Restauratie project Kinderdijk

Ahoy :pim:,

Heeft iemand de " gouden "tip om onderstaand handwiel te maken ?

thum_483048d7e5e92df7a.jpg

Ik had zelf het idee om de spijlen uit 1 stuk te zagen, uit messing en daarom heen een ring te solderen. ( diameter ca. 38 mm )

Maar of dit het ei van columbus is ? Mocht iemand een ander of beter idee hebben verneem ik het graag.

Gr Martin :D

wat ik zou doen ik messing staafjes buigen.
en daar een rond om heen solderen!

mVG,
kARSTEN

mal maken om alle buisjes hetzelfde te krijgen. met wat spijkers en een plankje hout. en heel wat experimenteren.

Hoi Cheeta,

Nou experimenteren wordt het zeker haha. Heb eerst maar dat gedeelte gedraaid waarmee het wiel op de as gemonteerd zit en daar om de 60 gr een gaatje geprikt waarin de spaken komen en dan wordt het klungelen geblazen :D.

Ik ga toch in eerste instantie maar voor het soldeerwerk en als dat het niet wordt zien we wel verder :cool:.

Het eerste deel is voor zover gereed. nu een malletje maken voor het wiel zelf en dan wordt het weer soldeen geblazen :rolleyes:

483048da469112e89.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Bart,

een beetje vindingrijkheid en geluk ;).

@ Brandaris

ik heb helaas geen gegevens van de slinger maar ik neem aan dat je de stang bedoelt die dwars op het wiel zit ? ik zag op een foto een gat in een van de spaken en neem aan dat daar de slinger in gemonteerd zat. Hoelang zou deze geweest zijn ? een cm of 40 zodat je de lier met 2 handen zou kunnen bedienen ?

Na een uurtje proberen is het redelijk gelukt om een ronde ring te maken uit een stuk rond. Ik heb het rond verhit om de spanning een beetje uit het materiaal te krijgen en daarna gebogen om een boorkop van mijn draaibank ( had ongeveer de diameter ) daarna de 2 ringen doorgeslepen en aan elkaar gesoldeerd. Eigenlijk niet zo heel spannend ;) Tenslotte de spaken in de ring gesoldeerd. Rest mij nog om de slinger in een van de spaken te maken :nosmile: en nog even een vijltje lags het soldeerwerk te halen en het overtollige soldeer weg te krijgen. Maar niet slecht voor een amateur dacht ik zo :rolleyes:

483048da9eae7e39a.jpg

Wordt vervolgt

Kijk nou is hij bijna af , heb je heel mooi gedaan Tom,

die slinger , was een dikke bout of draadeind van een centimeter of 20 a 25 zodat je hem met 2 handen kon draaien maar om geen blaren te krijgen zat er om de bout nog een stukje pijp.

groetjes, Brandaris

Brandaris, ok ik heb een idee van hoe het zat middels je aanweizing. En als de slinger niet werd gebruikt zat deze wellicht opgeborgen in aan de binnenzijde van de verschansing in een houder of iets vandien aard ? ik kan mij voorstellen dat die slinger in de weg zat.

Overigens zeg maar martin hoor inplaats van Tom want die heeft hier geen aandeel in ;)

ik kan mij voorstellen dat die slinger in de weg zat
Die zat dus nooit in de weg want bij ons vroeger aan boord
Kon je deze slinger inklappen
En er zat ook geen pijp op
Maar een orgineele pen met een rondhout er over heen
Dat was tegen de kouw voor je jatten vroeger als het winter was

Frederik,

ik denk dat er diverse varianten op de slinger waren en hout is niet eens zo gek maar vrieskou water metaal en slinger lijkt me ook niet alles ;)

Maar des al niet te min heb ik wat gevonden op een foto waarvan ik denk dat dit de slinger is in dit geval

thum_483048dbed2918c0d.jpg

Zie in de rode circel.

Gr Martin

Bij Smit op de Kinderdijk en Kijkduin waren het gewoon ijzeren pijpjes hoor niks geen houten klosjes , dat koste teveel en kouwe jatten daar had je handschoenen voor ..

