Realistische sound, in combi met rijregelaar

Discussie in 'Model truckers' gestart door marten77, 22 jun 2008.

?

Ben wel benieuwd, of er meer mensen zijn dit graag willen toepassen.

  1. ja

    91 stem(men)
    91,9%
  2. Nee

    8 stem(men)
    8,1%
  1. mark

    mark Guest

    Vooruit,remmen,achteruit en NIET te snel optrekken
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hey Mark,

    Vooruit en achteruit heeft die uiteraard al ;-)
    Het langzaam optrekken is inderdaad mijn volgende stap.
    Al kun je dit ook met een servo-slow module al doen !
    Maar ik hoop dit in de microprossecor mee te kunnen proggen.

    En het remmen, daar wil ik ook naar kijken, om dat realistischer te maken.
    In combi met bijgeluiden :)

    Thanks Mark...
     
  3. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium
    alsik dit hoor ben je tog al aardig goed bezig ;)
    blijf zo voortdoen want het intreseert me wel hoor :)
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Yveske,

    Bedankt voor je reactie en intresse ;-)

    Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op :)
    Ook doordat ik elke keer weer nieuwe technieken kan toepassen.
    (ben tot slot ook maar een beginner met elektronica en leer steeds meer bij)

    Met de eerdere versie werd het een aardig schakeling qua grootte.
    Met deze nieuwe toepassing, blijft het meer compakt.
    Plus de ESC kan direkt op de ontvanger worden aangesloten.
    En niet meer via een omweg, met andere hardware.

    De print van de USM-RC blijft wel gelijk...
    Wel een paar kleine weizigingen, om het beter ingedeeld te krijgen.
    Hier kwam ik pas achter, op het moment dat ik de testprint binnen kreeg.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Gister en vandaag de regelaar getest en het werkt naar tevredenheid.
    De truck is goed onder controle te houden, doordat het nu een stapwaardse snelheid heeft met deze regelaar.
    (heeft metname te maken, met die hoge 16Khz. schakelfreq.)
    Ideaal voor tijdens het manufreren :)

    Ik laat die optie van het langzamer achteruit rijden, vervallen...
    Daar je in sommige gevallen, toch alle kracht nodig zult hebben.
    Plus... door deze regelaar is het al goed mogelijk, om mooi stapvoets te kunnen rijden.

    Nu nog verder uitpluizen, om de geluiden ermee aan te kunnen sturen...
     
  6. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium
    met een beetje gevoel in je handen kan je alsook traag achteruit rijden
    en zoals je zegt,soms heb je kracht nodig en dan heb je ze niet omdat
    je deze begrenst zou hebben,zou dit zo laten maarja heb er verder ook niet het verstand
    van hoe dit te bouwen dusja geef maar een mening he :p
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Die begrensings-optie, haal ik uit de regelaar...
    Ik kan dat namelijk ook nog instellen, met de ATV-instelling van mijn FC-16 zender !
    Of wat ook kan, is een V-mix aanmaken op de zender.
    V-mix uit = normale bediening (volledig vooruit/achteruit)
    V-mix aan = met begrensing
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marten,

    Volgens mij gebruikt Stefan bij zijn witte rupskraan ook zo'n soort systeem, schakelaar omzetten en de rupskraan draait op halve kracht, maar blijft wel zijn graafkracht behouden !
     
  9. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    ja klopt Marten watje zegt
    doe ik ook met mijn graafmachine of alsje een servo moet begrensen of mixen kan allemaal met de f16 zender.
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Piet en Fabi,

    Bedankt voor jullie aanvulling :)

    Via de zender is inderdaad het beste.
    Al denk ik ook aan de analoge zenders, zoals de F-14...
    (waar dit niet 1,2,3, mee ingesteld kan worden)
    Ik kan eens kijken of dat ik het voor elkaar krijg, om het doormiddel van een multi-switch en/of een jumper kan laten omzetten.
    Dit zou volgens mij goed te doen moeten zijn.

    Wel even een vraag aan iedereen...
    Ben gister bezig geweest met een kleine aanpassing...
    Normale regelaars met vooruit en achteruit, hebben voor beide richtingen 50% van de stick...
    Met als nadeel, dat de afstemming minder fijn is !

    Nu heb ik een (test)regelaar met een iets andere werking gemaakt...
    Je kunt het vergelijken als een vliegtuig-regelaar, met enkelt maar vooruit.
    Echter via een omweg, kan ik ook een relay omschakelen voor de ompoling.

