Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door helixer, 30 aug 2020.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.621
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ik zie dat alles nergens genoemd. Alleen RC...
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Huizen
    Leuk toestel hobbyist, zit er ook al naar te kijken. Ik zit er over na te denken een draadje te starten voor leuke toestelletjes, zelfbouw of rtf, tot 250 gram. Leuke start voor het nieuwe jaar als we ons aan de regels moeten houden en dat we er toch zonder certificaat plezier aan kunnen beleven.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Emmen
    Wat een leuke cub. Wat voor eentje is het?
     
  4. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.908
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat zie ik ook soms moet je ze niet wijzer maken dan dat ze zijn, RC staat niet voor Radio Control, maar voor Remote Control en dat mag ook een draadje zijn.
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Emmen
    Umx modellen zijn ook allemaal onder de 250 gram.
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Je zou mogen verwachten dat er onderling (kleine) prijsverschillen zouden zijn tussen de verschillende aanbieders en dat is niet het geval, lijkt dus een beetje op prijsafspraken. ;)

    Dutch Drone Academy springt er tot nu toe uit voor de A1/A3, maar die andere zijn vriendjes van elkaar (denk ik).
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    2.509
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Niemand die het weet, dus?
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Lunteren
    Even een formulier rond laten gaan binnen de ledenkring. Ondertekenen dat je niet met het exploitatienummer van de club buiten clubverband gaat vliegen lijkt mij voldoende ? Of zie ik wat over het hoofd?
    Als bestuur kun je dit dan aantonen bij trammelant....
     
  9. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.908
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee, maar volgens mij hoeft dat nog eens niet.
    In menig statuut staat iets in de trend van, als een lid de vereniging op onredelijke wijze benadeeld kan een lid uit zijn lidmaatschap gezet worden.
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Lunteren
    Screenshot_20201127-193407_Acrobat%20for%20Samsung.jpeg

    Dat moet je wel als bestuur vastleggen dat dit onder ongewenst gedrag valt. In het huishoudelijk reglement bijvoorbeeld.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.422
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan ook 1 eigenaar zijn met meerdere sites.
    Zie je heel veel in een andere louche handel, auto-onderdelen.
    5 sites van 1 eigenaar met bijna dezelfde prijzen.

    En wat betreft de registratie, het lijkt me nogal link om dit even zonder juridische kennis te gaan regelen.
    Als een clublid ergens iets doet en gepakt wordt dan is het kwaad al geschied.
    Uit de club zetten is dan al te laat.
    Het handigst zou toch zijn zoals in Duitsland, dat de overkoepelende organisatie dit doet (KNVvL) en degenen die daar geen lid van zijn moeten dat zelf doen.

    GJ
     
  12. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.908
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ehm net even gekeken, waarbij ik mij afvraag waarom het weer zo nodig naast één NL domein en andere een EU domein heeft en de derde een COM domeinnaam moet zijn.

    Het is Corona, je moet iets doen om poen binnen te harken.

    De Zwitserse regeling vind ik tot nu toe de beste, daar moeten we als modelvliegverenigingen en ongebonden modelvliegers ook maar mee in zee gaan.
    https://www.bazl.admin.ch/bazl/de/home/gutzuwissen/drohnen-und-flugmodelle/dronenguide.html
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2020
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Ik ben momenteel hartstikke druk met andere zaken maar ik was bezig om diverse kamerstukken te lezen en deze met een aantal links plaatsen. Ik kom er alleen niet aan toe om dit in een duidelijke reactie te plaatsen met alle kamerstukken met een link. Dus maar even snel een samenvatting.

    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30806-31.html
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30806-32.html
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30806-36.html
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30806-46.html
    https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30806-48.html

    Lees en huiver en zie dat o.a. door de recreatieve Drones dit een aanleiding was om de regelgeving modelvliegen in een eerder stadium te gaan wijzigen maar ook om voor commerciële Drones de weg vrij te maken.

    Edit:
    Ook al zijn er tot nu toe maar 3 aanbieders, voor mijn gevoel zijn de genoemde prijzen (op één na) veel te hoog en is dit niet de bedoeling geweest van deze nieuwe verordening. Ik ga dit eens voorleggen aan een politieke partij die een warm gevoel heeft voor de klassieke modelbouw, alleen moet ik nog uitzoeken wie dit is. :) :)
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2020
    wvr en Cnn vinden dit leuk.
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Tussen de bedrijven door heb ik nog wat kunnen lezen om zo een politieke partij te vinden die de klassieke modelbouw wel een warm hart toedraagt. De VVD valt zo wie zo af want zo heb ik eerder al gelezen dat de VVD opperde om met Drones te vliegen maar helemaal te verbieden en inmiddels vallen modelvliegtuigen ook onder het begrip Drones.

