RC-motorfiets Venom GPV-1

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door brutus, 22 nov 2009.

  1. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    tsja, hij doet nog niet lang RC.
    het was een modeltreinen winkel, maar is dit jaar uitgebreid met RC.
    hij heeft nu vooral modellen (auto's boten en heli's) en optische tune parts zoals velgen, body's en dat soort werk.
    heeft wel reserve onderdelen maar dat is meer het plastic werk.
    wat betreft electronica heeft hij gewoon nog niet veel hoewel het volgens hem langzaam steeds meer wordt.
    misschien dat hij over een jaartje op het niveau zit van een echte modelbouw zaak.

    ik vond die standaard accu ook best redelijk.
    eigenlijk net zo goed als mijn cheap-ass lipo die ik uit mijn heli heb gehaald heb ik net gemerkt. (getest in de standaard, het regent hier nogal)
     
  2. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bert,

    Laat even weten wat je bevindingen met rijden zijn met de standaard settings dus motor, regelaar en accupack.

    gr Rick
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kent me toch?:p;)
     
  4. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Das waar, dus voordat je weer begint met tuning :p
     
  5. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Heren, ik heb met belangstelling dit draadje doorgenomen. Doet mij aan de goede oude tijden denken, dat wij de Kyosho 1:8 motorfiets (versie 1) totaal verbouwden en tot mijn grote verbazing zie ik dus een Venom die technisch bijna een copie van mijn motorfiets is....

    Ik heb het al weer over 15 jaar geleden dat ik samen met een kameraad honderden rondjes op de AMCA heb gereden. Op de vraag waarom er zo weinig rijders te vinden zijn (en ik ook niet meer rij): op normale dagen kun je op een circuit niet rijden. Samen rijden met andere motorfietsen is ook erg lastig. Wij reden meestal op zondagavond (nadat iedereen weg was) en stonden dan op het midden van het circuit en lieten de motorfietsen om ons heen rijden. Dit was echt schitterend! Samenrijden met auto's is onmogelijk, ze rijden je kapot! Samenrijden met meerdere motorfietsen is lastig, alle rijders moeten de fiets goed onder controle hebben en de hulp rond de baan moet weten hoe je een gestrande fiets weer opweg helpt.
    De Kyosho was oersterk, behalve de kuip en bestuurder, is ook de reden dat de motorfiets al jaren stilstaat.... Ik overweeg een kuipset van Venom erop te passen, mogelijk ga ik dan ook weer rijden ;-)

    Maar het weer, stelletje sissies!! Natte baan is het mooiste om op te rijden! De motorfiets zuigt zich als het ware op de baan vast! Moet je natuurlijk wel volrubber banden gebruiken, zo te zien hebben jullie die. Wij gebruikte vaak sponsbanden (zelf gemaakt van 1:8 banden). Voor de regen gingen de Tamya Tyrecaps het beste (helaas niet meer verkrijgbaar) Maar ik denk dat de huidige rubbersoorten zeker net zo goed zijn!

    Om in de regen te rijden moet je er wel goed voor zorgen dat de apparatuur waterdicht is. De huidige regelaars zijn dit over het algemeen, servo's kun je ook waterdicht kopen of zelf dicht maken en de ontvanger in een "rubberbag" stoppen.

    Je ziet het: regen heeft ons nooit tegengehouden, alleen sneeuw ging niet ;-) Of bij -5 rijden werd ook lastig, de handen bevroren...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, een oude Kyosho HOR rijder....

    Nou, ik denk dat de HOR er tóch wat anders uitzag van binnen dan de Venom, maar dat doet er niet zo toe. Aangezien de ontvanger en regelaar bij de Venom met dubbelzijdig tape vast zitten ( en er is ook niet zo heel veel mogelijkheid om dat anders te doen) komt waterdicht maken gewoon niet in aanmerking, tenminste, als je er rekening mee houd dat als je in de regen rijd, je daarna je ballonnetje wilt ventileren. Dat doe je één keer, en daarna ben je het gedoe zo zat dat je gewoon in de regen niet gaat rijden. Of je moet weer heel erg gaan modificeren, en daar heb ik gewoon niet zo veel zin in.

