Quickie 500 Electro klasse

Val, dan ga ik een hele dure epoxy kist laten bouwen, met een zware motor met een tandwielkast en een prop met een spoed van min. 12"
Dan ga ik als een speer, niemand die mij kan bij houden.

't is alleen niet goedkoop, je praat dan zomaar over €1500,--, maar ik win wel alles.
Een beginner schrikt van de prijs of raakt gefrustreerd omdat hij niet kan mee komen.

En dat willen we dus juist niet.

We zijn van plan om een Quickie 500 Electro klasse te gaan opzetten.
De bestaande modellen worden dan gebruikt met een electro motor met b.v. Lipo's.
Het achterliggende idee is dan dat we het goedkoop willen houden en toch snelheden tot ca 200km/u mee gaan vliegen.
Eind dit jaar, begin volgend jaar zullen we er dan wedstijden mee gaan vliegen.
Regelementen zijn nog niet bekend, deze worden nu uitgewerkt.

Intersse? mail mij.
Suggesties zijn ook welkom.

Gr wubbo.
Val, dan ga ik een hele dure epoxy kist laten bouwen

Dat wil je niet;) en wie zegt dat een simpele epoxy vlieger zoveel duurder moet zijn?

Laurens:
Ik wou het nu net over een regel hebben voor de aandrijving omdat ik de indruk heb dat daar nog geen simpele regel voor bestaat.

Zelf vlieg ik met een C5045-A Brushless outrunner 900KV op 4s 5200 11X6 daarmee zit ik net onder de Db limiet met een C5055-A Brushless outrunner 600KV 15X8 zit ik er nog ver onder op 4S (69Db) dus beter naar 5s, allemaal quikie van proberen.
Met een grotere prop 16X16 bvb kan je ongelooflijk veel herrie maken, met elke prop eigenlijk.
Maar dit is allemaal afgankelijk van het toerental.

Je kan het dus proberen met een spoed van 12" maar het kan evengoed zijn dat je door deze stallende prop boven de Db limiet komt.(vraag is ook of je nog genoeg trekkracht zal hebben met deze spoed. met een beetje proberen zal je merken dat het er niet toe doet of je dan een goedkope of een duure motor hebt. enkel wat gewicht voordeel, maar het minimum gewicht staat vast op 1700 gram zie ik.

Nog een regel zou kunnen zijn dat je met een maximum omtreksnelheid werkt.
bvb deze die opgegeven worden door de fabrikant. :D

Je zou moeten weten dat ik eigenlijk een :sniper: regelhater ben.:yes:

Perba

Laatst bewerkt:
Laurens, wij willen ook voor electro naar een geluidslimit van 80dBa.

Val, het gewicht van de quickies is niet vastgelegt. Voor loud quickie ligt het minimum op 1700gr.

Mijn voorstel voor EQ-500:

Motor:
1 HYPERION Z4020 08 TURN 915 KV (kost ca $85 bij AllErc)
2 TURNIGY 50-45 890kv (kost ca $40 bij Hobbycity)
Prima. Alleen warom AllErc??? Air Craft World heeft hem voor de zelfde prijs alleen 2,50$ verzendkosten ipv 12$ en is de thuisbasis van hyperion.
3 andere motoren mogelijk, maar de specs. moeten van te voren worden beoordeeld, maximaal 1000W en 1000kv.
Dat vermogen ben ik het niet mee eens, 1200 1150 of 1100 minimum.
En kv is icm een accu, ik zou er geen problemen mee hebben als iemand met een 6s setup komt met natuurlijk een lager kv. Of 4s met een hogere. 5000kv/aantal cellen lipo bv. lijkt mij beter. Of een 17500kv/spanning nominaal. om de lifepo optie open te houden. Alleen zit je met een nominaal spanning en dat is niet ideaal...

Accu (capaciteit is vrij):
1 Lipo 5S1P
2 LifePo 5S1P
Die lifepo slaat echt nergens op... zou ik er dus ook niet neerzetten.
Daarnaast is dit dus icm de motor, dus de hyperion z4020 08 icm 5s lipo is toegestaan, en de turnigy 4045 890 icm 5s lipo is toegestaan.

Regelaar:
- geen voorkeur
HELEMAAL mee eens.

