rare vorm van storing

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Theo Coenen, 17 jul 2009.

  1. sanmos

    sanmos

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    325
    Locatie:
    nijkerk
    even voor de electro tech.en radio techneuten werkt een metalen paal niet als antenne zoals deze bij theo op het veld. [​IMG] . ik bedoel dus wordt dat versterkt of iets dergelijks ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Als ik mij niet vergis (heb het niet opgeschreven) was het 10 euro voor de meetwagen en 45 euro per uur voor de persoon. Dus tel maar eens op 55 euro per uur........... Als ze iets vinden dan hoef je als klager schijnbaar niet te betalen, maar wie dan voor de kosten moet opkomen weet ik niet.

    Laten we verder maar stoppen om iets toe te wijzen aan bepaalde merken, want dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Het merendeel bij ons vliegt met Futaba en Graupner, Multiplex is in de minderheid, dus dat wil totaal niets zeggen.
    Schijnbaar is het soms heel moeilijk voor mensen om eens na te denken en dingen te koppelen met elkaar. Vanaf dat het vee aan onze kant staat en dus de schrikdraad aanstaat hebben we allemaal regelmatig problemen. Daarvoor hadden we totaal nergens last van. Dit staat allemaal los van de probleemjes die ik persoonlijk had met 2 modellen. Zelfs met indoor meetings kon ik doorgaan terwijl anderen niet konden vliegen vanwege storingen.
     
  3. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Vandaag ook nog gemeten op andere plekken bij de draad Theo?

    Ik neem dit weekend naar Osnabrucke de Swift mee. Als ie het daar wel doet weet ik zeker dat er bij ons iets mis is. Goede check lijkt me zo :).

    (PS, mocht er iemand lekker echt Duist willen eten, eisbein/knoedels/schweinepfoten/etc dan mag ie ruilen, kan ik vliegen :p)
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zorg maar dat Oma die recepten op papier zet...................
     
  5. paozee

    paozee

    Lid geworden:
    15 dec 2007
    Berichten:
    288
    Locatie:
    Maarssen
    Beste Sanmos

    Als je goed kijkt zijn alle draden vastgezet op een porceleinen isolator.
    Dat betekend dat de ijzeren staaf een aardpunt is en een nul potentional heeft.
    Versterking of uittreden van puls spanningen zal hier dan ook niet plaats vinden.
    Wat wel opvalt is dat het lijkt dat dit tevens het voedingspunt is voor drie lijnen en dat is wel een storings mgelijkheid als een van de draden een los vaste verbinding heeft met de lijn draden.
    Een dergelijk los contact kan wel heel vreemde storingen opleveren en in een groot HF spectrum ruis opleveren.


    Ko
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  6. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Komt voor elkaar Theo, heeft nog heel wat boeken staan daar.

    Wij hebben hier ook een boekje met echte duitse recepten, neem ik volgende keer voor je mee, mag je ongestoord kokkerellen :)
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is dezelfde paal vanuit een andere hoek en kijk eens heel goed in het cirkeltje. De draad ligt naast de isolator en maakt direct contact met de paal. Je hoort het tikken en ziet soms de vonken eraf komen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. hezik

    hezik Guest

    Nu ja, als we de rest vd. discussie even laten voor wat het is, dit moet toch heel eenvoudig te controleren zijn? schrikdraad uit --> geen storing meer --> schrikdraad maakte de storing.. als je met meer dan 1 persoon op het veld bent, laat je 1 persoon bij het hek staan met een model of een meter zodanig dat die de storing kan constateren, de ander zoekt even het schrikdraadapparaat op en zet die 1 minuut uit. Daar zal geen enkele boer problemen mee hebben, en dan weet je gelijk of dat het is...
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Goed idee, vraag anders die boer eens het schrikdraad een tijdje uit te zetten, probeer er ook achter te komen wat het voor type apparaat is? Kunnen we eens google'len naar info.
    Maar ik verwacht weinig nieuwe info, die apparaten moeten aan strenge eisen voldoen.

    En of er nu wel of niet een vonkoverslag optreedt, maakt niet uit, het is slechts 1x per seconde en dat is geen enkel probleem voor onze besturing.

    Ander verhaal natuurlijk als dat apparaat compleet defect blijkt te zijn en de pulsen bv. 100x zo vaak maakt, in dat geval zou wellicht een storing kunnen optreden als je heel dicht in de buurt van het schrikdraad komt, maar die kans lijkt me erg klein.

    Tip: neem eens een middengolfradio mee het veld op (middengolf dus, niet FM, dat werkt waarschijnlijk niet) en ga bij het schrikdraad staan, stem de radio af op een zwakke zender of helemaal geen zender. Wat hoor je? Als het schrikdraadapparaat normaal werkt zou je ca. 1x per seconde een tik moeten horen, in dat geval, niets aan de hand :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2009
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ware het niet dat het schrikdraad apperaat bij de boer binnen staat. Vandaag te druk met de auto, morgen eens kijken of ik de boer te spreken krijg. Dat ene weiland loskoppelen moet makkelijk kunnen als er geen vee staat.