    Verder schijnt de Venom met de V-1 banden nog wel enigszins op nattigheid te willen rijden (nog niet kunnen testen, ben net een setje V-3 aan het lijmen en balanceren), maar de standaard V-5 doen niets op nat. Met de standaard motor en gehalveerd gas op de zender, gaat het nét, maar dan moet je niet al te diep door de bocht willen, en van leuk rijden is dan allang geen sprake meer (met de oude Nuova Faor reed ik op nat wél gewoon de beugels aan de grond met standaard banden, en hoefde ik alleen maar wat minder fel te gassen en voorzichtiger remmen om het op de wielen te houden, maar dat was nitro, flink zwaarder en een stuk minder agressief). Met brushless ben je een heel knappe jongen als je op nat alleen al wegrijd zonder wheelspin. Overigens: volrubber banden die zich vastzuigen aan de baan? Zonder profiel?? Ik weet niet, maar ik ben nog nooit banden tegen gekomen die beter grip gaven op nat dan op droog, of zich "vastzogen", en ik doe dit een beetje af als onzin, sorry.

    Ik denk niet dat je een HOR, hoe verbouwd ook, qua prestaties kunt vergelijken met een Venom. Die HOR's reden met een vliegwiel in het voorwiel rond, de Venom niet. Een Venom rijd volledig standaard uit de doos al een aardig eind rapper dan een HOR die volledig standaard is, en met alleen en andere motor al, laat hij ook een maximaal getunede HOR ver, héél ver achter zich. Ik denk echt dat je wat regenrijden betreft, toch rap van een koud kermis thuiskomt, zeker met een halfweg snelle brushless.

    hoe een ander dat doet, weet ik niet, maar ik heb geen gevoel meer in mijn vingers na 10 minuten in de kou (kapotte bloedvaatjes door teveel kou/lichte bevriezing in het verleden) dus helaas, dat zal mij dus ook niet meer gaan lukken om dan nog enigszins gevoel in de "triggerfinger" krijgen. Jammer, maar het is niet anders.

    Maar als je jezelf een plezier wilt doen, laat je HOR staan, en koop een Venom, dat is echt een veel betere fiets, en ook een stuk beter crashbestendig. Of koop een OTO, als je er echt serieus voor wilt gaan.

    Groet, Bert

    PS: waarom stonden jullie op het middeen van de baan? kun jij een liggende fiets niet overeind sturen dan?
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2009
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, die tweede zal waarschijnlijk vrijwel standaard blijven....
    Mocht ik ooit in de gelegenheid zijn om eens een wedstrijd te kunnen rijden, dan liever niet met de "snelle jongens" meedoen, want zo snel ben ik niet....

    Maar ja, je weet natuurlijk nooit. Als hij getuned word, dan weet ik wel dat ik me dan wel even verdiep in eventuele klassereglementen mochten die bestaan (in Engeland en Duitsland in elk geval wel), gewoon voor het geval dat, want de eerste zal wel weer buiten alle reglementen vallen...

    Groet, Bert
     
  8. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    volgens mij had een oom van mij er ook zo een. toen ik bij mijn oma kwam heb er altijd met bewondering naar staan te kijken (+/-20 jaar geleden)

    hé hallo, ik heb mijn eerste rondjes gereden in de regen.
    en nog vond ik dit geweldig.
    had je waarschijnlijk al gezien (je hebt dit draadje immers doorgelezen)

    tsja sommige mensen worden nooit die-hard:p
     
  9. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb het over een zwaar verbouwde Kyosho:
    vliegwielen eruit, directe besturing, tussentandwiel verdwenen, 380 motor geplaatst. Ik weet waarover ik praat, wij kregen het 15 jaar geleden al voor elkaar de Kyosho een wheelie te laten maken. En over rubber banden zonder profiel op een natte baan? Zeker nog nooit een regenrace gezien met electro/brandstof auto's. Wij doen niet anders! Zie onze laatste wedstrijd op Utrecht: Utrecht 2009
    Ik zal voor de ongelovigen ook eens wat foto's maken van mijn motorfiets, zul je versteld staan van de overeenkomsten.