Prop:
- maat is vrij, maar volgens Quickie-500 regelement.
Nee, dat kan gewoon niet. Per motor/accu combi moeten er 1 of enkele propellors toegestaan zijn. Dus de hyperion z4020 08 icm 5s lipo en 10 X8 apc-sport is toegestaan, en de turnigy 4045 890 icm 5s lipo en 11X8,5 apc-e is toegestaan.
Als je dat vrijlaat dan heb je nog steeds geen controle over vermogen.

andere regels:
- volgens Quickie-500 regelement.
- start procedure kan worden aangepast, geen 1 min starttijd, tenzij er met Q-500 wordt meegevlogen.
Eens.
Als hier mee te leven is dan zal dit op de komende jaarvergadering worden voorgesteld, dan hebben we in ieder geval een startpunt.
Er moet iig iets worden voorgesteld, ik denk dat ik ook nog een voorstel in dit topic zet.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-48 900Kv $35.20

Zou deze dan ook kunnen? Die heb ik nog liggen en is een stukje fijner dat de gelinkte Turnigy.

Hugo
Erg licht, zwaartepunt problemen (gaat mijn motor net goed, wel lichte servo's.) En de toeren zakken in.
je zou deze Hype AL50-610M E-Motor#Alpha AL50/610M ook nog kunnen aanmerken als kandidaat, (heb ik er nog 2 van liggen), maar je kan niet aan ieders wensen voldoen.
Das wel een erg laag kv. mss wat voor 8s lipo of 9-10 lifepo...

Deze (had ik al eerder genoemd geloof ik) vind ik erg interessant Scorpion HK4020-910KV - Scorpion Power System
Lijkt mij een leuke 3e motor, ook weer 5s.

Nando, waar jij de motoren vandaan haalt moet jij natuurlijk zelf weten, ik heb alleen voorbeelden aangegeven.
De links staan er bij om de spec's te kunnen bekijken.

M.b.t. de alpha motor heb ik als voorbeeld gegeven, een motor die dus niet binnen ons regelement past.
Dat geld overigens ook voor de Scorpion, die heeft veel te veel vermogen, (1820Watt), of is dat vermogen niet bij 5S. Maar dan nog, hoe moet je dat dan controleren.

Om het controleerbaar te houden stel ik voor om alleen met 5S te vliegen.

Nando, kan jij met de nu voorgestelde componeten, dan geen competative kist bouwen?

We hebben nu toch ook dat bijna iedereen met een irvine vliegt omdat die het gewoon goed doet.

Wat de props betreft zou ik het b.v. ook 'ns met Paul willen bespreken.

Zijn de laders voor die cellen al een beetje mainstream? Volgens mij zijn er niet zoveel laders die dat al kunnen.

Best wel, maar je moet ook willen. Aleen een heel ander probleem is dat je verkoper om de hoek er de ballen verstand van heeft en iets nieuws zou wel eens niet aan kunnen slaan. en dat is een risico (komt er ook nog bij dat een Lipo een kortere levensduur heeft dus marketingtechnisch veel interessanter)

Vandaag nog even op rcgrpz bij afdeling kits die van brandstof naar elektro zijn omgebouwd. Viel me erg op dat lipos op dat gebied echt helemaal uit raakt.

Het is echt jammer dat er hier na bijna precies een jaar nog helemaal geen regelement hebben kunnen opzetten. Lijkt wel of het een sport is geworden elk voorstel af te keuren.

Blijf bij mijn mening: A123 kan je leeg vliegen tot 2250mAh en dan moet je landen. De cellen zijn hetzelfde dus geen kwaliteitsverschil. je hebt maar een pakket nodig. Leeg is leeg dus hoe hard je vliegt kan je zelf bepalen. wil je hard gaan dan loop je het risico op een noodlanding net voor de streep. vette pech voor jouw dan, volgende keer beter. Geen limmiter nodig. regelement klaar

Het leven kan best simpel zijn.

Daar heb je zeker gelijk in, maar voor mensen die zo'n lader nog niet hebben is dat weer een extra drempel om niet mee te doen. Ik heb er zelf overigens wel 1 die het kan, Nando ook.

Regels zoals 80DB max vind ik erg betuttelend voor electro, voor het geluid van electromotoren zijn namelijk geen landelijke regels. De voordelen waarom electroquickie zo mainstream kan worden zijn er dan niet meer.

Er zijn naar mijn mening veel voorstellen die op kleine specifieke dingen ingaan in plaats van algemenere dingen die bij brandstofquickie's gelden.

Bij ons op de club geld ook een geluidslimiet van 80dB voor alle modelvliegtuigen dus dat is een regel die niet opgenomen hoeft te worden in het wedstrijdregelement. We hebben de pech direkt de woonwijk in de rug te hebben dus vandaar.