    Een VVD lid (Elias) stelde zo zijn vragen waaronder deze:
    De gestelde vragen zijn hier na te lezen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20142015-1094.html
     
  15. Peter Den

    Peter Den The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Voorburg
    2015: het staat er inderdaad dus echt:

    Citaat: ''Afbakenen van de groep modelvliegers

    De inzet van Nederland, zoals verwoord in het beleidsvoornemen, is dat modelvliegers zoveel mogelijk hun hobby op de oude voet kunnen voortzetten.
    Ook in het EASA-voorstel wordt onderkend dat modelvliegen al decennia op een veilige manier wordt beoefend."

    De oude voet: Sinds 2015 gaat er nu bijgekomen:
    a)Registratie (met kosten) bij het RDW en een verplicht identificatie plaatje.
    b)Een cursus (ongeveer €100 met examen) bij een commerciele instelling om met scratch eigenbouw/eigen ontwerp, maar ook bouwpakketten, ARF of (Chinees niet CE) te mogen vliegen.
    c)Daar kunnen in de nabije toekomst nog bijkomen: modellen verplicht uitrusten met geofencing en actieve identificatie.

    (komt voor mij nog bij dat sinds 2015 voor vliegen in het buitenland moet worden gechecked of ''ons'' vliegbewijs en registratie ook geld in betreffende land, voor vliegen op de Cap ik sinds die tijd lid moet worden van de club VDPBlanc Nez en de FFAM en mijn modellen ook al in Frankrijk geregistreerd moeten zijn en ik een Frans vliegbewijs moet hebben.)
    (Wel te prijzen is dat registratie en vliegbewijs/examen in Frankrijk gratis zijn)

    In dit verband is er bij de EASA ook de uitdrukking ''grandfathers rights'' gevallen, welnu ik ben niet zo uniek met zo'n 60 jaar modelbouwgeschiedenis en met een 100, merendeels scratch gebouwde modellen waarvan een 75 eigen ontwerpen.
    Er zijn al clubgenoten die gemeld hebben : ik vlieg vanaf mijn 15'de ben nu 80: als ik examen moet gaan doen houd het voor mij op.

    Hoe ik dit aan belangstellende jochies die mij aanspreken als ik mijn modellen aan het inladen ben of met hun Lidl glider op de Maasvlakte staan te gooien en ons zien vliegen moet uitleggen weet ik ook niet.
    Omdat voor de meesten hier het beginnersaspect kennelijk niet zo aanspreekt en voornamelijk maar toch alleen naar de eigen positie gekeken wordt blijft dit ook nog buiten beeld.
    Ook bij de KNVvL zie ik wat dat betreft weinig zorgen: dat is wat ik bedoel met mijn vraag naar visie en ik zit nog steeds te wachten opdat zij hier hun verantwoordelijkheid eens zullen nemen.
    Het nu uitgezette beleid van regulering en club of modelvliegterrein gericht lijkt nog het meeste op een ontmoedigingsbeleid/sterfhuisconstructie.

    Wat clubs betreft: hier is al gesignaleerd dat Nederland de kleinste clubdichtheid heeft in west Europa, en met de bewegingen in ruimtelijke ordening, de voorkeurspositie voor ''groen'' beschermers en de steeds terugkerende onwil van autoriteiten om clubs toe te staan ziet het er naar uit dat het aantal clubs eerder af dan toe zal nemen.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Huizen
    Maak er maar 160 euro van i.p.v. 100 euro (exclusief registratie kosten en identificatie plaatje). Voor A1 en A3 die je eerst moet halen betaal je 60 euro. Vervolgens ga je voor A2 dat je 99 euro gaat kosten.
     
  17. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Door eerst die kamerstukken te gaan lezen wilde ik achter de motivatie komen waarom alles op één is gegooid met die nieuwe EU verordening. En al na het lezen van de eerste kamerstukken kreeg ik al gelijk de indruk dat er in die Kamercommissies er weinig empathie aanwezig was voor het 'klassieke' modevliegen. Ik denk ook dat er geen enkele politicus is die zelf aan modelvliegen doet, op een gekochte Drone na misschien voor zijn zoontje, en dus het verschil weet tussen de klassieke modelbouw en Drones. En zie ze daar maar eens in te overtuigen dat daar weldegelijk een verschil is in zit. Alleen al het idee om de cursus en het examen onder te brengen bij commerciële aanbieders? Daar had de KNVvl dus zijn nek voor moeten uitsteken omdat er uitzonderingen mogen zijn per EU land.

