Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

Even kort door de bocht: een zwaar overgemotoriseerde trainer is niet meer prettig vliegen.
Je kan er niet fatsoenlijk mee opstijgen want het ding schiet als een raket omhoog. En soms gaat dat dan goed mis... overtrek, stall en crash. Zoals een vrij zwaar gemotoriseerde trainer vorig jaar vlak na de start afkapte op mijn auto...

68d5532b60361ccaefc6a5f26fd67f09.jpg
 
Misschien is het een idee om even een standaardregel in acht te nemen;

Motor: ongeveer 10% van het totaalgewicht.
Accu: ongeveer 20% van het totaalgewicht.

Klopt bij mij nagenoeg altijd, lijkt mij een mooi uitgangspunt.
De zwaarte van de motor ligt een beetje in verhouding met de prestaties, dan nog effe een prop erbijpassen met ecalc.....

Andersom kan natuurlijk ook, van een maat propeller uitgaan en daar de setup omheen berekenen.

Leestip:

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...6ITEB8-ml3qOXDqNQ&sig2=C4I61_o3pzLW9il6VlPS0g
Ik ga je leestip uitprinten.
 
Terug naar een set up voor de WOT4. Waarschijnlijk begin ik morgen te bouwen.

Ripmax adviseert: Motor Quantum II 40 / KV800 / Prop 12x9
Ripmax adviseer deze motor als gelijkwaardig aan een .40 2-takt, met 4s/4500, ESC 60amp.
Chris Foss himself adviseert een Axi Gold 4120/14, met KV660, 4-5s, prop 13x4 ~ 12x8

Kunnen jullie daar iets mee? Ik dacht dat iemand aangaf dat een 4s voor dit toestel wel kan en iemand anders dat het juist teveel van het goede is!? (ik kan me vergissen natuurlijk)
 
Het makkelijkst en het goedkoopste is om de bestaande motoren met de 3 of 4s accu (naar gelang de motor aankan) te gebruiken en daarbij een passende prop te kopen, met een beetje goed rekenwerk krijg je dan 1 vliegtuig op 3s en 1 op 4s.... maar daar was je misschien zelf ook al opgekomen.
Lukt het berekenen ervan? Of moet ik ze effe doorrekenen?

Kan me voorstellen dat de stroom informatie als een waterval over je heen komt....[emoji2]
 
Chris Foss himself adviseert een Axi Gold 4120/14, met KV660, 4-5s, prop 13x4 ~ 12x8

Kunnen jullie daar iets mee? Ik dacht dat iemand aangaf dat een 4s voor dit toestel wel kan en iemand anders dat het juist teveel van het goede is!? (ik kan me vergissen natuurlijk)

Axi benamingen wijken af van de normaal gebruikte benamingen/afmetingen trouwens. Een '4120' is dan eigenlijk een '5055' qua afmetingen en geen 41mm x 20mm.
Wel goede motoren, niet de goedkoopste.

Puntje van aandacht is het volgende;
A) Chris Foss zal heus wel als beste weten wat er in zijn eigen vlieger past. Ik geloof dat hij wel iets af weet van RC vliegtuigen en zo.
Relatief klein vliegtuig met relatief korte neus dus de motor mag inderdaad wel wat wegen. Hij zal n.a.w. niet zwaarder worden dan de brandstofversie (voordeel van een elektrokist is wel dat het zwaartepunt gedurende de vlucht exact gelijk blijft).
B) Het is feitelijk een acro kistje, met de motor die hij voorschrijft op 4S kun je hoogstwaarschijnlijk net zo lang verticaal omhoog totdat je het gas eraf haalt.

Ik wil en ga niet belerend doen, nergens voor nodig en er zijn naast mij voldoende forumleden die hier meer een handje van hebben. Maar dit is zo wel net iets anders vliegen dan een Multiplof Mentor :D
Natuurlijk moet je jezelf bezig houden op regenachtige dagen zoals deze en lekker gaan bouwen. Ik ga je nu zeker niet vertellen dat je er niets mee moet gaan doen.
Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen.
Zo'n WOT4 is minder kritisch dan bijv. een Sukhoi maar vergeeft je nog steeds minder dan een trainer. En aan een vol symmetrisch profiel moet je al degelijk even wennen.
Als ik kijk naar de hangar van Dries kan hij je hier vast wel iets meer over vertellen.
Dan is een lichtere motor met een zwaardere accu (bijv. 3S 5000mAh) wellicht een optie. In ieder geval haal je dan het scherpe randje er af.
Ah ja...Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen.


En had ik al gezegd: Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen?

