Regelgeving-modelvliegen-31-december-(deel 2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vliegen bij een club is hartstikke leuk mede omdat je met meerdere leden samen kan vliegen maar het heeft ook zo zijn nadelen.

Waar ik nu zo af en toe nog wat kan wild vliegen dat is voor mij maar 6km rijden. 2 handstarts met 2 accupacks en dan vlieg ik 2 uur of iets langer en dan weer naar huis. Dit kan ik meerdere keren per week doen tegen lage benzinekosten. En aan die 120 meter hoogtebeperking daar hou ik me redelijk aan maar je staat toch op het land van iemand anders te vliegen en als omwonende het echt zouden willen dan kunnen ze gaan klagen.

Maar een variërende gebied is ook weleens aantrekkelijk om te vliegen anders dan een weiland. Eigenlijk wil ik elk geschikt terrein wel eens uitproberen. :)

Onze hobby is tegen over de voorgaande jaren nu wel erg onderhevig aan allerlei restricties.
.
 
Denk dat het merendeel te maken heeft met een redelijke reistijd.
Ja 5 minuten, 10 minuten op de fiets, ik heb ook nooit gereedschap bij me om iets op het veld aan een kistje te repareren.

Dat in NL relatief ver gereisd moet worden is ook niet meer dan logisch t.o.v. de ons omringende landen.
Qua modelvliegvelden en bevolkingsaantal bevind Nederland net als Monaco zo ongeveer helemaal onder aan het lijstje.

De concentratie modelvliegvelden per hoofd van de bevolking, jong en oud, alle leeftijden.

Nederland 1 veld voor 134000 inwoners
België 1 veld voor 85000 inwoners
Frankrijk 1 veld voor 69000 inwoners
Luxemburg 1 veld voor 63000 inwoners
Duitsland 1 veld voor 44000 inwoners
Liechtenstein 1 veld voor 39000 inwoners
Zwitserland 1 veld voor 27000 inwoners
Oostenrijk 1 veld voor 22000 inwoners

Bron : https://www.ma-db.com, gecombineerd met wat info uit wikipedia m.b.t. tot inwoners en grond oppervlakte.
 
Ik moet hier ook voor beide clubs 25-30 minuten rijden.
Enige voordeel is dat ik hier volop kan wildvliegen, hier beschouwd men het nog als een "normale" hobby.
In Nederland ben je een rare man die met speelgoedvliegtuigjes vliegt.

GJ
 
In Nederland ben je een rare man die met speelgoedvliegtuigjes vliegt.
Ja en dan moeten we als we met speelgoed buiten willen spelen een vergunning aanvragen, net zoals vroeger, dat je voor de radio besturing een zendvergunning nodig had.
Het is een administratief gedrocht zonder toegevoegde waarde.
Beetje werkverschaffing, gefinancierd door buitenspelende grote mensen en kleine mensjes.
Onze jeugdleden zijn minderjarig die mogen dus niet zonder kaartje te kopen bij het RDW, buiten spelen met hun vliegtuigjes.
 
Laatst bewerkt:
Wat er nu dus misgaat is dat wij niet echt verenigd zijn en dat wij niet echt naar de toekomst kijken. ;)
De fietsers in Nl zijn ook niet georganiseerd houden zich massaal aan geen enkele (verkeers-) regel, daar vallen vele doden per jaar en dat veranderd niet.
Modelvliegen heeft wel heel erg weinig slachtoffers , maar moet onder het regeljuk. Totale regelgekte.
 
De fietsers in Nl zijn ook niet georganiseerd houden zich massaal aan geen enkele (verkeers-) regel, daar vallen vele doden per jaar en dat veranderd niet.
Modelvliegen heeft wel heel erg weinig slachtoffers , maar moet onder het regeljuk. Totale regelgekte.

Fietsers vergelijken met modelvliegen slaat echt helemaal nergens op :(
 
De fietsers in Nl zijn ook niet georganiseerd houden zich massaal aan geen enkele (verkeers-) regel, daar vallen vele doden per jaar en dat veranderd niet.
Modelvliegen heeft wel heel erg weinig slachtoffers , maar moet onder het regeljuk. Totale regelgekte.
Dit is een erg kromme vergelijking.
Er zijn veel meer fietsen / fietsers die zich verplaatsen over ongeveer 37000km aan fietspaden, waar de B wegen en de wegen binnen de dorp/stads kernen nog bij komen.
T.o.v. het aantal modelvliegtuigen/drone's die veel meer ruimte beschikbaar hebben, omdat ze niet gebonden zijn aan wegen om zich over te verplaatsen.
 
Zonder al te veel toelichting: https://tweakers.net/nieuws/174462/...-medisch-vervoer-tussen-meppel-en-zwolle.html

Het vervoer door de lucht
Voor de testvluchten zijn ontheffingen verleend door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Tot medio volgend jaar wordt er getest op delen van het traject tussen Meppel en Zwolle. En in de komende drie jaar wordt onderzocht hoe betrouwbaar en veilig er gevlogen kan worden. De drone vliegt automatisch een vooraf geprogrammeerde route, waarbij de robot vanuit een commandowagen op de grond wordt bestuurd. De signalen worden primair over 4G verstuurd, maar er kan altijd handmatig worden ingegrepen en er is back-up als 4G uitvalt. Tijdens de testvluchten wordt het luchtruim gesloten voor ander vliegverkeer en bij slecht weer blijft de drone aan de grond.
 
Dit draadje gaat toch over de regeling modelvliegen ? Wat doet een regelement dan hier wat over drones gaat ?
 
Dit draadje gaat toch over de regeling modelvliegen ? Wat doet een regelement dan hier wat over drones gaat ?

