Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

Als je op 4 cellen gaat vliegen is de 4250/kv 650 niet de beste keuze...
Dit is een motor die echt tot z'n recht komt op 5 cellen. Als je hem op 4 cellen een beetje wil belasten ga je een grote prop nodig hebben die op de WOT niet past...
Pas op: met een 12x8 prop gaat de WOT an sich goed vliegen hoor, maar de motor komt niet tot z'n recht en is in feite te zwaar.

Een 3548/kv 700 op een zelfde 12x8 prop gaat wat beter presteren en komt iets meer tot zijn recht en is ook lichter.
Een 3548/kv 840 op een 11x7 prop is ook een goeie combo.

Maar misschien heb je die kv 650 motor al liggen?

Nu gaan er twee topics door elkaar lopen vrees ik, maar het een heeft met het ander te maken;
Gisteren ben ik met de gerepareerde Mentor naar het veld gegaan. De vervangende motor is een Turnigy SK3 3542/1250kv. De prop een gebalanceerde 11x5,5 en de lipo een 4S/4000mah. Een ervaren vlieger keek het toestel na en maakte de eerste vlucht. Meteen bij de start ging het al mis. De beste man gaf vol gas en we hoorden een klap. Hij dacht dat de prop even de grond geraakt had. De (plastic) motorsteun bleek doormidden gebroken. Volgens de beste man is de motor te sterk, de prop verkeerd en staat de domp te laag!? Klopt dat volgens jullie?

(toevallig heb ik precies dezelfde motorsteun in aluminium liggen, dus we gaan voor de zoveelste keer weer repareren)

Of een willekeurige vergelijkbare is meeeeer dan genoeg. Bovenstaande zijn zelfs zwaar qua gewicht en qua trekkracht al aan de (absurd) overdreven kant.
Het is maar een kistje van nog geen 1.40 span en net over de 2 kilo.
Zie vaker verschillende (simpele) kistjes voorbij komen met genoeg trekkracht in de servo's om het hele vliegtuig mee uit elkaar te trekken.

[/QUOTE]
Ik heb ergens gelezen dat je een zware motor moet kiezen, omdat je anders veel lood in de neus moet toevoegen. Verwacht je dat dit mee zal vallen?

Maar misschien heb je die kv 650 motor al liggen?[/QUOTE]

Ik merk dat je mij een beetje kent :D. Ja, ik ben een echte planner en liefst een jaar vooruit.
Maar ik moet de vraag toch ontkennend beantwoorden.

Wat ik wel heb liggen is een Scorpion 3226/1400kv en een 4020/1100kv. Maar daar wil ik niet meteen mee beginnen (als ze al geschikt zouden zijn voor dit toestel en niet te vergeten: voor mij)

Nu gaan er twee topics door elkaar lopen vrees ik, maar het een heeft met het ander te maken;
De vervangende motor is een Turnigy SK3 3542/1250kv. De prop een gebalanceerde 11x5,5 en de lipo een 4S/4000mah. Een ervaren vlieger keek het toestel na en maakte de eerste vlucht. Meteen bij de start ging het al mis. De beste man gaf vol gas en we hoorden een klap. Hij dacht dat de prop even de grond geraakt had. De (plastic) motorsteun bleek doormidden gebroken. Volgens de beste man is de motor te sterk, de prop verkeerd en staat de domp te laag!? Klopt dat volgens jullie?

Ha Willy,

Even ter vergelijking: ik heb een Multiplex Acromaster, motor kv=1000, vliegt op 3 cellen en heeft een prop van 12×6.

Bij volgas is deze een keer in de lucht geploft; bijna de hele kop erafgerukt.....

Volgens mij is de motor best, alleen zou je een 3cellige accu moeten gebruiken of een kleinere prop.

Weleens van www.ecalc.ch gehoord? Kun je het krachtenspel prachtig berekenen!
095480f27b68cfb5829a154a3dc067e5.jpg

Ha Willy,

Even ter vergelijking: ik heb een Multiplex Acromaster, motor kv=1000, vliegt op 3 cellen en heeft een prop van 12×6.

