RBC kits L-19 Bird Dog

Staan er geen doorsneden op de tekening terplekke van de cabane struts?
Voor mijn gevoel zou er geen kier tussen FT4 en FT6 moeten zitten, dat zou de wortelrib FT6 sterkte gegeven
 
Voor mijn gevoel zou er geen kier tussen FT4 en FT6 moeten zitten, dat zou de wortelrib FT6 sterkte gegeven

Dat gevoel had ik ook. Maar als je dan op een ander forum kijkt, staat een foto van de ontwerper, met dezelfde spleten.

attachmentNew.php
 
Die spleten zijn bedoeld om de raamomlijsting door te steken en aan de horizontale liggers te lijmen.
Vwb. sterkte: de wortelribben zijn niet zwaar belast, de verticale krachten worden voornamelijk door de vleugelstruts opgenomen. De horizontale resultante is richting romp, en wordt voldoende afgesteund op de staanders. En als een vleugel de grond raakt gaat de breekplaat kapot.
 
Laatst bewerkt:
Als dat spleetje alles is. Zat het voorheen dan niet gewoon goed?

Het zat inderdaad bijna goed.

Ik ontbeer de apparatuur om de afstand van de wortelrib tot de 'basisplaat' erg nauwkeurig te kunnen meten.

Als ik nu meet is het nog steeds niet 100% perfect. :mad:

De voorkant van de ene rib zit plm. 0,1 à 0,2 mm hoger dan de andere tov. de basisplaat.

De achterkanten van de ribben zitten wel op exact dezelfde afstand tot de basisplaat.

Instelhoekverschil van de twee vleugelhelften zal minimaal zijn.

We doen het ermee (de beroemde 'twee klikjes trim').


jan.
 
Onderzijde van de romp.

upload_2020-10-8_21-36-0.png



Dit wordt de bovenzijde van de romp (achter de cockpit.

upload_2020-10-8_21-38-16.png


Zie nog niet precies hoe dit worden moet.

Alle foto's die beschikbaar zijn zijn te vaag of van te ver af genomen om precies te kunnen zien wat de bedoeling is. :mad:

Of de twee meegeleverde schuin aflopende stukken balsa die tegen de twee spantjes aan moeten komen kloppen niet . . .

(Of ik doe iets fout.)


jan.
 
Zo wordt de romprug opgebouwd: een paar (2) spantjes op een 'bodemplaat, 1,5 mm balsa er tegen aan, 4 x 4 mm balsa lijstje er in, indekken met 1,5 mm balsa, afschuinen en het deel dat afgerond moet worden (4 mm balsa) er op lijmen.

Lijkt mooi.

upload_2020-10-8_23-3-49.png



Maar hoe wordt dat hier dan, aan het eind?

upload_2020-10-8_23-7-17.png


Boven FR4.

Je ziet die 4 x 4 lijst op de bodemplaat liggen, maar hoe ziet her er daar verder uit?

Die 4 mm dikke lijst die afgerond wordt heeft daar niet veel meer te zoeken, lijkt me.

Of lees ik het helemaal verkeerd?


jan.
 
Jan, sterkte met de bouw van de Bird Dog. Zo te lezen is alles nog niet zo simpel om het goed te bouwen. Maar gelukkig ben je omringd door mensen met kennis van zaken en die het model ook kennen. Die zullen je van het juiste advies voorzien.
Succes met de bouw en ik volg je natuurlijk.
 
Zo.

Let op hoe de nerf loopt: zo buigt het balsa mee met de vorm van de rug. :)

upload_2020-11-6_17-52-43.png


Nu is de vraag: hoe span ik het op over de spantjes (zie hiervoor), zodat het de juiste vorm aanneemt?

(Definitief verlijmen komt pas later.)

Ik heb gelezen over water, water met ammonia, alcohol, stomen, van alles.

Wat is hier handig/passend?

Het is best wel een scherpe bocht.

1,5 mm medium balsa.

(Als het mislukt maak ik een nieuwe rug. :thumbsup: )


jan.
 
Wat Han zegt.

Mijn methode: nat maken met een sponsje met water met ammonia erin (scheutje in grote kom is voldoende), dan over de rug spannen (elastiek of wat je voorhanden hebt) en een nachtje laten drogen. Als je hem de volgende dag los haalt staat ie al voor 80-90% in vorm (veert altijd iets terug, maar de spanning bij het lijmen is er nu vanaf). Vervolgens lijm ik afhankelijk van de plek met Aliphatic of Bisontix. Huid meestal met Bisontix: ribben met potlood overtekenen op binnenkant, patroon insmeren en de spanten of ribben ook, 10 minuten laten drogen en daarna rol je het er in 1 beweging op en komt t nooit meer los. Wel ineens op de juiste plek :). Kan dat niet, dan Aliphatic/houtlijm (gebruik ik voor alle andere verbindingen tenzij epoxy nodig is). Ik vind dit een heerlijke manier van werken, zelfs bij dubbel concave huid goed resultaat.
 
Ik las ergens dat goed natmaken (met heet water, even rustig de tijd geven) een puike methode is.

20201109_193208.jpg



20201109_212305.jpg


Ik was even vergeten dat witte houtlijm niet watervast is . . .

Welke lijm dan nemen?

Wil toch wel graag beide helften voor het laten weken aan elkaar lijmen bevestigen . . .


jan.
 
Groene ZAP doet het en naar mijn idee is vochtig maken ook al voldoende. Bevochtigen met ammoniak schijnt ook goed te werken (wel goed ventileren :hammer:)
 
Aan 1 kant iets besproeien met plantenspuit. En je zult zien dat het gaat bollen.
Dan kun je het ook gelijk plakken. De krimp is er dan niet.
 
Ik was even vergeten dat witte houtlijm niet watervast is . . .

Welke lijm dan nemen?

Wil toch wel graag beide helften voor het laten weken aan elkaar lijmen bevestigen . . .


jan.[/QUOTE]

Bison professional houtlijm extra is watervast. Heb nog een foto van het potje in mijn bouwverslag Mustang P51-D freeplan juni RCM&E.

https://www.modelbouwforum.nl/media/a24.251844/
 
Laatst bewerkt:
Flink laten weken leek mij een goed idee, want aan de achterzijde is de radius best wel klein . . .

De rug ligt op twee dunne aluminium profieletjes.

20201109_222209.jpg


Verlijming op de romp komt pas als die verder in elkaar zit.

upload_2020-11-9_22-37-7.png



Heel kleine radius . . .

upload_2020-11-9_22-37-50.png



En dus wel vergeten de zaak eerst met folie af te dekken . . . :mad:

Als dat ook nog fout gaat . . . :eek:

Morgen weten we meer.


jan.
 
  • Like
Reactions: AER
Back
Top