    Even een technische uitleg...
    Een stick uitslag van onder naar boven, zijn totaal 255 stappen voor de regelaar.
    Met de 1e regelaar type, deel je dit dus door 2 en hou je 122 stappen over.
    0 --> 122 = achteruit, 123 t/m 133 = middenpunt(motor staat stil) en 134 --> 255 = vooruit.

    Met de 2e regelaar begint het theoretisch al vanaf onder, namelijk vanaf 0...
    Echter gaat de motor pas reageren rond de 60 !
    Hier kan ik mooi gebruik van maken.
    Alles onder die 60, kan ik gebruiken voor o.a. om die relay te activeren :)
    Met mijn FX-18 zender is dit makkelijk te doen via een V-mix, daar die iets uitgebreider is dan een FC-16.
    (met de FC-16 moet ik nog even proberen, via bijv. de trim)

    Het verscheel tussen beide regelaars, is 73 stappen.
    1e regelaar is 122 stappen per achteruit/vooruit en de 2e heeft 195 stappen per achteruit/vooruit.
    Dit geeft net even meer nauwkeurigheid.
    Een ander groot voordeel is, dat de microprossecor en de eindtrap veel kleiner kunnen worden !

    Nu de vraag, welke type zou jullie voorkeur zijn ?

    Type 1:
    Normaal gebruik met achteruit/stop/vooruit
    Minder nauwkeurig met de snelheid
    Duurder in aanschaf.

    Type 2:
    Via een relay omschakelen naar achteruit of vooruit
    Beter/nauwkeuriger met de snelheid
    Minder kostbaar

    Zelf denk ik die 2e type te gaan gebruiken.
     
  11. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium


    by type 2,hoe moet je dan omschakelen in achteruit/vooruit?
    en alles begint bij 0,maar ik heb een f14 zender en daar gaat de stick altijd in het midden(123 t/m 133) staan,dan moet ik steeds de stick naar onderen houden?
     
  12. wybo

    wybo

    Lid geworden:
    14 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Vroomshoop, Overijssel
    volgens mij gaat dat automatisch dus knuppel naar beneden is achteruit knuppel omhoog vooruit trouwens bij die zender kun je het veertje weghalen en dan blijft hij staan
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marten,

    Hier mijn antwoord op jou vraag :

    Ik zou zelf kiezen voor de 2e optie !
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Yveske,

    Zoals Wybo al vermelde, kun je op de meeste zenders de sticks aanpassen...
    Zodat ze in een vaste positie kunnen blijven staan.
    Vaak ook met zo'n drukveertje erbij !

    Verder is het idee hetzelfde zoals tamiya dat toepast bij de MFC.
    Zodra de stick MAX naar onder staat, gebeurt er niks, met de ompool-relai.
    Zet je de trim ook max naar onder, dan kun je de relai omswitchen !
    Zodra je in de achteruit rijstand staat, hoor je bijv. de buzzer afgaan en/of zie je het achteruitrij-led aangaan.

    @ Piet,

    Bedankt voor je reactie ;-)

    Die optie 2 lijkt mij ook beter, voor de trucks.
    De uitvoering klinkt wat omslachtig, maar uiteindelijk valt het reuze mee :)
     
  15. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium
    ok ik begrijp het beter nu,en heb dit nooit geprobeerd,maar dan zal dit niet moeilijk zijn
    om het veertje eruit te halen

    idd kies ik voor type2
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Yveske,

    Het is vaak moeilijker uitleggen, dan het uitvoeren zelf ;-)
    Enuhhh, bedankt voor je antwoord...

    Ik heb het zojuist ook geprobeerd met een F-14 zender en dat werkt prima via die TRIM.
    Het is met een schakelaar natuurlijk vele male makkelijker en zal daarvoor moeten kijken voor een aanpassing in de zender.
    Dit zal een AAN/AAN schakelaar zijn, met een instelpot erbij... that's all :)
     
  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Nou Het lijkt erop dat het wil gaan werken, zoals ik gehoopt had :)

    Heb het nu voor elkaar gekregen, om de regelaar in 2 opties te kunnen splitsen.
    Optie-1 = normale regelaar (type-2)
    Optie-2 = een automatische pilot.