Bij volgas is deze een keer in de lucht geploft; bijna de hele kop erafgerukt.....

Volgens mij is de motor best, alleen zou je een 3cellige accu moeten gebruiken of een kleinere prop.

Weleens van www.ecalc.ch gehoord? Kun je het krachtenspel prachtig berekenen!
095480f27b68cfb5829a154a3dc067e5.jpg
Ik heb nog 3s/3200 liggen en kan die eens proberen. Met de 4s is wel het zwaartepunt ideaal.
Is gewoon, minder gas geven, nog een optie?
Bedankt voor de mooie rekensite. Ik ga proberen of ik daar wijs uit kan.

Voor de volledige versie kost het iets, zonder kan ook maar dan zijn de keuzes beperkt.

Minder gas is wel gevaarlijk, kan zomaar iets teveel worden tijdens het vliegen.
Zelf heb ik mn neusje lekker versterkt....
7f0e4de7210683bf186e6f864b5a1da3.jpg
62b3aae75245ce0e5b3fae40a9e65ebc.jpg

Succes!

De beste man gaf vol gas en we hoorden een klap. Hij dacht dat de prop even de grond geraakt had. De (plastic) motorsteun bleek doormidden gebroken. Volgens de beste man is de motor te sterk, de prop verkeerd en staat de domp te laag!? Klopt dat volgens jullie?

(toevallig heb ik precies dezelfde motorsteun in aluminium liggen, dus we gaan voor de zoveelste keer weer repareren)

Weet ik niet maar ik weet wel dat de standaard kunststoffen steun een onding is.
Verkeerde prop en motordomping is het beste te beoordelen door degene die er mee vliegt / heeft gevlogen.

Of een willekeurige vergelijkbare is meeeeer dan genoeg. Bovenstaande zijn zelfs zwaar qua gewicht en qua trekkracht al aan de (absurd) overdreven kant.
Het is maar een kistje van nog geen 1.40 span en net over de 2 kilo.
Zie vaker verschillende (simpele) kistjes voorbij komen met genoeg trekkracht in de servo's om het hele vliegtuig mee uit elkaar te trekken.
Ik heb ergens gelezen dat je een zware motor moet kiezen, omdat je anders veel lood in de neus moet toevoegen. Verwacht je dat dit mee zal vallen?[/QUOTE]

Hoi, ik had het over servo's.
Een relatief simpel houtbouw kistje zonder roeren formaat 30% 3D o.i.d......dan hoef je er bijv. geen servo's in te steken met 15 kg trekkracht van 80 gram per stuk.
In theorie kun je als je bijv. je richtingroer vasthoudt je kist doormidden trekken ofwel, als ooit het moment komt dat je de volle trekkracht aan moet spreken dan ligt de rest van je vliegtuig waarschijnlijk al eerder in snippers.

W.b. lood of motor.
Ik verkies zondermeer een zwaardere motor boven lood.
Uiteraard moet het ook niet zo zijn dat je bij 20% throttle al mach 3 gaat of zo. :D Maar zo zout wordt het eigenlijk nooit gegeten.
Wel een punt van aandacht is de benodigde accu.
Als je een zware motor op bijv. 3 cellen laat draaien dan moet je daar vaak een prop met grote diameter op gebruiken.
Ga je noodgedwongen naar 4 cellen omdat je dan een kleinere prop kunt gebruiken dat wordt het toestel vaak weer zwaarder en kan het zijn dat het vliegtuig minder lekker (echt te zwaar) of minder makkelijk gaat vliegen (hogere vleugelbelasting en/of behoorlijk sneller onderweg ==> vliegt nog wel goed maar meer een vliegstijl voor gevorderden).
Hoe het in dit specifieke geval is weet ik niet maar een 42mm motor op een kistje van 2 kilo is al behoorlijk stevig te noemen.
Op 4S ga je al over de 1 KW :D
Een 35mm motor op 3S en een 13" propje is normaliter al ruim voldoende.
Beter is om te zoeken naar gebruikerservaringen van echte eigenaren.

