note from Alex: I only own some boards
for other boards, I'm not sure, the info was gathered via rc forums, be cautious */
//#define FFIMUv1 // first 9DOF+baro board from Jussi, with HMC5843 <- confirmed by Alex
//#define FFIMUv2 // second version of 9DOF+baro board from Jussi, with HMC5883 <- confirmed by Alex
//#define FREEIMUv1 // v0.1 & v0.2 & v0.3 version of 9DOF board from Fabio
//#define FREEIMUv03 // FreeIMU v0.3 and v0.3.1
//#define FREEIMUv035 // FreeIMU v0.3.5 no baro
//#define FREEIMUv035_MS // FreeIMU v0.3.5_MS <- confirmed by Alex
//#define FREEIMUv035_BMP // FreeIMU v0.3.5_BMP
//#define FREEIMUv04 // FreeIMU v0.4 with MPU6050, HMC5883L, MS561101BA <- confirmed by Alex
//#define PIPO // 9DOF board from erazz
//#define QUADRINO // full FC board 9DOF+baro board from witespy with BMP085 baro <- confirmed by Alex
//#define QUADRINO_ZOOM // full FC board 9DOF+baro board from witespy second edition <- confirmed by Alex
//#define ALLINONE // full FC board or standalone 9DOF+baro board from CSG_EU
//#define AEROQUADSHIELDv2
//#define ATAVRSBIN1 // Atmel 9DOF (Contribution by EOSBandi). requires 3.3V power.
//#define SIRIUS // Sirius Navigator IMU <- confirmed by Alex
//#define SIRIUS600 // Sirius Navigator IMU using the WMP for the gyro
//#define MINIWII // Jussi's MiniWii Flight Controller
//#define CITRUSv2_1 // CITRUS from qcrc.ca
//#define CHERRY6DOFv1_0
//#define DROTEK_10DOF // Drotek 10DOF with ITG3200, BMA180, HMC5883, BMP085, w or w/o LLC
//#define DROTEK_10DOF_MS // Drotek 10DOF with ITG3200, BMA180, HMC5883, MS5611, LLC
//#define DROTEK_6DOFv2 // Drotek 6DOF v2
//#define DROTEK_6DOF_MPU // Drotek 6DOF with MPU6050
//#define MONGOOSE1_0 // mongoose 1.0 Fuzzy Quadrocopter
#define CRIUS_LITE // Crius MultiWii Lite
//#define CRIUS_SE // Crius MultiWii SE

//if you use independent sensors
//leave it commented if you already checked a specific board above
/* I2C gyroscope */
//#define ITG3200
//#define L3G4200D

/* I2C accelerometer */
//#define MMA745
//#define ADXL345
//#define BMA020
//#define BMA180
//#define NUNCHACK // if you want to use the nunckuk as a standalone I2C ACC without WMP
//#define LIS3LV02
//#define LSM303DLx_ACC

Ik heb versie Multiwii 2.0 Pre4 geinstalleerd maar bij aansluiten van het board op de pc krijg ik de melding mismatch. Moet er eerst nieuwe firmware via arduino in het board worden geladen. Wanneer ik bij minimaal gas de aangestuurde waarden naar de motoren aflees (1000-2000) dan hebben de 2 voorste motoren een waarde van 1390 terwijl de 2 achterste motoren een waarde hebben van 1160. Ook bij het geven van pitch blijven de waarden verschillen.

In het pdf-je lees ik daar zo snel niets over terug.

Laatst bewerkt:
Bij Arduino de 328 chip ingesteld onder Tools/Board.
Arduino 1.0 dus niet versie 0.23 gebruiken.
De juiste com poort ingesteld.
Heb je op de upload knop gedrukt, het pijltje.
Heb je de bijbehorende GUI in gebruik.

Wanneer krijg je precies een fout melding?
Ik heb het idee dat je de firmware nog niet op het bordje geladen hebt.

Heb gisteren alle instellingen nog een keer aangepast en getest. Vanmorgen, nadat ik eerst ff met de heli 4 lipo's gevlogen had, thuis de quad aan het elastiek getest.
Hij vliegt al heel erg stabiel met bijna geen trillingen meer (met dank aan :teacher:R.Maas).

Moet P waarden nog heel iets naar beneden (0.1) bijstellen. Staan nu op Roll 4.5 - Pitch 4.5 - Yaw 4.1. Ook reactie op Pitch/Roll gaat goed.

[URL="
testvlucht quadcopter.AVI - YouTube[/URL] :music:

Volgende stap is om te kijken hoe Quad reageert op de I waarde. Zover ik heb kunnen lezen kun je hiermee de snelheid van de correcties instellen.
Staan nu op 0.0040. Bij het verhogen zou de quad nog stabieler gaan vliegen. Maar eens proberen met kleine stapjes en nog ff aan het elastiek.

:evil: Max

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij Arduino de 328 chip ingesteld onder Tools/Board.
Arduino 1.0 dus niet versie 0.23 gebruiken.
De juiste com poort ingesteld.
Heb je op de upload knop gedrukt, het pijltje.
Heb je de bijbehorende GUI in gebruik.

Wanneer krijg je precies een fout melding?
Ik heb het idee dat je de firmware nog niet op het bordje geladen hebt.

Welke 328 chip??

Er staan 7 stuks 328 chip in het lijstje?

Inmiddels heb ik alle 7 chips 328 geprobeerd. Regelmatig krijg ik de foutmelding "initsensors" ??

Juiste com is geselecteerd, er is communicatie. Pijltje (upload) ook gebruikt.

Ik heb dit board Multiwii Lite nieuw gekocht. (in x-mode). Zonder veel problemen zou er toch enig resultaat moeten zijn?? Of moet er eerst allerlei firmware, instellingen etc. etc. gewijzigd worden?? Ik word inmiddels enigszins wanhopig.... :-(

De mijne is nog niet hoog geweest maar overweeg hem binnenkort wel in de bomen te hangen... ;-) ;-)

Sorry, deze moet je hebben als het goed is:
a4484165-53-ard.jpg

Weet je zeker dat je de Crius Lite hebt geselecteerd en geen andere sensoren geselecteerd.

Back