    Effe terug naar die foto met die metalen paal, dit soort vormen van sluiting of rommelig aansluiten vind je over de gehele afrastering.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo, vandaag toch effe tijd gevonden om met de boer te gaan praten. Komend weekend gaat de stroom van het weiland langs ons veld eraf.

    Bijkomend, hij gaf zelf ook aan dat hij last had van storing op zijn huishoudelijke apperaten zoals TV, radio, telefoon net zoals zijn buurman, hun weiten dit aan de hoogspanningsleiding die daar ook loopt, maar die is ver weg en aangezien er vele modelvliegclubs in de buurt van die hoogspanningsdraden vliegen en er op sommige plekken ook wel eens tussendoor vliegen zonder problemen, zal daar de storing vrijwel nooit vanaf komen. De boerderij en het huis van de buurman zijn helemaal omsloten door die schrikdraad instalatie.
    Dit is ook het geen de schrikdraad fabrikanten direct aangeven, als de schrikdraad niet goed is aangelegd en geaard dan heeft de boer veel problemen met de ontvangst van TV, radio en noem maar op. We zijn dus al weer een stap dichter bij de oplossing.
    Nu kijken wat er van het weekend gaat gebeuren.
     
  12. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Duimpjes kruizen Theo.

    Dan kan ik het weekend na het volgende weer storingsvrij vliegen :p.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik vlieg nu al 3 jaar naast hoogstpanningsleidingen en een transformatorstation, zonder storingen. Er is 1 tijdstip (tussen 5 en 7 's middags) dat je met PPM in de hoek van het transformatorstation wel af en toe een stoorpuls kunt krijgen (vertellen de PPM vliegers mij), maar de kabels zelf storen niet.

    Als ik het verhaal lees, geloof ik er niets van dat het schrikdraad de oorzaak is. Schrikdraad is laagvermogend, dat kan nooit genoeg zijn om een vliegclub en 2 huishoudens te storen. Ik durf er bijna op in te zetten dat er een zendamateur met een 'kacheltje' ergens in die buurt zit..
     
  14. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Dan is er maar 1 oplossing in dat geval ... napalm op die hele hoek

    (had een zware dag, excuus)
     
  15. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    haha Raoul had dat even eerder gemeld. Ik ben net terug van een paar daagjes zuiderburen. Die zouden best nog wel in een of ander schuurtje iets verstopt hebben liggen.
    Zonder gekheid er is dus vordering ben benieuwd deze week en komende weken.
     
  16. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Ow, dan moet je gewoon even de schuur van mijn huisbaas inlopen Marcel. Veel busjes met zaken die ik niet verder wil onderzoeken, hahaha. Is in Limburg nog legaal schijnt :p.

    Maar ook zonder gekheid, ik ben ook benieuwd. We'll see ...
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Volgens Niek staat er ook schrikdraad in de omgeving van ons veld..
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ja en dat staan aan!
     
  19. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Maar hoe ziet dat eruit? Goed aangelegd of niet? Daar gaat het hier om. Niet of het er is, maar hoe het is aangelegd.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Henry, het wordt toch eens tijd dat je goed gaat lezen.

    Die hoogspanningsleiding staat daar al jaren en als vliegclub zitten we daar al ruim 5 jaar zonder problemen. De vliegclub in Posterholt vliegt al vele jaren tussen hoogspanningsleidingen en hebben daar geen last van. In Sittard staat een trafo huisje vlak naast de baan, sommigen kennen het wel omdat iemand er ooit met een edf jetje naar binnen ging. ook daar nooit problemen door gehad. Toen ik nog in Sittard vloog had ik met mijn zagi's wel eens last van de schrikdraad, maar dat was te weiten aan slechte inbouw en ver en laag vliegen over die draad.

    Waar we het nu over hebben is een schrikdraad die er pas is vanaf dit jaar. De landerijen waar het om draait waren van een andere boer, maar door het grindgebeuren zijn de rechten tot gebruik over gedragen aan deze boer. Hij heeft zijn bestaande schrikdraad omheining doorgelust naar de weilanden naast ons veld. Hij geeft zelf aan dat zijn TV, radio, telefoon en noem maar op last hebben van storing, net zoals zijn buurman. Die hoogspanningsleiding die hun de schuld geven loopt op ongeveer 70 meter vanaf mijn huis en ik en het gehele dorp hebben er geen last van. De schrikdraad is ruim 300 tot 400 meter van ons huis/dorp af.

    Als er volgens jou een zendamateur (legaal of illegaal) in dit gebied bezig is dan zouden wij daar dus ook last van moeten hebben. De afstand van het modelvliegveld tot mijn huis is ongeveer 750 meter, de afstand tot de boerderij is ongeveer 800 meter, de afstand tot de hoogspanning is ongeveer 400 meter. De afstand van mijn huis tot de boerderij is ruim 750 meter.

    Mocht dit nu niks opleveren, dan kijken we of we de rcd kunnen laten komen meten.
     

Deel Deze Pagina