Restauratie HrMs Tromp Geleidewapenfregat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hermor, 25 feb 2009.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 9-10

    Gisteren weer wat gedaan, wat kleine dingen, zoals de hangar wat gedetailleerd. De lampen geplaatst en de kraan wat meer afgewerkt.

    Om het geheel wat meer in de de juiste kleur te krijgen, en te kunnen aflakken deze in de grondverf gezet. Uiteraard nog niet de juiste kleur maar het staat wat beter dan wit...

    Heb als kleur voor het dek antraciet gekozen, lijkt mi het meeste opd e echte, hoewel je a.d.h.v. fotos niet echt de juiste kleur kan kiezen, dit varieert door de inval van het licht van bruin, grijs naar groen...

    De grijze kleur ga ik spuiten, het dek lakken met een roller, dit mede omdat ik bij sommige delen niet meer kan komen met spuiten zonder het grijze te raken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten Kees
     
  2. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Superstrak !!! Ga bijna nadenken om die van mij ook maar te updaten ...:proost:

    Luc
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 22-10

    Vandaag een kleine update, heb de mast wat verder afgewerkt en in de primer gezet. Hier en daar komen er dan nog wat kleine dingetjes nar boven die nog wat aandacht behoeven.

    De mast wijkt nogal af van de originele, er is een groter bordes met 2 antennes in de vorm van een vergiet, geen idee wat het doel is van deze best in het oog springende schotels..

    De mast wordt nog zwart gespoten, en de top wordt wit gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
  4. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo Kees,

    de schotels die je bedoeld zijn voor UHF DAMA, dat is een Satcom verbinding via UHF, vooral de amerikanen maken er heel veel gebruik van.

    Ziet er verder strak uit hoor!!!

    gr
    Koos
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dank je, en bedankt ook voor je uitleg, het is veel leuker als je weet wat je maakt.

    gr. Kees
     
  6. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo Kees,

    Moet zeggen mooi werk tot nu toe,word een schitterende boot,van renovatie kan je niet meer spreken bij zoveel werk.
    Kompliment,verder zo!
    Groet John
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi John,

    Tja heb je wel gelijk in, wasin eeste instantie ook niet de bedoeling, maar als je eenmaal bezig bent...

    bedankt, voor de complimenten,
    Kees
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 29-10

    Hoi,

    De laatste dagen af en toe wat gedaan, helaas niet echt fotos van de bouw zelf gemaakt.
    Ben bezig geweest met de geleiding van de tartar installatie. De basis van de beide schotels zijn in dee maak. wat opvalt zijn de lastige vormen die duidelijk afwijken van die van de huidige schepen. Of dat nou echt funtioneel was allemaal weet ik niet, ik kan het mij niet goed voorstellen. Vooral de voorste opbouw loopt vaqn bijna rechthoekig over in rond naar boven... Dit middels uitslagen die ik eerst van papier heb gemaakt opgelost, daarna met plamuur bijwerken tot het mooi glad is.

    De schotels, de vorige waren van lego schotels gemaakt, deze had ik niet meer, en de kids hadden deze maat niet. Om hier nou speciaal een legodoos voor te halen... Dus nu een rammelaar verzaagd en er 2 schotels van gemaakt, tja het is scratchbouwen of niet...
    Helaas heb ik ook van deze schotalantennes niet veel afbeeldingen, het zal ook hier een beetje uit de dikke duim moeten. Ik denk dat het wel aardig in de richting komt. Ze zijn nog niet af er moet hier en daar nog wat soldeerwerk aan, dit volgt later.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De afbeeldingen van het eindresultaat volgen binnenkort dit is de status nu.

    Naast de tartar geleiding ook de kleine bol gemaakt welke voor de brug staat, ws de geleiding van de Sea Sparrow installatie. Deze gemaakt van een grote kraal uit een hobbyzaak, gemonteerd op een dopje van een medicijnflesje. Onder de bol is het mechaniek afgedekt met zeildoek, dit is nagebootst middels plamuur (polyesterplamuur).
    De kraal heb ik wat ovaal gemaakt door er een asje in te lijmen en inde boormachine te zetten, dan met wat schuurpapier de vorm wat aangepast.

