Quickie 500 Electro klasse

Eric jammer dat je je zo in de discussie mengt, terwijl je nog nooit bij een wedstrijd van quickie geweest bent, laat staan bij een E-quickie wedstrijd.:nooo:

Wij (de vliegers die er al mee vliegen dus) hebben een andere meer gefundeerde mening.

Ook Harold, enig idee hoe lang een heat duurt ????

Verdiep je nu eerst eens in de klasse voordat jullie met allerlei niets zeggende opmerkingen komen.

Je hebt mischien wel gelijk ook en was ik veel te snel van oordeel. Mijn excuus, bij deze rechtgezet. Wil je er wel zacht aan herinneren dat dit een forum is ipv website.

@Harold,
Hier heb je een idee van wat er verwacht wordt, maar of het in het echt ook zo is...
http://www.q-500.nl/website/Film/Q-500 Almere 01-07-2006.avi

groetjes, Erik

Ben toch geinteresseerd dus even de spelregels doorgelezen voor de elektroklasse eq500:
Welkom op de Quickie-500 Site

Lees ik iets in het regelement wat me niet helemaal duidelijk is:
d. De vleugel en het stabilo mogen niet volgens de mallenbouwwijze gebouwd zijn.

Betekent dit dat er alleen zelfbouwmodellen dus geen ARF model met ribben vleugels aan deelname mee mogen doen? Ik zit wat beperkt in bouwtijd dit jaar mocht ik een werkende setup kunnen vinden die comptetitief is.

mvg, Erik

Het betekent dat er geen glas- of koolstofvezel modellen gebruikt mogen worden. Deze worden gemaakt met behulp van mallen ARF modellen mogen wel, als ze aan de regels voldoen (ribben vleugels mogen dus)

Erik,

Volgens mij heb jij toevallig net een Nelson quickie filmpje gevonden, wat we niet normaal vliegen.

Eric, no hard feelings.

We proberen gewoon zo simpel en goedkoop mogelijk een instapklasse te creëren, zodat de drempel laag is om te beginnen.

Het filmpje van de site is inderdaad van de loudklasse, die vliegen inderdaad sneller. (en maken een stuk meer lawaai).

ARF betekend niets meer of minder dan Almost Ready to FLy, het zijn dus kitjes die bijna klaar zijn.
Mallenbouw is niet toegestaan omdat je op die manier b.v. vleugels kunt maken die een perfecte vorm en hoge gladheid hebben, op zich is daar niets tegen maar het bouwen van dat soort vleugels is maar voor een enkele modelvlieger weggelegd, de rest zal dan verplicht worden om dat soort vleugels te kopen om nog mee te kunnen vliegen. Je praat dan zomaar over een kostprijs van een kaal model van 500 euro. daar gaat dan je instap klasse.
Ingedekte foamvleugels of ribbenvleugels zijn wel toegestaan.
De romp mag wel in een mal worden gebouwd, de snelheidswinst die je daar mee haalt is nihil.

We hebben ook 2 motoren vast gesteld die betaalbaar zijn, ook de accu is dus gelimiteerd, iedereen vliegt tot nu toe met lipo, maar omdat sommigen vinden dat de accu van de toekomst de lifepo is is deze ook toegestaan. Echter het is nu nog niet echt zinvol om lifepo toe tepassen. Maar het mag wel.
In ieder geval gewone (goedkope) onderdelen. geen moeilijk begrenzers of zo.
Een heat (10 rondjes om de palen) duurt tussen de 80 en 120sec.

We hopen dus hier mee een aantal vliegers over de streep te trekken om te beginnen. Kom 'ns op een wedstijd kijken, er zijn er dit jaar 5.

Ook zijn er ARF kitjes, motoren (electro en brandstof), regelaars en accu's via mij verkijgbaar (tegen kostprijs)

Deze klasse is dus echt bedoeld om te starten met racen, vergis je niet het gaat redelijk hard en de wedstrijden zijn altijd erg gezellig.

Wil je echt heel hard vliegen dan is dit mogelijk niet jouw ding, dan zou je b.v. F3D kunnen gaan vliegen, probleem daarbij is dat het erg veel lawaai maakt en dat je dat bijna nergens kan vliegen.

