Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jammer hoor.

De media/zwarte-markt-koper vlieger zal voorlopig totaal niet op de hoogte zijn.
Laat staan dat ze er door worden beïnvloed.
Verzekeringsmaatschappijen zullen wel een beetje blij zijn, voor het geval dat.

Stel nou dat ik een "hobbyist" zou zijn die zich niet wil laten bedwingen.
Dan plaats ik toch gewoon ergens een repeater (bijvoorbeeld hoog in een boom)? (een ("door")zender op een andere (verder weg) locatie).
Gewoon old fashion 1-weg zenden.
Telemetrie waarden en/of video beelden kunnen gewoon worden uitgezonden door het toestel en op de plaats van de piloot worden ontvangen/verwerkt.

Of te wel het beperkt niet; de onwetende, noch de onverschillige noch de onwillige.
Enkel de hobbyist die zo verantwoord als mogelijk zijn hobby uitoefent, zoals het al tientallen jaren heel behoorlijk is gelukt.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Stel nou dat ik een "hobbyist" zou zijn die zich niet wil laten bedwingen.
één hobbyist hier op het forum is meer dan genoeg.
Ik ben best wel lief en kan me best wel gedragen.
Behalve als iemand aan mijn hobby komt of er via slinkse wegen een slaatje uit wilt slaan.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ik zit nu dat whitepaper te lezen van de VNG en ik raad een ieder aan om dit eens door te gaan lezen, dan lees je dat er meer in de pijp zit dan wij vermoeden.
 
Laatst bewerkt:
Deze publicatie is in opdracht gemaakt voor de provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag.

De klassieke modelvlieger wordt hier niet echt in benoemd, waarschijnlijk hebben de auteurs geen weet dat er nog zo iets is als modelbouw van radiografische modelvliegtuigen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Deze publicatie is in opdracht gemaakt voor de provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag.
De klassieke modelvlieger wordt hier niet echt in benoemd, waarschijnlijk hebben de auteurs geen weet dat er nog zo iets is als modelbouw van radiografische modelvliegtuigen.

En dat is bewust gedaan omdat men ervan uit gaat dat wij klassieke modelbouwers, die nu opeens als Drone vliegers gezien worden, straks in 2023 bijna niet meer bestaan op een enkel uitgestorven modelvliegveld na dan. :)

Dit Whitepaper lijkt mij eerder opgesteld door een lobbyist onder de noemer VNG en die er wel brood inziet om in zijn regio (oost Nederland) deze innovatie m.b.t. tot Drones van de grond te krijgen. Waarschijnlijk wil hij hetzelfde bereiken wat Phillips ooit gedaan heeft met de gloeilampen fabriek in Eindhoven. ;)

Waar de Europese regelgeving voor modelvliegers meer beperkingen gaat opleggen pleit deze man voor een ruimere regelgeving en inzet van commerciële Drones. Dat moet ook wel want zo stelt hij dat bijvoorbeeld Amsterdam er heel veel voordeel van zou kunnen hebben met de inzet van Drones terwijl zo'n 97% van Amsterdam in een no-fly zone ligt.

Ik ben benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen tussen 2021 en 2023.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Fout volgens de wet is een Drone alles wat radiografisch bestuurd wordt waar eventueel een camera aan gehangen kan worden.
 
Fout volgens de wet is een Drone alles wat radiografisch bestuurd wordt waar eventueel een camera aan gehangen kan worden.
Nee alles wat door de lucht gaat en op afstand wordt bestuurd en onbemand is is een drone.
Een lijnvlieger zou in de categorie kabelvlieger vallen, ware het niet dat de Nederlandsche wetgever kabelvliegers met aandrijving niet onder de kabelvliegers laat vallen.

Een zwevert met wel of geen thuis komer/weg brenger valt in de categorie drone,

Een vrije vlucht zwevert is net zo iets als het weg gooien van een papieren vliegtuigje, daar heb ik niet echt iets van terug gevonden.
Wat ik wel heb gevonden is dat je in de BV NL zonder vergunning of zo 999 speelgoed helium ballonnen tegelijkertijd los mag laten.

Een lijn vliegert (kabel vlieger) als tie aan de aarde vast zit, mag tie niet hoger dan 100 meter.
In de letter van de zin van de wet, mag je nog eens niet vanuit de hand vliegeren.
 
