Recyclage plug

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 9 apr 2010.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er neyjes uit René. Ik volg je vorderingen normaal gesproken in stille bewondering, omdat ik hier geen enkele ervaring mee heb en dus ook niets positiefs aan kan bijdragen. Toch een paar vraagjes:

    Zou je met die trimlijn op de onderste naad geen beter zicht hebben op de bolling van het zeil, of komt er nog een tweede op?

    Dit zeildoek is waarschijnlijk niet erg scheurgevoelig, maar zijn de stiksels misschien relatief zo grof om eventueel risico van scheuren op de stiksels toch nog te verminderen?

    Ik ben benieuwd hoe het grootzeil eruit gaat zien.

    Groet,

    Ad
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx Ad,
    Zigzag stiksels zijn niet op schaal, maar zijn de kleinste die met deze draad ( polyester garen ) en naald kunnen gemaakt worden. Ook de zoom van het voorlijk waardoor het voorstag loopt is te breed 15 mm totaal, 5 mm slurf waar de kabel doorheen gaat en 10 mm waar het op maat gesneden voorlijk tussen schuift en met een zigzag steek word vastgezet.
    Voor het grootzeil is die maat geen probleem omdat een deel in de mast verdwijnt, voor de volgende fok ga ik daar een smallere zoom voor nemen.
    DE trimlijn boven dat is een keuze van de 1/1 boten omdat een groot wit vlak van onder naar boven moeikijk te beoordelen is.
    De stiksels om 2 banen te verbinden zijn ook te breed, dat komt omdat de dubbelzijdige kleefband 12 mm breed is die komt van de zeilmaker en is de smalste.
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat ziet er weer erg professioneel uit! Prachtig hoe je precies de juiste bolling in het zeil weet 'uit te mikken'.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx Erik, die juistebolling zou het resultaat moeten zijn van prog sailcut. Eerste keer dat ik dit gebruik en verjongde banen toepas, 1.9 mm onderst baan, 0.4 mm middenste, 0.1 :yes: bovenste baan resultaat gaan we zien als de wind er in blaast ;)
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Achterlijk afbranden
    [​IMG]
    Plastiek deksel kan dienen om topplankje uit te snijden , merk met de schaar afgedekt :p
    [​IMG]
    De doorlopende zeillatten drukken de ingesneden bolling in het GZ ook zonder wind
    [​IMG]
    Topplankje gemonteert
    [​IMG]
    Steunplaatjes met schroefje door de doorlopende zeillatten dienen als eindstuk .
    [​IMG]
    En zo ziet een GZ van 0.76 m² er uit , voorlijk lengte 197 cm onderlijk 55 cm
    [​IMG]
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Waar een dame blanche niet goed voor is! Ben erg benieuwd naar het resultaat te water. Dat gaat zo te zien helemaal goed komen, René!
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx Erik, recycleer niet alleen pluggen :D, van het voorlijk van beide zeilen ben ik niet tevreden, door het inrijgen van het voorlijk touwtje met een grote stopnaald is dat wel verschrikkeliik gaan kreuken. De volgende set met een smaller voorlijkzoom en zeilgaren er gelijk mee instikken, daar kan dan het touwtje mee doorgetrokkken worden. Touwtje gelijk mee instikken lukt niet.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik ben erg benieuwd hoe ze vaart. Laat de zeilen maar 'ns bollen!
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De zeiltest
    Dit is het medium GZ , bij weinig wind blijven de doorlopende zeillatten na het overstag gaan in de verkeerde richting staan, zoals ook gebeurt met de 1/1 zeilboten, een man in de mast op 25 m hoogte springt dan aan een lijn hangend met zijn beide voeten op de zeillat zodat de bolling naar de goede kant staat. Aangezien ik geen kabouterkes :laugh: heb gaan we nog een GZ maken met zeillatten alleen in het achterlijk

