Restauratie Magic Schlüter

Hallo Greyman,

Het lijkt mij, dat je met deze uitlaatbevestiging problemen gaat krijgen:
De spanband om de uitlaat aan de motor te bevestigen, zit normaal gesproken met twee schroefjes aan het "spruitstuk" van de demper vast. Op de manier zoals je hem nou hebt, gaat de thermische uitzetting na verloop van tijd voor problemen zorgen: de uitlaat zet uit, waardoor de band zich strakker spant. Hierdoor vervormt de uitlaat weer wat, en na afkoelen zit de boel weer wat losser. Je spant de band weer aan, en de hele cirkel herhaalt zich.
Ik zou dat toch even aanpassen als ik jou was.

Om de uitlaat af te dichten, beter geen hittebestendig siliconen gebruiken.
Ten eerste is het niet hittebestendig genoeg, en ten tweede word in Siliconen vaak Acetic Acid gebruikt als oplosmiddel. Dit tast bij het uitharden het metaal van de motor aan.
Beter gewoon een uitlaatpakking kopen (betere modelbouwzaken hebben ze of kunnen ze leveren) of zelf maken uit een stuk hittebestendig pakkingmateriaal (automaterialenzaak). Een pakking die uit enkele laagjes latoenkoper bestaat doet het ook heel goed, en brand vrijwel 100% gegarandeerd niet weg. Is wel wat lastiger te maken, maar met geduld kom je een heel eind.

Het stukje hout als afsteuning zal het gerust een aardige tijd uithouden, maar na verloop van tijd toch wegbranden, waardoor de ondersteuning van de uitlaat weg gaat vallen. Hier zal een plaatje Teflon beter stand houden.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Al de onderdelen nodig om de servo's op te bouwen ontbreken en dat wordt de grootste moeilijkheid om die onderdelen te vinden/kopen/maken enz...
Groetjes Dimitri.

Hallo Dimitri,

Die onderdelen welke je zoekt, zoals de scharnierpunten voor de servo's en het verbindingsstukje tussen de drie servo's herken ik nog van de Robbe Junior, daar zitten die delen ook op.
Of het een andere maat heeft weet ik niet zeker, maar je kunt bij je zoektocht misschien ook met de onderdelen van de Junior slagen.
Ik zoek met je mee...

Grt,
Eric.

pakking?

Hallo Greyman,

Het lijkt mij, dat je met deze uitlaatbevestiging problemen gaat krijgen:
De spanband om de uitlaat aan de motor te bevestigen, zit normaal gesproken met twee schroefjes aan het "spruitstuk" van de demper vast. Op de manier zoals je hem nou hebt, gaat de thermische uitzetting na verloop van tijd voor problemen zorgen: de uitlaat zet uit, waardoor de band zich strakker spant. Hierdoor vervormt de uitlaat weer wat, en na afkoelen zit de boel weer wat losser. Je spant de band weer aan, en de hele cirkel herhaalt zich.
Ik zou dat toch even aanpassen als ik jou was.

Om de uitlaat af te dichten, beter geen hittebestendig siliconen gebruiken.
Ten eerste is het niet hittebestendig genoeg, en ten tweede word in Siliconen vaak Acetic Acid gebruikt als oplosmiddel. Dit tast bij het uitharden het metaal van de motor aan.
Beter gewoon een uitlaatpakking kopen (betere modelbouwzaken hebben ze of kunnen ze leveren) of zelf maken uit een stuk hittebestendig pakkingmateriaal (automaterialenzaak). Een pakking die uit enkele laagjes latoenkoper bestaat doet het ook heel goed, en brand vrijwel 100% gegarandeerd niet weg. Is wel wat lastiger te maken, maar met geduld kom je een heel eind.

Het stukje hout als afsteuning zal het gerust een aardige tijd uithouden, maar na verloop van tijd toch wegbranden, waardoor de ondersteuning van de uitlaat weg gaat vallen. Hier zal een plaatje Teflon beter stand houden.