De openingszin in dit .pdf bestand is: "Vanaf 31 december 2020 gelden nieuwe, Europese regels voor het vliegen met een drone of modelvliegtuig." :)
 
De klassieke modelvlieger zit in de open sub categorie A3.
Met een minimum leeftijd van 16 jaar om zelfstandig te mogen rond fladderen.

De jeugd moet weer binnen achter de gameconsole kruipen en pas op hun 16e mogen ze buiten spelen met hun zelfgemaakte fladdertjes.

Ik was een tekstje aan het scrijven om bij de roverheid er in te dumpen toen ik deze leeftijdsdiscriminatie tegen kwam.

Na de computer in de nachtelijke uren het te laten zoeken, kwam ik het leeftijd artikeltje hier tegen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0010629/2019-04-24/#Hoofdstuk2_Paragraaf1_Artikel6
 
Laatst bewerkt:
Piloten

Heb op 5 nov 2020 eens een mailtje gestuurd naar de secretaris van de KNVVL.
Tot op heden nog geen reactie, jammer hoop niet dat ze onze belangen op dezelfde manier afhandelen.
Kan natuurlijk niet kijken in de agenda van desbetreffende persoon, echter had ik toch verwacht iets te horen aangaande mijn vraag en opmerking.

Groet Hans
 
Heb op 5 nov 2020 eens een mailtje gestuurd naar de secretaris van de KNVVL.
Tot op heden nog geen reactie, jammer hoop niet dat ze onze belangen op dezelfde manier afhandelen.

De KNVvL is er niet voor recreatieve modelvliegers, dat is me al jaren duidelijk.
Een front maken met duitse, belgische, franse, oostenrijkse en zwitserse verbanden zouden de politiek misschien anders kunnen doen besluiten.
Ik heb van iemand van de DMFV gehoord dat men de KNVvL wel benaderd heeft maar dat er geen reactie kwam.

Maar het is al te laat, de wetgeving word er gewoon doorheen gedrukt en modelvliegen zal een langzame dood sterven.

Veel wedstrijden zijn officieel al niet meer mogelijk als men echt toezicht gaat houden, zelfde geldt voor meetings met grote zwevers.

GJ
 
Een front maken met duitse, belgische, franse, oostenrijkse en zwitserse verbanden zouden de politiek misschien anders kunnen doen besluiten.
Ik heb van iemand van de DMFV gehoord dat men de KNVvL wel benaderd heeft maar dat er geen reactie kwam.
Ik ben het zelden eens met GJ, maar hier zeker wel.

Ik ben bang dat er van het begin af aan fatale strategische keuzes zijn gemaakt met het idee dat men dan de drone wereld binnen zou kunnen halen.

Overigens is de nieuwe regelgeving ook drakonisch voor de recreatieve drone vlieger (het type dat zijn drone'tje bij de Mediamarkt haalt).
Ik begrijp er dus niets van dat daar zo weinig verweer uit komt, maar dat is mijn zaak niet.
 
Heb op 5 nov 2020 eens een mailtje gestuurd naar de secretaris van de KNVVL.
Tot op heden nog geen reactie, jammer hoop niet dat ze onze belangen op dezelfde manier afhandelen.

Dit is nog vrij recent maar minimaal een reactie met een ontvangstbevestiging met daarin een termijn wanneer jouw vraag beantwoord zal worden was wel zo correct geweest.

De KNVvL is er niet voor recreatieve modelvliegers, dat is me al jaren duidelijk.
Iets wat nog enigszins logisch is maar er zijn toch ook KNVvL leden die af en toe willen wildvliegen of trainen buiten een vlieg locatie van een club?

Ik begrijp er dus niets van dat daar zo weinig verweer uit komt, maar dat is mijn zaak niet.

Ik denk dat men dit een beetje is verleerd in de loop der jaren. ;)

Het vliegen met Drones staat al niet hoog aangeschreven als het gaat om de veiligheid, uitgezonderd de meer serieuze Drone piloten. Dit kan misschien een reden zijn dat zij zich minder betrokken voelen bij al deze aankomende wijzigingen.

En de KNVvL ligt ook bij de 1:1 zweefvliegers flink onder vuur.
 
Overigens is de nieuwe regelgeving ook drakonisch voor de recreatieve drone vlieger (het type dat zijn drone'tje bij de Mediamarkt haalt).
Ik begrijp er dus niets van dat daar zo weinig verweer uit komt, maar dat is mijn zaak niet.

Ik wel.. want dat mensen die zich daar niet mee bezig houden.
Ze willen een ding voor op vakantie, om te filmen en foto's te maken.
En als de verkoper van de Markt niets zegt dan weten ze het niet.
Een vriend van me heeft ook een DJI Mavc Pro gekocht, staat gewoon overal te vliegen, hij weet het niet.

De afdeling modelvliegsport is te klein en ik vermoed ook te ongeorganiseerd.
Ik heb regelmatig met de KNVvL te maken gehad toen ik F5B wedstrijden ging organiseren maar ook een paar keer met electrosleep meetings.
De enige die echt actief reageerde was Paul Beks, maar die is weg.
En nu zijn bepaalde commissies niet meer actief wegens gebrek aan mensen.
Wat ik destijds begreep is dat er een secretaresse zit en deeltijd een jurist.
Tja... dan kan je ook niet heel veel doen, dus hadden ze zich samen met omringende landen moeten verenigen om een groot blok richting de EU te vormen.
Hier in Duitsland is de DMFV meteen zelf gaan lobbyen bij ministers en hebben ze zelf dat kenntnisnachweis gemaakt, om regelgeving voor te zijn.
En er is hier geen echte paniek bij de clubs, ze gaan gewoon zo door zoals vroeger zeggen ze.


GJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top