    YouTube - ‪ISOLA2RJ's Channel‬‏

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    ziet er mooi uit op het water :p
    dat probleem met de zeillatten had ik ook,
    gewoon dunnere gebruiken, en minder spanning op de zeillatten,
    dan gaan ze makkelijker andersom

    groeten johan
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik weet niet of de lengte voldoende is (en anders verschillende aan elkaar verbinden met wat glasvezel + epoxy), maar de plasticdraden aan een bezemsteel worden ook wel 'ns gebruikt als zeillatten. Buigzaam en toch ook wel sterk genoeg.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De 3 bovenste zeillatten zijn van 2 X 200 gr carbon / epoxy 6 X 0.5 mm en lopen over de volledige breette van het zeil, de onderste is van 2 x 300 gr glasmat epoxy 8 X 0.6 mm
    Ze zijn bij de mast met 2 plastiek plaatjes en een schroefje van 2 mm geficseerd en zitten verder los in de zeilzak.
    Ga de plaatjes tegen de mast een beetje meer ruimte geven tegen de mast en lichtere latjes gebruiken bij licht weer.
    Dit zeil is ook gesneden om bij max achterstag spanning en een mastbuiging van 40 mm een optimaal profiel te geven, dit heeft tot resultaat dat bij rechte mast de bolling ver naar voor schuift.
    Diegenen die mijn topic van het begin hebben gevolgd weten dat de achterstag spanning bij 15 ° helling aut. word verhoogt.
    Dus we gaan met het een en ander een beetje experimenteren :)
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vrijdag met harde wind gaan zeilen, helaas geen foto's had mijn handen vol om niet in het riet te belanden.
    Mast buigt te hard in het midden, ga de putting van het onderwant 3 cm naar achter verplaatsen om tegendruk te geven als het achterstag word gespannen om het zeil af te vlakken.
    Nieuwe opening in het dek gemaakt
    [​IMG]
    Nieuwe putting inox 0.8 mm
    [​IMG]
    Een latje van maat gemaakt om te klemmen tijdens het lijmen
    [​IMG]
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    NIEUWE PUTTING ingelijmd met epoxy
    [​IMG]
     
  15. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    is dat echt allemaal nodig want mijn boot heeft dat niet en mijn mast buigt ook niet zo ver door. maar die heeft ook nog niet echt super harde wint mee gemaakt.:rolleyes:
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Je kan voor een mast zonder verstagging kiezen maar dan word deze veel zwaarder dan een mast met verstagging.
    Dat extra topgewicht werkt negatief op de zeiprestaties.
     
  17. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    oke ik heb dacht ik een mast van 8mm koolstof buis in die buigt bijna niet. mijn ouwe mast deed dat wel 5 mm en van die was de wand dikte ook veel minder. ik heb het nu wel over de buitenmaten:yes:

    maar als ik begrijp moet de bovenkant iets ligter zijn?
    want anders kan die extra gaan zwaberen?
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Die lichtere bovenkant noemt men verjongen, dat is ook weer om gewicht te besparen.
    Mijn mast is nu 11 X 16 mm met een wanddikten van 0.5 mm, lengte 232 cm. Totaal gewicht met zalingen en versterking om de 2 delen in elkaar te schuiven 160 gr, en met alle cabels 220 gr .
    Een onverstaagde mast voor mijn boot zou onderaan wel 25 à 30 mm moeten zijn en boven zo dun mogelijk, mischien dat ik eens een vishengel op een volgend project ga testen, met alleen een GZ zoals de Laser :D
     
  19. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    oja een vishengel is ook wel een goed idee helemaal nog niet op gekomen. maar die zijn dacht ik ook wel vrij flexibel. maar zijn die masten van de iom echt zo lang 232 cm ik dacht altijd maar 1,5m iets in die richting. maar oke nu is het helder waarom toch verstaging moet.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn mast is 232 cm lang de IOM zal wel ong. 150 cm zijn,
    De mast van een 1/1 laser buigt ook zeer veel dit hoort zo om het zeil vlakker te trimmen met veel wind.
     

Deel Deze Pagina