Laatst bewerkt:
Vroger was een drone een doel wat achter een vliegtuig aangesleept werd om te oefenen met schieten.
Later werd dat aangedreven door een motor.
En nu zijn we zover dat alles wat onbemand vliegt een drone heet.


GJ
 
En nu zijn we zover dat alles wat onbemand vliegt een drone heet.
De luchtvaart bevind zich nog in de kruikentijd, de volledige wetgeving moet aangepast worden ivm gendergelijkheid.
Om het plaatje compleet te maken, alles wat op afstand wordt bestuurd en zich door de lucht beweegt waar geen bemanning en of bevrouwing in aanwezig is, is een drone.
 
Nee alles wat door de lucht gaat en op afstand wordt bestuurd en onbemand is is een drone.
Een lijnvlieger zou in de categorie kabelvlieger vallen, ware het niet dat de Nederlandsche wetgever kabelvliegers met aandrijving niet onder de kabelvliegers laat vallen.

Een zwevert met wel of geen thuis komer/weg brenger valt in de categorie drone,

Een vrije vlucht zwevert is net zo iets als het weg gooien van een papieren vliegtuigje, daar heb ik niet echt iets van terug gevonden.
Wat ik wel heb gevonden is dat je in de BV NL zonder vergunning of zo 999 speelgoed helium ballonnen tegelijkertijd los mag laten.

Een lijn vliegert (kabel vlieger) als tie aan de aarde vast zit, mag tie niet hoger dan 100 meter.
In de letter van de zin van de wet, mag je nog eens niet vanuit de hand vliegeren.
Kun je me de links naar de wetsartikelen geven waarin ik dit letterlijk terug kan vinden?
Want ik zoek me nu al meer dan een jaar een slag in de rondte, terwijl ik ondertussen links en rechts diverse interpretaties van de wet langs zie komen, die volkomen met elkaar in tegenspraak zijn.
Ik zoek dus geen interpretaties, maar de letterlijke wetstekst.
De luchtvaart bevind zich nog in de kruikentijd, de volledige wetgeving moet aangepast worden ivm gendergelijkheid.
Om het plaatje compleet te maken, alles wat op afstand wordt bestuurd en zich door de lucht beweegt waar geen bemanning en of bevrouwing in aanwezig is, is een drone.
Kortom, Vrije Vlucht mag altijd en overal, want het is geen drone... Als iets niet omschreven staat, mag het dan niet of mag het wel? En waarom?
Ook hier, ik ben op zoek naar de werkelijke wetstekst, want tegenstrijdige interpretaties heb ik al zat gezien.
En weet daardoor dus nog steeds niks.
En... je haalt twee begrippen door elkaar.
Een lijnvlieger ziet er zo uit (heeft geen aandijving en geen roeren) en hangt aan een LB handvat:
full
full


Een lijnbestuurd modelvliegtuig ziet er zo uit (wie het verschil niet ziet moet meteen naar de oogarts):
full
 
En in de tussentijd:

(citaat)
Bedankt voor je bestelling van de opleiding EU-vliegbewijs. In de bijlage tref je de bijbehorende factuur aan (reeds voldaan via iDeal).
Zodra de cursus ‘live’ gaat, naar verwachting in de loop van december 2020, ontvang je van ons een e-mail met daarin een link naar de inlog voor je eigen account en heb je direct toegang tot de digitale cursusomgeving. Let op, met deze inlog heb je 100 dagen toegang tot de cursus vanaf de eerste keer inloggen en heb je één poging om het officiële examen te doen. Het examen is daarna natuurlijk nogmaals los te bestellen.

Voor de zekerheid melden we nogmaals het volgende: indien jij alleen de cursus met examen ‘Drone Vliegbewijs Gevorderd A2’ hebt gekocht, besef dan dat voordat je A2 gaat doen, je eerst A1/A3 voltooid dient te hebben. Deze kan je ook achteraf nog bijbestellen natuurlijk mocht je die vergeten zijn.

We wensen je veel succes met de cursus en het examen. Bedankt dat je voor ons gekozen hebt.
Mochten er nog vagen zijn dan horen wij die graag.

Met vriendelijke groet, (einde citaat) Let op het dik gedrukte!

Helixer
 
Bruno, ik denk dat de enige manier om erachter te komen is je laten beboeten en dan een rechtzaak aan te gaan, eventueel met hulp van de KNVvL.
Dan doet de rechter uitspraak en kan je een precedent scheppen.

