***RcRallyCup winterseizoen 2013/2014***

Status
Niet open voor verdere reacties.
2 Seizoenen geleden heb ik meegereden met een HPI rs4 rally met een 17t sensored motor en 45A esc. Beide gekocht bij hobbyking in combinatie met een zippy 4000mAh 25C accuutje. Ik was geloof ik voor een kleine 50 euro klaar. Het enige dat ik uit voorzorg had gedaan was over de aansluitnaden van de innerbody wat ducktape plakken.
Nog nooit problemen gehad.
Qua prestaties was de auto vergelijkbaar met die van bauke en per, waar ik vooral met bauke nogal wat gevechten heb geleverd.
En daar draait het imo ogen om in de rally cup. Een stel fanatiekelingen die in barre weersomstandigheden met de hobby bezig zijn. Op een baan die niet van te voren is in te schatten en zelfs gedurende de dag veranderd, met een auto die goed is afgesteld, maar geen kont grip heeft....en vooral gezellig.
ik hoop dit seizoen een race te kunnen meepikken....

In mijn “piratentijd” spoten we alle zender en ontvanger printen die aan de weersomstandigheden bloot stonden, in met Plastik 70 van Kontakt Chemie, dus als het probleem de printplaat is….!!!

Zowel de Unlimited als de rallycars moeten bescherming hebben tegen vocht, sneeuw, modder enz, bv doormiddel van binnenbody’s of wat dan ook, dit is al zolang de rallycup bestaat “Prioriteit nr1” geweest, nu wil men kennelijk de strijd met de elementen aan binden, doormiddel van een tapeje hier of daar, een druppeltje dit of dat, enz… links of rechtsom, vroeg of laat, ga je dit bekopen met vochtschade en een stilvallende auto, je zal hier echt tijd aan moeten besteden, om een teleurstelling te voorkomen!!!

@Drift-junkie,

Als iemand een waterdicht sensorless brushless setje met een gelijkwaardig Kv van rond de 2200Kv oid in zijn koffer heeft liggen, als “back-up” naast een gereglementeerd setje, ben ik best bereidt om een experimentje tijdens 1 van onze wedstrijden uit te voeren, om te zien of we in de toekomst hiermee wat kunnen doen, mail mij maar!!

Ik heb nog een 2080 KV sensorless setje liggen met een 45A esc om te testen als er zich nog niemand heeft gemeld,dit zou dan bij de eerste wedstrijd bij ERCE kunnen want daar ben ik zeker bij.

GR,
Patrick

@Drift-junkie,

Als iemand een waterdicht sensorless brushless setje met een gelijkwaardig Kv van rond de 2200Kv oid in zijn koffer heeft liggen, als “back-up” naast een gereglementeerd setje, ben ik best bereidt om een experimentje tijdens 1 van onze wedstrijden uit te voeren, om te zien of we in de toekomst hiermee wat kunnen doen, mail mij maar!!

Ik heb nog een 2080 KV sensorless setje liggen met een 45A esc om te testen als er zich nog niemand heeft gemeld,dit zou dan bij de eerste wedstrijd bij ERCE kunnen want daar ben ik zeker bij.

GR,
Patrick

Ik dacht dat er niet zoveel sensorloos werd gereden bij 1:10 wedstrijden. En dan vooral wie heeft er zin om die motoren te controleren op kv bij de wedstrijden?

Ik vind het feit dat er brushless motoren worden toegestaan al een goede zaak maar om nou een hele efra lijst na te gaan maken speciaal voor de rallycup gaat het doel een beetje voorbij denk ik? Zoals Per aangaf hij is vorig seizoen kampioen geworden met een motortje van 12 euro.

