Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar euh, hebben jullie ook zo lekker gevlogen dit weekend?
Ja zeker, geheel volgens de nieuwe nog op te tuigen spelregelbrij, in de open categorie zonder camera en onder de 250 gram enne oh ja geen liftend draagvermogen.
m.a.w. in de categorie speelgoed.
Een Crackwing die er meer uit ziet als krak en momenteel inclusief accu nog maar 124 gram weegt.
De prop is in balans geknipt m.a.w. wel ergens een nieuw prop hebben liggen, maar blijkbaar is de hele voorraad 8x4 ff zoek.:(
crackwing.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog even met mijn (6jaar)zoontje, hij vloog voor het eerst zelfstandig
 

Bijlagen

  • IMG-20201122-WA0011.jpg
    IMG-20201122-WA0011.jpg
    51 KB · Weergaven: 139
  • IMG-20201122-WA0004.jpg
    IMG-20201122-WA0004.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 129
Voor de zekerheid melden we nogmaals het volgende: indien jij alleen de cursus met examen ‘Drone Vliegbewijs Gevorderd A2’ hebt gekocht, besef dan dat voordat je A2 gaat doen, je eerst A1/A3 voltooid dient te hebben. Deze kan je ook achteraf nog bijbestellen natuurlijk mocht je die vergeten zijn.



Helixer

Betekend dit dat we eerst a1 moeten behalen voordat we met a2 verder kunnen?

Ben benieuwd wat zre met de knvvl en federatie brevetten gaan doen of stellen ze dat gelijk aan a2 of a3?

Als iedereen weer opnieuw op moet zullen velen het niet halen.
 
Betekend dit dat we eerst a1 moeten behalen voordat we met a2 verder kunnen?
Ben benieuwd wat ze met de knvvl en federatie brevetten gaan doen of stellen ze dat gelijk aan a2 of a3?
Als iedereen weer opnieuw op moet zullen velen het niet halen.
Ja, ik was dus ook verbaasd. A1 en A3 is dus één pakket, kennelijk! Dus zoals het er staat zo is het, reeds.

En dan dit(citaat):
  • Na 1 januari 2023 moeten alle nieuw verkochte drones voorzien zijn van een Cx CE label met aanvullende producteisen. Met drones >250 gram zonder zo’n Cx CE label mag je na deze datum alleen nog in de A3 categorie vliegen;(einde citaat)
A3 wordt dus straks het afvoerputje van oud A1 spul. Dus al het speelgoed wordt straks overgeheveld en mag je zoon niet meer met zijn "silverlit" toestelletje buiten spelen zonder eerst een diploma te halen. Maar ja, dat speelgoed is op die datum al aan vervanging toe, dat scheelt........
 
Laatst bewerkt:
Hoppa.. en een nieuwe markt is ontstaan, geld uit iemands zak kloppen voor een onnodige online cursus.
Met dank aan de roverheid.
Als dit echt doorgaat dan zie je mij niet meer vliegen.
Dan ga ik wel een andere hobby zoeken.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een clubregistratie bij de RDW?
Immers, het volgende wordt in een noot aangehaald:

Voor zover wij begrepen hebben, geldt het exploitantennummer van de club alleen, als dat ook in clubverband gebruikt wordt. Ook als dat buiten het eigen veld is, bijvoorbeeld bij een andere club in clubverband. Geadviseerd wordt niet toe te staan dat clubleden dit nummer gebruiken als ze buiten clubverband willen wildvliegen. Willen leden wildvliegen buiten clubverband, dan moeten ze zelf een individueel exploitantennummer aanvragen. Als houder van een exploitantennummer kan de club aansprakelijk worden gesteld en verantwoordelijk worden gehouden voor niet toegestane activiteiten buiten het veld door haar leden en dat lijkt ons in het belang van een club niet raadzaam.
Als ik het zo lees gaat geen club zijn leden registreren. Die verantwoordelijkheid kan n verstandige club niet aangaan. Stel je hebt een clubregistratie en een lid van de club wordt aangehouden omdat hij (illegaal) staat te vliegen bij Schiphol. Ik denk dat ze ook ff bij de club komen praten.
Als bestuur zou ik daar niet op zitten te wachten. Daarom begrijp ik die keuze niet.
Kan iemand mij vertellen waarom deze keuze (individueel/clubregistratie) gemaakt is?
 
Hoppa.. en een nieuwe markt is ontstaan, geld uit iemands zak kloppen voor een onnodige online cursus.
Met dank aan de roverheid.
Als dit echt doorgaat dan zie je mij niet meer vliegen.
Dan ga ik wel een andere hobby zoeken.

