@helixer , je brengt zo het een en ander naar voren, maar als ik het mag samenvatten:
Conservatieve mensen en progressieve mensen zouden wat meer samen moeten optrekken.
Persoonlijk:Ik denk dat wij/zij denken verre van mij staat en conservatief?, ach...
En of klassieke
modelbouwers vaak erg conservatief zijn ? mijn ervaring is dat in ieder geval niet. (
bouwers: die zouden dan allemaal uitsluitend nog met vurenhout en tissue moeten werken)
In zoverre er al meningen tussen zuivere klassieke modelvliegers en drone vliegers uitgewisseld worden zijn die dikwijls uitermate geprikkeld, helaas.
Zo geprikkeld dat wanneer je eenvoudig in gesprek probeert te komen je al bij voorbaat verdacht bent.
Zo ben ik ook verbaasd dat de hobby drone wereld zo weinig moeite schijnt te hebben met de nieuwe regelgeving en al helemaal geen moeite met het feit dat de regelgeving de klassieke modelvliegerij zwaarder treft dan, kennelijk, het drone vliegen.
Dit laat onverlet dat ik volledig van de klassieke modelvliegerij ben en vind dat andere takken van sport hun eigen pleitbezorgers in de strijd moeten zetten.
Ik vind het een beetje raar wanneer ik mij moet verantwoorden voor het feit dat ik mij niet inzet voor de belangen van bijvoorbeeld het drone gebeuren.
Even de historie: bij het verschijnen van de drones, is door frequente overtreding van het staande modelvliegregelement , enigsinds panisch, de regelgeving in beweging gekomen.
Let wel: alle incidenten waren en zijn overtredingen van de toenmalige regels. Je zou denken dat er vooral maatregelen tot betere handhaving zouden komen, maar helaas wordt er een opzet gekozen die vooral, zoals het Zwitserse parlement fijntjes opmerkt een ineffectief en contra productief administratief gedrocht optrekt. (parafrase)..
Tegen de toezegging dat de bestaande klassieke modelvliegerij zo min mogelijk belast zou worden is het argument van de drone wereld komen te staan: als zij iets mogen , dan mogen wij het ook, gevolg: we gaan dus gezamelijk de pierekuil in.
De kruks die je noemt dat je je ontsnapping ziet met de 250gram (zonder kamera!) en 900 gram is geredeneerd van uit drones: voor klassieke modelvliegtuigen zijn dit onhanteerbare grenzen.
Als je al (scheve ) vergelijkingen wilt trekken zou je kunnen zeggen dat een 250gr drone enigsinds vergelijkbaar is met een vastvleugel modelvliegtuig tot 900 gram en een 900 gram drone met een vastvleugel vliegtuig tot 5kg.
Dit alles heet vooruitgang en dat is prachtig allemaal
Tja, dat vraagt meer om een extentiele gedachtenwisseling; maar eens ben ik het daarmee niet.
Overigens tref ik nogal veel aan: ik kan er voor
mijn speciefieke situatie mee uit de voeten of ze controleren
mij toch niet dus voor
mij valt het wel mee.
Met zo'n opstelling heb ik wel een beetje moeite.
Het idee dat ik de enige op het forum ben die zich hier serieus mee bezig heb gehouden is onterecht, ik heb nogal wat contacten onder andere via PB en met clubbesturen die mij ,buiten beeld, steunden en adviseerden: ik mag meer de kop van jut spelen.
Over die "internet consultatie", vinden jullie zelf ook niet dat dit rijkelijk te laat is om nog iets te bereiken? Het is notabene half november!
Ja natuurlijk is dat rijkelijk laat maar de overheid gaf daar pas nu de mogelijkheid toe.
Het is overigens pas vrij recent dat de voorliggende regelgeving concreet gemaakt is en die is nogal wat strakker dan wat bij de laatste besprekingen waar ik nog bij was voorgelegd was.
Ik had het overigens al bijna opgegeven, ware het niet dat Zwitserland in feite voor een precedent gezorgd heeft.