Heb zelf nog een oud team Orion motortje 27T single. Mocht ik vorig jaar mee rijden, dus zal dit jaar nog steeds wel goed zijn. :)
Op zich wel een nadeel dat ik de rs4 rally er nooit bij pak om zo even mee te rijden. Binnenkort misschien toch maar eens doen om gevoel voor de auto te krijgen. anders blijf ik helemaal achteraan rijden. :lol:

ik denk dat ik maar met de Carson Cupmachine gaat rijden en zie wel waar het naar toe gaat.
het is toch vooral fun
en ja zoals Klamath hierboven al aan geeft, zal ik toch ook eens moeten gaan kijken hoe het rijd en de auto verder voorbereiden (op eventueel vocht) (en toch ook even de Demon tor er in zetten)

Altijd leuk...een discussie over motoren…!!!

Door gebrek aan rally ervaring, kiezen veel rijders voor de sterkste motor, voorlopig is hier nog niemand bij mijn weten kampioen mee geworden, zowel bij de rallycars als de Unlimited! Souplesse is het toverwoord, er is een kantelpunt bij het rally rijden waarbij het motorvermogen tegen je gaat werken. Ook bij de Unlimited klasse zie ik modellen rijden met veels te veel vermogen, met wel een goede wegligging, die meteen teniet gedaan wordt, doordat rijders de controle over de dosering van het vermogen verliezen, erg jammer dat men dan hun verlies, later aan iets anders toeschrijven!

“Controles met Kv meters”…Op het moment dat ik hieraan toe moet gaan geven, stop ik met mijn activiteiten voor de RcRallyCup, zo simpel ligt. De regels zijn nergens zo vrij als bij ons, geen voorgeschreven merken/modellen auto, geen voorgeschreven esc/motorsetje oid, vrije motorkeuze wbt merk/brusched/brusless, veel ruimte wbt de body, enz….dat willen we graag zo houden, het is de charme van de RcRallyCup, daarnaast maak je jezelf gewoon belachelijk om “vals te spelen in een fun-competitie”!!

We zitten bij de rallycars in een overgangsfase van brushed naar brushless, maar gelukkig is onze competitie niet vergelijkbaar met bv de TC, de kaders wbt het vermogen zijn veel en veel ruimer, hier proberen we op in te spelen met onze reglementen, strikte reglementen zal je bij ons daarom niet zo snel aantreffen! We zijn al een tijdje op zoek naar een goede balans voor de brushless, alle bestaande reglementen uit andere klasse zijn te strikt, we zullen dus zelf het wiel uit moeten vinden om letterlijk “de FUN” er in te houden, gelukkig merk ik de laatste tijd dat veel rijders hier in positief meedenken. Niet elk idee is bruikbaar voor ons, maar het feit dat rijders hun hersenen meer pijnigen over een bruikbaar reglement wat gerespecteerd dient te worden, ipv deze te ontduiken met “illegale activiteiten”, geeft ons hoop voor de toekomst, en een blijvend bestaansrecht! Ik heb het al zo vaak gezegd; de deelnemers zijn de RcRallyCup, de organisatoren van het heden en het verleden zijn enkel de begeleiders!!

Aan de agenda wordt nog aan gewerkt, ik ben ook slechts in bezit van een concept, zodra deze definitief is, open ik een nieuw topic, anders kan ik hem later niet meer toevoegen op de eerste promo pagina, zoals vorig seizoen het geval was!

Een over-powered motor/regelaar combi in een rallyauto is hartstikke fun. Heerlijk driften in de bochten en powerslides bij het uittrekken van de bocht.:p
Ga je er de race mee winnen ? Nope, maar het fun gehalte in de Rallycup wordt er des te groter bij. Loop nu een aantal jaartjes mee en telkens weer fantastisch om met mede hobbyisten te strijden om een eerste positie uit een bocht of recht stuk. Wil je winnen moet je ten eerste zorgen dat je wagen storingsloos zijn rondjes af kan leggen. Vooral bij nattigheid leggen de meesten het loodje. Wel eens motor gereden in de regen? Dan rijdt je ook met beleid en benut je totaal niet het vermogen wat je hebt, anders ga je op je plaat. Rallycup is eigenlijk net zo. Per won met een doodsimpel Carson cup motortje terwijl ik met een Corally Black en Pinnacle weet ik wat overpowered in de regen reed. Slippin' and a slidin'. Heb er niet zo veel verstand van, geef ik ook niet om maar de fun met mekaar is altijd weer top.
Helaas ga de eerste races tot eind dit jaar niet meepakken. Ziektewet en reorganisatie gooit roet in het eten. Blijf het draadje natuurlijk wel volgen.:p

