Quickie 500 Electro klasse

Yeee! We hebben een electro klasse! Nou nog leren vliegen...

Even een vraag die ik eerder stelde, maar nog geen antwoord op heb; vleugeloppervlak. Wordt die berekend als span * koordte, of (span - rompbreedte) * koordte?

Dank,

Hugo

Hugo, hoe groot de vleugel moet zijn staat in het reglement op www.q-500.nl

Ik raad je aan om gebruik te maken van een kitje, dan zit je qua maten goed, ook kan je voor dat geld zelf niet (of nauwelijks) bouwen.
Het profiel van de vleugel is van belang om snel te kunnen vliegen maar ook om goed door de bocht te komen.

Als je een normale brandstofkist goed onder controle kan houden dan kan je ook met een quickie vliegen.

Dank je, Wubbo, dat snap ik goed. Maar ik wil er graag zelf eentje bouwen, want dat vind ik leuk (los van het geld). En ik denk dat het reglement nog wel wat vrijheden laat, die bij andere toestellen niet benut worden.

Profiel heb ik al gekozen, maar ik zat nog met die vraag, die in het reglement op je site niet beantwoord wordt. Maar ik zal kiezen voor de veilige weg, dus (span - rompbreedte) * koordte, er wordt immers een minimale oppervlakte genoemd, geen maximale.

Hugo

Het oppervlak mag dus ook groter zijn, dit is vaak ook niet nadelig.

Op de site staan ook wat tekeningen, die kan je eventueel downloaden en als voorbeeld of idee gebruiken.

suc6

Wubbo heeft vandaag mijn GC opgestuurd, dus die verwacht ik deze week ook, vandaag of morgen word de setup besteld en dan kan ik ook lso met bouwen :D

Mike

Ja, 5s1p betekend bij lipo naast hogere spanning ook meestal een flinke capaciteit van bijv 4000, om de C belasting van je accu niet te hoog op te laten lopen.
Je hebt dan aan energie 3.3V x 5 x 4Ah = 66 (volt-ampere-uur)

5s1p A123 heeft: 2.7V x 5 x 2.3Ah = 31 (volt-ampere-uur)
Wil je met A123 op vergelijkbare energie zitten moeten er minstens 8 cellen in. Dat kan in de ¨lengte of in de breedte¨(Lees 8s1p of 4s2p).Beter is hogere spanning met lagere stroom.

Jammer dat een accu techniek die juist voor dit soort werk erg geschikt is (veel laden en vliegen op een dag) meteen al buitenspel staat.

Ik voel toch meer voor een limiter. Dat geeft meer keuze in aandrijving, geen opfikken per vlucht en toch meer gelijkheid.

Laatst bewerkt:
Eric jammer dat je je zo in de discussie mengt, terwijl je nog nooit bij een wedstrijd van quickie geweest bent, laat staan bij een E-quickie wedstrijd.:nooo:

Wij (de vliegers die er al mee vliegen dus) hebben een andere meer gefundeerde mening.

Ook Harold, enig idee hoe lang een heat duurt ????

Verdiep je nu eerst eens in de klasse voordat jullie met allerlei niets zeggende opmerkingen komen.

Laatst bewerkt:
Er is nu gelijkheid genoeg met hele eenvoudige regels. Als je dan ook nog met meer cellen lifepo's rekening moet gaan houden dan wordt het weer nodeloos ingewikkeld waar niemand bij de vliegersvergadering op zat te wachten.

Precies Wubbo, en buiten dat de regels zijn voor dit jaar toch al vastgesteld dus is het allemaal achteraf gepraat waar je verder toch niks mee op schiet.

Het probleem is dat het totaal onrealistisch is om 5s1p lifepo te vliegen... dus waarom het specifiek benoemen?

Zo, mijn GC is binnen , ziet er helemaal top uit, alleen nog even de vleugel nastrijken.
Mijn setup word,
motor: Turnigy 50-45 890kv
Regelaar: SuperSimple 100A
Accu: 5s1p 5000mah 25c
De servo`s zijn 19grams m met een trekkracht van 2,9kg.

Ik weet niet of er behoefte aan is, maar ander wil ik best een paar fotos posten.

Mike

Zie je niks van, ik heb het ook aan de bovenkant.
Gewoon weg pellen, folie heel laten, stukje glas (5-10 cm breed) met (niet te veel) epoxie aanbrengen, folie terug en een strookje van 1cm folie over het midden, netter dan wanneer je helemaal niks doet.en zonder dat strookje is het ook niet lelijk.

Maar het is geen schaalmodel, het is een racer, die moet vooral heel blijven op hoge snelheid.

Ah oky, ik zal hem dan alleen aan de onderkant glassen, ik geloof dat ik hier nog wel ergens 170grams glasmat heb liggen.

Mike

Back