Zelf vond ik vorige week 79Db bij een 10x4 prop best wel heftig hoor. die 17000rpm zet je toch een meter of 5 achteruit. moet er niet aan denken dat er een motorschot afbreekt. Bij een 9S pakket was dit 13C dus erg bescheiden en kan dan ook nog naar 10x10 toe (zie bouwverslagen: Sig wonder).

btw, wie niet investeert blijft achter.

Maar ook hij had in de buidel moeten tasten ;)

En wil er ook even opmerken dat als een brandstofmotor bij een speciciek model niet bevalt dat die toch niet in een la verdwijnt maar op een niet wedstrijdkist? Zo toch ook met een e-motor dus het is nooit weggegooid geld. Mischien eerder een goed begin maar niet 100%. Een quikie500 e-motor kan overal op.

En daar willen we met E-Quickie ook naar toe.
De mensen die nu met E-Quickie vliegen (of de boel klaar hebben staan) hebben de in het voorstel genoemde setup.

Dan is dat toch een goed begin?

Je bent ook vrij om lifepo's te gebruiken, het geeft je geen voor- of na-deel over Lipo's. En dat is ook de bedoeling.

Wat geluid betreft, wordt er nu ook al op de diverse velden een beperking opgelegd. Het lijkt mij verstandig om een geluidslimit op te nemen om 2 redenen.
1- om gewoon het geluid laag te houden, zodat wij nu en in de toekomst op elk veld kunnen vliegen.
2- om te voorkomen dat men motoren wil gaan gebruiken met een veel hoger kv en dus snelheid. (is ook al ingedekt door de max kv en accu).

Het enige wat ik nog nader wil bekijken is of er ook props moeten worden vastgelegd.

Nogmaals het is niet de bedoeling om een snellere kist te bouwen dan je concurent (als je al over concurent kan spreken), nee het gaat er om het E-quickie racen voor iedereen toegankelijk te maken.
De kisten zullen allemaal ongeveer even snel zijn, het komt dan op het vliegen aan.

Eric, voor het leeg vliegen van accu's ben ik een absolute tegenstander.

Je loopt dan het risico dat je je model dan zonder aandrijving moet landen, dat kan voor Quikies wel eens erg problematies zijn.
Zie je het voor je dat de accu op de streep leeg is en dat dan een beginnende vlieger met een quickie nog even snel een landingscircuit moet draaien om hem te landen? Ik zie erg veel brokken en gevaarlijke situaties.

Ook krijg je dan dat de beste vliegers hier erg veel voordeel van hebben, de snelle vliegers kunnen dan hum motor harder laten lopen zodat de langzamere vliegers er helemaal niet meer bij kunnen komen. Dan ligt de uitslag al vast voor we zijn begonnen.

Maar je mag best lifepo's gebruiken als je wil, maar de andere regels gelden ook gewoon, zoals voor iedereen.

Eric misschien kan je eens bij een wedstrijd komen kijken om te zien hoe het er toe gaat.

2- om te voorkomen dat men motoren wil gaan gebruiken met een veel hoger kv en dus snelheid. (is ook al ingedekt door de max kv en accu).

Het enige wat ik nog nader wil bekijken is of er ook props moeten worden vastgelegd.

De kisten zullen allemaal ongeveer even snel zijn, het komt dan op het vliegen aan.

Is dus allemaal terug te voeren op mAh toch?hoe harder je vliegt hoe sneller je pakket leeg is (ook ruimere bochten ;) )
Daar ligt de grote denkfout. Je wilt extra ruimte creeren (mAh) en je beland in een regelement waar na een jaar nog geen oplossing is. Een Limmitter is dan ook in jouw geval geen optie want die is net zo ongunstig, maar duur (en weer een discussie)

Inderdaad, de ervaren piloot kan het pakket helemaal leegvliegen en maximaal rendement uit zijn setup moeten halen. De minder ervaren piloot zal dan echt de tippen moeten inkorten of een maatje kleinere spoed moeten kiezen om een vangnet te kunnen creeren.

Als een in LiFePo begint heeft deze dus alleen maar nadelen. Ik denk zelf dat de krachtbron (het akkupakket dus en de brandstofmotor in het brandstofregelement) de basis noeten zijn en de rest naar vrije keuze.

Lijkt me leuk om eens te kijken!

grtz, Erik

Dat geld overigens ook voor de Scorpion, die heeft veel te veel vermogen, (1820Watt), of is dat vermogen niet bij 5S. Maar dan nog, hoe moet je dat dan controleren.
??? ik dacht dat ik dit ondertussen niet meer hoefde uit te leggen...
Dat nummer zegt niks over het vermogen. Hoeveel wermogen een motor gebruik heeft te maken met welke spanning(aantal lipo cellen) je erop zet en hoe erg je hem belast(prop) doe je er 5s lipo en een 10 X8 dan zal je ongeveer gelijk zijn met die hyperion.