    Nederland is aan het doorslaan met regels waardoor er (verschillend per de regio) de beperking om ergens te mogen vliegen behoorlijk beperkt worden. En wat als clubs straks toch een grote toeloop krijgen van nieuwe leden van de toch al beperkte modelbouwclubs in Nederland? In dat geval zullen zij dan ook genoodzaakt zijn om extra regels te gaan opstellen zoals hoe en wanneer er gevlogen mag worden en waarmee en de veiligheid als het te druk wordt op een zonnige dag. Allemaal beperkingen waar bestaande leden waarsschijnlijk ook moeite mee zullen hebben.
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.025
    Locatie:
    Ver weg van de EU
    Maar ik zie ook een vorm van discriminatie tussen hobbymatig en beroepsmatig vliegen.

    Met andere woorden, de beroepsmatige gebruiker mag als hij/zij over een vergunning beschikken wel in andere landen vliegen maar de hobbymatige vlieger mag dit niet en moet in elk EU land apart een (online) examen en registratie gaan aanvragen?
     
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Huizen
    Het is maar hoe je het interpreteert. Wat jij zegt staat er niet, of anders "heel onduidelijk". Wat ik begrepen heb is dat beroepsmatig en hobbymatig vliegen gelijkgetrokken worden en dus dezelfde regels gaan gelden. Dat zal dan ook inhouden dat je, eenmaal je papieren gehaald, ook in andere landen binnen de EU mag vliegen. Behalve dan als je als gast bij een andere club wilt gaan vliegen, dat stukje is voor mij compleet onduidelijk. Krijg je dan van de gastclub dan tijdelijk een registratie plaatje?
     
  20. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.811
    Wat mij stoort in deze discussies is dat iedereen nu zelfstandig op zoek is naar het hoe en wat.

    Niemand weet precies hoe de regelgeving gaat worden en wat er nu al op papier staat. iedereen komt met zijn eigen interpretatie ervan.

    De nu 2 instanties die pretenderen dat ze onze belangen behartigend laten zich hier niet horen om uitleg en duidelijkheid te verschaffen. Het zou ze sieren om dat wel te doen en ons zo duidelijkheid te verschaffen en op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen tot nu toe en voor de toekomst.

    Zoals ik alles bekijk zal geen enkel clubbestuur een clubregistratie ambiëren, want je weet nooit of een clublid wel eens ergens gaat wildvliegen. Die verantwoordelijkheid zal niemand willen dragen.

    En zoals Peter Den al aangeeft, de oudere garde die al hun hele leven bezig zijn met serieus modelvliegen zullen grote problemen hebben om die nieuwe betaalde brevetten te halen. Ook de kostprijs die eraan hangt zal voor velen een heel; grote drempel zijn. Ook voor de instroom van de jeugd in onze mooie hobby en sport. En ja, er zullen vast wel weer gasten zijn die aangeven dat de prijs niet zo erg hoog is, maar voor de grote meerderheid is het veel geld.
    Ik heb in die ruim 40 jaar dat ik modelvlieg, veel
    geïnvesteerd in spullen en modellen. Ik bezit denk ik ruim 30 modellen zo goed als vlieg klaar, en ongeveer 10 bouwdozen die nog onaangeroerd hier opgeslagen liggen. daarnaast nog eens een hele rits modellen waar ik aan bezig ben met bouwen. Ik hoef dus de rest van mijn leven niks nieuws meer te kopen of het moet elektronica zijn die in de nieuwe modellen moet. Dus die kosten voor het behalen van die brevetten zal voor mij niet direct een probleem zijn, maar als je weinig spullen hebt kan dat wel een groot probleem zijn.

    Ook de regels waar de clubs dadelijk aan moeten gaan voldoen zal een reden vormen voor de gemeentes om nog eens kritisch te kijken naar de vergunningen en dan lopen veel clubs het risico dat ze nog strengere regels opgelegd krijgen of hun vergunningen kunnen verliezen met alle gevolgen van dien. Als ik de clubs hier in mijn directe omgeving bekijk dan zitten die allemaal al overvol. Als daar een club zou wegvallen dan zit je gelijk met het probleem waar al die leden naartoe moeten, voor die mensen zal er in de omliggende clubs weinig plaats zijn omdat ze al op hun maximale leden aantal zitten. Dit zal grote gevolgen hebben voor de veiligheid en velen zullen dan in de CTR van Maastricht Aachen Airport gaan wildvliegen omdat ze niet weten hoe groot die CTR is. Ik heb al mensen in de directe aanvliegroute zien staan vliegen............

    Dus gewoon hier een oproep aan de KNVvL, De Limburgse Federatie van RC vliegers en de SNMV om eens met duidelijke uitleg te komen en aan te geven waar ze mee bezig zijn. En of jullie je wel serieus inzetten voor de klassieke modelvliegers.
     
    blaauwen en Peter Den vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina