Indoorvlieger
Forum veteraan
Tijdens het opknappen van mijn Optima Mid Custom Special, had ik voor onderdelen een gebruikte gewone, korte wielbasis (SWB oftewel Short Wheel Base) Optima Mid gekocht. Deze auto zou als donor fungeren, en naderhand als leverancier voor reserve-onderdelen gaan dienen.
Maar nadat de Custom Special klaar was, en wel erg fraai eruit was gekomen, bleek deze niet erg praktisch om vaak mee te rijden. Dit o.a. omdat een nieuwe kap niet zo bij de hand is, en om de kap eraf te halen moet de spoiler eraf, en door de undertray is de auto niet aan te zetten zonder de kap eraf te halen. Bovendien zit de kap redelijk strak op de 4 mounting pins, en moet je die best wat uitbuigen om te plaatsen en eraf te halen. Dat gaat niet erg lang goed, vreesde ik. Dus dacht ik, "zou het niet mogelijk zijn om, met misschien hier en daar een net niet origineel onderdeel, die "donor-MID" rijdend te krijgen?"
Ik besloot het erop te wagen. Zo zag de auto er bij aankoop uit:
Erg stoffig, paar ingescheurde velgen, top deck aan de voorkant deels gebroken, knikje in de bodemplaat, aan de voorkant, en o.a. een verbogen achterste shock tower:
Ik heb die wel redelijk recht kunnen buigen, maar ik had er nog eentje liggen, dus deze is nu puur voor nood, voor reserve. Een extra bodemplaat had ik niet liggen, maar gelukkig was het een flauwe knik, die er voor in zat, en na met beleid terugbuigen was er niets meer van te zien, geen rimpels aan het oppervlak, of andere tekenen van mechanische vervorming, die uiteindelijk tot scheuren kunnen leiden.
De meeste onderdelen waren vooral vuil, met wat roest, dus goed poetsen was zo nu en dan wel nodig:
Volgende stap, de transmissie, waar wat onderdelen flink versleten bleken te zijn...
Maar nadat de Custom Special klaar was, en wel erg fraai eruit was gekomen, bleek deze niet erg praktisch om vaak mee te rijden. Dit o.a. omdat een nieuwe kap niet zo bij de hand is, en om de kap eraf te halen moet de spoiler eraf, en door de undertray is de auto niet aan te zetten zonder de kap eraf te halen. Bovendien zit de kap redelijk strak op de 4 mounting pins, en moet je die best wat uitbuigen om te plaatsen en eraf te halen. Dat gaat niet erg lang goed, vreesde ik. Dus dacht ik, "zou het niet mogelijk zijn om, met misschien hier en daar een net niet origineel onderdeel, die "donor-MID" rijdend te krijgen?"
Ik besloot het erop te wagen. Zo zag de auto er bij aankoop uit:


Erg stoffig, paar ingescheurde velgen, top deck aan de voorkant deels gebroken, knikje in de bodemplaat, aan de voorkant, en o.a. een verbogen achterste shock tower:

Ik heb die wel redelijk recht kunnen buigen, maar ik had er nog eentje liggen, dus deze is nu puur voor nood, voor reserve. Een extra bodemplaat had ik niet liggen, maar gelukkig was het een flauwe knik, die er voor in zat, en na met beleid terugbuigen was er niets meer van te zien, geen rimpels aan het oppervlak, of andere tekenen van mechanische vervorming, die uiteindelijk tot scheuren kunnen leiden.
De meeste onderdelen waren vooral vuil, met wat roest, dus goed poetsen was zo nu en dan wel nodig:


Volgende stap, de transmissie, waar wat onderdelen flink versleten bleken te zijn...
Laatst bewerkt: