Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Goedendag,
Wil mij toch ook nog even bemoeien met de verschansing steunen...
Bij mijn weten en wat ik in mijn tijd (eind jaren 90) in de scheepsbouw zag, waren ze allen gemaakt van het type "holland profiel", reden: stevig en kan tegen stootje en door de ronding enigszins beenveilig bij stoten.
Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat het profiel met de rand naar achteren staat en de enige reden is: Vuil, naar voren gericht en bij normaal varend schip, zouden het vuilvangers worden en hiermee ook meer kans op roest.
Op bijgaande foto is het goed te zien.Bekijk bijlage 577579
Meest voorkomend is toch naar achteren, maar nu ben ik ook iemand die het dan weten wil....
Na bestudering van foto's van: S. Pioneer, S. Enterprise/Colombo/Banckert en later de Christos XXII, denk ik toch dat de steunen gemaakt zijn van T-profiel (dubbel Holland profiel?, kan niet het juiste profiel vinden).
Mede als je de foto's vh achterdek vd Christos bekijkt en hier op de schaduw en roestvorming let, begin ik toch te neigen naar het t-profiel, kan mij namelijk ook niet voorstellen, dat ze dat ooit gewijzigd hebben.
Hopelijk breng ik je nu niet aan het twijfelen... @Jan Blonk.
Dat is natuurlijk ook mijn probleem. Ik heb geen duidelijke informatie. Twijfelen is voorbij. Ik hou het zoals ik nu begonnen ben…het oogt beter dan zonder de toevoeging….
Weet wel dat verbouwingen zijn geweest. Maar de meeste daarvan zijn van de late Smit periode of onder nieuwe eigenaars gedaan,
Zo is bijv. de verschansing op het dek is vanaf halverwege naar achter verlaagd. De vorm van de stutten is daaraan aangepast en die hebben daar een afgeronde vorm bovenop gekregen om aan te sluiten op het verlaagde potdeksel.
Hé Jan, ik zit dit topic nog eens door te spitten en kan me (enter cynisch toontje) niet aan de indruk onttrekken dat het bij jou om de details draait.
En dan zie ik dat de reddingsboeien met drijvende lichtsignalen aan de buitenkant van de railing hangen.
Ik zeg niet dat dat bij dit schip niet klopt (zo goed ken ik ze niet) maar ik heb het in de praktijk nooit gezien.
Just a thought.
Wat ik er van gehoord heb:
De Smit Enterprise is van origine een supplier.
Deze is later omgebouwd naar anchor handler .
De smalle rol in de kont is voor het zetten en halen van ankers van rigs.
De pennen net voor die smalle rol is voor de geleiding van de ankerdraad om de draad goed voor de winch te zetten tijdens halen of vieren .
Ze kunnen in het dek getrokken worden wanneer ze niet meer nodig zijn of zelfs in de weg zitten.
De beugel, van potdeksel naar potdeksel, is voor sleepreizen van rigs.
Het werd dus één van de eerste multifunctionele suppliers.
Iets wat nu standaard is.
Goede tip. Ga ik proberen..Ja, dat laatste weet ik ook niet precies.
Maar ik weet dat er een Facebookgroep is met ex-Smit varensgasten.
Die kunnen je vast verder helpen met je vragen.
Wat ik je nu verteld heb, weet ik dan weer van iemand die op de Enterprise gevaren heeft en waar ik op een ander schip mee gevaren heb.
Maar zo gedetailleerd heeft hij me er niet over verteld.