Restauratie KA 6E 4,Xm

Die koppeling is bedoelt voor een sleeplusje met een stalen kogeltje op het eind. Ik heb hem er uit gehaald en een normale koppeling gemaakt, is wel handiger denk ik.

Zelfde hier. In mijn Grunau Baby zat ook zo'n kogelkoppelingtje. Heb hem verwijdert en een koppeling gemaakt dat met een "gewoon" nylon lusje werkt.
 
Ik heb het aangepast, beetje zoals arjan het heeft gedaan. In het bestaande gat met staaldraad een lusje gemaakt en gefixeerd met epoxy. Neus moet nog wel even mooi gemaakt worden., er is wat verf verdwenen in de loop der tijd.

apok+fotos+026.jpg


Gelijk ook maar naar de rolroeren gekeken. De servo's zijn vervangen, maar die speling. Die krijg ik niet weg zonder slopen, dus ik dacht is er nu echt geen andere simpeler manier ? Ik heb heb de spleet tussen roer en vleugel wat opgevuld met papier.....nu loopt de aileron nog steeds licht, en super strak.....hmmmmm... iemand een idee?

apok+fotos+027.jpg
 
.....hmmmmm... iemand een idee?
ja....goed in orde maken. Scharnier doorsnijden en vlak naast de oude een paar nieuwe monteren. Als er zoveel speling op zit zijn ze gewoon versleten en zeer waarschijnlijk ook oud. Grote kans dat ze een keer breken. Met een zwever van dit formaat zou ik persoonlijk geen risico's nemen.
 
IK heb een scharnier open gemaakt, en ze zijn niet versleten. Het lijkt erop dat de pen door het scharnier te dun is voor het gaatje wat in het scharnier zit. Als ik de scharnieren zo moet vervangen dan betekend het vet sloopwerk :hammer:

Mgoed, in de orginele constructie zit de stekkerverbinding naar de vleugels toe vastgelijmd in zowel vleugelrib als de romp. Dat lijkt met niet ok. Als er toch beweging komt op de verbinding romp/vleugel dan komt deze beweging direct op de pennetjes van de stekkers.
Ook heb ik de tape van de stekkers gehaald, en dan zie je dat een paar van de solderingen los zit..tand des tijds....dus alle contacten opnieuw gesoldeerd en nieuwe krimpkous er overheen.

Ik haal de stekkers dus aan de rompzijde los van de romp. Je kan er met opbouwen op het veld makkelijk bij, dus die prikken we er met de hand in. Ze klemmen goed, dus ze zullen er niet uitvallen tijdens vliegen.

apok+fotos+029.jpg



Nieuwe servo's voor de klepjes, werkt leuk.


Ik kom er ook achter dat ik niet eens een ontvanger heb voor deze kist, de 6210 met sateliet die ik tot nu toe gebruikt heb heeft maar 1 extra kanaal over (met gescheiden aileron aansturing) Dat wordt het te koop draadje maar eens in de gaten houden voor een AR8000

Ik kom er ook achter dat ik de ronde afdekkapjes voor de servosruimtes in de vleugel zo goed heb opgeborgen dat ik ze niet meer kan vinden....argh :hammer:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch maar gekozen voor een liniaire BEC. Wordt voor gebruik wel helemaal gechecked. (mocht een chinees meisje van Turnigy een niet zo goeie soldeerdag gehad hebben)

MEGABEC-8.jpg


2S lipo paketten hebben we genoeg.

Status tot op vandaag :
Alle connectoren omgezet naar futaba, zelf gekrimped, better safe than sure.
Servo's vervangen, door analoge nieuwe types
Alle soldeerverbindingen , connectors etc opnieuw gesoldeerd + k. kousjes
Speling uit alle roeren gehaald
Sleepkoppeling verbouwd

To do :
AR8000 + sateliet erin
Bec erin na check
2S lipo erin
Evo programmeren, uitslagen servo's en noem maar op.
Stroomverbruik meten en voedingsspanning checken met scoop.
Instelhoeken meten
zwaartepunt goed zetten
Erm ? Slepen ? :D

Nog een vraag : het pendel heeft ongeveer 4mm uitslag naar boven en naar beneden...is dat genoeg ?

Ter overdenking : we hebben helemaal geen veld om deze kist te slepen ! :hammer:
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn de instellingen van mijn Ka6-E,deze is wel 5 meter .
ailerons 30 mm omhoog en 20 mm omlaag
richtingsroer 75 mm
hoogteroer 18 mm omhoog en 15 mm omlaag


Groeten Geert.
 
Ik heb nog gegevens gevonden van een Ka6 van 4,2 meter.

[FONT=&quot]Einstelldaten Ka-6 4,2m[/FONT]
[FONT=&quot]Schwerpunkt:[/FONT]
[FONT=&quot]85mm hinter der Nasenleiste (Wurzelrippe) am Rumpf[/FONT]
[FONT=&quot]gemessen.[/FONT]
[FONT=&quot]Auswiegen in flugfertig ausgerüstetem Zustand mit kompletter Fernsteueranlage !!![/FONT]
[FONT=&quot]Anhaltspunkte für die Ruderausschläge (Messung jeweils an der größten Ruderblattiefe):[/FONT]
[FONT=&quot]Höhenruder: 10 mm nach oben / 8 mm nach unten[/FONT]
[FONT=&quot]Seitenruder: größtmöglich, mind. 40 mm auf jede Seite[/FONT]
[FONT=&quot]Querruder: 15 mm nach oben / 10 mm nach unten[/FONT]
[FONT=&quot]Dies sind Anhaltswerte, die einen sicheren Erstflug ohne böse Überraschungen sicherstellen[/FONT]
[FONT=&quot]sollen und natürlich nach persönlichem Geschmack verändert werden können!![/FONT]
[FONT=&quot]Für die Höhenruderfunktion unbedingt ein Servo der „gehobenen Mittelklasse“ verwenden, mit[/FONT]
[FONT=&quot]sehr guter Rückstellung in die Neutrallage und ausreichenden Kraftreserven (ca. 8kg Stellkraft,[/FONT]
[FONT=&quot]Metallgetriebe).[/FONT]
[FONT=&quot]Beginnen Sie unbedingt mit diesen vergleichsweise kleinen Höhenruderausschlägen. Die[/FONT]
[FONT=&quot]Wirkung eines Pendelruders ist extrem hoch!! Erfahrungsgemäß schadet auch eine[/FONT]
[FONT=&quot]Exponentialfunktion von ca. 20% auf Höhe und Quer nicht![/FONT]
[FONT=&quot]EWD = +2° bis + 2,5°[/FONT]
 
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de fullsize Ka 6 een instelhoekverschil van 6 graden aan de wortel heeft. Omdat de tippen 3 graden verdraaiiing hebben is het gemiddelde instelhoekverschil wel wat kleiner, maar het geeft je een beetje een indruk.

Max
 
Wim kennende kan het geen Rödel, hij maakte zijn vleugels allemaal zelf. (de romp misschien wel, maar niet de vleugels)
 
Tsja, dat zou best eens kunnen kloppen. Ik heb nog eens gemeten, de romp is precies de maat van rodell, maar niet de spanweidte, die is groter dan 4,2 m . Naja... 't maakt ook niet uit, ik heb genoeg nuttige info. Vanavond de AR8000 opgehaald bij Huey. dus dat wordt programmeren.

Ik was 1 ding vergeten in de todo lijst, de staart daar zat een scheur in, die is gefixed met een 50 grams matje en wat expoxy.
 
Back
Top