Recyclage plug

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 9 apr 2010.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooie zalingen! Ik volg het draadje op de voet en het is leuk te zien dat er met oog voor detail gebouwd wordt... en degelijk gebouwd.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Jan Eric, zalingen 2 gaatjes in geboord en met polyester garen tegen de mast gebonden en uitgelijnd met schroeven op de plank, alles met epoxy geinprengneerd die met carbon poeder was ingedikt en gekleurd.
    Na droging in model gevijld en zeilgroef terug open gezaagd.
    De zalingen triplex geprofileerd en met 1 X carbon 200 gr mat bekleed
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kabels in de mast gelijmd, het uitharden van de epoxy gebeurt terwijl de kabels gespannen zijn naar de plaats
    en de hoek waar ze normaal moeten werken, dit om bij de uitgang van de mast geen buiging te veroorzaken wanneer ze belast zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Masttop beslag 1.8 mm triplex + lummel messing plaat 0.5 mm buis 3, 4, 5 mm
    [​IMG]
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @René: het messinggedeelte is neem ik aan de bevestiging van de giek? Ziet er erg mooi uit. Sterk en licht van gewicht.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De lummel is inderdaad de bevestiging van de giek, deze kan zo in 3 assen bewegen. Giek word over de buis geschoven en kan kantelen, vork op en neer scharnieren en links rechts buisje in 2 oogjes die op de mastplaat zijn gesoldeerd. Mastplaat word met epoxy op de mast gelijmd. ;)
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beslagen op de mast gelijmd.
    De potmeter houd de stand van de giek bij en is via een connector aan de electro gekoppeld
    [​IMG]
    [​IMG]
    Gleuf waarlangs het voorlijktouw in de mastgroef word geschoven

    [​IMG]
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mast met alle beslagen en staand want ( kabels ) gemonteerd 225 gr


    [​IMG]

    Top beslag ingelijmd en achterstag gemonteerd

    [​IMG]
     
  8. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    ziet er mooit uit
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mast + giek gemonteerd
    [​IMG]
    Giek met neerhouder, opspannen met met een styropor plaatje met 2 gaatjes, tentlijnspanner .
    ( alu steun behoord niet tot de boot, diend enkel om giek naar boven te houden tijdens foto )
    [​IMG]
     
  10. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi isola

    ziet er goed uit, zeer mooie mast, complimenten.

    wanneer is de proefvaart met deze mooie boot?

    groeten johan
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Thx Johan, heeft al proef gevaren met de mast en zeilen van mijn oude boot video in mijn topic,
    moet nu nog eerst een stel nieuwe zeilen maken en de waarden van het prog op mijn microcontroller aanpassen.
    Uitschakelen windvaan gebeurde op mijn oude zender met een schakelaar nu met een stick.
     
  12. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
    hoi isola

    ik had de maiden al voorbij zien komen, ik bedoelde inderdaad met deze tuigage.
    als ik het goed begrijp stuur je de boot op een koers en dan zorgt de micro-controller ervoor dat de zeilen de juiste positie in gaan nemen?

    nog een gps systeempje erbij, en dan kun je de hele boot een vooraf geplande route laten varen...:p

    groeten johan
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat gps systeem is al gepland, maar ga om te beginnen de boot aut. naar start posietie laten terug keren.
    Zender uitschakelen en dan zou gps en compas het moeten over nemen, dat is een veiligheid moest ze ooid buiten berijk geraken .
    Nu kan ik op 2 manieren sturen zelf de koers sturen en de windvaan de zeilen laten stellen of de windvaan zowel de koers als de zeilen laten stellen, boot stuurd dan op de schijnbare wind, en het is die schijnbaren windhoek die de zender doorgeeft. Boot draaid dan aut mee met de windschiftingen. ;)
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voorlijk GZ , reep van 30 mm zeildoek gesneden en dubbelgevouwen gestikt, met een grote stopnaald een 2.5 mm touw in de zoom geregen.
    Dit word het voorlijk van het grootzeil en word in de gleuf van de mast geschoven.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Eerste grootzeil getekend met prog. sailcut.
    [​IMG]
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    foto van gereedschap om bolling in het zeil te snijden
    Oude gordijn roede in het midden met een schroef op een rechte plank ( 60 cm ) bevestigd.
    Wanneer er tussen de roede en de plank een plaatje word geschoven gaat de roede buigen, door de dikte en de afstand van het plaatje te veranderen, wijzigd de buiging van de roede.
    Dit VB plaatje 1.8 mm dik 200 mm uit het midden, op de roede word een dubbelzijdig plakband gekleeft, hierop komt de zeilbaan waar we in het midden 1.8 mm extra doek in willen.
    Als we de plaatjes verwijderen veert de roede terug recht en de zeilbaan zal in het midden lichtjes bollen.
    Op de zeilbaan komt een dubbelzijdige plakband en hierop komt de volgende zeilbaan met een rechte zijde.
    De 2 zeilbanen kleven nu aan elkaar en worden samen van het gereedschap verwijderd, de lijmresten aan de onderzijde voorzichtig verwijderen en de 2 banen aan elkaar stikken.
    Dit kan voor iedere baan herhaald worden.
    De volledige uitleg op de link van Claudio Diolaiti met stap voor stap foto's
    Dessiner son voilier - Claudio Diolaiti.pdf - 4shared.com - document sharing - download


    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Tekening die door prog. sailcut kan uitgeprint worden.
    Alle maten worden gemeten vanaf de X en Y as 0 punt links onder dikke pijl.
    Deze maten worden overgebracht op de gekozen zeildoek breette van 520 mm.
    Aan de bovenzijde extra 10 mm hier word de volgende baan op gekleeft en genaaid
    De dX en dY maten om ronding aan het onderlijk te snijden.

    [​IMG]
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Totaalzicht van het grootzeil
    De tekening van de vorigen posting is de baan hier juist boven de giek.
    [​IMG]
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Tekenplank en T lat uit de motteballen gehaald.
    1 ste baan van de FOK getekend

    [​IMG]
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het resultaat van een dagje meten, snijden, plakken en stikken fok klaar om te passen.
    Nu kan het achterlijk met een warme soldeerbout op maat gebrand worden, zo kan het niet meer uitrafelen.
    Bij model RC boten word geen zoom gestikt omdat deze de nijging heeft om naar binnen te krullen en zo de vorm van het zeil negatief te beinvloeden.
    Om sterk genoeg te zijn word om die reden de banen zodanig gelegd dat de draad van het zeildoek evenwijdig aan het achterlijk loopt

    [​IMG]

    De gelijmde en gestikte top versterking, hier is duidelijk te zien dat het achterlijk nog moet bijgesneden worden

    [​IMG]

    Een trimlijn gelijmd, altijd in een contrasterende kleur dit om de bolling van het zeil van op een afstand te kunnen beoordelen

    [​IMG]

    Onderlijk met een trimlijn om de bolling in het onderste deel van het zeil te regelen, versterkte hals en schoothoek

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina