Restauratie KA 6E 4,Xm

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 13 mrt 2013.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kijk das duidelijk. En wat bach bloesem spray meenemen :D
     
  2. fireforx309

    fireforx309 Guest

    Idd, kisten boven de 4meter (vooral schaalkisten) kan je niet echt meer handstarten...zwaartepunt zeker niet te ver achteruit leggen....hij zal luier zijn op de stuurvlakken, maar wel stabieler zijn door het voorlijk zwaartepunt...

    Succes met de maiden! Cameratje op de neus, dan kan je de sleper mooi filmen en beoordelen hoe je nu achter die kist hangt gepositioneerd....
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Enige opmerking als aanvulling:
    als je zelf niet erg ervaren bent met gesleept, zorg dan voor een ervaren sleper met een sterke sleper.
    De combinatie niet ervaren zijn met gesleept worden, nieuwe kist en niet ervaren sleper is een riskante.
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tnx mannen. Ik heb ervaring met gesleept worden, tot 3 m. We hebben een 60cc slepert en met idem slepert piloot met ervaring tot 3m. De slepert (Secondelijm) is bekend met zn kist, al wordt dit zn eerste sleep met 60cc en 5 meter / 8 + kilo zwevert erachter.

    Belangrijk is denk ik van te voren het schema doornemen.....mijn ogen zijn slecht dus ik ga niet tot 300 meter en draai ook geen bochten slepend....dus de eerste sleep: keep it simple...omhoog genoeg voor 3 keer landingscircuit...... en vooraf je sleep- en landingscircuit goed doorspreken ......wat is je landingspad, waar wil je uitkomen, wat is je plan b. En natuurlijk een mede ervaren piloot (met gesleept worden) naast je die meekijkt.(Huey)

    Kleine stapjes per sleep....Gaat goed komen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2014
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Met een sterke sleper die veel power heeft en een goede ervaren sleep piloot ga ik altijd voor de sleep! Volgens mij onder die voorwaarden juist een hele veilige methode.
     
  6. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    En degene die meekijkt kan ook foto's maken, voor de bouwer van de kist. (zoals in de openingspost geschreven staat)

    8O
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    you bet...beloofd is beloofd
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Slepen is de veiligste manier om boven te komen.
    Als dat niet lukt is er nog maar 1 mogelijkheid.......


    Brevet inleveren en zender verkopen en postzegels gaan verzamelen of rebussen oplossen.:D:D

    verstuurd met mijn smartphone
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Het gaat dus lukken.

    Een brevet heb ik niet, mijn zender wil niemand hebben, en postzegels en rebussen daar heb ik nix mee ;D
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha.
    Het gaat je zeker lukken.
    De zwever vleugel aan 1 kant op je voet leggen zodat hij recht ligt tijdens de start.
    En vlot weg laten trekken dan kan er niets fout gaan.
    Veel succes ben erg benieuwd.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Alles ready...vanavond portje erin en vroeg naar bed. O
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2014
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    gastvliegen vandaag waar ?

    Helaas lijken we niet op het geplande veld te kunnen vliegen...waar kunnen we gastslepen vandaag??
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Je kunt ook naar de Maasvlakte rijden!
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Misschien toch op Mfoort proberen ?
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hiep hiep hoera !

    Vanmiddag toch maar gewoon op m'foort de gok gewaagd. Windje stond goed...en alles 4* dubbelchecked / aanpak doorgesproken met de slepert (Slijm).

    Kort samengevat; kompliment een beetje voor Willem de bouwert en ook de feedback in dit draadje. Deze KA6 vliegt als een plaaaaaaatje.

    Een paar klikjes op de trim, verders nix. Instelhoek ok, zwaartepunt ok (al laat de duikproef zien dat et iets naar achter kan) , uitslag roeren ook ok ...goed over nagedacht en gecheked.

    Kleppen werken zeer effectief, alsof je een paar ankers uitgooit...ff wennen met landingscircuit / aanvliegen, en kleppen op gas is toch wel ff vreemd...schakelaar lijkt me beter.. mgoed.

    Totaal een 5 tal succesvolle sleepjes gemaakt (video's volgen vanavond huey?) Een paar sleepjes gingen mis, slepert gooide tijdens start na loskomen de haak los, en 1 start een bijna grondzwaai...maar beiden hebben we mooi opgevangen / start afgebroken, zonder schade.

    Onze slepert heeft genoeg power voor deze kist. Wel jammer dat ie (de gele kist op de foto) na de laatste sleep de grond in dook...schade valt zo op't eerste gezicht mee. Laatste sleepje heeft Huey ook even mogen knuppelen.

    Een groot succes dus! En ook prettig te weten nu dat met deze grote kisten vliegen op een postzegelveld als in M'foort prima gaat! Met 10 meter achter deze sleper is deze kist los.

    Stallgedrag is ok, de KA6 valt niet gek weg met overtrek. Wel zitten er 2 blaasjes in 1 vleugel aan de bovenkant. Daar lijkt de bekleding (balsa) losgelaten van het schuim...niet ernstig, maar wel oplossen komende tijd.

    All in all; Ik ben dus een soort van, Yiha, superrrr blij !!!!!!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2014
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Geweldig! Prachtig mooie kist is het geworden zeg.
     
  17. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Gefeliciteerd Frank met de remaiden.
    Had je ruimte genoeg voor de landing?

    Eric
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Tnx mannen.

    Enneuh, nee. De wind was west dus landen was op het korte been van het veld (40m) . Meeste landingen ben ik doorgeschoten naar het veld ernaast. De laatste landing schoot ik weer net te kort, en ben een soort van slootjespringend uiteindelijk toch op het vliegveld geland. Uiteindelijk....als je de kist goed kent en je circuit goed inschat is 40 meter wel genoeg.

    Nu de kleppen op het gas werkt niet lekker.. tis misschien een kwestie van wennen.

    Het slootje springen staat mooi op de video btw....iig lag Slijm in een deuk, twas ook wel grappig om te zien....Huey ????? :D

     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2014
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi ding, gefeliciteerd.

    Ik zou zeker proberen te wennen aan de remkleppen op de gasknuppel. Zeker als de kleppen zo effectief zijn is een schakelaar verre van ideaal. Dan heb je alleen of niets of heel veel (met een 3-standenschakelaar misschien nog een tussenstand). Met de remkleppen op de gasknuppel kun je de glijhoek zeer fijn regelen en de verandering van glijhoek en neusstand is veel minder abrupt.
    Ik heb op motorzwevers met remkleppen of flaps de motor verbannen naar een schuif aan de zijkant om in de landing de remmogelijkheid op de gasknuppel te hebben, zo belangrijk vind ik het om dat fijn te kunnen regelen.
     
  20. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    mooie filmpjes ! tnx huey !

    Eerste start, Slijm de slepert gooit z'n lijn los in plaats van dat ie zn flaps omhoog doet :hammer: ... foutje :D .

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina