Restauratie Robbe Bae 146 (4 motorig EDF)

Zojuist heb ik de mal in gebruik genomen :) Na een paar lagen was die tussendoor goed hebben kunnen drogen heb ik 2 lagen G105 gelamineerd en 3 ringen carbon roofing aangebracht. Nu is het wachten op 1e kerst dag zodat ik hem kan lossen :)

Foto's:
cimg4480.preview.jpg

cimg4481.preview.jpg

cimg4482.preview.jpg

Mmh, net even aan het rekenen geweest wat een complete motor (nacell, fan, motor, regelaar) totaal weegt. Dat zit dus op 250g....... dat is wat veel :( x4 dus 1kg aan motoren. 2 zwaardere setup's en 2 dummy's zou iets van 200g gaan schelen maar dan heb je wellicht hetzelfde ingaande vermogen maar minder uitgaand.

Indien de kale vleugel rond de 600g kan blijven heb ik een kans ;)

grove schatting :
- Romp : 1500g
- Vleugel : 1600g
- Accu : 525g (moet maar qua gewicht. 100A piek vinden ze niet fijn maar hebben ze al gedaan)

Totaal zou het dan op 3625 uitkomen. Het wordt altijd 10% meer dus dan zit ik op de 4kg..... Met 3kg stuwkracht en een mooie grasmat moet dat gewoon wel gaan lukken. Zoniet ga ik op 5 cellen vliegen, komt het qua motor temp ook wat meer schaal over ;) :(

De vleugels van mijn BAe 146 heb ik net even gewogen; 1440 gram incl alles d'r op en d'r an. (dat zijn twee BL motoren, props, meenemers, en twee regelaars direct achter de motoren in de gondels)

Ben ook erg benieuwd naar het uiteindelijke vlieggewicht waar je op gaat uitkomen Tadango, zoals je denk ik wel weet is een gewichtstoename alleen maar te compenseren met extra snelheid. (bij gelijke invalshoek)

Jouw motorsteunen zien er ook netjes uit. Ik zit nog de denken hoe ik deze het beste kan maken zodat ze licht en toch sterk zijn. Ik denk aan piepschuim / depron met een glasmat erom. Hier ook een mal van maken gaat me weer wat ver. Triplex kern lijkt me niet nodig, balsa kan wellicht en daaromheen depron als opvulling.

Da's een optie. Eens kijken binnen kort.

Ik heb net de eerste schaal uit de mal gelost :) Grof getrimmed weegt deze 14 gram. Niet gek. Stevigheid kan alleen beter maar is nu al voldoende en ik ga zaterdag een nieuwe lamineren die sterker moet worden. Met deze ga ik de inbouw van de fan uitdenken. Foto's volgen zaterdag ;)

M'n motorsteunen, of pylons, heb ik met (1 of 2 keer) 25 grams glasmat gedaan. Voor een fan is dat niet nodig denk ik. Vanaf de combinatie die ik gebruik komt er nogal er wat meer kracht op, de motor/propeller zit ver vanaf de vleugelvoorrand en steekt er ook nog ver onderuit.

Het gaat mij hoofdzakelijk om een redelijke afwerking zonder veel gewicht. Depron valt te schuren maar dan moet er dus ook een glasmat over om ze strak te krijgen.

Zijn de originelen van massief piepschuim of zit er nog iets in? De motoren zijn wel 250g totaal en duwen straks 800g of meer en dat moet wel stevig zitten.........

De bouwbeschrijving die ik nog heb laat zien dat de motorgondels/pylons vanaf de ophanging aan de vleugels tot aan de verbinding met de motorpylon waar de motorgondel opkomt, helemaal van licht triplex is.

Het omhulsel daarvan, de motorpylon is van piepschuim. Echter dit deel draagt wel degelijk bij aan de sterkte van de pylon en dus de motorophanging, dus ik heb het 1 of 2 keer nog met 25 grams glasmat gedaan omdat van mijn combinatie ruim twee keer het stuwvermogen komt, en dat op 1 motor. ' less is more zegmaar '

De mat zit tot nog een klein stukje tot en met de vleugel en tot het einde van de motorpylon, zegmaar de punt die uitsteekt tot achter de vleugel. (flaptrackfairing/motorpylonfairing)

De fans hebben zo'n versteviging niet nodig, je kunt het evt naderhand nog doen als je toch nog besluit om er ouderwetse propellers op te zetten (twee 10 X 6 of 9 X 6 ofzo)

Je kunt de romp ook nog zoveel mogelijk ontdoen van al die plamuur en er Oralight-bespanning op doen, heb ik met het hoogteroer/hele staart gedaan alleen aan de bovenkant. Ding weegt in z'n geheel maar 96 gram, en natuurlijk niet 't strijkijzer te hoog zetten, anders heb je zo een indoor-formaat BAe-146...