Dat gegeven, 1820W, betekend (volgens mij) HELEMAAL niks. Het is bedoeld als een bovengrens van wat die motor kan. Maar gebruik je een hoge spanning en erg goede koeling dan kan meer, op 1v kun je echt geen 1820A erdoor laten lopen, zelfs niet voor 10 seconde. De motor die ik gebruik staat 700W bij, ik doe bijna het dubbele en hij is koud na de vlucht.
Een ander gegeven dat er staat is 65A (3,4V/cel*5cellen=17V 17VX65A=1105W) nu lijkt dat er meer op, maar met voldoende koeling kan dat ook meer worden, en met te weinig gaat dat ook niet goed. Gelukkig zit het wel goed met de koeling.

Nogmaals, een motor/accu combi voorschrijven zonder prop slaat helemaal nergens op, dan heb je nogsteeds vrij spel op vermogen. En kun je nog steeds veel sneller dan de brandstof jongens.

-En ja, natuurlijk de 80db regel houden.

Ik zit toch nog steeds met die zekeringen in mijn kop, en dan misschien gekoppeld aan bepaalde merken 5S LiPo's (dus geen superdure). Van een bevriende zekeringenleverancier kreeg ik deze informatie:

... We are aware of the requirements of Lipo batteries, even the max current which can be set up over a short time to avoid local overheating followed by extensive cell pressure / rupture / burning. Unfortunately there is no way to find a current protection by common fuses based on melting elements / wires.

There is always a spread in the blowing time or current if the time is normalized. Usually a current tolerance of +/- 5% is needed to get the same blowing time of the fuse. On the other hand we assume that you need a current limitation, so a PPTC is more useful to handle overload operation. But almost all PPTC have a time lag characteristic, for example if the PPTC should blow within 6s / 65A, blowing times below would be found at 30s/30A and appr. 15min / 20A. A thermal derating of PPTC should be considered. Your calculations is based on the rated voltage of the batteries, but a faulty situation can happen directly after the end of a battery chaging, so the voltage can be at least 4,395V x 5 = 21,975V worst case. Any battery impedance can be neglected after the tripping of the fuse.

Currentyl we don't have a PPTC in our portfolio which suits best, but give us an estimated quantity you need, we can do a special design for you or check a feasibility...

Ik snap er niet zoveel van, maar jullie misschien wel. Met een redelijke weerstand parrallel aan de zekering zorg je er ook nog voor dat je nog een beetje power over hebt voor een landing.

[EDIT]Wellicht nog een idee: verplicht een 15V regulator, i.c.m. een zekering-achtige? Dan ben je het verschil tussen goede en goedkopere packs grotendeels kwijt, en als je over het amperage heen gaat heb je pech...[/EDIT]

[EDIT2]Ik heb een 15V voltage regulator gevonden die 20A aankan. Drie van die dingen parrallel, en je hebt zowel je voltage als amperage gelimiteerd. Rest de vraag, hoe groot is het rendementsverschil tussen hacker/strecker buitenloper en el-cheapo van Hobby City?[/EDIT2]

Hugo

Laatst bewerkt:
Optie van Watt-flyer forum:
Een paar vaste prop-maten met elk een max statisch rpm (meetbaar door wedstrijdleiding) vaststellen. Hoe je aan die rpm komt, mag je helemaal zelf weten.

En nu stop ik er weer even mee...

Hugo

Vandaag was de pylon vliegersvergadering en het reglement is daar ook vastgesteld. Volgens mij is er voor een prima werkbaar reglement gekozen waar gekozen kan worden uit de 2 nu al gebruikte motoren op lipo/lifepo tot max 5s1p en max een 11" prop. Voor de rest geldt natuurlijk ook het normale q500 reglement. De link naar het nieuwe reglement zal Wubbo hier vast snel neer gaan zetten gok ik.

Laat nu de andere elektro quicky's ook maar komen want 3 is ook maar weinig. (hoewel :rolleyes: dan zit er wel een derde plaats in voor me natuurlijk ;))

Goed gegokt.
Ik moest eerst de website even aanpassen.
Johan je bent nu natuurlijk wel één van de meest ervaren elektro vliegers, dus wie weet kom je toch wel op het podium.

gr.

Laatst bewerkt:
Back