Quickie 500 Electro klasse

ja, een lijst goedgekeurde motor/prop/hoeveelheid accu cellen. Maar hoe bepaal je welke erop komen?

Wubbo, helemaal mee eens, mits je 5S lipo's bedoelt ;-) En ik stel zelfs ook voor om geen parallelle accu's toe te staan. Andere accu's inderdaad misschien wel uitsluiten omdat je anders daar weer teveel voordeel uit zou kunnen halen. Bij de F5D en F5B Fai klassen zijn ook alleen maar niet parallel geschakelde lipo's toegestaan.

En hoe te bepalen of de motor op de lijst komt? Ik denk dat de enige manier is om hem bij iemand ter meting aan te bieden. Moet je nog wel even vastleggen of de lijst tijdens het seizoen nog gewijzigd mag worden. Ik heb daar zelf niet zo'n probleem mee.

Ik bedoel ook 5S (ben net terug van een korte vakantie en ben er even uit).

Laten we nu gewoon 'ns beginnen met de 2 motoren die we nu kennen.
Dan kunnen we altijd als er iemand met een andere motor op de proppen komt kijken of die niet te veel voordelen over deze 2 biedt.
Kan je desnoods met een proefvlucht of in een windtunnen testen (windtunnel is er binnen kort).

Hmm, een V-max lijkt me ook wel wat, maar dan wel eentje van Yamaha:cool:

Simpel is de klasse wel te maken denk ik, maar met weinig budget vraag ik me af of je de juiste keuze maakt als je electro wilt gaan vliegen.

Even een schot voor de boeg.
- lijstje met x aantal toegestane motors tussen 1000-1250 Watt op de grond
- 3 toegestane propellors
- max 5s1p lipo (minimaal 4000 wordt lastig want dat zou wel eens niet in een viper kunnen passen)
- evt max 6s1p LiFePo
- Motor moet op de kist uit te schakelen zijn

Beter is 9S LiFePo: Thermisch is 42A toch een beetje de grens en daar voorbij zakt de spanning erg hard in.

9x42x2.7=1020W

Belasting is echter voor 60/(42/2.2)=3.15 minuten.

Zelf ga ik nu naar 9S toe want dan kan ik ze binnen 5-7 minuten volstampen ;) 9S is het minimale celaantal voor mijn 1200W lader.

Zijn de laders voor die cellen al een beetje mainstream? Volgens mij zijn er niet zoveel laders die dat al kunnen.

Mijn voorstel voor EQ-500:

Motor:
1 HYPERION Z4020 08 TURN 915 KV (kost ca $85 bij AllErc)
2 TURNIGY 50-45 890kv (kost ca $40 bij Hobbycity)
3 andere motoren mogelijk, maar de specs. moeten van te voren worden beoordeeld, maximaal 1000W en 1000kv.

Accu (capaciteit is vrij):
1 Lipo 5S1P
2 LifePo 5S1P

Regelaar:
- geen voorkeur

Prop:
- maat is vrij, maar volgens Quickie-500 regelement.

andere regels:
- volgens Quickie-500 regelement.
- start procedure kan worden aangepast, geen 1 min starttijd, tenzij er met Q-500 wordt meegevlogen.

Als hier mee te leven is dan zal dit op de komende jaarvergadering worden voorgesteld, dan hebben we in ieder geval een startpunt.

Laatst bewerkt:
Dan vind ik het gat in jouw voorstel nu al dat je een vertanding toe gaat passen, waardoor je toch meer toeren hebt. Dit compenseer je weer met een grotere capaciteit in je accu.

Vertanding?, ik kom wel eens vertagingskasten tegen maar nooit versnellingskasten.

De constructie van de quickie (volgens regelement) laat het niet toe.

Laatst bewerkt:
Daar kun je volgens mij bijna mee leven.
Ik zou zelf de LiFePo's schrappen want met deze 2 motoren gaat dat niets worden. Ook aangeven waar die 1000W vandaan komt is dat statisch of in de vlucht. Als het statisch is dan is het een te laag getal denk ik.