    [​IMG]

    Nou dit was het weer voor vandaag,
    groeten Kees
     
  9. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 13-11

    vandaag en gisteren weer een beetje aan het knutselen geweest,

    Niet veel maar tja, moet toch af en toe net doen alsof ik nog bezig ben uiteraard;)
    De ankers gemaakt, uiteraard niet werkend, dus gewoon van plastic, beetje snijden en schuren met dit als resultaat: [​IMG]

    Nogmaals..fotograferen is niet mn vak, ze zijn een beetje donker... zal het feit dat ik ze maak met mn telefoon ook wel debet aan zijn...

    Daarna de Sea-sparrow launchers, ook hier polystyreenplaat, dit lijkt eenvoudig maar is best een crime om hier strak te werken, elke afwijking zie je direct omdat de containers beide gelijk moeten zijn. Hier het begin, het volgende is de voet en het trapje/bordesje aan de achterzijde en dan de details toevoegen.

    [​IMG]

    Dan nog het eindresultaat van de tartar geleiding:

    [​IMG]

    Dat was het weer voor vandaag,
    groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2011
  10. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo kees,

    Kan niet weer anders zeggen dan mijn Complimenten, vooral de sea sparrow launcher ziet er erg strak uit

    gr
    Koos
     
  11. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 20-12

    Hallo,

    Een poosje niet op het forum geweest, wel iets gedaan dus toch maar een update...

    De opbouw wat verder afgewerkt, het deel onder de grote mast van de nodige details voorzien, oa de apparatuur voor bevoorrading op zee, wat antennewerk etc, de fotos, helaas ook niet al te scherp, zal tzt wat maken met een echt toestel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De antennes zelf plaats ik pas op het laatst, deze maak ik van dun staaldraad deze buigen niet zo snel.

    Groeten Kees
     
  12. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Hallo Kees,


    is knap aan het worden ,mooie details!

    mvg
    Ben
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Ben,

    Bedankt voort comppliment.
    groeten Kees
     
  14. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Mooie details Kees. Ik word jaloers.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ha Luc,

    Ach ja.., jij hebt em alaant varen das ook wat;)... en trouwens je huidige model wordt anders erg mooi! die schaal geeft voldoende mogelkijkheden om veel details toe te voegen..

    groeten Kees
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Update 27-12

    Hoi,

    Weer een kleine update, ben aan de slag geweest met de sloepen, deze gemaakt van hout, 2 lagen waarvan de bovenste de binnenzijde uitgezaagd. Daarna de vorm er in gevijld en geschuurd en voorzien van een dekje van polystyreen. De opbouw is ook gemaakt van dit materiaal.

    Ook hier heb ik vrijwel geen afbeeldingen van, dus wie hier wat plaatjes van weet of heeft, ik houdt me aanbevolen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben overigens een beetje aangestoken door het micro-rc-helicoptervirus:) dus moet de aandacht een beetje verdelen...:p

    Groeten Kees
     
  17. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Als er forumleden in Harlingen wonen, op een werf waar ze het nieuwe botencomplex hebben gebouwd (vlakbij de uitgang van de stad) ligt een WM4. Deze heet Trompje en is de oude sloep van de tromp. Ze ligt gewoon op de wal en je kan er vanaf de weg naar kijken en foto's schieten.
    Ik kan er altijd even naar kijken als ik weer in Nederland ben.

    Edit: aan de achterkant van je opbouw hoort nog een klein vierkant raampje, daar konden de heren die de raketten laden en afschoten kijken naar de launcher of deze wel naar behoren werkte. Ook zal ik kijken of ik hier ook nog foto's van heb.
     
  18. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Kees,

    Je sloepen zien er prachtig uit.
    Voor de foto zou ik er volgende keer een centimeter naast leggen, want zeker bij schaal 1:100 is het leuk te laten zien hoe klein ze eigenlijk zijn.

    Luc
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie sloepjes, netjes gedaan.

    En welke micro heli vlieg je mee dan?
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi,

    Op dit moment een Xieda 9958, en dat bevalt me prima.. jammer, net te groot om om te bouwen naar een kleine lynx..;)

    Maar tja, op dit moment niet zo in de bowstemming en dan ist mooie afleiding.

    Gr. Kees
     

Deel Deze Pagina