    Waarom we op de baan stonden? Een circuit is relatief smal. De kans dat je in het gras komt is groot. Ook als je aan het close-racen bent gebeuren er vaak ongelukjes. Dus om telkens de rijdersstelling op en af te gaan wordt vervelend.

    Omdat wij alles zelf veranderden/maakten, hebben we veel ervaring opgedaan met afstellingen. De bandenvorm (spons kun je in alle vormen slijpen) beïnvloed de reactiesnelheid van de motorfiets. Strakkere veren op de stuurstang zorgt ook voor snellere reactie, zeker leuk om mee te experimenteren.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb net het setje V-3 banden met de velg verlijmd. De achterband is geen enkel probleem, de voorband is een stuk lastiger, omdat die een massieve insert heeft en insert en band van in elkaar grijpende ribben voorzien zijn. Het gaat wel, maar is erg lastig, en ik ben bang dat mijn eerste poging niet super goed gelukt is (al zal het nog wel bruikbaar zijn, hoop ik)

    Op een vraag van mij op het RCgroups forum over banden (en of er plannen zijn om deze kant en klaar verlijmd te leveren) kreeg ik als antwoord van de ontwerper:

    No plans that I can discuss at the moment but stay tuned!!

    Het lijkt erop dat er dus nog iets aan gaat komen voor de Venom. Wat weet ik ook niet.

    De link: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=853902&page=190

    Verder vind je hier ook een hele hoop tips: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1037774
    maar dat draadje is al en tijdje gesloten en word volgens mij niet meer ge-updated. Jammer.

    @ Marten:

    De standaard Venom is uitgerust met een 370 motor. Een 1:8 fietsje een wheelie laten trekken met een 380 motor, lijkt me een kwestie van een korte overbrenging. Bij een geborstelde motor ga je dan toch topsnelheid of rijtijd inleveren, lijkt me.

    Nou heb ik af en aan ook RC-motorfietsen gereden vanaf dat ze er min of meer waren (1981 Eleck-rider, 2001 Nuova Faor SF 501 Nitro, nu de Venom) en ik geloof best wel dat je getuned hebt en andere banden gemaakt, maar het is me opgevallen, dat toen, en nu ook, foam banden eigenlijk door geen enkele leverancier ooit voor motorfietsmodellen geleverd zijn. er zullen dus ongetwijfeld meer nadelen aan kleven dan voordelen. Ik weet ook dat de die hard racers ook in de regen rijden, en voor zover ik weet gaat dat ook wel, maar ik weet niet of je dan mensen die de voorkeur geven aan wat comfortabeler weer voor sissies uit moet maken. Per slot van rekening, ik heb altijd geprobeerd op nat te rijden, en met de NF ging dat ook gewoon (mits het niet stroomde van de regen). Ik weet dat het met een Venom met 7400 kV motor gewoon niet of nauwelijks gaat, omdat ik dat geprobeerd heb. Als de tamiya tyrecaps (ik ken ze inderdaad nog wel) niet meer verkrijgbaar zijn, en het was dat waarmee jij in de regen reed, tsja, dan vind ik het gewoon allemaal een beetje nergens op slaan.

    Ik rij bij gebrek aan circuit nooit op een baan, al zou ik dat graag willen. Heb dat met de NF wel gedaan. Maar ik heb meer hobbies, en die staan hoger in de rangorde, dus ik kom er ook niet aan toe om ieder weekend een circuit op te zoeken.

    Ben wel van plan om als de gelegenheid daar is en er komt een groep motorrijders bij elkaar op een circuit, om er dan bij te zijn. Maar als het dan regent, ga ik mijn dag niet laten vergallen, dan probeer ik het wellicht, en als het niet gaat, jammer, maar dan ga ik ook geen risico's lopen, daarvoor vind ik het spul net wat te duur. Ik kan mijn geld ook maar één keer uitgeven.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  11. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    Bert,

    Mooie duidelijke site met goede foto`s!!!

    En met nat weer rijden, zeker als beginner, is het met de standaard banden niet te doen!!!
    Net nog even gereden en op mijn zender de besturing op REV gezet en gaat al een stukje beter, maar wat ik zeg het is een licht nat wegdek dus echt lekker gaat het nog niet.