KV is gewoon aangegeven op de buitenmantel van de motor,zowel op de sensorloze als op de sensormoteren.
Enig voordeel met een sensorloze motor is dat ze niet of nauwelijks open te maken zijn dus fraude met ander binnenwerk wordt wel heel moeilijk gemaakt.

En zoals gezegd,het is een probeerseltje, mocht het verschil te groot worden positief of negatief dan blijft alles gewoon bij het oude lijkt mij.

Een 17,5t sensored motortje draait idd ong 2200kv en is het misschien een idee om te kijken of sensorless ook mag. Het enige waar je dan wel op moet letten is dat behuizing 540 maat is en dat het een 2-pole motor moet zijn.
De rallycup maak je dan nog toegankelijker doordat het goedkoop en makkelijk te verkrijgen is. De reden dat ik brushless rijdt is dat het een stuk minder onderhoud vraagt.
Ik rij zeker geen brushless voor het extra vermogen, wat er in mijn ogen ook niet echt is en zoals aangegeven is niet echt in je voordeel hoeft te werken.

Dit gezegd hebbende: het is een fun competitie die niet gebaat is bij enorme reglementen en ik begrijp heel goed dat per hier ook absoluut niet op zit te wachten. Aan de andere kant, hoe toegankelijker je het maakt, hoe meer mensen, hoe meer fun...

KV is gewoon aangegeven op de buitenmantel van de motor,zowel op de sensorloze als op de sensormoteren.
Enig voordeel met een sensorloze motor is dat ze niet of nauwelijks open te maken zijn dus fraude met ander binnenwerk wordt wel heel moeilijk gemaakt.

En zoals gezegd,het is een probeerseltje, mocht het verschil te groot worden positief of negatief dan blijft alles gewoon bij het oude lijkt mij.

Kijk, dat mensen graag zo weinig mogelijk aan regels willen hebben is een feit. Neemt niet weg dat het tegelijk een hele open (magazijn)deur is die het foute handelen toelaat. Gelukkig kent deze cup geen nationalle en internationale sponsorbelangen en zal er ook geen leven aan vast hangen maar die open deur is er en zal er gebruik van gemaakt gaan worden. Zo lang de extremen op de baan opvallen en wel gecontroleerd worden op fout materiaal is dat genoeg om af te schrikken maar als er niets mee gedaan wordt zoals ik ooit in een competitie mee heb mogen maken ontstaat er een chaos.

Wikkelingen van een brushed/brushless motor kunnen bv snel en simpel gemeten worden met een inductiemeter mocht je er controle op willen houden.

Kijk, dat mensen graag zo weinig mogelijk aan regels willen hebben is een feit. Neemt niet weg dat het tegelijk een hele open (magazijn)deur is die het foute handelen toelaat. Gelukkig kent deze cup geen nationalle en internationale sponsorbelangen en zal er ook geen leven aan vast hangen maar die open deur is er en zal er gebruik van gemaakt gaan worden. Zo lang de extremen op de baan opvallen en wel gecontroleerd worden op fout materiaal is dat genoeg om af te schrikken maar als er niets mee gedaan wordt zoals ik ooit in een competitie mee heb mogen maken ontstaat er een chaos.

Wikkelingen van een brushed/brushless motor kunnen bv snel en simpel gemeten worden met een inductiemeter mocht je er controle op willen houden.