Quickie kan je in priciepe overal vliegen.

Dus Eric is het wat voor je.

Laatst bewerkt:
Ga zeker een keer orienterend naar een wedstrijdje toe. Zolang ik nog geen mogelijkheid zie om met met voorgeschreven motor en LiFePo pakket een prop kan vinden die me achterin het veld zou kunnen brengen (dus niet laatste) lijkt me een kans vann deelname vrij klein. Heb hier eerlijkheidshalve ook nog niet mee gerekend maar mijn gevoel zegt dat ik wellicht niet van de grond los kan komen. Mischien kan het 2010 regelement tzt uitkomst bieden.

Ik heb ondertussen 3s,4s,6s,9s en 13s2p LiFePo pakketten thuisliggen met een geschatte levensduur van 5-10 jaar. Het kan best wel eens zo zijn dat ik er een arf-je aan waag om thuis eens lekker mee te raggen. Eerst even wat kortlopende projekten afronden.

170g? 50g is al voldoende.

En Laurens vliegt hem lichter, en langzamer dan jij gaat doen...

ohoh , verwacht niet teveel van mijn vliegkunsten he?:rolleyes:

Maargoed, ik heb de vleugel servo`s vastzitten, maar bij het buigen van de stuurstangen is er dus eentje afgebroken.
Ik denk dat ik voor de staart Boweden cables neem, die stokken heb ik het niet zo op.

Je setup is sneller.
En hoeveel g je trekt licht aan je instellingen niet aan je vliegkunsten.

Even een vraagje,
Als jullie geen wedstrijden vliegen, maar wel gewoon met een Q500e , haal je dan na elke vlucht de vleugel eraf om de spanning van het systeem af te halen of laat je dit zitten met een schakelaar?

Mike

Ik haal m'n vleugel er altijd af omdat ik toch de accu moet wisselen/laden. Wel heb ik een connector aan de buitenkant zitten zodat ik hem wel direct spanningsloos kan maken na het vliegen.

Mike, ziet het er goed uit?

ik denk dat ik een klepje maak zodat ik ze daar kan verbinden of los nemen. dan laad ik ook via dat klepje, ik kan dan alleen niet voorverwarmen.

De stootstangen werken overigens wel erg goed, ik maak ze dan wel van koolstof buisjes.
Wat voor setup ga je er op zetten?

Laatst bewerkt:
We proberen gewoon zo simpel en goedkoop mogelijk een instapklasse te creëren, zodat de drempel laag is om te beginnen.

......
accu van de toekomst de lifepo is is deze ook toegestaan. Echter het is nu nog niet echt zinvol om lifepo toe tepassen. Maar het mag wel.
.

Als je het goedkoop wilt houden, dan moet je ook naar de levensduur kijken. Door geen grens te stellen aan de te gebruiken stroom kan je de lipoś lekker opstoken om net wat sneller te gaan. Ik wil de C belasting een beetje normaal houden. Bij de meeste klasses die als goedkoop bedoeld waren met standaard spullen (bv club 20 met je trainings 3.5cc) krijgen door mazen in de regels weer speciaal duur materiaal. Om mee te komen dan weer snel nieuw spul nodig.

Goedkoop betekend voor mij ook dat ik spullen (accuś en motoren) die ik al heb liggen mag gebruiken. Een voorgeschreven motor en een 5S lipo pakket zou ik nieuw moeten aanschaffen, terwijl ik al een geschikte motor uit de voorraad kan halen en A123 heb ik ook al.
Nu nog niet echt zinvol om A123 toe te passen? Dacht het wel.

Verdiep je nu eerst eens in de klasse voordat jullie met allerlei niets zeggende opmerkingen komen.

Ik heb heel vroeger met F5D meegedaan toen een sanyo 1400 SCR subC cel nog stoer was n een hectoplet borstelmotor top of the bill. Later waren er pylon race wedstrijden bij ons op het veld en daar heb ik toen voor het eerst quicky500ś gezien die toen nog demo wedstrijden vlogen.