Groet, Bert

Hallo Bert,
ik ben het voor een groot stuk eens met je uitleg over de spanriemen.Ik ga er alleszins nog eens over brainstormen.Wel heb ik op foto's van Magic's gezien die die methode toch gebruikten,praktijk zal het uitwijzen,als tijdens het testdraaien de boel begint rammelen weet ik genoeg;)

Wat de siliconen betreft daar ben ik zelf ook niet echt een voorstander van.
Ik heb vroeger gebruik gemaakt van een soort pakkingmateriaal (zie foto).

imgp4609.jpg

Ik tekende de omtrek van de uitlaat erop,uitknippen,middelste stukje eruit knippen en tussen de cylinder en uitlaat steken.Ik denk voor deze optie te gaan...
Grtz Dimitri.

Hoi Greyman,

Van die pakking kan ik uiteraard op de foto niet zien of die hittebestendig is. Ik gebruikte wel eens stukjes koppakking zoals die in brommers en oudere motoren gebruikt werden.

Die spanmethode van de uitlaat, tsja, als je zegt foto's gezien te hebben, geloof ik je, maar eerlijk gezegd, heb ik het nog nooit op deze wijze gezien, altijd een "open" klemband die met schroefjes aan de uitlaatmond vastgezet werden.

Groet, Bert

fotootje:

Hallo Brutus:
Bedankt om mee na te denken over het "probleempje":rolleyes:
de eerste foto die ik vond van een Magic stond geplaatst op Run Ryder,de foto is van belabberde kwaliteit maar ik meen daar toch één band te zien.

magicusa.jpg

het volgende fotootje is belachelijk klein en helaas weer geen goede details te zien .

thsystem88setupfotomagi.jpg

Voor de rest heb ik met een aantal piloten van onze club gesproken die zich deze modellen herinneren en die zeggen dat die spanbanden toen in de "mode" waren.

Die kleine foto toch vergroot gekregen:

system88setup1.jpg

de tweede band staat hier duidelijk naar achter....
Ik blijf natuurlijk openstaan voor suggesties:p
Grtz Dimitri.

Hoi Dimitri,

Ik heb niet zulke hele beste ogen (word al wat ouder, haha), en de foto's zijn niet geweldig, maar zo zie ik het:

Op de bovenste foto zie ik volgens mij alleen een band op de plek waar jij bij jouw exemplaar de uitlaat extra ondersteunt, maar volgens mij niet op de plek waar hij aan de motor bevestigd is.

Op het tweede fotootje kan ik eigenlijk helemaal niks onderscheiden.

Op de derde foto, lijkt het inderdaad wel alsof de band helemaal om de demper heen valt. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen, omdat de demper niet volledig op de foto staat. het kan ook zijn, dat de band wel aan de mond van de demper is bevestigd, maar dat er tussen motor en demper een los afstandsstuk geplaatst is. Eerlijk is eerlijk, dat laatste is en gok, het kan net zo goed zijn dat jij wel gelijk hebt. Alleen: Dat geloof ik niet, want als ik goed kijk, zie ik op de uitlaat wel iets wat op een band lijkt, maar het lijkt net, alsof die band NIET doorloopt om de cylinder heen, ergo: de uitlaat zit volgens mij zelfs helemaal niet met zo'n band vast. Als dat zo is, is het mij niet helemaal duidelijk wat ik dan wel zie. dus ik sluit jouw gelijk nog steeds niet uit.

De spanbanden als zodanig ken ik absoluut als uitlaatbevestiging (volgens mij hadden de amerikaanse MegaVox uitlaten een dergelijke bevestiging standaard) maar altijd met twee schroeven in de uitlaatmond bevestigd, nooit met een band geheel om de uitlaat heen.

Wat mij na nadere beschauwing ook een beetje bevreemdt: de (eigenlijk iedere) helimotor zal altijd een beetje trillen in het frame, en dus bewegen t.o.v. datzelfde frame. Als je dan de uitlaat star aan de motor bevestigt, en tegelijkertijd star aan het frame afsteunt, belast je volgens mij de uitlaat en haar bevestigingen behoorlijk zwaar mechanisch, en leid dit volgens mij onvermijdelijk tot lostrillen/loswerken, of tot schade in de vorm van materiaalbreuken. Het lijkt mij hoe dan ook beter, in de tweede afsteuning van de uitlaat enige flexibiliteit in te bouwen.

A propos: hoe veel waarde hecht je aan absolute originaliteit bij die servobevestiging? Want als ik het zo bekijk, kun je met vier servo's (en in een ruimte waar drie servo's vrij kunnen kantelen moeten makkelijk vier servos strak naast elkaar passen) kun je natuurlijk probleemloos die tuimelschijf aansturen met het juiste programma.

