Rechte vleugels veel moeilijker te vliegen dan .....

De volgende setups ben ik op gekomen;
Uitgegaan van een kist van 2000 gram.
De trekkracht van de prop zit ongeveer in de buurt van die 2kg.

De Turnigy sk3 3542/kv1250
60A regelaar
Prop: 10×5 bij 3s
9×4 bij 4s

De Turnigy sk 4250/kv650
60A regelaar
Prop: 12×6 bij 4s
14×7 bij 3s

Scorpion 3226/kv1400
60A regelaar
Prop: 10×4 bij 3s
9×3 bij 4s

Scorpion 4020/kv1100
60A regelaar
Prop: 10×4 bij 4s
11×5 bij 3s
Deze motor kan veel meer hebben, alleen moet je dan een grotere regelaar.

Ik hoop dat ik de goede motoren heb gekozen, de typeaanduidingen waren niet helemaal volledig, de grootte i.c.m. kv klopt in ieder geval, zover kan dat niet misgaan....

Je zou nog kunnen variëren met propeller, niet teveel omhoog hoor!

Succes!

Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
De volgende setups ben ik op gekomen;
Uitgegaan van een kist van 2000 gram.
De trekkracht van de prop zit ongeveer in de buurt van die 2kg.

De Turnigy sk3 3542/kv1250
60A regelaar
Prop: 10×5 bij 3s
9×4 bij 4s

De Turnigy sk 4250/kv650
60A regelaar
Prop: 12×6 bij 4s
14×7 bij 3s

Scorpion 3226/kv1400
60A regelaar
Prop: 10×4 bij 3s
9×3 bij 4s

Scorpion 4020/kv1100
60A regelaar
Prop: 10×4 bij 4s
11×5 bij 3s
Deze motor kan veel meer hebben, alleen moet je dan een grotere regelaar.

Ik hoop dat ik de goede motoren heb gekozen, de typeaanduidingen waren niet helemaal volledig, de grootte i.c.m. kv klopt in ieder geval, zover kan dat niet misgaan....

Je zou nog kunnen variëren met propeller, niet teveel omhoog hoor!

Succes!

Groeten, Arnold

Je had me niet blijer kunnen maken Arnold. Ik zou bijna willen vragen: hoeveel krijg je van me? Nogmaals heel erg bedankt :friends:.

gr, Wil
 
Graag gedaan.

En nou achter de pc vandaan en vliegen!!!!.....ehhhh.....oh nee eerst mooi weer worden....
 
Motor WOT4;
Inmiddels alle adviezen op een rijtje gezet en wat valt er op? De motor die Chris Foss adviseert (Axi) weegt 300 gram.
Dat moet met het benodigde gewicht voorin te maken hebben.
Een motor als de Turnigy 3548/kv700 (advies van Dries) weegt slechts 177 gram. Dit gewicht compenseren met zwaardere lipo's zoals een 3s/5000mAh (advies P.L.) is het proberen waard. Maar ..... ik heb deze lipo's niet! Wat ik wel heb, zijn twee nieuwe 4s/4000mAh (aanvankelijk voor de Mentor gedacht).

Gekeken naar het uit te gaan geven bedrag en daar de Axi 4120/14 te koop is voor € 100,00 overweeg ik deze aan te schaffen. Ik ga er vanuit dat je met een motor behoorlijk lang kunt doen en zal er een extra motoras bij bestellen.

Verder lees ik dat velen gecharmeerd zijn van Scorpion, maar die twee van mij hebben nogal veel kv en daardoor heb je met kleine propjes te maken (heb ik iets geleerd of niet?:D)

Mentor;
Gisteren de nieuwe motor in de Mentor gecontroleerd en zo dadelijk gaat deze de lucht in. Ik denk aan 4 vluchten per dag vanaf heden :feli:.
 
Ik dacht dat de Mentor beter tegen de wind kon dan de Apprentice. Maar windkracht 4, met vlagen 5, bleek toch teveel van het goede. De meest ingewikkelde stunts waren het gevolg, recht omhoog was ook al geen punt en nog een poosje op z'n kop gevlogen :D. Ik sprak nog een ooievaar. Die had er ook al moeite mee.
 
De Mentor is een leuk ding, je kunt er mee leren vliegen.
Maar in vergelijk met een simpele houten trainer a la Calmato of Sig Seniorita vliegt het iets minder oftewel, het blijft schuim.
Let wel, ik zeg zeker niet dat de Mentor slecht is!
Daarnaast is 5-6 voor de meeste trainer modellen wel de grens tussen leuk vliegen en worstelen met zweet in je ****.

Willy,
Dat je de AXI koopt welke Foss voorstelt is het verstandigste van alles wat ik je in de afgelopen maanden heb zien schrijven :D:p
Weet niet wat je er allemaal mee van plan bent maar een extra as bijbestellen zou ik persoonlijk nog niet doen. Het is denk ik een 6 mm as dus dan is er een grotere kans dat je een nieuwe WOT4 moet bouwen dan dat je de as moet vervangen.