    Gr Rick
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Rick,

    Ik zit nog even te wachten op de postbode, maar zodra die geweest is ga ik het ook even proberen, kijken wat de V-3 banden onder de getunede venom doen, en ik kwam er achter dat de nieuwe fiets een veel zachtere insert in de achterband heeft dan de oude, dus ook daar eens kijken of dit beter gaat. Het voorwiel voel ik geen verschil tussen, en ik ben bang dat het wegglijden over het voorwiel dus nog steeds problematisch is. Maar dat zien we straks....

    Wel prettig he, dat hij als je rechts stuurt, nu ook rechtsaf gaat....:p

    Groet, Bert
     
  13. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    hahaha, ja idd ;-)
     
  14. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik begrijp al dat mijn ervaringen niet gewenst zijn. Hiermee sluit ik mij verder af van dit onderwerp.

    Succes allen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook weer overdreven. Ervaringen zijn altijd gewenst. maar het gaat wat ver om mensen sissies te noemen. Ik stoot ook wel eens mensen voor het hoofd, door wat lomp over te komen, en dat neem ik je niet eens zo heel erg kwalijk. Maar we (ikke tenminste wel) hebben het echt wel geprobeerd in de regen. het gaat niet, en ik denk niet dat het jou wél gaat lukken met de spullen die ik hier heb, zoals ik ze hier heb. Met dit fietsje ben ik ook nog maar 4 of 5 weken bezig.... Ook jij zult er toch echt wat aan moeten modificeren om ze op natte baan in de hand te houden, en zover zíjn we gewoon nog niet.... En zolang dat niet lukt, heeft het ook weinig zin om jezelf en je model te laten doorweken! Toch?

    Ervaring, prima, maar we hebben weinig aan ervaring met spullen waar jij het vroeger wél mee kon, maar je zelf van zegt dat ze niet meer verkrijgbaar zijn. De HOR's worden nog steeds verkocht, overigens, maar meer dan recreatief word er niet meer mee gereden bij mijn weten (tenminste, op de forums lees ik er verder weinig over).

    Nogmaals, ik bedoel dit niet lullig, maar koop dan zelf een Venom, en kijk wat je dáár mee bereikt. Ik denk dat die ervaringen een heel stuk meer gewaardeerd worden. Als je weet waar het om gaat, moet dat niet zo'n probleem zijn, en dan hebben we ervaringen die met de Venom toepasbaar zijn. Dan zou je me binnen één dag voorbij rijden (wat geen kunst is, ik kan voorlopig nog geen circuit rond komen denk ik). En dat zou ik echt helemaal niet erg vinden. Want je praat wel over een heftig verbouwde HOR van 15 jaar geleden, maar daar kunnen we niet zoveel mee. Met de Venom moet je toch wat meer van goede huize komen om daar wat aan te verbouwen, want in elk geval ikzelf heb naast een draaibank om wat aan asjes en afstandbussen te prutsen, verder geen mogelijkheden om niet-cylindrische onderdelen zoals nieuwe framedelen te maken. En ik denk de anderen hier op het forum ook niet. En al had ik het, ik zelf kan aan dit ontwerp echt niet zo heel veel verbeteren.


    het was echt niet lullig bedoeld, maar een paar rijders (twee hier rijden net een week, en ik heb ook 7 jaar geen RC-motorfiets gereden) nu maar gelijk in je allereerste bericht hier voor sissies uit te maken, ja dan kom je niet echt lekker binnen...

    Groet, Bert

    PS: vond nog een oude foto van een jaar of 8 geleden: Op een tijdelijk circuit (baanbreedte max 3 meter) en tussen andere auto's. Houten baanafzetting, maar gelukkig ook geen gras ertussen (dat dan weer wel....)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  16. Rickyyy

    Rickyyy

    Lid geworden:
    28 apr 2008
    Berichten:
    963
    Locatie:
    Langeraar
    T,ja regen laat ik mij niet door tegenhouden. Ik rijd met mijn 1:1 motoren 40.000km per jaar, dus regen, sneeuw, ijzel en natuulijk het mooie weer laat ik mij niet door tegenhouden!