GJ
 
Ik heb in mijn hele leven twee boetes gekregen, en daar wilde ik het ook bij laten.
Één voor fout parkeren op Schiphol, omdat men mij was vergeten te vertellen dat onze auto's daar voor 12 uur weg moesten zijn.
En een snelheids boete voor een plek die de dag tevoren was omgezet van 100 naar 70 en ik dat bord had gemist (stond alleen links) omdat ik (reed ~80) daar net werd ingehaald door iemand die minstens 100 reed.
 
Let op, met deze inlog heb je 100 dagen toegang tot de cursus vanaf de eerste keer inloggen en heb je één poging om het officiële examen te doen

Waar ik zo naar benieuwd ben is hoe die cursus opgebouwd zal zijn en later die 40 examenvragen. Als iemand in de categorie A3 valt of er zelf voor kiest, dan mag je verwachten dat er geen onderwerpen worden behandelt m.b.t. de cat 1 en 2. Iemand die een BE rijbewijs wil behalen krijgt ook geen theorie vragen over een groot rijbewijs met vragen over gevaarlijke stoffen en de procedures van het veilig laden en lossen.


Ik zoek dus geen interpretaties, maar de letterlijke wetstekst.

Er is tot nu alleen een EU concept "exploitatie van onbemande luchtvaartuigen" te vinden en een ieder heeft inderdaad zó zijn eigen interpretatie, ook ik lees het meest gunstige. :). Elk EU land kan er later ook nog eens van af gaan wijken zowel gunstig als minder gunstig. De nieuwe wet/regelgeving gaat pas in als deze ook gepubliceerd is in het staatsblad. Immers, het kernelement van het rechtszekerheidsbeginsel is wel dat burgers in een rechtsstaat niet gebonden kunnen worden aan rechtsnormen waarvan ze de inhoud niet kunnen kennen.

Maar ik vraag het mij af, gezien de wijze waarop de nieuwe regelgeving modelvliegen per 01-01-2020 in gaat en een groep hobbyisten zich niet kan voorbereiden, of dit bestuursrechtelijk gezien wel correct is, het termijn is gewoon tekort. Er had ook voor de vrije niet gebonden modelvliegers een redelijk overgangstermijn moeten zijn. Dus de wet gaat in op 01-06-2021 en heeft men dus 6 maanden de tijd om aan alle verplichtingen te voldoen zoals de cursus + examen volgen en het aanvragen van een exploitatienummer en het vliegbewijs.

Vaste verandermomenten
Bedrijven en instellingen hebben nogal eens last van frequente wijziging van wet- en regelgeving gedurende het jaar. Die kunnen leiden tot extra nalevingkosten voor bijvoorbeeld aanpassing van de administratie en ICT voorzieningen van een bedrijf. Om aan dat soort problemen enigszins tegemoet te komen is vanaf 2010 het stelsel van Vaste VeranderMomenten (VVM) ingevoerd voor alle wetten, algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen. Binnen het kabinet zijn in dat verband twee afspraken gemaakt. Ten eerste dat er minimaal twee maanden tussen publicatie en inwerking van een regel zit en, ten tweede, dat nieuwe en gewijzigde wetten in werking treden op twee vaste verandermomenten (VVM), te weten, 1 januari of 1 juni.
 
Er is tot nu alleen een EU concept "exploitatie van onbemande luchtvaartuigen" te vinden en een ieder heeft inderdaad zó zijn eigen interpretatie, ook ik lees het meest gunstige.
Ik kijk naar de meest slechte variant, niet alles in dat concept, het is geen concept, het is een uitvoeringsverordening, lidstaten mogen op bepaalde artikelen op nationaal niveau daarvan afwijken en dat staat geschreven in het artikelen waar ze van af mogen wijken.
Bij het document waar je naar linkt, hoort ook nog een bijlage of bijlages en dan ook nog de richtlijn speelgoed.

Dus de vraag van Bruno heb je voor mij de linkjes, daar wordt aan gewerkt.
 
Ik kijk naar de meest slechte variant, niet alles in dat concept, het is geen concept, het is een uitvoeringsverordening, lidstaten mogen op bepaalde artikelen op nationaal niveau daarvan afwijken en dat staat geschreven in het artikelen waar ze van af mogen wijken.

Het begrip 'concept' had ik inderdaad niet moeten gebruiken voor deze EU verordening, de Nederlandse regelgeving is nog wel in een 'concept' fase.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top