Gr.
Paul
 
Tsja, ik vind die Axi zwaar overkill. Een motor van 300 gram in een kistje van 2 kg waarvan je slechts de helft van de mogelijkheden zult puren.
Pas op, vliegen zal het wel doen hoor. :-)
 
Da's waar. Maar ik heb nu al een redelijk pak oudere brandstofkisten gerestaureerd en op electro gezet en daar is in totaal nul gram lood aan te pas gekomen :-)
 
De Mentor is een leuk ding, je kunt er mee leren vliegen.
Maar in vergelijk met een simpele houten trainer a la Calmato of Sig Seniorita vliegt het iets minder oftewel, het blijft schuim.
Let wel, ik zeg zeker niet dat de Mentor slecht is!
Daarnaast is 5-6 voor de meeste trainer modellen wel de grens tussen leuk vliegen en worstelen met zweet in je ****.

Willy,
Dat je de AXI koopt welke Foss voorstelt is het verstandigste van alles wat ik je in de afgelopen maanden heb zien schrijven :D:p
Weet niet wat je er allemaal mee van plan bent maar een extra as bijbestellen zou ik persoonlijk nog niet doen. Het is denk ik een 6 mm as dus dan is er een grotere kans dat je een nieuwe WOT4 moet bouwen dan dat je de as moet vervangen.

Gr.
Paul

Bedankt voor je reactie Paul. Ik dacht echt dat de Mentor verloren zou gaan. Het is een wonder dat ik hem helemaal recht in het hoge gras, naast de baan, neer heb kunnen zetten. Het is dat ik de motor iets te laat uitzette, anders was zelfs de prop heel gebleven.

Sommigen zeggen dat de Mentor de beste trainer is, daarom heb ik deze (tweedehands) gekocht.
Achteraf gezien, had ik beter meteen een nieuwe Calmato hoogdekker kunnen kopen. Maar aan spijt heb je niks.

Gisteren met mijn vliegvriend afgesproken, dat de WOT4 pas als 3e wordt ingezet. Bedankt voor het compliment, dat ik iets verstandigs heb gezegd over de motor hiervan. Ja, ik en Chris Foss (let op de volgorde) weten het samen wel :D. Overigens, volgens Mevrouw de Woofer, heb ik in geen jaren iets verstandigs gezegd.

En nu als de sodemieter naar het veld, want een ervaren iemand gaat me helpen met de Mentor en het vliegen daar van,
 
Tsja, ik vind die Axi zwaar overkill. Een motor van 300 gram in een kistje van 2 kg waarvan je slechts de helft van de mogelijkheden zult puren.
Pas op, vliegen zal het wel doen hoor. :)

2,2 kg acro kist met 1.33 span i.c.m. deze motor = volledige acro inzetbaarheid + een voldoende marge.
Lijkt me i.i.g. nuttiger dan een beetje willen stunten met een 9x3 propje en op deze wijze wordt deze kist ook exact zo waarvoor zijn bedenker het had bedacht.
En dan heb ik het niet over F3A maar over rondknossen naar eigen idee.
 
Oke, het is dus kennelijk meestal niet nodig. Alweer wat geleerd.

Dat hangt er vanaf Willy,
Je moet minimaal het gewicht van de motor zien te compenseren m.b.v. een E motor en accu's.
Heb je een model met van oorsprong een korte neus en een dikke brandstofmotor (bijv. de meeste tweedekkers) dan heb je vaak weinig ruimte om een dikke motor en de daarbij behorende dikke accu's een plekje te geven.
Heb je toevallig al eens gekeken hoeveel een willekeurige 15cc viertakt weegt?
Het draait uiteindelijk allemaal om balans en gewichtsbeheersing en verschilt van model tot model.
 
De Turnigy 4250 weegt ook nogal wat....waarom kopen als je iets bruikbaars op de schap hebt liggen? Of denk ik nu te hollands?

Is een gietijzeren prop nog wat?[emoji2] [emoji2]
 
De Turnigy 4250 weegt ook nogal wat....waarom kopen als je iets bruikbaars op de schap hebt liggen? Of denk ik nu te hollands?

Is een gietijzeren prop nog wat?[emoji2] [emoji2]

We hebben een misverstand. De Turnigy 4250 heb ik niet in bezit, maar werd ergens geadviseerd en al doorgerekend.
 
Ah! Daar komt de aap uit de mouw, mijn fout, te snel het draadje doorgelezen op zoek naar "wily's motoren"
 
Bedankt voor je reactie Paul. Ik dacht echt dat de Mentor verloren zou gaan. Het is een wonder dat ik hem helemaal recht in het hoge gras, naast de baan, neer heb kunnen zetten. Het is dat ik de motor iets te laat uitzette, anders was zelfs de prop heel gebleven.

Sommigen zeggen dat de Mentor de beste trainer is, daarom heb ik deze (tweedehands) gekocht.
Achteraf gezien, had ik beter meteen een nieuwe Calmato hoogdekker kunnen kopen. Maar aan spijt heb je niks.

Ik heb gemerkt dat een eerste versie brandstof Calmato omgebouwd naar electro op 3S een fijnere Calmato oplevert.
Leren vliegen met een Mentor kan, maar dat er betere trainers zijn wil niet zeggen dat je dan iets anders moet kopen.
De grote truuk is dat je jezelf 1-2 jaar vastbindt aan alleen die Mentor en hier gewoon zoveel mogelijk vlieguren mee gaat maken, dan leer je het heus wel.
Voordeel van de Mentor is dat deze best wel een stootje kan hebben.
Het is één groot leerproces en je moet ook brutaal genoeg zijn om te willen leren van de fouten die anderen gemaakt hebben.
Zelf wordt je niet oud genoeg om alle fouten zelf te maken.
 
Back
Top