    Met mijn RC-motor ben ik nog onervaren. idd wat Bert zegt ik heb hem nog maar een weekje!!! Dus dan is in de regen rijden niet de alerbeste optie om het te leren denk ik, maar als dit sissie het mis heeft, graag advies ipv direct iedereen aanvallen.

    Maar, laten we het gezellig houden en gewoon weer doorgaan waar we gebleven zijn!!!

    Voor een fietsje van 8 jaar geleden ziet ie er best goed uit!!! Ik dacht dat het toen bijna houten modellen waren :-D
    Heb je met zo`n baan met latten er tussen niet snel als je hem even aantikt de balans uit de motor is? Lijkt mij met krijt o.i.d. toch beter!?!

    gr Rick
     
  17. evert2

    evert2

    Lid geworden:
    3 dec 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    heerhugowaard
    @ marten
    ik ben het helemaal eens met bert.

    ik heb pas 1 keer gereden met het motertje, en dat ging lastig op nat wegdek, daarom hopen we op droog weer.
    dan is het leren rijden volgens mij een stuk eenvoudiger.

    met mijn auto's rij ik wel in de regen wat dat heb ik inmiddels wel onder de knie (deze zijn ook veel makkerlijker waterdicht te maken)
    met de truggy rij ik ook met -5 vooral als er sneeuw ligt.
    dus sissie is bij geen van ons aan de orde.

    ervaringen zitten we wel op te wachten.
    ik heb bijvoorbeeld al veel geleerd van bert als het gaat om afstellen van de venom.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, van dichtbij zag het er toch heel wat minder uit dan de Venom hoor!

    Dat met die huten baanafzetting viel eigenlijk heel erg mee, zolang je er maar langsschampte. Het probleem was meer dat je er snel genoeg op moest zien te reageren dat je opeens en andere kant op ging, want het halen van de bocht was op dat circuitje echt een kwestie van voor de bocht op de juiste plek van de baan zitten. Een beetje aan de buitenkant, anders kwam je niet rond. kaatste je weg en kwam je aan de binnenkant, ja, dan werd het lastig....

    Vallen was ook alleen een probleem als de wielen niet in de richting van de dichtstbijzijnde baanafzetting lagen. Dan kon je niet weer overeind komen. Lag hij goed, dan was heel voorzichtig gasgeven en rechtopsturen voldoende, om weer verder te kunnen.

    Nog een fotootje van wat dichterbij:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009
  19. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Sorry, misverstand. Sissie was zeker niet zo bedoeld, ging mij er meer om dat je niet moet afschrikken voor een natte weg (was de ;-) vergeten). Het is wintertijd, dus voorlopig geen warme zomeravonden om lekker te scheuren. Maar jullie hebben gelijk, regen is niet de omstandigheid om het te leren. (ik was alleen beetje op m'n p*k getrapt dat ik onzin aan het verkondigen was, is zeker niet de bedoeling)

    Laat ik bij het begin beginnen: ik heb ooit een 2de hands Kyosho (HOR staat denk ik voor de Hang-Over, ik heb het model van daarvoor) aangeschaft. Eerst lekker mee gereden, tot we in aanraking kwamen met een groep rijders die de motorfiets verbouwd hadden. Zij hadden dit weer vanuit Duitsland overgenomen. De grap is, dat in al die tijd het principe niet meer is veranderd: directe besturing met veerdruk. (De Kyosho was standaard voorzien om het voorwiel scheef te zetten, waardoor deze in de bocht viel, later heb ik een Graupner gehad, deze had de accu op een soort van schommel, dit was echt speelgoed...) Ik zie dus in de Venom de doorontwikkeling van onze eerste verbouwingen.
    Denk ook niet dat zo'n verbouwing zwaar was. Alles bijna met boormachine en lijm gedaan, ik heb helaas geen draaibank, zou hem dolgraag willen hebben ;-)

    Over de Tirecaps: huidige rubbersoorten zijn minimaal hetzelfde, denk zelfs beter. Dus de huidige banden doen het goed onder alle omstandigheden. Spons had alleen maar het voordeel dat je de shape zelf kon aanpassen, of het beter rijdt... blijkbaar niet.