Eerst de mentor:

Ik heb even die 3542 kv 1250 met je specs door ecalc gedraaid. Veel te zware prop voor 4 cellen! De motor is zwaar overbelast hiermee.
Had je met 3 cellen gewerkt dan ging het goed werken.

Ik denk dat je je even goed moet gaan inlezen over keuze van motoren, props e.d. want willekeurig een motor nemen van een bepaald vermogen en toerental met een willekeurige prop en een willekeurig aantal cellen werkt bij electro aandrijving echt niet.
Ik rook al direct onraad toen je zei 4 cellen en kv 1250...
Arnold 85 had het ook :-)

Maar gezien de korte vlucht zal de motor het waarschijnlijk wel overleefd hebben en geen permanente schade door oververhitting. Die motor kan je op 3 cellen gebruiken met idd de geselecteerde 11x5.5 prop

Prop verkeerd om gemonteerd? Het toestel was toch nagekeken? De bolle zijde (met de opdruk) altijd in de vliegrichting!
Domp zal ingebouwd zijn in de motorsteun van de mentor, motor moet iets naar beneden wijzen (een 2 tal graden)
Teveel domp is ook nefast voor de feestvreugde...

De andere motoren

Scorpion 3226/1400kv is een stevige heli motor. Te zware motor eigenlijk voor een trainingstoestel
Nog meer zelfs voor de 4020/1100kv.. Dat zijn behoorlijke zware heli motoren die probleemloos twee pk kunnen leveren maar veeeel te zwaar zijn voor een Wot of Mentor.

Andere optie.
Passende motor.
En gewoon wat verder van de romp hangen. Motor komt naar voren, dus ook minder (of geen) lood nodig.
Hoe je dat doet, is voor de bouwer..

Motorsteun verder van de romp monteren.chouten plaatjes ertussen..
Zorg wel dat het schot waar alles aan komt te hangen,sterk genoeg is.
Het komt genoeg voor dat men motor en steun op orde heeft, maar dat het complete motorschot er uit komt. Of de schroeven..

Dit is een goed moment, om jullie allen (en voor onze Zuiderburen: u allen) eens hartelijk te bedanken voor de vele goede hulp.
Hoewel het me aan alle kanten duizelt, begrijp ik dat alles op elkaar afgestemd moet zijn. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar dat hoort bij de hobby.

Hoi, ik had het over servo's.
[/QUOTE]
Sorry, verkeerd gelezen.

Op 4S ga je al over de 1 KW :D
[/QUOTE]
Ik zie mijn Mentor nog wel door de geluidsbarriere gaan :D

Lijkt een beetje op Michael Jackson qua neus ;-) (het beestje heeft al goed dienst gedaan zo te zien)
Klopt, het is een krijgertje. Collega-vlieger was het zat, kom em niet goed vliegend krijgen....
Na van alles vervangen te hebben bleek er een servoverlengkabel kapot.

Succes met de speurtocht door rc-land....graag gedaan, namens allen denk ik [emoji2]

[QUOTE="dries_neyrinck, post: 3723569, member: 44801"

De andere motoren
Scorpion 3226/1400kv is een stevige heli motor. Te zware motor eigenlijk voor een trainingstoestel
Nog meer zelfs voor de 4020/1100kv.. Dat zijn behoorlijke zware heli motoren die probleemloos twee pk kunnen leveren maar veeeel te zwaar zijn voor een Wot of Mentor.[/QUOTE]

De Scorpions heb ik voor weinig kunnen kopen en zijn bedoeld voor de toekomstige Speed Ninja.