Oh ja, voordat ik het vergeet: Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen. :p
 
Klopt, was ik even vergeten. Staat genoteerd.

Onderstaande verhalen, maken mij in de war: zwaardere motors en toch 4s,

rce 4 241 forum posts

I have this Wot4-E (The wooden electric one) with 226 flights and it’s time for a refit. You may remember them being the subject of many blogs reference CG problems some 3 or 4 years ago. Anyway despite the fact that it needed large amounts of lead in the nose, which gave it a short flight time on a 3S 2200, mine is still a good flyer.

I know several owners have refitted the battery bay to take a 4S and, with a bigger motor, made some of that nose weight more productive. I've stripped away the covering and have made room for a 4S battery. I am also fitting a HK ‘Candy Dropper’ which is a canoe shaped bomb bay under the fuselage which still allows access to the battery hatch.

I’ve calculated the weight will be about 4.5 lbs all up. I'm using a Dynamic 4S 3200 batteries and have a 60A ESC to hand. Bearing in mind that I want power and endurance over speed, I was wondering what other motor and prop combinations owners had fitted when upgrading this plane?

Interestingly the recently announced MKIII has a Quantum II 40 recommended. This is 980W max 800Kv. Sounds possible overkill and I haven’t yet seen any for sale.

Do any owners have any experience or advice please? Thanks

john stones

Have a look on Hobby King at the SK3 motors David, it gives you all the bumf so you should find something to suit, nice motors
thumbs_up.gif


John

Tomtom39 572 forum posts
I'm using the Scorpion SII 3020 -890KV V2 . Expensive but brilliant. Climb Out distribution sell them. I can prop hang with this if needed! (12X6 APC E). If you really want to get carried away then go for the 3026-890KV

Gurth Scriven 2 369 forum posts
David - I have been flying an identical Wotty using an Axi 4120/14* (rated at 660 kV) using a 4000 4S - the performance can only be described as "rather more than adequate" with take offs of the scalded cat variety. I subsequently tried other set-ups, but couldn't improve on the old Axi.

Sadly my Wotty is currently donating it's avionics and motive power to other projects since the wing part-failed during an outside loop - still, I've had years of pleasure out of this one & there should be a replacement available from Ripmax shortly.

*As recommended by Mr Electric Wingman.

Paul C. 123

Hi David,

I am using E Max bl 2826 / 06 motor , E Max 60 A ESC,
4s 3300 GENS ACE
11×7 _ 460W @ 32A
12× 6 _ 510W @37A
Props are from giant shark not the best in the world but appear to be working ok.

Set the C of G on mine at 90 mm from leading edge and it did not require much lead and flies a treat not in the slightest twitchy. Books says 60 mm +/- 3 this is way nose heavy and would need loads of lead, hence all the adverse comments on previous threads.

Whatever combo you opt for don't forget to get the Watt meter hooked up to make sure you are ok with the amps.

Cheers Paul.
 
Laatst bewerkt:
Ik schreef mijn stukje niet zozeer betreffende het gewicht e.d. van zo'n motor.
Chris Foss heeft wel een realistisch beeld van hoeveel gram je er in moet steken om er een deftig vliegend toestel aan over te houden.

Mijn bijdrage was meer in de richting van:
"the performance can only be described as "rather more than adequate" with take offs of the scalded cat variety."

Dit is niet te vergelijken met het huidige leren modelvliegen met een Mentor.
 
Het makkelijkst en het goedkoopste is om de bestaande motoren met de 3 of 4s accu (naar gelang de motor aankan) te gebruiken en daarbij een passende prop te kopen, met een beetje goed rekenwerk krijg je dan 1 vliegtuig op 3s en 1 op 4s.... maar daar was je misschien zelf ook al opgekomen.
Lukt het berekenen ervan? Of moet ik ze effe doorrekenen?

Kan me voorstellen dat de stroom informatie als een waterval over je heen komt....[emoji2]

Als je wilt rekenen: heel graag :rolleyes:.
 
Axi benamingen wijken af van de normaal gebruikte benamingen/afmetingen trouwens. Een '4120' is dan eigenlijk een '5055' qua afmetingen en geen 41mm x 20mm.
Wel goede motoren, niet de goedkoopste.

Puntje van aandacht is het volgende;
A) Chris Foss zal heus wel als beste weten wat er in zijn eigen vlieger past. Ik geloof dat hij wel iets af weet van RC vliegtuigen en zo.
Relatief klein vliegtuig met relatief korte neus dus de motor mag inderdaad wel wat wegen. Hij zal n.a.w. niet zwaarder worden dan de brandstofversie (voordeel van een elektrokist is wel dat het zwaartepunt gedurende de vlucht exact gelijk blijft).
B) Het is feitelijk een acro kistje, met de motor die hij voorschrijft op 4S kun je hoogstwaarschijnlijk net zo lang verticaal omhoog totdat je het gas eraf haalt.