Groet, Bert

Ik zal morgen even wat foto's maken hoe dat zit bij mijn Scout-60 mechaniek.

Brutus, die bevesting met de band om de cilinder heen klopt. Dit deden ze bij de Magik, Junior 50, Champion en Scout 60. Het originele spruitstuk heeft ook geen gaten om hem aan de cilinder vast te zetten, noch gaten on een band aan het spruitstuk te zetten, noch staat het op tekening.

Ik ben er overigens ook niet gelukkig mee. De slangenklem sluit ook 3 koelribben af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi John,

Dat die band om de cylinder heen gaat is niet de kwestie: die is, of die band ook om de uitlaat heen loopt, of dat hij met schroefjes aan de uitlaat zit. Ik kan mij niet zo goed voorstellen, dat Dieter Schlüter, die toch een behoorlijk praktisch man was, een dergelijke "rommelige" uitlaatbevestiging zou kiezen, ook al omdat het in die tijd verder ook niet echt gebruikelijk was om een band om het totale ding heen te spannen. Maar goed, het kan daarom wel zo zijn. Dan nog, denk ik dat het verstandig is, de band doormidden te halen, en met schroeven aan de uitlaatmond te bevestigen.

Over het afsluiten van die koelribben moet je je de kop niet breken. Die koelribben zitten daar volledig nutteloos, want juist op die plek zitten de spoelpoorten, en da's nou net het enige stukje in de hele cylinder waar absoluut helemaal géén warmte ontwikkeld word. Onder de poorten heeft de zuiger wrijving in de bus=warmteontwikkeling (al is het niet veel). Boven de poorten idem, PLUS de compressie/verbranding=nog meer warmte. Bij de poorten is er geen wrijving tussen zuiger en wand, is er geen compressie, geen verbranding, alleen maar relatief koud vers mengsel. Sowieso is bij deze vorm van koeling (centrifugaalfan plus slakkehuis) vrijwel de volledige luchtstroom rond de cylinderkop geconcentreerd, dus ook al waren die drie ribben niet afgesloten, ze hadden vrijwel nul aan de koeling bijgedragen. Zou ik me niet druk over maken.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
je zou ook ipv een band een veer kunnen gebruiken die zet mee uit, en kan je uitlaat ook nog beetje bewegen.

stef

Nee, ten eerste beweegt het altijd en dit zou slijten als een gek. Ten tweede heb je door vibratie een lekke uitlaat die, ten derde, je hele helicopter van binnen onderbaggerd.

Laatst bewerkt door een moderator:
bevestiging motor+ uitlaat

Hallo,
ik vind dat iedere uitleg i.v.m. de motorbevestinging en de uitlaat wel min of meer zijn gelijk kan halen,maar ik heb het volgende gedaan:misschien komen we zo achter de oplossing nmlk:ik heb de vraag gemaild naar de site van
Dieter Schlueter en van Helioldie.

Dieter Schlueter
helioldie.de

ik ben eens benieuwd of ik een antwoord krijg:confused:

Om even over iets anders te beginnen:
Ik ben nog steeds op zoek naar de servobevestiging in de voorbouw van de Magic II.

Ik had deze vraag ook geplaatst op Run Ryder.(vorige week dinsdag)
Op woensdag kreeg ik reactie van iemand uit Hawaï (!) USA.
Die man in kwestie verzamelde ook oude Schlueters en had voor mij wel zo'n servobevestigingmateriaal liggen op overschot en ik kon dat krijgen:gratis.
Aldus zijn mail...
Ik antwoord dat ik natuurlijk geinteresseerd was,maar ik dacht :dat wordt niks.

Vandaag (dinsdag) om 9.30 u de postbode met een pakje voor mij:

imgp4610.jpg

ik kon mijn eigen ogen niet geloven,zeker nadat ik de inhoud had gezien::p

imgp4614.jpg

alle delen nodig voor de plaatsing van de servo's+het middelste verbindingsstuk,tot mijn verbazing waren de servodragers ook nog eens gelagerd:

imgp4619.jpg

alle delen waren duidelijk gebruikt maar zeker nog goed genoeg om een tweede (derde?) leven te beginnen...:mrgreen:

Als ik aan dit tempo verder blijf doen, ga sneller een maiden kunnen plannen dan voorzien:banana:

Voor de rest wacht ik even op het antwoord van men mail,
ik hou jullie op de hoogte.Grtz Dimitri.