Martin, op de foto , dat zou hem best kunnen zijn hoor!

Gr. Barandaris

Bij Smit op de Kinderdijk en Kijkduin waren het gewoon ijzeren pijpjes hoor niks geen houten klosjes , dat koste teveel en kouwe jatten daar had je handschoenen voor ..

Gr. Barandaris

Had ook geschreven hoe het bij mijn ouders aan boord was.
Althans dat was de bedoeling

mvg
Frederik

Ja Frederik, particulieren hadden dat geld voor details wel over voor hun schip,
maar bij de meeste rederijen moest het alleen maar geld op brengen zo'n boot en het
zal die aandeelhouders van de rederij een worst geweest zijn
als de matroos zijn jatten vast vroor aan een stuk ijzer.

groeten, Brandaris

Gr. Barandaris

Ik heb nog eens aandachtig naar de foto gekeken:rolleyes:

En jongens: geloof mij nu maar dat is dus geen slinger voor het vliegwiel lier hoor !!!! Wat het wel is zal ik je vertellen het is gewoon een DEKSTOPPER.
Waar je de schijf van de ankerketting mee vast sloeg en ook weer los natuurlijk
Als je goed kijkt is het ook veeeeeeeel te lang voor een handvat.
mvg
Frederik:D :D

Laatst bewerkt:
Frederik,

Ik heb de vraag maar gesteld aan de diegene die de foto's van de ankerlier voor mij heeft gemaakt over de slinger. Wat jij zegt zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, ik zelf heb geen idee maar wie weet verneem ik het binnenkort ;). Ik zal komend weekend op de grote zus van de Kinderdijk eens zien hoe het daarzit :rolleyes:. Met die verstande dat die ankerlier voor 2 ankers is en die van mij maar voor 1.

Maar tussen de bedrijven door nog wat tijd gezien om de standaard te maken voor het vlaggenmastje voor de Geuzen vlag :D

483048de461035092.jpg
483048de46100cfa1.jpg

Het volgende onderdeel zie ik een beetje tegen op maar moet er maar gewoon aangaan beginnen ( de rem ). De remband en het aandraai mechanisme en de kap over de bovenkant van de lier en beschermkap van het grote tandwiel ( eens zien of het buigen van 0,25mm fosforbrons vruchten afwerpt.)

Gr martin :D

Ik heb nog eens aandachtig naar de foto gekeken:rolleyes:

En jongens: geloof mij nu maar dat is dus geen slinger voor het vliegwiel lier hoor !!!! Wat het wel is zal ik je vertellen het is gewoon een DEKSTOPPER.
Waar je de schijf van de ankerketting mee vast sloeg en ook weer los natuurlijk
Als je goed kijkt is het ook veeeeeeeel te lang voor een handvat.
mvg
Frederik:D :D

Nee ook niet Frederik, het is onze BOLDERPEN, die is uitneembaar zodat tijdens het slepen de tros niet onder de bolderpen kan blijven haken.
De slinger van onze lier is nog van hout en bergen wij altijd op in de gaskist.
Te veel los spul aan dek en een keer met windkracht 10 naar buiten en we zijn alles kwijt.
Martin wij hadden al even contact gehad over de lier en volgens mij moet dat nu helemaal goed komen. succes!!!

Auke (stuurman slb Theo ex Eerland 17)

Zo, ook dit weer duidelijk denk ik ;). Dank je Auke.

Nog bezig geweest met de rem installatie, de rem middels de band en als extra de schijf naast het nesten wiel wat hier tegenaan gedraaid kan worden om de " bandrem " te ontlasten.

483048dfa55444e0d.jpg

Let niet op het kokertje van de potloodstiftjes dit is om de rem tegen te houden dit komt nog goed al shet laatste deeltje de verbinding naar het dek gereed is :rolleyes: maar voor de foto nog even zo ;).

De band is van 0,25mm fosforbrons uitgegloeid en 2 blokjes op gesoldeerd waar de bedienings as van de rem doorheen gaat.

Back