En terecht, maar zoals ik al zei, ''it aint over until the fat lady sings''.
Momenteel zijn de contacten met het ministerie door mijn opvolger geintensiveerd.
Het is nog te vroeg voor mij om mededelingen te doen, maar er gebeurt wel iets, met name op het vlak van de zogenaamde ''ongebonden'' clubs.
Het Zwitserse model heeft toch wel iets teweeg gebracht.
Waar het voor ons belangrijk wordt is de komende consultatieronde.
De vorige, waarbij naar mijn indruk het forum zich goed geweerd heeft, heeft echt wel effect gehad.
Dus als het zover is roep ik jullie graag op om hieraan mee te doen.
De meeste kans, strategisch, maken we dan denk ik door een zo eenduidig en gelijkwaardig standpunt.
Ikzelf denk overigens dat er een kans is om toch een onderscheid in de regelgeving aan te brengen door de volgende ingreep:
De bestaande subcategorie drones A1 <250 gram amenderen zodat voor ''eenvoudige vastvleugelvliegtuigen'' de grens gesteld wordt op 2500 gram.
Hiermee blijft immers het grootste segment van de klassieke modelvliegpraktijk buiten schot maar tast tevens het regelbouwwerk nauwelijks aan.
Bijkomend voordeel voor de wetgever: het bespaard ze een hele boel zinloze administratie en controles.
Dit verschil lijkt absurt, maar is wel te beargumenteren denk ik.
Vastvleugelvliegtuigen zijn immers in de ogen van het drone gebeuren hopeloos ouderwets zodat zij met hun ''moderne'' drones in een heel ander gewichtsgremium kunnen werken.
Naar de aard van het vehikel is het gewichtscriterium voor een vast vleugelvliegtuig veel minder relevant.
Er is al erkend dat de ''oude'' vastvleugelvliegtuigen geen aanleiding geven tot extra gevaarzetting (dus ook geen aanleiding zouden moeten geven tot extra wetgeving), zoals die wel ervaren wordt door drones van boven de 250gram.
Hiermee worden ten onrechte met de klassieke modelvliegtuigen de gevaarzetting categorie ingesluist.
Zoiets als regelgeving voor speedboten opleggen aan kleine motorloze zeilboten omdat het allebei boten zijn.
Het zou fijn zijn als jullie op dit (
gearceerde) idee hier wat kommentaar/kritiek zouden willen geven.
Daarnaast; door het Zwitserse initiatief staat de stelling dat het ''onmogelijk'' is om een onderscheid te maken tussen drones en klassieke modelvliegtuigen in feite
in zijn hemd.
Het zou veel betekenen als de KNVvL hier ook een slag zou willen maken.
Ik roep hierbij dan ook
diegenen die hier lezen en wel invloed kunnen uitoefenen op de strategische keuzes die de KNVvL tot nu toe gemaakt heeft die invloed ook te zoeken.