Hallo Dimitri,

Hardstukke gaaf voor je, dat je die onderdelen gekregen hebt.

Maar even iets anders, waar je mischien niet aan gedacht hebt:
Je hebt zojuist met die bovenste foto wel achteloos je volledige naam en adres op internet geplaatst. Het zal vast niet al te veel kwaad kunnen, maar ik vind het wel zo beleefd om je er even op te attenderen.

Groet, Bert

offtopic:

meschien is het een stille hint zo dat het mensen nog meer gratis onderdelen op kunnen sturen :)

offtopicend:

stef

Hallo,

@Bert:zal ik maar niet meer doen dan

@stef110:ook een idee;)

In ieder geval vandaag nog een beetje gewerkt aan de Magic:

imgp4654.jpg

de drie Hitec's 625 MG geplaatst (nick ,roll en pitch)

imgp4651.jpg

ook de koeltunnel geplaatst:

imgp4657.jpg

ik moet nog een T-stuk om te tanken en een filtertje plaatsen tussen de carb. en tank...

Binnenkort de motor eens proefdraaien,ik ben benieuwd:rolleyes:

Volgende karwei zal de rotorkop worden:

imgp4335x.jpg

imgp4334.jpg

De flybar wordt vervangen door een nieuwe en ook de meeste onderdelen ervan zullen nieuwe worden (de flybar is krom en verroest:()

Binnenkort meer,grtz Dimitri.

Hoi Greyman,

Nou, het begint er al aardig op te lijken dat hij binnenkort vliegklaar is.

Ziet er allemaal heel goed uit.

Toch een tip: ik zou erg oppassen met die Hitec MG's Ik heb er heel erg veel van in gebruik gehad, maar een buitensporig hoog uitvalpercentage meegemaakt (Meer dan 20%, op een totaal van goed 20 servo's). In (grote benzine) auto's zijn ze perfect, maar in heli's vertrouw ik ze niet.

Groet, Bert

PS: niet dat ALLE Hitec servo's slecht zijn, maar ik heb de MG 625, 605 en 525 in gebruik gehad. De 625 viel bij mij vaak uit onder de tuimelschijf.

servo's

hallo Bert,
wederom bedankt voor de goede raad,ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met Hitec servo's.Ik heb ze genomen omdat ik ze via via nog op het schab had liggen.Mijn favoriete merk blijft Futaba.
Ik ga ze gebruiken om mijn afstellingen in te "bouwen" maar voor het echte "vliegen" zal ik er waarschijnlijk nieuwe Futaba's insteken.

En doordat er al servo's aanhangen kan ik gemakkelijker aan men tuimelschijf en rotorkop werken...:cool:

En het is natuurlijk ook een geldkwestie...:mrgreen:
Binnenkort meer,grtz Dimitri.

Mazzelaar !! Maar zo zie je maar weer, even wat moeite ervoor doen en uiteindelijk lukt het. Die fly-bar kun je van elk merk nemen, als de lengte maar ongeveer gelijk is. Ik denk dat de heli zonder veel problemen zal vliegen gezien de (nieuw)staat van het ding.

onderdelen

Mazzelaar !! Maar zo zie je maar weer, even wat moeite ervoor doen en uiteindelijk lukt het. Die fly-bar kun je van elk merk nemen, als de lengte maar ongeveer gelijk is. Ik denk dat de heli zonder veel problemen zal vliegen gezien de (nieuw)staat van het ding.

@helie:i.v.m. de onderdelen heb ik het volgende ondervonden:
Ik heb de handleiding van mijn Millenium II er eens bijgenomen samen met de exploded vieuws die ik heb van de Magic.Tot mijn niet geringe verbazing zag ik dat een boel onderdelen niet alleen in afmeting maar ook in part nr. nog identiek hetzelfde zijn als 20 jaar geleden.Dat maakt het terug opmaken van dit toestel natuurlijk makkelijker omdat de onderdelen nog redelijk "vindbaar" zijn.Ook het concept van Schlueter is duidelijk in beide toestellen terug te zien wat betreft aansturing:

imgp4662.jpg

grtz Dimitri.

Back