Ik reed het laatste deel van het seizoen met een 17.5t brushless. Bij een droge lange baan (zoals vorig jaar gouda) je een voordeel maar bij meer obstakels of iets nattere baan ben je net zo snel of heb je zelfs een nadeel t.o.v. de cupmachine. Wat ik bedoel te zeggen is dat een nog snellere motor echt geen zin heeft en dat valsspelen wat dat betreft ook geen snellere rondes of dagwinst opleverd.

Foutloos en constante tijden kunnen rijden is de kunst en levert je podiumplaatsen en dat heeft Per vorig seizoen bewezen. Laat de mensen die deze mening niet delen eerst maar eens meerijden (met een cupmachine) en laten zien dat ze de rondjes netjes rijden.

Waarom geen kv afspraak, rond de koers van 17,5 turns sensored. 2200 kv of zo.. goedkope sensorloze setjes genoeg te koop is die range... dat maakt de instap voor nieuwe rally rakkers wat makkelijker denk ik... en het deelnemers veld wellicht groter..

Hey …“AFSPRAKEN”…daar ben ik natuurlijk altijd voor te porren…laten we nu alvast met elkaar “afspreken” om geen brushless setjes boven 2300 a 2400 Kv aan te schaffen, de kans is vrij groot dat als er een Max Kv gaat komen, dat deze rond deze waarde gaat liggen!! Het merendeel van de 17,5t sensored valt daar nu al gemakkelijk onder, alle exoten die daarboven liggen…. aanschaffen op eigen risico…., mbt tot een mogelijke uitsluiting in de toekomst!! Ik zal eens kijken of ik hier een leuke toevoeging aan het reglement voor kan maken!!!

Willen we ooit bv senserless toe gaan staan, vergemakkelijkt deze onderlinge afspraak het reglementeren hiervan aanzienlijk!!

Ik heb dit seizoen meegedaan aan de stock klase bij ERCE,eerste instantie met een carson cup in de Kyosho EP Fazer en kwam aardig wat snelheid te kort op het rechte eind maar in het bochtengedeelte waren er weinig die zo makkelijk door de bochten kwamen zoals ik.
Aangezien ik op dat moment nog geen 17,5 brushless had kreeg ik er 1 te leen om te testen tijdens een quali,wat bleek....ik was zelfs langzamer met de 17,5 dan met de carson terwijl de gearing niet was aangepast.

Dus zoals al meerdere keren is gemeld,de motor is niet zaligmakend in de rally.
Als je nooit iets probeert zul je nooit vooruitgang boeken denk ik maar....

Ik heb dit seizoen meegedaan aan de stock klasse bij ERCE,eerste instantie met een Carson cup in de Kyosho EP Fazer en kwam aardig wat snelheid te kort op het rechte eind maar in het bochtengedeelte waren er weinig die zo makkelijk door de bochten kwamen zoals ik…..Aangezien ik op dat moment nog geen 17,5 brushless had kreeg ik er 1 te leen om te testen tijdens een quali,wat bleek....ik was zelfs langzamer met de 17,5 dan met de Carson terwijl de gearing niet was aangepast.....

Patrick, hier is een logische verklaring voor, aangezien jij niet de gearing veranderd heb. De Carson (ongv. 20.000rpm) draait meer toeren dan een gemiddelde 17,5t brushless (ongv. 17.000rpm), dus bij een zelfde vertanding gaat een 17,5t ook logischerwijs minder snel! De Carson in een TC met banden van ongv 63/64mm doorsnede doet nog ze best met een FDR van 5.0:1, een gemiddelde 17,5t moet je al snel een FDR van 4,5:1 en lager aanmeten, om de prestaties tot uiting te laten komen! Als je het aantal Watt gaat vergelijken van beide motoren, dan claimt de brushless het veelvoudige over de Carson, wanneer je niet de bijpassende gearing kan aanmeten, wordt het power verschil meteen teniet gedaan. De Fazer heeft standaard een FDR van 6.97:1…de verwachting laat zich natuurlijk al snel raden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back