    Voorlopig ben ik niet in de omstandigheid een Venom aan te schaffen, maar zie wel nieuwe ideeën om de Kyosho weer op te bouwen. Ik hou dit topic wel in de gaten, wie weet komt er ooit een Venom of OTO, die ziet er echt geweldig uit!
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Marten, dan vanaf hier ook een handreiking:

    Ik ken alleen de HOR, van Kyosho, maar ik heb ongeveer 28 jaar geleden een Elec-rider gehad die door Graupner verkocht werd, en ook min of meer bij Kyosho vandaan kwam. Die had wel zo'n voorvork die van links naar rechts kantelde. Waardeloos systeem qua stevigheid, maar het stuurde wel min of meer OK. Frame van blik, en alles in sinterbronzen busjes gelagerd, dus na een half jaar alles versleten.
    Die Eleck rider kreeg ik nog een beetje aan het kleven, door letterlijk de banden in te smeren met bisonkit, en dat een uurtje te laten drogen voor ik ging rijden. Maar in de regen viel daar ook niks mee aan te vangen. Heb er ooit "tuning-banden" onder gezet, maar die waren heemaal een drama, geen grip en geen stabiliteit. Heb toch nog een jaar of naderhalf ermee gereden, en hoofdzakelijk bestond tuning uit een manier zoeken om er meer cellen onder te hangen (was toen ook nog maar 14....) Maar in de regen wilde dat ding ook niet. Maar hewt frame was eigenlijk totaal niet op die snelheden berekend, en van vering was eigenlijk ook geen sprake.

    De Nuova Faor heb ik eind 2001 of begin 2002 gekocht meen ik, en dat was er een uit de eerste productie run. Heb nooit van iemand gehoord dat ie er ook eentje aan het rijden heeft gekregen. De electroversie wel, maar ik reed Nitro. Heb er wel eens eentje voor iemand afgesteld en rijdend gemaakt, maar daarna ook nooit meer wat van vernomen. Die reed wel (redelijk) op natte baan, maar niet als het regende. Daar waren overigens wel spullen voor te krijgen, maar niet in nederland, en ik ben pas een jaar of twee nadat ik dat ding geparkeerd had erachter gekomen waar de spullen te krijgen waren.

    De Venom, en daar is gewoon op de buitenalndse forums ook iedeeen het over eens, doet met de standaard banden helemaal niets op ook maar het geringste beetje vocht. De standaard harde banden doen het nog prima tot aan het vriespunt, maar vocht is een absolute NONO. Dat schijnt met de andere twee compounds, vooral de V-1 wel vrij aardig te gaan, maar zoals gezegd, die heb ik nog niet kunnen proberen. Dat zal ook nog wel even duren, want het lijmen van banden moet ik nog even doorkrijgen. De achterband is een eitje, die heeft een schuim insert. De voorband is een K-ding om te lijmen, want de insert is massief, en je krijgt de and dus heel lastig goed rondlopend om de velg. Daar moet ik eerst even flink op oefenen.

    Overigens komt het direkte stuursysteem met duw/trek al veel langer voor: dat systeem is een jaar of twintig geleden al geïntroduceerd door DWA met hun destijdse DWA Commander, een 1/4 nitro fiets, die echter ook al nooit echt aangeslagen is bij de modelbouwers.

    Met de Venom kun je lekker je 1:1 theorie toepassen, het modelletje reageert net zo als mijn eigen motor als ik wat aan vering of geometrie verander (Probeer ieder jaar met de Ducati Clubrace mee te doen, en een of twee circuitdagen mee te pikken, kan echter niet altijd). Hoe ik dat allemaal moet vertalen in het meest optimale weggedrag Wat voor mij het beste compromis is bedoel ik), weet ik niet, maar voorlopig heb ik hem zo ver dat hij stabiel blijft onder driften, min of meer controleerbaar is tijdens wheelies, en stabiel blijft tijdens vol remmen, tot aan de stoppie aan toe (al kan ik dat echt niet gecontroleerd doen), en dan ben ik al een heel eind denk ik....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2009

Deel Deze Pagina