Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

Discussie in 'Beginners' gestart door WillydeWoofer, 21 jul 2016.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De volgende setups ben ik op gekomen;
    Uitgegaan van een kist van 2000 gram.
    De trekkracht van de prop zit ongeveer in de buurt van die 2kg.

    De Turnigy sk3 3542/kv1250
    60A regelaar
    Prop: 10×5 bij 3s
    9×4 bij 4s

    De Turnigy sk 4250/kv650
    60A regelaar
    Prop: 12×6 bij 4s
    14×7 bij 3s

    Scorpion 3226/kv1400
    60A regelaar
    Prop: 10×4 bij 3s
    9×3 bij 4s

    Scorpion 4020/kv1100
    60A regelaar
    Prop: 10×4 bij 4s
    11×5 bij 3s
    Deze motor kan veel meer hebben, alleen moet je dan een grotere regelaar.

    Ik hoop dat ik de goede motoren heb gekozen, de typeaanduidingen waren niet helemaal volledig, de grootte i.c.m. kv klopt in ieder geval, zover kan dat niet misgaan....

    Je zou nog kunnen variëren met propeller, niet teveel omhoog hoor!

    Succes!

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2016
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je had me niet blijer kunnen maken Arnold. Ik zou bijna willen vragen: hoeveel krijg je van me? Nogmaals heel erg bedankt :friends:.

    gr, Wil
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Graag gedaan.

    En nou achter de pc vandaan en vliegen!!!!.....ehhhh.....oh nee eerst mooi weer worden....
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    :D Het begint hier net weer te regenen. Zo dadelijk sleutelen aan de toestellen bij een vriend. Morgen hopelijk vliegen.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Motor WOT4;
    Inmiddels alle adviezen op een rijtje gezet en wat valt er op? De motor die Chris Foss adviseert (Axi) weegt 300 gram.
    Dat moet met het benodigde gewicht voorin te maken hebben.
    Een motor als de Turnigy 3548/kv700 (advies van Dries) weegt slechts 177 gram. Dit gewicht compenseren met zwaardere lipo's zoals een 3s/5000mAh (advies P.L.) is het proberen waard. Maar ..... ik heb deze lipo's niet! Wat ik wel heb, zijn twee nieuwe 4s/4000mAh (aanvankelijk voor de Mentor gedacht).

    Gekeken naar het uit te gaan geven bedrag en daar de Axi 4120/14 te koop is voor € 100,00 overweeg ik deze aan te schaffen. Ik ga er vanuit dat je met een motor behoorlijk lang kunt doen en zal er een extra motoras bij bestellen.

    Verder lees ik dat velen gecharmeerd zijn van Scorpion, maar die twee van mij hebben nogal veel kv en daardoor heb je met kleine propjes te maken (heb ik iets geleerd of niet?:D)

    Mentor;
    Gisteren de nieuwe motor in de Mentor gecontroleerd en zo dadelijk gaat deze de lucht in. Ik denk aan 4 vluchten per dag vanaf heden :feli:.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik dacht dat de Mentor beter tegen de wind kon dan de Apprentice. Maar windkracht 4, met vlagen 5, bleek toch teveel van het goede. De meest ingewikkelde stunts waren het gevolg, recht omhoog was ook al geen punt en nog een poosje op z'n kop gevlogen :D. Ik sprak nog een ooievaar. Die had er ook al moeite mee.
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    De Mentor is een leuk ding, je kunt er mee leren vliegen.
    Maar in vergelijk met een simpele houten trainer a la Calmato of Sig Seniorita vliegt het iets minder oftewel, het blijft schuim.
    Let wel, ik zeg zeker niet dat de Mentor slecht is!
    Daarnaast is 5-6 voor de meeste trainer modellen wel de grens tussen leuk vliegen en worstelen met zweet in je ****.

    Willy,
    Dat je de AXI koopt welke Foss voorstelt is het verstandigste van alles wat ik je in de afgelopen maanden heb zien schrijven :D:p
    Weet niet wat je er allemaal mee van plan bent maar een extra as bijbestellen zou ik persoonlijk nog niet doen. Het is denk ik een 6 mm as dus dan is er een grotere kans dat je een nieuwe WOT4 moet bouwen dan dat je de as moet vervangen.