GJ

Duitsland idem?
 
Wat ik her en der hoor van een clublid dat bij de DMFV zit en een ander die bij de Daec zit gaat er hier niet veel veranderen.
Je moet je Kenntnisnachweis kunnen tonen maar verder geen nieuws.
Maar de lobby is hier veel sterker en groter en ze zijn al een tijd bezig om ministers om te praten, iets wat de KNVvL niet gedaan heeft.
En op modelvliegvelden heb je volgens de laatste berichten geen brevetje nodig.
Maar zodra ik hier een brevetje zou moeten halen dan stop ik ermee.
Het is net als de arbo, er kwamen toen ook adviesbureautjes die cursussen gingen geven en diezelfde adviesburootjes scherpten de regels steeds verder aan zodat ze steeds meer cursussen konden geven.
Als je nu ergens naar een plek loopt waar iemand een kwast in zijn handen heeft dan moet je een veiligheidsbril, veiligheidsschoenen, hesje, helm en weet ik wat allemaal dragen, ook al is het 35 graden, ze creeren onwerkbare situaties.
Dat gaat nu hier ook gebeuren.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
ik zie net deze regelbrij bij de rijksroverheid staan.
En dat gaat over modelfladdertjes.
M.a.w. ik hoef in de BV NL de komende 2 jaar niks te doen.
Mijn fladdertjes bewegen zich door de lucht in luchtruim klasse D daar zit een convenant aan vast.
en dat convenant zit weer gelinkt aan een modelvliegvereniging en aan een club waar ze met F16 en F35 rond een het blazen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/binari...delvliegtuigen-vliegen/IenW+modelvliegers.pdf
 
Jezus. Mag wel een aparte map aanmaken voor alle pdf bestanden omtrent dit onderwerp...

Tot 2023 veranderd er dus nog niks. Alleen sticker op je model.
 
Dit dus:
Modelvliegen in verenigingsverband:
Tot uiterlijk 31 december 2022 blijft voor het modelvliegen in
verenigingsverband de nationale Regeling modelvliegen voor u
van toepassing en zijn de Europese regels dus nog níet voor u
van belang.

Alleen is dit weer tegenstrijdig:
Verplichte registratie:
Vanaf 31 december 2020 bent u verplicht om u online te registreren
als exploitant bij de RDW. U doet dit door een exploitantnummer
aan te vragen. Dat kan als persoon of als organisatie. Indien de
modelvliegvereniging zich als exploitant registreert, krijgen de
modelvliegtuigen van alle leden hetzelfde exploitantnummer.
Als u buiten verenigingsverband gaat vliegen dan moet u zichzelf
registreren als exploitant. Het exploitantnummer dat u van de RDW
ontvangt, moet u zichtbaar aanbrengen op al uw modelvliegtuigen
en drones, bijvoorbeeld door een sticker of brandplaatje. Bestuurt u
een modelvliegtuig dat minder weegt dan 250 gram en geen camera
heeft? Dan is registratie niet nodig

De regeling modelvliegen blijft dus NIET van toepassing want in die regeling wordt niets vermeld over een exploitantnummer :rolleyes:
 
Behalve dan als je een vliegtuig ergens van een duin af wilt gooien ofzo...? Wat een gedoe allemaal zeg. Ook lekker georganiseerd - Je kan zover ik het zie nog niets aanvragen voor 31-12... Er staan overal halve PDFjes die nog om de haverklap gewijzigd worden online.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Of gewoon de toestellen vullen met helium. Zodat ze op de schaal onder de 250 gr komen.
Geen Helium, toch 245 gram....:banana:
full


"Vliegt u met (zelfgebouwde) radiografisch bestuurde vliegtuigen ? " Kortom, Vrije Vlucht en Lijnbesturing bljven ongereguleerd. Eindelijk gerechtigheid....
full
 
"Vliegt u met (zelfgebouwde) radiografisch bestuurde vliegtuigen ? " Kortom, Vrije Vlucht en Lijnbesturing bljven ongereguleerd. Eindelijk gerechtigheid....
Ik wacht even de officiële Staatscourant publicatie af, het kan nog alle kanten op gaan.
Vrijvlucht staat genoemd in de eu brij met een gewicht onder de 10 kg, je krijgt nog linkjes en zo, maar dat neemt wat tijd in beslag.
En lijnvliegen, daar wijk de BV NL af op het EU regel brijwerkje.

Oh ja mijn Crackwing weegt maar 124 gram.
En door de tijd wordt dat vanzelf minder.
crackwing.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top