Eerst de mentor:

Ik heb even die 3542 kv 1250 met je specs door ecalc gedraaid. Veel te zware prop voor 4 cellen! De motor is zwaar overbelast hiermee.
Had je met 3 cellen gewerkt dan ging het goed werken.

Ik denk dat je je even goed moet gaan inlezen over keuze van motoren, props e.d. want willekeurig een motor nemen van een bepaald vermogen en toerental met een willekeurige prop en een willekeurig aantal cellen werkt bij electro aandrijving echt niet.
Ik rook al direct onraad toen je zei 4 cellen en kv 1250...
Arnold 85 had het ook :)
Bedankt voor het lenen van jullie neuzen :D.

Maar gezien de korte vlucht zal de motor het waarschijnlijk wel overleefd hebben en geen permanente schade door oververhitting. Die motor kan je op 3 cellen gebruiken met idd de geselecteerde 11x5.5 prop
[/QUOTE]
De keuze voor deze motor had ik ergens gelezen, maar waarschijnlijk verkeerd begrepen. Het makkelijkst is nu om op 3s te gaan vliegen en met de 11x5.5 omdat deze allemaal binnen handbereik zijn.

Prop verkeerd om gemonteerd? Het toestel was toch nagekeken? De bolle zijde (met de opdruk) altijd in de vliegrichting!
Domp zal ingebouwd zijn in de motorsteun van de mentor, motor moet iets naar beneden wijzen (een 2 tal graden)
Teveel domp is ook nefast voor de feestvreugde...
[/QUOTE]
Nee, de prop zat er goed op. De domp ga ik met het inbouwen van de motorsteun opnieuw instellen.

Andere optie.
Passende motor.
En gewoon wat verder van de romp hangen. Motor komt naar voren, dus ook minder (of geen) lood nodig.
Hoe je dat doet, is voor de bouwer..

Motorsteun verder van de romp monteren.chouten plaatjes ertussen..
Zorg wel dat het schot waar alles aan komt te hangen,sterk genoeg is.
Het komt genoeg voor dat men motor en steun op orde heeft, maar dat het complete motorschot er uit komt. Of de schroeven..

Ook een goed idee.

Ik zie mijn Mentor nog wel door de geluidsbarriere gaan :D

Nou, ik heb eens het 'genoegen' gehad om met een trainer te vliegen welke was omgebouwd...na ja...omverkracht naar een volledige crapule.
Te dikke Scorpion erin, dikke zware accu, vleugelbelasting verdriedubbeld o.i.d..
Het vloog maar simpel gesteld sloeg het nergens meer op en het vlieggedrag was weerzinwekkend. Van een goede trainer naar een baksteen met een dikke motor erop.

Nu zal jij daar niet zo snel belanden maar enkel om aan te geven dat er gewoon een grens zit tussen nuttig extra motorvermogen en waanzin.
Ervaring heeft mij geleerd dat gewoon een juiste verhouding de meest fijne vliegende toestellen oplevert.
Just my 2 cents.

Maar het is zeker de moeite waard om jezelf even in te lezen in het brushless gebeuren.

[QUOTE="P.L., post: 3723614, member: 52548"
Ervaring heeft mij geleerd dat gewoon een juiste verhouding de meest fijne vliegende toestellen oplevert.
Just my 2 cents.
[/QUOTE]
Ik ga voor een juiste verhouding.
En mijn vrouw is het daarmee eens :D.

Misschien is het een idee om even een standaardregel in acht te nemen;

Motor: ongeveer 10% van het totaalgewicht.
Accu: ongeveer 20% van het totaalgewicht.

Klopt bij mij nagenoeg altijd, lijkt mij een mooi uitgangspunt.
De zwaarte van de motor ligt een beetje in verhouding met de prestaties, dan nog effe een prop erbijpassen met ecalc.....

Andersom kan natuurlijk ook, van een maat propeller uitgaan en daar de setup omheen berekenen.

Leestip:

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...6ITEB8-ml3qOXDqNQ&sig2=C4I61_o3pzLW9il6VlPS0g

Back