    Gr.
    Paul
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tsja, ik vind die Axi zwaar overkill. Een motor van 300 gram in een kistje van 2 kg waarvan je slechts de helft van de mogelijkheden zult puren.
    Pas op, vliegen zal het wel doen hoor. :)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach. Beter een grote motor en/of grote accu dan lood in de neus...
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Da's waar. Maar ik heb nu al een redelijk pak oudere brandstofkisten gerestaureerd en op electro gezet en daar is in totaal nul gram lood aan te pas gekomen :)
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je reactie Paul. Ik dacht echt dat de Mentor verloren zou gaan. Het is een wonder dat ik hem helemaal recht in het hoge gras, naast de baan, neer heb kunnen zetten. Het is dat ik de motor iets te laat uitzette, anders was zelfs de prop heel gebleven.

    Sommigen zeggen dat de Mentor de beste trainer is, daarom heb ik deze (tweedehands) gekocht.
    Achteraf gezien, had ik beter meteen een nieuwe Calmato hoogdekker kunnen kopen. Maar aan spijt heb je niks.

    Gisteren met mijn vliegvriend afgesproken, dat de WOT4 pas als 3e wordt ingezet. Bedankt voor het compliment, dat ik iets verstandigs heb gezegd over de motor hiervan. Ja, ik en Chris Foss (let op de volgorde) weten het samen wel :D. Overigens, volgens Mevrouw de Woofer, heb ik in geen jaren iets verstandigs gezegd.

    En nu als de sodemieter naar het veld, want een ervaren iemand gaat me helpen met de Mentor en het vliegen daar van,
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Da's een mooi nieuw gezegde Student. Hij komt volgend jaar vast in de nieuwe Van Dale.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, het is dus kennelijk meestal niet nodig. Alweer wat geleerd.
     
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    2,2 kg acro kist met 1.33 span i.c.m. deze motor = volledige acro inzetbaarheid + een voldoende marge.
    Lijkt me i.i.g. nuttiger dan een beetje willen stunten met een 9x3 propje en op deze wijze wordt deze kist ook exact zo waarvoor zijn bedenker het had bedacht.
    En dan heb ik het niet over F3A maar over rondknossen naar eigen idee.
     
  15. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Dat hangt er vanaf Willy,
    Je moet minimaal het gewicht van de motor zien te compenseren m.b.v. een E motor en accu's.
    Heb je een model met van oorsprong een korte neus en een dikke brandstofmotor (bijv. de meeste tweedekkers) dan heb je vaak weinig ruimte om een dikke motor en de daarbij behorende dikke accu's een plekje te geven.
    Heb je toevallig al eens gekeken hoeveel een willekeurige 15cc viertakt weegt?
    Het draait uiteindelijk allemaal om balans en gewichtsbeheersing en verschilt van model tot model.
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De Turnigy 4250 weegt ook nogal wat....waarom kopen als je iets bruikbaars op de schap hebt liggen? Of denk ik nu te hollands?

    Is een gietijzeren prop nog wat?
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    We hebben een misverstand. De Turnigy 4250 heb ik niet in bezit, maar werd ergens geadviseerd en al doorgerekend.
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ah! Daar komt de aap uit de mouw, mijn fout, te snel het draadje doorgelezen op zoek naar "wily's motoren"
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    :D Ik zit inderdaad aan een eigen merk te denken. Je moet een beetje vooruit denken tenslotte :D.
     
  20. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ik heb gemerkt dat een eerste versie brandstof Calmato omgebouwd naar electro op 3S een fijnere Calmato oplevert.
    Leren vliegen met een Mentor kan, maar dat er betere trainers zijn wil niet zeggen dat je dan iets anders moet kopen.
    De grote truuk is dat je jezelf 1-2 jaar vastbindt aan alleen die Mentor en hier gewoon zoveel mogelijk vlieguren mee gaat maken, dan leer je het heus wel.
    Voordeel van de Mentor is dat deze best wel een stootje kan hebben.
    Het is één groot leerproces en je moet ook brutaal genoeg zijn om te willen leren van de fouten die anderen gemaakt hebben.
    Zelf wordt je niet oud genoeg om alle fouten zelf te maken.
     

Deel Deze Pagina