Ik ben vorig jaar in Almere wezen kijken bij de eerste elektro quicky demoś

Voor Robbert heb ik een jaar of 5-6 geleden als eens gerekend of een quicky met toenmalig goedkoop materiaal (goedkope speed700 neodeem borstel motor / nicads) snel genoeg zou zijn om als racer aan te spreken. Dat was toen niet het geval. Met 500 watt zou het een trainer zijn en sneller zou erg duur worden als experiment. Let wel een speed700 neodeem was al duurder dan een buitenloper nu.

Het is dus belangrijk om net even naar de mogelijkheden van morgen te kijken als je brede acceptatie wil. Nu maken mensen bewust een afweging tussen verbranding of elektro. Als puur elektro vlieger was ik vroeger gezien as een soort alternatieveling diie geen ¨echte vliegtuigen¨ wilde vliegen.

As een limiter wat goedkoper zou worden, dan kan je ook regels weer versimpelen en van vorgeschreven naar advies aandrijving gaan.
Als overgang kan beide ook nog:
Voorgeschreven aandrijving, OF een limiter en dan de rest vrij te kiezen. De limmiter stel je dan in op het in de vlucht gemeten vermogen van de voorgeschreven aandrijving. Ben je virtueel hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Als iemand met bv 9s lifepo en een andere motor mee wil doen dan kan dat, je komt alleen niet in het klassement. En dan kan er door de subcommissie worden bepaald of die setup toegestaan word, dit kan allemaal binnen de huidige regels...

Even een vraagje,
Als jullie geen wedstrijden vliegen, maar wel gewoon met een Q500e , haal je dan na elke vlucht de vleugel eraf om de spanning van het systeem af te halen of laat je dit zitten met een schakelaar?

Mike
Ik heb wel de boutjes vervangen met imbus varianten, dit gaat veel sneller los en vast dan die kruiskop dingen. Maar elke vlucht vleugel los en vast. Ookal is dit som erg haasten op de wedstrijd. (Als je gelijk de volgende heat iemand callen oid.)

Nando,
Buiten mededingen meedoen met niet-reglementair materiaal om de wedstrijdbeleving eens mee te maken is natuurlijk een goede optie.

Van de ervaring kan je dan:
- als vlieger kijken of het de moeite is om speciaal voor de wedstrijd inn materiaal te investeren.
- als organisatie zien of regels veruimd moeten worden om meer spullen toe te staan,
en/of
- als organisatie wat regels moet aanscherpen om te voorkomen dat mensen eenn idioot korte levensduur accepteren voor een beetje sneller.

ik denk dat ik een klepje maak zodat ik ze daar kan verbinden of los nemen. dan laad ik ook via dat klepje, ik kan dan alleen niet voorverwarmen.

Harold,
Alleen een aandrijving is dus niet meer voldoende. Duidelijk is hier dat ook de Lipo tot/op/over(?) een grens wordt gebracht voor maximale spanning. Als je dus competitief wilt gaan ben je dus verplicht om een 30-35C pakket aan te schaffen of een verwarmstation (of beide ;) ). Een daling in levensduur lijkt me vrij voorspelbaar dus het budget idee is vrij labiel.

Inderdaad is het nu met het huidige regelement bijna of IMHO net niet haalbaar om in deze klasse een vliegbare setup te vinden anders als LiPo. Deze bestuurskeuze is heel begrijpelijk en respecteer ik ook. Het heeft al lang genoeg geduurd om een werkbaar regelement te kunnen knutselen. Het bewust buitenspel zetten van elk ander soort cel is vrij logisch. Dat LiFePo in het regelement is opgenomen is op zijn minst merkwaardig en gezien de ontwikkeling van dit draadje een zeer laat moment.

Mischien dat de rollen over een aantal jaren omgedraaid zijn.

Als iemand met bv 9s lifepo en een andere motor mee wil doen dan kan dat, je komt alleen niet in het klassement. En dan kan er door de subcommissie worden bepaald of die setup toegestaan word, dit kan allemaal binnen de huidige regels...

Ook ik zal me aan het regelement houden als ik mee zou willen doen dus deelname van 9S LiFePo in een QE500 is bij mij niet het geval. Wat wel kan is dat ik na de competietie kom gastvliegen met hetgeen wat ik dan voorhanden heb. Dat is nu dus een Wonder en wellicht later dit seizoen een Q500.

Overigens een 9S pakket heeft ook zijn wensen.

Back