    Via de zender kan ik wisselen van optie via een enkele multi-switch kanaal.
    Voor optie-2 gebruik ik nog 2 extra kanalen van een multi-switch.
    Ik noem ze nu even S1, S2 en S3...
    S1 = om te switchen tussen de opties
    S2 = om de automatische pilot te activeren
    S3 = om te schakelen naar de 2e (mechanische)versnelling.

    Zolang S1 uitstaat, dan staat die in Optie-1...
    Activeer ik S1, dan wordt Optie-2 geactiveerd.

    Zodra het in Optie-2 staat en ik zet S2 aan, dan gaat de truck langzaam automatisch van stilstaand, naar MAX snelheid in de 1e (mechanische)versnelling.
    Ik kan de optrek tijd aanpassen, doormiddel van een instel-pot.
    (er komt nog een uitbreiding bij, dat ook het afremmen kan worden ingesteld met een instel-pot)
    Dit is nu een vaste waarde in de PIC-microprocessor.

    Er zijn nu totaal 3 elektronische versnellingen toegepast en dat gaat als volgt:
    - 1e elektronische-versnelling (tijd instelbaar <1sec, tot >10sec)
    - pauze van 2sec
    - 2e elektronische-versnelling
    - pauze van 2sec
    - 3e elektronische-versnelling

    Die pauze van 2sec is nodig voor het geluid !
    Deze optie ga ik zo maken, dat het ook via een instel-pot is aan te passen)

    Zodra de truck zijn MAX snelheid heeft behaald, kan ik S3 (kortstondig)activeren...
    Nu schakelt hij automatisch van de 1e mechanische-versnelling, naar de 2e mechanische-versnelling.
    En zal de truck weer in 2 elektronische-versnellingen naar zijn MAX snelheid gaan.
    Tijdens het schakelen gebeurd het volgende:
    - Schakel-servo gaat van 1e versnelling, naar zijn vrij. (is als het goed is, te doen bij een tamiya en een wedico 3-vers.bak)
    - Korte pauze...
    - In die pauze wordt het toerental van de motor omlaag gebracht...
    - Daarna zal de schakel-servo naar de 2e versnelling gaan...
    en zal die in 2 stappen weer naar zijn MAX snelheid gaan.

    Zodra ik nu S2 weer uitzet, zal de truck langzaam afremmen.
    (de tijd wil ik nog instelbaar gaan maken, via een instel-pot)
    Een noodstop is ook mogelijk, met een extra kanaal.

    Zet ik S1 weer uit, dan kan ik weer met de normale regelaar rijden via de stick.

    Daar ik nu nog niet de juiste PIC-microprocessor in huis heb, kan ik die aanpassingen later pas toepassen.
    Maar de basis werkt in elk geval :p
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2008
  18. Lambiek

    Lambiek

    Lid geworden:
    2 dec 2008
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Ergens in Nederland
    Hallo Marten77.

    Hoe gaat het met de regelaar.
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Lambiek, (Harry)

    Welkom op het forum ;-)
    Nu kan ik je gelijk even voorstellen aan de mensen...
    Dankzij Harry, kon ik namelijk aan deze regelaar beginnen.
    Daar ik een deel van zijn geschreven prog heb kunnen gebruiken.
    Plus zijn andere goede ideeën en bijdragen :eek:

    Betreft de regelaar op dit moment...
    Nog een paar kleine aanpassingen en hij is ready.
    (is nu wel al klaar voor gebruik, om te testen met de USM-RC)
    Op dit moment zit het allemaal in een enkele PIC 16F628a.
    Maar moet overstappen op een andere, met meer Inputs/Outputs.
    Daar ik nu alle bruikbare poorten in gebruik heb, van de 16F628a.

    Er komen o.a. nog 2 instelpotmeters bij, om ook de remtijd en die pauzetijd te kunnen instellen.
    Zodat het makkelijker instelbaar is, voor mijn andere trucks.
    Plus er komt nog een uitgang op, om de remverlichting mee aan te sturen.
     
  20. yveske

    yveske

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    heist op den berg @ Belgium
    ziet er allemaal zeer intresant uit

    maar als ik het goed begrijp hoef je 2 schakelaars in je zender te plaatsen hiervoor
    dit op 2 vrije kanalen of komt dit op een module welke je op 1 vrij kanaal kan plaatsen?

    en heb je een richtprijs wat dit zou kunnen kosten?
     

Deel Deze Pagina