Even terug naar de besturing, je zet er ook 2.4 Ghz in ?

full

(achterin zie je de FASST-ontvanger, 2.4 Ghz, gaat echt super, geen storingen meer. )

--> De zwarte streepjes geven het zwaartepunt aan, 13.5 (+/- 5mm) gerekend vanaf het punt waar de achterkant van de vleugelzitting de romp raakt. Dit is volgens de bouwbeschrijving.

Laatst bewerkt door een moderator:
De romp heb ik zo gedaan (ander vliegtuig, geen Boeing, zelfde principe) 25 grams (keper)glasmat, droog opgebracht met kwast en 24-uurs epoxy de hoeken vastgezet. Daarna met klein rollertje (vilt) de rest opgebracht. Daarna met creditcard nog een keertje overheen met lijm zodat het 100% gevuld is, de onderkant is daarna nog een keer gedaan met wat plamuur. (inknippen waar het de hoek omgaat)
Het zo mogelijk om het geheel in 1x te doen.

De hele romp van de BAe-146 van Robbe weegt helemaal kaal 495 gram, dat is dus zonder staart en niets erin. Na het 'glassen' en de witte grond-spuitverf kwam de weegschaal uit op 812 gram. De romp is 317 gram zwaarder geworden.

Het dragende vleugeloppervlak van de BAe-146 is 54dm2 het huidige vlieggewicht is
3485 gram, zonder afwerking zou het 3168 gram zijn geweest, op het gewicht is dat (maar) 9% toename voor de mooiheid. Voor de vleugelbelasting geldt dat ook; 3168:54=59 gram/dm2 vleugelbelasting, gespoten pimp-versie 3485:54=65 gram/dm2 vleugelbelasting, is uiteindelijk 9% extra gewicht in de schaal.

full

Ben bang dat er dan heel wat meer plamuur nodig is ;) (max klopt :))

Ik ga gewoon verder en zie wel waarop ik uitkom. Beetje meer gewicht is ook niet zo heel erg. Mocht hij niet op snelheid komen heb ik opties genoeg. Dolly met grotere wielen wil zoiezo en een aangedreven dolly kan ook altijd nog maar dat is echt wel een laatste redmiddel.

Net even de eerste schaal afgewerkt. Man wat lijkt dat goed :) Randen zijn super strak en hij weegt slechts 12g. Op een spiegel is het model echt perfect dus zometeen maar eens een 2e lamineren ;) Hij is nu net een fractie kleiner dan de intake ring dus met een laagje verf moet het perfect uitkomen. Zometeen eens foto's maken maar nu eerst thinner kopen want ik ga hard door delamineer kwastjes heen ;)

Vandaag even de fotoshoot gedaan met de BAe-146, zsm een filmpje, maar eerst de foto's.

full

Aanvliegen op baan 09 van Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home

full

Propellers zie je nauwelijks, wel de luchtgaten in de buitenmotoren helaas...

full

Vliegsnelheid was laag voor de foto's, totaal 7 minuten gevlogen, 1500 mAh gebruikt van de 2300 mAh in totaal. De 8 Lithium ijzerfosfaat accu's (LiFe / A123) werken prima.

Kist vliegt prima, snelheid gaat er niet gauw uit, zondag (28 dec2008) weer vliegen.

Beeld is echt super :) props zie je inderdaad zo goed als niet en de lege motoren zou je kunnen opvullen met iets zwarts zodat ze minder opvallen.

Ik heb net een de schaal gelamineerd en maandag avond ga ik deze samen met de eerste op de foto zetten. Ik twijfel nog erg over de motor inbouw en wellicht ga ik de helften samenvoegen en de fan units erin verlijmen. Dit is misschien wel de eenvoudigste optie om alles mooi strak en stevig te krijgen

Dank, foto's zijn gemaakt door Bart Doets, de clubfotograaf en uiteraard medevlieger.

Altijd weer leuk zo'n ' nieuw' model te vliegen, in deze setup valt het me 100% mee, er zitten maar twee 9 X 6 props op, eerst had ik er 10 X 6 op maar toen werd de BAe-146 ineens een nieuw typenummer voor een grasmaaier ipv een vliegtuig.

Ik ga zeker nadenken over je comment om de buitenmotoren op te vullen. Zolang de luchtstroom er niet al teveel hinder van ondervindt, ik zit te denken aan gaas, en dan de binnekant donkerblauw spuiten, net als de twee binnenmotoren.

Back