De beste man gaf vol gas en we hoorden een klap. Hij dacht dat de prop even de grond geraakt had. De (plastic) motorsteun bleek doormidden gebroken. Volgens de beste man is de motor te sterk, de prop verkeerd en staat de domp te laag!? Klopt dat volgens jullie?
(toevallig heb ik precies dezelfde motorsteun in aluminium liggen, dus we gaan voor de zoveelste keer weer repareren)
Weet ik niet maar ik weet wel dat de standaard kunststoffen steun een onding is.
Verkeerde prop en motordomping is het beste te beoordelen door degene die er mee vliegt / heeft gevlogen.
Of een willekeurige vergelijkbare is meeeeer dan genoeg. Bovenstaande zijn zelfs zwaar qua gewicht en qua trekkracht al aan de (absurd) overdreven kant.
Het is maar een kistje van nog geen 1.40 span en net over de 2 kilo.
Zie vaker verschillende (simpele) kistjes voorbij komen met genoeg trekkracht in de servo's om het hele vliegtuig mee uit elkaar te trekken.
Ik heb ergens gelezen dat je een zware motor moet kiezen, omdat je anders veel lood in de neus moet toevoegen. Verwacht je dat dit mee zal vallen?[/QUOTE]
Hoi, ik had het over servo's.
Een relatief simpel houtbouw kistje zonder roeren formaat 30% 3D o.i.d......dan hoef je er bijv. geen servo's in te steken met 15 kg trekkracht van 80 gram per stuk.
In theorie kun je als je bijv. je richtingroer vasthoudt je kist doormidden trekken ofwel, als ooit het moment komt dat je de volle trekkracht aan moet spreken dan ligt de rest van je vliegtuig waarschijnlijk al eerder in snippers.
W.b. lood of motor.
Ik verkies zondermeer een zwaardere motor boven lood.
Uiteraard moet het ook niet zo zijn dat je bij 20% throttle al mach 3 gaat of zo.

Maar zo zout wordt het eigenlijk nooit gegeten.
Wel een punt van aandacht is de benodigde accu.
Als je een zware motor op bijv. 3 cellen laat draaien dan moet je daar vaak een prop met grote diameter op gebruiken.
Ga je noodgedwongen naar 4 cellen omdat je dan een kleinere prop kunt gebruiken dat wordt het toestel vaak weer zwaarder en kan het zijn dat het vliegtuig minder lekker (echt te zwaar) of minder makkelijk gaat vliegen (hogere vleugelbelasting en/of behoorlijk sneller onderweg ==> vliegt nog wel goed maar meer een vliegstijl voor gevorderden).
Hoe het in dit specifieke geval is weet ik niet maar een 42mm motor op een kistje van 2 kilo is al behoorlijk stevig te noemen.
Op 4S ga je al over de 1 KW

Een 35mm motor op 3S en een 13" propje is normaliter al ruim voldoende.
Beter is om te zoeken naar gebruikerservaringen van echte eigenaren.