Ik wil en ga niet belerend doen, nergens voor nodig en er zijn naast mij voldoende forumleden die hier meer een handje van hebben. Maar dit is zo wel net iets anders vliegen dan een Multiplof Mentor :D
Natuurlijk moet je jezelf bezig houden op regenachtige dagen zoals deze en lekker gaan bouwen. Ik ga je nu zeker niet vertellen dat je er niets mee moet gaan doen.
Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen.
Zo'n WOT4 is minder kritisch dan bijv. een Sukhoi maar vergeeft je nog steeds minder dan een trainer. En aan een vol symmetrisch profiel moet je al degelijk even wennen.
Als ik kijk naar de hangar van Dries kan hij je hier vast wel iets meer over vertellen.
Dan is een lichtere motor met een zwaardere accu (bijv. 3S 5000mAh) wellicht een optie. In ieder geval haal je dan het scherpe randje er af.
Ah ja...Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen.


En had ik al gezegd: Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen?

Oh ja, voordat ik het vergeet: Maar vergeet niet eerst fatsoenlijk te leren vliegen. :p

Ik denk ook, dat het niet nodig is een dure Axi motor aan te schaffen.

De WOT4 is altijd een brandstofkist geweest. Daardoor denk ik dat verhaal klopt van wat-meer-gewicht-nodig voorin.

Ik ga er pas mee vliegen als ik me helemaal vertrouwd voel met de Mentor. Dat geldt ook voor de Carbon Z Cub, die staat te trappelen van ongeduld. De WOT4 ga ik, zeker in het begin, niet voor stunts gebruiken, maar gaan vliegen zoals je met een trainer doet. Snelheid (op termijn) is wel iets waar ik van houd.

Je idee van een lichtere motor (voorstel Dries) + een zwaardere 3s lipo, lijkt me DE oplossing. Je mag blijven.

Ik ben vergeten wat ik ook weer niet moet vergeten :D.
 
Ik schreef mijn stukje niet zozeer betreffende het gewicht e.d. van zo'n motor.
Chris Foss heeft wel een realistisch beeld van hoeveel gram je er in moet steken om er een deftig vliegend toestel aan over te houden.

Mijn bijdrage was meer in de richting van:
"the performance can only be described as "rather more than adequate" with take offs of the scalded cat variety."

Dit is niet te vergelijken met het huidige leren modelvliegen met een Mentor.

Hij zal zeker moeilijker vliegen dan een Mentor. Als ik er mee begin, zal een vriend hem aanvankelijk opstijgen en landen.
Een Carbon Z Cub heb ik ook nog staan. Plannen genoeg dus.
 
En nou maar hopen dat ik vannacht nog kan slapen :D.

Vast wel, een leuk onderdeel van deze mooie hobby zijn de vele momenten met voorpret en rondshoppen.

Hij zal zeker moeilijker vliegen dan een Mentor. Als ik er mee begin, zal een vriend hem aanvankelijk opstijgen en landen.
Een Carbon Z Cub heb ik ook nog staan. Plannen genoeg dus.

Mooi, want plannen moet je hebben. :thumbsup:
Je moet jezelf er ook wel aan proberen te houden. :oops:
 
Vast wel, een leuk onderdeel van deze mooie hobby zijn de vele momenten met voorpret en rondshoppen.



Mooi, want plannen moet je hebben. :thumbsup:
Je moet jezelf er ook wel aan proberen te houden. :oops:

Ik verzamel graag veel informatie vooraf. Willen weten wat er allemaal mogelijk is. Op een bepaald moment weet ik dan wat het gaat worden. Op die manier worden de spaarcentjes goed besteed. Bij bepaalde gelegenheden koop ik iets.
Als wat oudere tweedejaars is het wel eens moeilijk geduldig te blijven. Maar ik ben lid geworden van een club, heb les genomen, vlieg uitsluitend met hoogdekkers, etc.
Het uiteindelijke doel is een snel vliegtuig. Als dat niet lukt, is dat niet meer dan pech.
Zo nu weet iedereen alles van mij :D.
 
Na een trainer is zo'n beetje alles snel ;-)
Krijg het eerst maar eens netjes aan de grond.. Een "niet trainer" land doorgaans uitdagender dan een trainer.
 
Back
Top