ik rij namelijk wedstrijden met rc auto's zoals nk duitse wedstrijden en open club race's met 3 soorten auto;s en crc veren zijn taps toelopende veren van mijn rc auto maar dat zijn progesieve veren maar dat werkt niet zoals ik had verwacht
Hoi Patrick.
Allereerst welkom bij de Venom rijders

Kreeg net van mijn baas te horen dat ik niet morgen maar overmorgen weg moet 8)
Ik weet niet of je al meer ervaring met RC-motorfietsen hebt, dus mischien vertel ik je dingen die je allang weet, en ook ben ik wat uitgebreid voor de andere meelezers, dus dat moet je dan maar even negeren:
De naloop gewoon in de middelste positie levert de beste resultaten. De fiets is dan stabiel genoeg om redelijk langzaam te kunnen rijden, en wil nog redelijk vlot sturen op snelheid.
Zoals ik het lees, ben je op de verkeerde weg met de stuurveertjes. Die moet je voor het begin zo los hebben staan dat met de vork rechtuit en de servo in neutraal de veertjes nét een beetje los liggen. 0.5 totale speling is ongeveer goed. Verder zou ik eerst de standaard veertjes gebruiken, die zouden het goed moeten doen (heb hier twee Venoms staan die er allebei goed mee sturen)
Als de kuip tegen de voorband aanloopt, moet je even kijken of het balhoofdsblok wel goed in het frame zit, want dat hoort niet, standaard zit er namelijk ongeveer 2~3 mm tussen band en kuip, ongeacht welke naloop (balhoofdshoek) je ingesteld hebt. Je motor zou goed moeten zijn, in Engeland rijden ze veel wedstrijden met motorfietsen en daar is 5 tot 6000 kV de meestgebruikte keuze, in verband met de beheersbaarheid. Dat zou dus bij jouw optimaal moeten zijn.
Als de motor niet lekker stabiel wil rijden en soepel wil sturen, kijk dan eens naar het balhoofd. Goed kans dat je vork niet lekker soepel wil sturen. Een goede test is deze: met aangesloten servo en stuurdemper, moet als je de motorfiets in de hand hebt en hem beurtelings horizontaal over links en rechts houd, de voorvork op alleen zwaartekracht van links naar rechts de volle stuuruitslag maken, en als je hem rechtop houd, moet de vork min of meer in de laatste positie blijven staan. (als de vork nu naar neutraal komt, staan de stuurveren te strak). Dat laatste, naar neutraal komen, gaat bij kogellagertjes in de kroonplaten juist weer wel wat beter, dus dat kan wat verwarrend zijn.
Je zegt dat je de korte naloop ingesteld hebt, maar dat maakt de fiets juist minder stabiel, en als je stuur-setup dan niet helemaal top is word hij inderdaad erg lastig stuurbaar. Je moet om te beginnen juist van de meest stabiele set-up uitgaan, en langzaam richting vlotter werken. Je moet het rijden écht even leren namelijk.
De voorvork doet het gewoon goed met de olie dikte en hoeveelheid die Rick noemt, ik heb dat zelf ook. Het kan echter wel zijn dat de vork pas goed gaat werken als hij wat kilometertjes gereden heeft.
De achterveer, moet je even kijken naar het draaipunt van de schokbreker in de achterbrug. Dit loopt meestal te zwaar, en dan kan de achterveer zijn werk niet goed doen (dat maakt het instellen van die droop ook zo lastig). Hiervoor moet je de pen uit de achterbrug tikken (denk erom dat deze pen geborgd zit met een M3 madeschroefje aan de rechter onderkant van de achterbrug), en kijken of het oogje mooi soepel in de opening van de achterbrug bewegen wil. Zo niet, dan voorzichtig het oogje smaller maken tot hij niet meer klemt, maar ook geen speling heeft. Vervolgens kijk je naar hoe soepel die pin in het oog van de schokbreker beweegt. Ook hier, voorzichtig (bijvoorbeeld met een 3 mm boortje in de Dremel of zo) het oogje net zover opruimen tot de pin spelingvrij maar soepel in dat oog wil bewegen. Hoe beter je dit voor elkaar hebt, hoe beter de vering gaat werken. NIET de pin afschuren, want dan gaat deze weer met speling in de achterbrug, en dat is ook weer niet goed.... De vering is van invloed op de grip achter, maar alleen bij hellingshoeken. Met een slecht aansprekende achterveer zal het achterwiel sneller en minder voorspelbaar een stap opzij willen zetten, en ook minder beheersbaar worden als hij dat doet. Met een goed soepel werkende achterveer kun je vrij goed controleerbaar driftend een bocht uit komen. Wil driften ook na wat oefening niet lukken (met een brushless motor, de standaard motor is hier niet krachtig genoeg voor), dan moet je het dus zoeken in de wrijving in de draaipunten, niet in de veerafstelling zelf. De veer vlakker (voorste ophangpunt in het frame) geeft meer grip, naar achteren kost grip maar schijnt wat stabiliteit op te leveren. Dat laatste heb ik zelf echter niet waar kunnen nemen, en ik rij dan ook met de veer in het voorste gat.
Een soepele achterveer maakt ook de wheelies wat beter controleerbaar (maar daar moet je je niet teveel van voorstellen, het scheelt maar weinig), omdat hij wat minder agressief in de ketting klimt.
Een mogelijke fout die niks met de motor zelf te maken heeft, maar wel je verschijnselen kan verklaren: stuur je wel goed? Je moet bij een motorfiets het stuur NIET vasthouden in de bocht (een fout die bijna alle RC auto-rijders maken bij motorfietsen). Een heel korte tik tegen het stuur, waardoor de motor een hellingshoek krijgt, en dan weer loslaten. De fiets gaat nu met deze hellingshoek verder en begint uit zichzelf aan de bocht. Dan puur en alleen op het gas (snelheid) de fiets de bocht korter of ruimer door sturen, en NIET aan het stuur komen tot je aan het eind van de bocht bent. Dan (voorzichtig) gasgeven en met tegenstuur weer rechtop zetten. Heb je dit wat onder de knie, dan kun je voorzichtig gaan proberen de fiets in het midden van de bocht ok met stuur te corrigeren, maar dit moeten altijd kleine stuurcorrecties rond de middenstand zijn, nooit grote stuuruitslagen!!!! (je kunt dan de beugels wat preciezer vlak boven het asfalt houden). Wat kan helpen om de fiets wat beheersbaarder te houden is het instellen van ongeveer 50% negatieve expo in het stuur, zodat hij rond het midden van het stuur wat makkelijker te sturen is. Nodig is dat niet....
Succes, en hopelijk hoor ik over 7 weken dat het allemaal gelukt is.
We krijgen steeds meer Venom rijders. Wie weet kunnen we écht eens een redelijk bezochte meeting houden ergens....
Groet, Bert