Als de prop maat vrij is dan kun je ook nog heel veel verschillen krijgen. Met welke prop ga je dan bepalen of de motor op de lijst komt?

Johan, ik begreep dat sommigen graag met lifepo's vliegen, wat mij betreft is dat geen probleem. Als dat i.c.m. deze motoren niet optimaal is gaan ze vanzelf wel op lipo's over.

De prop is vrij, je kan dan met een bepaalde prop een optimum kiezen, als je maar onder de 80dBa blijft.

Het vermogen van 1000W is het max vermogen wat de fabrikant op geeft voor continue belasting bij 5S.

De andere turnigy-motor ziet er ook goed uit. Mogelijk wil ik die ook wel meenemen in de lijst. maar op de jaarvergadering leggen we het vast. Hoe we daarna met persoonlijke wensen om gaan moeten we dan ook bepalen.

je zou deze Hype AL50-610M E-Motor#Alpha AL50/610M ook nog kunnen aanmerken als kandidaat, (heb ik er nog 2 van liggen), maar je kan niet aan ieders wensen voldoen.
Ik zou zeggen neem 2 of 3 motoren (liefst van verschillende fabrikanten).
En houdt die lijst aan.

Waar ging het ook weer om?
Om een instapklasse te realiseren, waarbij het om het vliegen gaat, het model en de aandrijving zo goedkoop mogelijk.

Laatst bewerkt:
Aha, een jaarvergadering. Kan je dan ook al stellen wanneer het reglement bekend is? Ik ben al voorzichtig met de eerste schetsen van mijn quicky bezig...

Hugo

Hugo, aan de gegevens van de quickie zal niets veraderen.
De maten e.d. blijven wat het was, je kan dan nu al gewoon beginnen met schetsen.

Ik heb overigens nog een paar grand chelems liggen.

Dat snap ik, maar ik houd ook meteen rekening met accu- en motormaten, koeling door de romp heen voor accu en ESC, e.d. Dus is het makkelijk te weten welke set-up ik mag gebruiken. Vandaar. Aan de al getekende vleugel zal weinig meer veranderen!

Hugo

Kijk, en daarom wil ik dus de set-up weten voordat ik de tekeningen definitief kan maken. Dan pas ik het ontwerp op de gewichten aan, komt er geen lood bij en is het ding dus lekker licht.

Hugo

Gaat niet alleen om het gewicht. Ik had eerst ook een Dymond 170grams motor met een KV van 900 om te proberen. Deze ging niet snel genoeg en werd ook veel te heet. Ik vrees dat zulke motoren geen lang leven hebben in een Quicky.

Hugo, ga maar uit van een motor van ca 275gr.
Als je er voor zorgt dat je met de accu wat kan schuiven, moet het wel lukken.

Welkom op de Quickie-500 Site
Q500 pylonrace is een klasse bedoeld om kennis te maken met pylonrace.
Q500 is een leuke goedkope,spannende en simpele manier van pylon-racen.

Als je iets toegankelijk wil en goedkoop, zou ik overwegen om met een db limiet te vliegen. Al de rest, qua setup kan dan vrij gekozen worden. Op die manier zullen meer mensen kunnen meedoen, die op 'stille' pleinen moeten oefenen. En heb je minder limitaties als je graag met een extravagante setup afkomt.
bij ons mogen we reglementair 74Db hebben op 7m afstand op 1m hoogte. je zou ook bvb 77Db kunnen nemen.(in functie van de fun)Wat, als ik het goed voor heb 2x luider is. 80Db is op merendeel van de pleinen buiten wedstrijden niet toegelaten.
het is in het begin een uitdaging om iets te vinden die snel kan zonder hier over te gaan... als het te sloom zou worden kan je altijd de pilonen dichter bij elkaar zetten lijkt me.:|

(meetprocedure voor belgië kan in de circulaire gevonden worden van het directoraat-generaal luchtvaart. gdf - 01)

Back